Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 14:36 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 130 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo 06 jul, 2011 23:18 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 06 mei, 2008 0:31 am
Berichten: 1527
Woonplaats: De Far West in de Belgiek
Bryan Ketelaars schreef:
:oops: Hmmz, daar heb ik werkelijk geen kaas van gegeten, heb me er nooit zo in verdiept, de enige reden dat ik deze wagen bouw is omdat ik me hem uit mijn jeugd kan herinneren en hem heel erg imposant vond.

Dat is reden genoeg om hem te bouwen, ikzelf zou het niet zien zitten, maar ja, mijn naam is ook geen Bryan of Zeger of ...... (vul zelf maar in, jullie scratchers :wink: )
Bryan Ketelaars schreef:
Maar hij krijgt twee assen, wat wordt het typenummer dan?

Wel, een 2-asser begint met de nummers 16 voor NL of D, in B en F was dat 19. Technisch zat er eigenlijk geen verschil in, maar dat was een kwestie van de toenmalige "nationale" wetgevingen qua gewichten en zo. Ik heb in die jaren een tijdje gewerkt in de branche en "wij" importeerden toen tweedehandse trucks uit NL of D en die werden gewoon herkeurd in B voor 19 ton, zoniet bleven ze "slechts" 16 ton.
Dus: de D blijft (dat staat voor Diesel denk ik, maar dat zou ik nog es moeten checken om 100% zeker te zijn), de H staat voor Hauber (zoals de F voor Frontlenker staat), de A voor Allrad, dus als je een aangedreven vooras eronder zet mag die ook blijven! Zoniet valt die weg.
Na de DH(A) kwam dan nog een letter: K voor Kipper, S voor Sattelzugmaschine (trekker), en nog een paar, maar dit gaat té ver gaan. Laten we het maar houden op een DH(A).
Bryan Ketelaars schreef:
Nu Italeri de Formel 6 opnieuw heeft uitgebracht zit ik er wel over te denken om het chassis te gaan gebruiken, evenals de motor.

Dat zou mogelijk moeten zijn, jij bouwt het type met de koplampen in de bumper, die hadden al veel gelijkenis met de "Formel 6" frontsturen. Het oudere type met de koplampen in de spatborden was nog van een vorige generatie en die verschilt nogal wat.
En eigenlijk zou je op zo'n achteras van MAN zo'n naafreductie moeten zetten uit die Mercedes van Revell, in die tijd bouwden MAN en MB gezamenlijk hun achterassen.
Kijk maar eens rond op 1:1 exemplaren, zelfs op TGA kippers zitten nog dezelfde naven als op de eerste Actrossen (die zijn wel iets meer afgerond dat die oude).
Maar dit gaat ons te ver afleiden van je model.
Ik volg je wel (in stilte, want momenteel heel druk met het werk), dus als er wat is, je roept maar (al weet ik ook niet alles hoor, maar ik sta open voor correcties).


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 07 jul, 2011 6:57 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 24 aug, 2006 8:35 am
Berichten: 551
En zo leer ik ook weer wat! Ik vind het interessant om te lezen wat je allemaal opschrijft, ik heb maar meteen de typenummers aangepast. :mrgreen:
Nog even en dan begint de vakantie, dan wil ik waar mogelijk een beetje doorstoten...

Groet, Bryan


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 07 jul, 2011 11:35 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 25 maart, 2008 19:55 pm
Berichten: 2706
Woonplaats: Hank
Er zit daar veel paraate kennis in de far west in den belgiek bij Aerodyne. Mooi om tevolgen al die types ,aanduidingen enz. Van Scania weet ik dan redelijk wat maar van de rest niet zo veel als meniggeen onder ons.
gr.Eric.

_________________
Scania V8

vtilborgmodelbouw.webs.com


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 07 jul, 2011 12:21 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 06 mei, 2008 0:31 am
Berichten: 1527
Woonplaats: De Far West in de Belgiek
scaniamodelbrouwer schreef:
Er zit daar veel parate kennis in de far west in den belgiek bij Aerodyne.

Dank voor de lof, je doet me zowaar blozen :oops: :oops:
Ehm ik heb nogal iets met hét grote Duitse merk (begint met een M), ook met het andere grote Duitse merk (begint ook met een M) en iets minder met dat andere Duitse merk (dat ook met een M begon, maar helaas bestaat dat intussen niet meer).
En zoals iedereen hier een beetje heeft elk zijn eigen favoriet merk, van de zweden weet ik niet zoveel hoor, dan vertrouw ik op jullie parate kennis :wink: .
Momenteel beperkt het aanwezig zijn op het forum me een beetje tot meelezen, nog een paar weken en het duivenseizoen gaat weer bergaf, dan komt er wat meer tijd vrij om ook nog wat te bouwen in plaats van alleen maar rijden en lezen. :brouw:


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 07 jul, 2011 16:34 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 28 dec, 2008 11:09 am
Berichten: 5193
Woonplaats: 's-Heer Hendrikskinderen
Das tenminste informatie waar je wat aan hebt :!:
Doe je voordeel er mee Bryan..

_________________
groeten,
Onne


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 09 jul, 2011 20:58 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 24 aug, 2006 8:35 am
Berichten: 551
Mijn voordeel probeer ik daar zeker mee te doen...

Vandaag heb ik het chassis gemaakt voor de Hauber:

Afbeelding

Ik heb de knoop doorgehakt en heb besloten de Formel 6 op te offeren, daarbij wordt er een MB van een twee-asser omgebouwd naar een drieasser... :mrgreen:

Afbeelding

daarna was het zaak de cabine er passend op te maken. Of de hoogte van de cabine op het chassis al goed is weet ik nog niet, maar het gaat wel al een heel eind naar wat het moet worden. Wat dry-fitjes:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

En met een leen-kraantje er op...

En alvast een beetje vooruit dromen...

Afbeelding

Nou, een fijn weekend!

Groetjes, Bryan


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 10 jul, 2011 12:09 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 28 dec, 2008 11:09 am
Berichten: 5193
Woonplaats: 's-Heer Hendrikskinderen
Zo staat er ineens een hele truck, met de cabine op het chassis :D
Je gaat lekker zo :brouw:

_________________
groeten,
Onne


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 10 jul, 2011 20:16 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 24 jan, 2010 16:51 pm
Berichten: 1891
Woonplaats: Tiel
Hé Bryan,

De MAN begint zo al heel mooi vorm te krijgen, maar ik blijf toch een beetje twijfels houden over het model van de voorruit. En volgens mij ben je er zelf ook nog niet uit. :? Ik meen op je foto's te zien dat deze bij jou behoorlijk recht loopt. En zoals je kunt zien op de tekening van het bovenaanzicht, is dat bij het echte model niet zo.

Is het misschien een idee om eerst de onderkant van de voorruit en de rand van het dak, boven de voorruit te maken. Ik had dat bij de Tatra ook niet gedaan, maar nu, bij de Torpedo wel. En dat werkt een heel stuk makkelijker. Je kunt dan van een stukje stevig papier ook al eerst een mal van de voorruit maken en er in zetten. Op die manier kun je vaak al veel duidelijker zien of het allemaal een beetje klopt. En wanneer het dan allemaal goed is, leg je de cabine op zijn kop op een stukje papier, en kun je zo de omtrek van het dak aftekenen.

Gr. Zeger

_________________
Bezig: GINAF F520 10x8


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 10 jul, 2011 20:43 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 06 mei, 2008 0:31 am
Berichten: 1527
Woonplaats: De Far West in de Belgiek
van Hattem schreef:
ik blijf toch een beetje twijfels houden over het model van de voorruit.

En ik zit met twijfels over die luchtvering op de achteras. Volgens dat ik weet is een neus nooit met luchtvering geleverd geweest, maar ik kan evengoed verkeerd zijn, zal het eens opzoeken.
Maar op de kermistrucks is er al veel dat niet klopt met de "standaarduitvoering", van mij mag het best hoor.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 10 jul, 2011 21:00 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 24 aug, 2006 8:35 am
Berichten: 551
van Hattem schreef:
Hé Bryan,

De MAN begint zo al heel mooi vorm te krijgen, maar ik blijf toch een beetje twijfels houden over het model van de voorruit. En volgens mij ben je er zelf ook nog niet uit. :? Ik meen op je foto's te zien dat deze bij jou behoorlijk recht loopt. En zoals je kunt zien op de tekening van het bovenaanzicht, is dat bij het echte model niet zo.

Is het misschien een idee om eerst de onderkant van de voorruit en de rand van het dak, boven de voorruit te maken. Ik had dat bij de Tatra ook niet gedaan, maar nu, bij de Torpedo wel. En dat werkt een heel stuk makkelijker. Je kunt dan van een stukje stevig papier ook al eerst een mal van de voorruit maken en er in zetten. Op die manier kun je vaak al veel duidelijker zien of het allemaal een beetje klopt. En wanneer het dan allemaal goed is, leg je de cabine op zijn kop op een stukje papier, en kun je zo de omtrek van het dak aftekenen.

Gr. Zeger


He Zeger, bedankt voor je meedenken! Je hebt gelijk dat de vorm nog niet klopt. Maar ik heb aan de voorruit nog niets gedaan sinds de verbouwing, het is inderdaad zo dat de bovenkant nog dezelfde ronding moet krijgen als de onderkant, maar daar ben ik nog niet aan begonnen. Een klein strookje styreen straks zorgt voor de juist vorm.

En die luchtvering, ik heb er ooit eens naastgestaan toen er bij een wat ouder type MAN luchtvering werd ondergebouwd, dit in verband met het laten zakken van de schotel, om een hogere opbouw mogelijk te maken.

Het komt wel goed!

Groet, Bryan


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 130 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 12 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement