Bryan Ketelaars schreef:
:oops: Hmmz, daar heb ik werkelijk geen kaas van gegeten, heb me er nooit zo in verdiept, de enige reden dat ik deze wagen bouw is omdat ik me hem uit mijn jeugd kan herinneren en hem heel erg imposant vond.
Dat is reden genoeg om hem te bouwen, ikzelf zou het niet zien zitten, maar ja, mijn naam is ook geen Bryan of Zeger of ...... (vul zelf maar in, jullie scratchers
)
Bryan Ketelaars schreef:
Maar hij krijgt twee assen, wat wordt het typenummer dan?
Wel, een 2-asser begint met de nummers 16 voor NL of D, in B en F was dat 19. Technisch zat er eigenlijk geen verschil in, maar dat was een kwestie van de toenmalige "nationale" wetgevingen qua gewichten en zo. Ik heb in die jaren een tijdje gewerkt in de branche en "wij" importeerden toen tweedehandse trucks uit NL of D en die werden gewoon herkeurd in B voor 19 ton, zoniet bleven ze "slechts" 16 ton.
Dus: de D blijft (dat staat voor Diesel denk ik, maar dat zou ik nog es moeten checken om 100% zeker te zijn), de H staat voor Hauber (zoals de F voor Frontlenker staat), de A voor Allrad, dus als je een aangedreven vooras eronder zet mag die ook blijven! Zoniet valt die weg.
Na de DH(A) kwam dan nog een letter: K voor Kipper, S voor Sattelzugmaschine (trekker), en nog een paar, maar dit gaat té ver gaan. Laten we het maar houden op een DH(A).
Bryan Ketelaars schreef:
Nu Italeri de Formel 6 opnieuw heeft uitgebracht zit ik er wel over te denken om het chassis te gaan gebruiken, evenals de motor.
Dat zou mogelijk moeten zijn, jij bouwt het type met de koplampen in de bumper, die hadden al veel gelijkenis met de "Formel 6" frontsturen. Het oudere type met de koplampen in de spatborden was nog van een vorige generatie en die verschilt nogal wat.
En eigenlijk zou je op zo'n achteras van MAN zo'n naafreductie moeten zetten uit die Mercedes van Revell, in die tijd bouwden MAN en MB gezamenlijk hun achterassen.
Kijk maar eens rond op 1:1 exemplaren, zelfs op TGA kippers zitten nog dezelfde naven als op de eerste Actrossen (die zijn wel iets meer afgerond dat die oude).
Maar dit gaat ons te ver afleiden van je model.
Ik volg je wel (in stilte, want momenteel heel druk met het werk), dus als er wat is, je roept maar (al weet ik ook niet alles hoor, maar ik sta open voor correcties).