Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu di 16 apr, 2024 16:41 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 130 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5 ... 13  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za 02 okt, 2010 10:58 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 24 aug, 2006 8:35 am
Berichten: 551
Dankzij de tekeningen van de technische specificatie die Jan (Astran) hier eerder postte, waarvoor dank, heb ik een afdruk op de juiste schaal kinnen maken. Ik heb daarvoor een wiel met band (Italeri) genomen en de afbeelding zo groot gemaakt dat deze pastte. In principe heb ik nu min of meer hetzelfde uitgangsmateriaal als met de KikkerDAF. Ik kan nu de basismaten uitzetten/ lees uitknippen/ overtrekken op plaatmateriaal en snijden en lijmen...
De rest moet toch komen van foto's. Ik heb nog een doos van een MAN Formel 8 liggen, waarvan ik denk dat er nogal wat onderdelen en misschien wel het chassis overeenkomen?

Nou, er is een klein beginnetje:

Afbeelding

Ik heb gezien dat de cabine uiteindelijk evenhoog wordt als die van de Kikkerdaf, ik vind deze er wel super stoer uitzien omdat ie zo hoog op zijn pootjes staat!

Groet,

Bryan


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 02 okt, 2010 19:58 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 19 feb, 2009 23:56 pm
Berichten: 2244
Woonplaats: kolham
Bryan Ketelaars schreef:
Ik heb daarvoor een wiel met band (Italeri) genomen en de afbeelding zo groot gemaakt dat deze pastte.

Heb je dan niet meer kans op afwijkingen? De maten op de tekening staan er immers bij, die kun je toch beter als uitgangspunt gebruiken?

Rolf

_________________
BEZIG MET:
OSHKOSH LVS MK48/16
FREIGHTLINER M915A5
LAATST AFGEROND:
AM GENERAL M920 8X6


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 03 okt, 2010 19:59 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 25 okt, 2007 13:08 pm
Berichten: 3608
Woonplaats: Twello
Een MAN formel 8 kun je beter op Ebay verkopen hoor :? en van het dikke bedrag wat je er voor vangt divers plaatmateriaal en strippen kopen :brouw:
Begin is er maar pas op met tekeningen......de ervaring die ik met de Hanomag heb leert dat niet alles op schaal getekend is en schreven maatvoering boven tekening gaat.

Johannes


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 03 okt, 2010 20:40 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 19 feb, 2009 23:56 pm
Berichten: 2244
Woonplaats: kolham
ingzagers schreef:
Een MAN formel 8 kun je beter op Ebay verkopen hoor :? Johannes


Ik vond het al een beetje heiligschennis een Formel 8 op te offeren, is toch één van de mooiste trucks (en kits) in mijn ogen. Dus Bryan, als de tijd rijp is verkoop hem dan voor een redelijke prijs aan een medebrouwer.......

Dit is ook weer zo'n kit die ik als puber heb gebouwd, toen heb verbouwd en toen heb verkloot (maar ja, anders was ik nooit scratch-bouwer geworden :brouw: ).

Rolf

wist je trouwens dan in NL hele mooie tanktransporters van M.A.N. hebben rondgereden.....

_________________
BEZIG MET:
OSHKOSH LVS MK48/16
FREIGHTLINER M915A5
LAATST AFGEROND:
AM GENERAL M920 8X6


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 03 okt, 2010 20:44 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 24 aug, 2006 8:35 am
Berichten: 551
Haha, he Rolf, ik ben toch nog maar even gaan rekenen, en heb meteen maar even de tekeningen naar de juiste schaal gemaakt. (bedankt! :brouw: ) Nu lijkt het Italeri wiel wat te klein, maar de maten op schaal kloppen nu met de maten op de tekening. En Johannes, ik ga die Formula 6 (ipv 8 ) niet op Ebay kwakken, ik heb geld zat voor materiaal, en wil ook dat ouwe Manneke ooit bij mijn kermisgeneuzel bouwen. Overigens, ik ga hem niet opofferen heren, da's nergens voor nodig.

Maar het werk is begonnen. Met nog minder dan een week vrijgezelligheid voor de deur heb ik besloten om even wat plastic vast te houden. Op de juiste schaal heb ik een stukje vloer uitgesneden dat precies op het chassis komt te liggen. Vanaf hier was het makkelijk om te bepalen hoe hoog en met welke bolling het verticale gedeelte van het neusje moest komen.

Afbeelding
Afbeelding

Het verticale gedeelte komt op een verhoging te staan. Het hele gedeelte valt een dikke milimeter binnen de buitenmaten, zodat het plaatwerk er overheen kan.

Hierna heb ik een kleiner verticaal stukje ervoor gezet.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Vervolgens ben ik op de bovenkantjes een 'trappetje' van kunststof gaan bouwen om de juiste hoek/ronding te kunnen krijgen. Met behulp van een schuurpapiertje heb ik de ergste scherpe kantjes er al af geschuurd. Langzaamaan ontstaat het geraamte voor het plaatwerk van het neusje.

Afbeelding

Ik heb wel al gezien dat deze cabine een stuk moeilijker te bouwen is dan de cabine van de KikkerDAF. Maar ik vind het wel een uitdaging om er mee bezig te gaan. Ik heb zitten denken of ik de klep wil kunnen openen of niet, ik denk dat ik de neus gesloten ga laten, ook al vanwege de stevigheid van de hele constructie, en om kromtrekken tegen te gaan.

Nou, ik hoop de komende dagen wat verder te kunnen gaan...

Groet, Bryan


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 03 okt, 2010 22:08 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 24 jan, 2010 16:51 pm
Berichten: 1891
Woonplaats: Tiel
Zoals je zelf ook al zegt Bryan. Het is niet de makkelijkste cabine om te bouwen. Maar het begin ziet er in geval al goed uit.

Gr. Zeger

_________________
Bezig: GINAF F520 10x8


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 03 okt, 2010 22:30 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 28 dec, 2008 11:09 am
Berichten: 5193
Woonplaats: 's-Heer Hendrikskinderen
Veelbelovend begin Bryan :D

Geniet nog even van de laatste vrijgezelligheid :mrgreen:

_________________
groeten,
Onne


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 08 okt, 2010 13:49 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 28 mei, 2009 10:10 am
Berichten: 1104
Woonplaats: Amsterdam
Hey Bryan,

Ziet er al mooi uit dit begin.
Ondanks dat het nog er uitziet als platte vlakken zie je de vorm er al mooi in verschijnen. :brouw:

Grt SAM.

_________________
Groepsbouw Klassieke trucks
http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewforum.php?f=162
DAF XF longline (Optimus Prime)
http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=32&t=22748
DAF - Hainje CSA1 (1982) GVB 224.
http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=32&t=28987


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 10 okt, 2010 9:39 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 24 aug, 2006 8:35 am
Berichten: 551
Thanks, die vorm komt er inderdaad langzaamaan in! Deze keer met maar één plaatje, de rondingen beginnen te komen:

Afbeelding

Wanneer de grille met de juiste verhouding erin komt, dan zal de boel anders lijken, nu zit de 'opening' te laag, maar die is puur constructietechnisch.

Groetjes, Bryan


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 10 okt, 2010 17:20 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 06 dec, 2007 15:45 pm
Berichten: 2568
Woonplaats: Hildifridishaim
Echt knap hoe jullie scratchers er iets moois van maken.

Groet,
Eddy

_________________
Mijn modelbouw website (update 10-02-2022)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 130 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5 ... 13  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 17 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement