Modelbrouwers.nl modelbouw
http://modelbrouwers.nl/phpBB3/

Mercedes/Schenk-Hainje gelede 1977 GVB 264 (upd. 13MAA12)
http://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=32&t=29356
Pagina 13 van 14

Auteur:  van Hattem [ wo 30 nov, 2011 17:40 pm ]
Berichttitel:  Re: Mercedes/Schenk-Hainje CSA1 1977 GVB 264 (upd. 28NOV11)

Mooi Sebastiaan.... Wanneer je deze motivatie en dit niveau van bouwen vast houdt tot het einde, dan heb je straks een topmodel in je kast staan. Ik ben pas één keer in Jabbeke geweest, maar dit lijkt me een absolute prijswinnaar.

Gr. Zeger

Auteur:  cheetacars [ do 01 dec, 2011 20:37 pm ]
Berichttitel:  Re: Mercedes/Schenk-Hainje CSA1 1977 GVB 264 (upd. 28NOV11)

Echt strak werk! :brouw: Het blijft mooi om te zien hoe bij scratchbouw de wagen steeds meer vorm krijgt.

Auteur:  SAModelbouw [ vr 09 dec, 2011 18:13 pm ]
Berichttitel:  Re: Mercedes/Schenk-Hainje CSA1 1977 GVB 264 (upd. 28NOV11)

Beste brouwers,

Weer ontzettend bedankt voor de leuke en mooie reacties en vooral het kijken.
Tenslotte de leukste manier om te merken dat jullie het leuk vinden wat er gemaakt wordt. :mrgreen:
Zelf merkte ik op dat ik iets meer foto's aan het maken was van 'complete' onderdelen.
Terwijl ik het zelf ook het leukste vind om te zien om hoe iemand het maakt.
Dus heb ik mijn best gedaan om dat met deze update wat meer te laten zien. :)

@ Andre: De rede dat ik deze bussen bouw is eigenlijk simpel en toch veelzeggend.
Mijn vader was tot een paar jaar geleden buschauffeur in Amsterdam.
Zodoende heb ik in een aantal types (veel) gezeten en van sommige leuke herinneringen.
Omdat er jammer genoeg, eigenlijk geen goede/mooie model van te koop zijn, maar besloten dat het nu eens tijd was om het zelf te proberen.
En ik moet zeggen, ik vind het erg leuk om deze modellen op te bouwen.

En nu dan de update.

Als eerste verder gegaan met de trappen in de bus.
Op de treden zaten 'verhogingen' gemonteerd.
Deze treden gingen iets naar beneden, dit was gedaan om een zogenoemd telsysteem in de bouwen.
Zo konden ze de passagiers in de bus tellen.
Op enkele treden zaten 'slechts' een aluminium plaat met motief, dus bij mij ook. :brouw:
Afbeelding
Wat onderdelen tot de treden.
Afbeelding
Onder de treden ligt nog een stripje zodat de trede 'iets' omhoog komt te liggen.
Om de trede zelf is een randje gemaakt om diepte te maken onder de trede.
Afbeelding
Afbeelding

En wie stapt er in een bus zonder te weten waar deze naar toegaat?
Dus maar eens een begin gemaakt met de filmrollen.
Eerst de kasten gemaakt
Afbeelding
Afbeelding
En daarna wat gaan spelen met word op de laptop.
En na een printje en wat snijwerk een eerste blik op de bestemming.
Afbeelding
Afbeelding
Deze zit alvast voor een test achter het glas. :mrgreen:
Maar ben er nog niet tevreden over hoe de raamrubbers eruit zien. :evil:
En nog een grotere voor de tekst aan de zijkant.
Afbeelding

Daarna weer eens verder gegaan aan het chassis.
Was wel weer eens tijd.
En wel gestart met de laatste as van de gelede bus.
Deze moet straks kunnen meesturen, en omdat de vorm anders is dan een gestuurde vooras.
Besloten ook deze maar zelf te maken.
Afbeelding
Afbeelding
Even passen op zijn frame.

En toen was het tijd om me te richten op het werkend maken van de as.
Helaas vergeten foto's te nemen tussen door maar zo zag het er uit na montage.
Afbeelding
De pin boven de schijf gaat in een gat, gemaakt in een onderdeel van het chassis van de aanhang wagen.
En het sturende vermogen komt door de koppeling met de motorwagen.
Afbeelding
Tijdens het testen bleken de kunststof trekstangen niet helemaal top. :oops:
Deze zullen waarschijnlijk nog worden vervangen voor aluminium versies. :twisted:

Even wat dryfit foto's. :brouw:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Toen een start gemaakt met het brouwen van de vooras.
Deze was natuurlijk ook weer anders dan de voor assen in de onderdelen bak.
Dus ook maar zelf maken.
Tijdens het bekijken van de foto's kwam ik tot de conclusie dat wat ik al aan het chassis had gemaakt ter bevestiging niet klopte.
Dus dit eerst weggehaald.
Daarna op een stukje kunststof van 1,5mm een onderdeel afgetekend.
Afbeelding
Wat strippen erop lijmen en op het uiteinde een stukje rond 4mm.
Afbeelding
Afbeelding
En nadat er nog een 2-tal onderdelen onderop gemaakt zijn en de basis was gevijld/geschuurd kreeg ik dit.
Afbeelding

En tenslotte nog even 2 dryfit foto's van de tussenstand op dit moment.
Afbeelding
Afbeelding

Hopelijk dit weekend weer wat tijd om verder te gaan.

Grt SAM.

Auteur:  jeff [ vr 09 dec, 2011 18:54 pm ]
Berichttitel:  Re: Mercedes/Schenk-Hainje CSA1 1977 GVB 264 (upd. 09DEC11)

Hoi Sam :D

Dat heb je even mooi in elkaar zitten zo! Ik heb eigenlijk nooit geweten hoe zo'n dubbele bus in elkaar zit maar bij het zien van jouw kunstwerk is dit een soort van dissel gekoppeld aan de achteras van de bus. Heel mooi gebouwd zo :wink:

Groeten Jeff

Auteur:  moddertrukker [ vr 09 dec, 2011 21:24 pm ]
Berichttitel:  Re: Mercedes/Schenk-Hainje CSA1 1977 GVB 264 (upd. 09DEC11)

Mooi stukje techniek om die achteras te laten sturen.
Zou je eens een foto kunnen maken waarop precies te zien is hoe het werk?
Ik heb nu wel een idee daarover maar ben er niet helemaal over uit.

Eentje in rechtuitpositie en eentje in ingestuurde stand zou veel kunnen verduidelijken.
Dan weet ik ( en de anderen hier ) wat wél en niet meebeweegt tijdens een stuurbeweging.

gr Jeroen

Auteur:  Eef [ za 10 dec, 2011 18:06 pm ]
Berichttitel:  Re: Mercedes/Schenk-Hainje CSA1 1977 GVB 264 (upd. 09DEC11)

Waanzinnig wat we hier te zien krijgen.
Pastie wel in je vitrine? :mrgreen:
Hoe lang is deze bus?
Het is niet mijn ding stadsbussen maar deze steelt wel de show hier op het forum. :wink: :brouw:
Gr.Eef

Auteur:  bimmer daddy [ zo 11 dec, 2011 11:34 am ]
Berichttitel:  Re: Mercedes/Schenk-Hainje CSA1 1977 GVB 264 (upd. 09DEC11)

Ik volg je topic al vanaf begin en ik vind je model briljant hij wordt echt heel mooi. Dat dat allemaal mogelijk is zeg, het bouwnivo is echt heel hoog hier in ons kikkerlandje.

Ik blijf je zeker volgen en kijk al uit naar Jabekke

Auteur:  fratser [ ma 12 dec, 2011 11:30 am ]
Berichttitel:  Re: Mercedes/Schenk-Hainje CSA1 1977 GVB 264 (upd. 09DEC11)

Als er niet nog een paar van dit soort meesterlijke bouwwerken op dit forum te aanschouwen waren ,zou ik zeggen dat dit een eenzaam hoog niveau is!
Een punt wil ik echter wel gezegd hebben en dat is, dat ik de traanplaat iets maar dan ook maar iets aan de grove kant vind voor dit verder zeer verfijnd gebouwde model.
Als ik een mierenne@#$ker ben zeg je het maar hoor , en dan heb je nog gelijk ook waarschijnlijk!!!

Jasper

Auteur:  caspervc [ za 18 feb, 2012 15:17 pm ]
Berichttitel:  Re: Mercedes/Schenk-Hainje CSA1 1977 GVB 264 (upd. 09DEC11)

Ik had hem nog niet gezien maar wat een meesterwerk zeg! Enorm gaaf wat jij met scratchwerk weet te maken! Respect

Auteur:  Martijntje [ zo 19 feb, 2012 0:43 am ]
Berichttitel:  Re: Mercedes/Schenk-Hainje CSA1 1977 GVB 264 (upd. 09DEC11)

Citaat:
Helaas bleek het niet echt mogelijk om met de bus zelf te rijden i.v.m. kleine gebreken waar de tijd aan ontbrak om te regelen, maar vooral om de bus verzekerd te krijgen voor over de weg.
Hierom is de bus op een trailer vervoerd (waarvan de trekker mij erg bekent voorkomt)


gelukkig zijn het maar gebreken.
Mijn vader was vrijwilliger bij de MUSA.

Dus hier een lijstje van de ''kleine'' gebreken :twisted:
1. Balgen luchtvering
2. Draaikrans
3. Carosseriebalkjes
4. iets in de elektrische installatie

ik verwacht niet dat hij ooit rijvaardig zal worden

Hij is toendertijd door het GVB de garage binnen gereden omdat hij perse bewaard moest blijven.
Ik ken hem alleen als 18 meter sta-in-de-weg.

Hij is op zich wel heel waardevol als museumbus omdat het de eerste serie gelede wagen was voor Amsterdam.


Ik hoop dat dit model afkomt en ook dat ik hem eens in kan zien.

Ik vind het erg knap dat je dit kan bouwen van simpel styreen plaat.
Ik plak alleen maar vliegtuigjes in elkaar.

Groet Martijn

Pagina 13 van 14 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
http://www.phpbb.com/