Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 12:02 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 50 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: F T F V6 Simon loos
BerichtGeplaatst: zo 14 nov, 2010 14:21 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 16 jun, 2008 12:12 pm
Berichten: 315
Woonplaats: hoogkarspel
oke bedankt ,
en ben van plan zelf chassis te maken ,
zoals je aangaf loopt die recht , en heb al het een en ander aan foto s er oke van gevonden
heb jij er nog foto s van ? ,, p s hoe ben jij aan dat moterblok gekomen ?of zat ie ergens bij , andere bouw doos ??

groete Edwin

_________________
wel ja :D


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: F T F V6 Simon loos
BerichtGeplaatst: zo 14 nov, 2010 14:54 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 01 jun, 2006 13:03 pm
Berichten: 5691
Woonplaats: Flevoland
Edwin,

Volgens mijn informatie had deze specifieke truck een Detroit 6V92TA met een Eaton-Fuller TSO11612 versnellingsbak.
Deze V6 kan je bij KFS bestellen ( begrijp alleen niet waarom er V8 op de grille staat :roll: ) en de versnellingsbak is zo'n beetje bij alle AMT kits meegeleverd.
Ik zal nog 's verder snuffelen in mijn boeken of ik nog meer info kan vinden.

Gr. Arjan

_________________
Dear life, when I said "can my day get any worse" it was meant as a rhetorical question....not a challenge.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: F T F V6 Simon loos
BerichtGeplaatst: zo 14 nov, 2010 15:28 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 10 okt, 2005 21:19 pm
Berichten: 2952
Woonplaats: Venray
De "oude" FTF van Simon Loos was een V8.
Later heeft Simon Loos een oude Greving trekker gekocht. Basis was een V6 maar die is naderhand vervangen door een V8 en ook de achteras is gewijzigd. Waarschijnlijk op kenteken niet aangepast.

Edwin bouwt de "oude" FTF van Simon Loos ( anders mag ie officiëel hier niet mee doen :wink: ) dus die heeft een V8 blok erin liggen.
Die van mij heb ik trouwens via andere modelbouwers in den lande kunnen regelen. Ik meen dat ze in een aantal bouwdozen voor kwamen zoals de GMC Astro en een Kenworth K100 maar van welke fabrikanten precies weet ik zo effe niet.

En het chassis is compleet recht van voor tot achter.
Dat weet ik heel zeker omdat ik een foto heb gemaakt ten tijde van een verhuizing van verschillende nog op te knappen FTF's naar een andere lokatie. Hierbij liggen achter op een oud type containerwagen korte rechte chassisbalken. Op de speciaaltransportdag in Utrecht sprak ik met de eigenaar en vroeg of die containerwagen weer terug ingekort zou gaan worden vanwege die korte chassisbalken. Nee, zei hij, dat zijn de chassisbalken van de Huijbrechts trekker ( waarvan jij dus net de achterkant van de cabine hebt gezien ) en dat is precies zo'n trekker als die jij ( Edwin dus... ) aan het bouwen bent.
Afbeelding
Hier nog aan de FTF:
Afbeelding
Let wel: waar het motorblok zit is het chassis aan de boven- en onderzijde iets versmald om meer ruimte te maken. Over de buitenkant gezien is ie helemaal recht, kijk maar op die containertruck.

gr Jeroen


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: F T F V6 Simon loos
BerichtGeplaatst: zo 14 nov, 2010 16:13 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 16 jun, 2008 12:12 pm
Berichten: 315
Woonplaats: hoogkarspel
tanks jeroen ja wordt de trekker uit 1979 ,met v8 kenteken 00-vb-76
wacht nog effe op foto s van vroeger dat ik die op me eerste pagina ken zetten, ( is de verwaring ok glijk weg )
en heb info over de achteras er blatvering onder zat toen ze die van Bremken en Vringer overnamen
hoop morgen effe update te doen, ben al lekker aant snijden en plakken :mrgreen:
groete edwin

_________________
wel ja :D


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: F T F V8 Simon loos
BerichtGeplaatst: zo 14 nov, 2010 20:36 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 28 dec, 2008 11:09 am
Berichten: 5193
Woonplaats: 's-Heer Hendrikskinderen
Zo Edwin, al lekker bezig met je FTF. Info zul je niet te kort komen, daar zorgt Jeroen wel voor :mrgreen:
Leuk projekt :brouw:

_________________
groeten,
Onne


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: F T F V8 Simon loos
BerichtGeplaatst: zo 14 nov, 2010 21:44 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 10 okt, 2005 21:19 pm
Berichten: 2952
Woonplaats: Venray
Ja, waarom niet hè?

Maar ik heb ook een vraag aan Edwin:
Wat is nu de breedte die je aanhoudt voor de cabine? Mijn FTF-model heeft een 8,5cm brede grille, de cabine is een goede 9cm breed. De voorbumper is zo'n 9,5cm breed en de breedte van de deur is 3,6cm.
De hoogte van de cabine gemeten van het spatscherm tot aan dakraam is 6,5cm.

Ben benieuwd in hoeverre jouw maten verschillen met de mijne...

gr Jeroen

ps: ik heb heel veel detailfoto's dus als je iets wilt weten :roll:.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: F T F V8 Simon loos
BerichtGeplaatst: ma 15 nov, 2010 6:10 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 16 jun, 2008 12:12 pm
Berichten: 315
Woonplaats: hoogkarspel
oke na , kijke of ik beter zit ,,,
me deur breedte is 4 cm met rubbers dan , een deur van een MAN f2000 is 4,5 cm dus volgens mijn komt het goed
me dumper word 10, 5 cm best aan de breede kant ,
en me gril 9,3 cm is ok nog in aanbouw ,
en de breete 10, 3 volgens tekening
en de rest moet ik je nog effe schuldig blijven :oops: zo snel brouwen we ok weer niet :mrgreen:
zitte we goed ongeveer ,,? , ik heb aardig het idee van wel al zit ik van andere 1;24 trucks maate op te nemen

al zet je ze straks naast elkaar neer , is die van jou effe te heet gewassse :lol: :lol: :lol:
en ben zelf ok al tijd bezig met foto s te kijke en zoeken ,

groete edwin

_________________
wel ja :D


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: F T F V8 Simon loos
BerichtGeplaatst: ma 15 nov, 2010 19:50 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 10 okt, 2005 21:19 pm
Berichten: 2952
Woonplaats: Venray
Nou, ik heb zelf ook nog eens een specificatieblad gebruikt om een FTF in schaal 1:24 af te drukken. Er LIJKT iets niet te kloppen. Als ik diverse foto's bekijk lijkt het net alsof de voorruit te laag is ten opzichte van een echte... Ik wil je niet ongerust maken verder hoor :lol:. Ik heb de mijne ook aan de hand van deze tekening gebouwd en uiteindelijk kloppen de verhoudingen van de cabine toch wel alleen is ie ietsjes te klein aan alle kanten.

Maar ik heb de FTF eerst afgedrukt zodanig dat de banden even groot waren als die van Italeri. Daarna ben ik een paar procenten gaan toevoegen en dan kom ik op de volgende maten:
-bumper=> 10cm
-grille=> 9,0cm
-deur=> 3,7-3,8cm ( tekening een beetje onduidelijk ) Bij mijn model is die 3,6cm.
-hoogte grille=> 2,7cm
-breedte instap=> 1,5cm
-diameter banden=> 4,4cm
Trouwens niet teveel vergelijken met een ander merk want een FTF is een heel andere truck. De deur is namelijk niet echt breed ten opzichte van andere merken. Ook de cabine is vrij smal maar bijvoorbeeld een bumper van 10cm komt overeen met bijvoorbeeld een Scania 143.

Ik ben benieuwd hoever je al bent en hoe jij de zijwanden van de cabine maakt. Er zitten daar namelijk diverse stukken onder een bepaalde hoek, de een wat meer dan de andere en dat heb ik toen zo aangepakt:
eerst de hele zijkant als gladde plaat uitsnijden. En dan in laagjes aan de gang gaan. De schuine stukken zijn op zich makkelijk. Gewoon een stukje strip van 0,5 of 1mm erachter plakken.

En de voorraam is best moeilijk om te maken. Ik maakte toen eerste het stuk vlakke plaat boven de grille maar onder de ruitenwissers. Die is makkelijk te maken. Maar omdat de voorraam gebogen is moet je niet vanaf de tekening werken maar uitrekenen hoelang de bolling ( eigenlijk holling ) is want een gebogen raam is "plat" breder die je op de tekening ziet.

Kijk verder ook maar eens in het topic van mijn FTF, daar kun je ook zien hoe het dak eruit ziet. Dat is ook nog best lastig om te maken...

gr Jeroen


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: F T F V8 Simon loos
BerichtGeplaatst: di 16 nov, 2010 16:06 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 16 jun, 2008 12:12 pm
Berichten: 315
Woonplaats: hoogkarspel
oke ,
ja mijn deur is dan effe te grote klein randje nog vanaf halen , anders past ie niet open , :shock:

ik doe het op de zelde manier ja
ta daaa ,,,
Afbeelding

de 2 zij kanten in aanbouw , moet nog afgewerkt worden ,

Afbeelding
weet niet of je hierzo goed ken zijn om die ronde te krijgen strips over elkaar heen ,
ben aleen effe de deur klink vergeten, :oops:


groete edwin

_________________
wel ja :D


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: F T F V8 Simon loos
BerichtGeplaatst: di 16 nov, 2010 16:20 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 28 mei, 2009 10:10 am
Berichten: 1104
Woonplaats: Amsterdam
Hey Edwin,

Zit er als een goed begin uit.
Ben er erg benieuwd naar, hoe het uiteindelijk model eruit ziet.

Maar met deze voorbereiding en zorg komt het vast tot een prachtig einde.

Succes verder.

Grt SAM.

_________________
Groepsbouw Klassieke trucks
http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewforum.php?f=162
DAF XF longline (Optimus Prime)
http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=32&t=22748
DAF - Hainje CSA1 (1982) GVB 224.
http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=32&t=28987


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 50 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 9 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement