Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 29 maart, 2024 14:41 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 137 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 ... 14  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo 14 nov, 2010 20:27 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 25 maart, 2008 19:55 pm
Berichten: 2706
Woonplaats: Hank
Hey Sebastiaan,
Inderdaad een tegen valler .Die bussen staan inderdaad langs de A59 vlakbij de beruchte parkeer plaats Labbegat. In de Transmobiel van een paar jaar geleden staat volgens mij een artikel over deze bussen handelaar, misschien dat je in contact met hem kan komen.
Gr.Eric.

_________________
Scania V8

vtilborgmodelbouw.webs.com


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 15 nov, 2010 18:22 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 20 sep, 2009 18:15 pm
Berichten: 900
Woonplaats: Assen
Kunnen ze je bij het noordelijk bus museum niet helpen??

Gr Albertjan

_________________
Kenworth wrecker/Over den top Daf's met dieplader/Scania 142 truck met aanhanger/Western Star met Beall tanktrailer/R620 LZV


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 15 nov, 2010 21:21 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 28 mei, 2009 10:10 am
Berichten: 1104
Woonplaats: Amsterdam
Hey Brouwers,

Bedankt allemaal voor de tips en meedenken.

Wat betreft ergens anders kijken.
Voor zover ik weet zijn van de 25 stuks ooit gebouwd.
Er in het verleden al 24 stuks gesloopt.
Er waren er 2 naar Musa Amsterdam gegaan.
1 voor behoud en 1 voor reserve onderdelen, deze is dus volgens de informatie ook al afgevoerd nadat deze gestript was.
Aangezien ik voor de juist gegevens van het chassis bij een echte moet komen, zal ik daar contact moeten krijgen en voorelkaar krijgen om een goede middag foto's en notitie's te mogen maken.
Er staat trouwens veel meer mooie bussen om ooit eens te maken. :lol:

Voor het gewoon aan de buitenkant verder gaan,
Daar heb ik ook over zitten denken, maar zou het straks erg zonde vinden om een hele mooie bus te hebben, en dan maar wat te moeten doen met het chassis omdat dit deel dan niet lukt.
Ik wacht daar liever even mee, tot ik besloten heb of ik daar vrede mee heb. :(

Ik heb al 3 optie's om ook te bouwen dus, met wel veel meer gegevens.
Nog niet alles maar maar iets meer chassis gegevens.
Dus in December gaan we besluiten, (ook financieel :lol: :lol: )
Denk dat ze alle 3 wel door jullie keuring komen.

Grt SAM.
Die wel zich blijft inzetten voor deze bus.

_________________
Groepsbouw Klassieke trucks
http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewforum.php?f=162
DAF XF longline (Optimus Prime)
http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=32&t=22748
DAF - Hainje CSA1 (1982) GVB 224.
http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=32&t=28987


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 22 nov, 2010 15:31 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 12 aug, 2008 13:31 pm
Berichten: 58
Woonplaats: zoetermeer
Ook deze bus ziet er goed uit met een goed bedachte wijze om de buitenkant uit een stuk te maken. Het is alleen lastig als je voorbeeldvoertuig niet veel voorkomt. Over het harmonica gedeelte heb ik ook wel eens na wezen denken om een model te maken. Dat kan ik wellicht bij een toekomstig model na de Bova Futura gaan doen. Eerst de Futura afmaken, waarmee ik al ver gevorderd ben. Ik heb er al veel foto's van, maar moet er nog een onderwerp van maken en weet ook niet hoe ik de foto's het best kan plaatsen.

Groeten

Richard Schotanus


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 18 aug, 2011 21:40 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 28 mei, 2009 10:10 am
Berichten: 1104
Woonplaats: Amsterdam
Hey Medebrouwers,

Ja ja, jullie zagen het goed weer eens een berichtje in dit bouwverslag.
Voordat ik hopelijk leuk kan afsluiten een klein stukje recente geschiedenis.
Eind Maart ben ik via dit forum benaderd door een lezer die via een google link op dit bouwverslag was gekomen.
Een vriend van hem had de laatste bus van dit type gekocht op de dag dat deze afgevoerd zou worden naar de sloop.
Hij was daar achtergelaten door de stichting Musa na het uit elkaar vallen van deze organisatie en een gestelde deadline van de Gemeente Amsterdam om de stalling leeg op te leveren.
De gemeente had de bus al verkocht aan een sloper en deze dus weer verkocht voor de geschatte oud ijzer prijs.
Om een lang verhaal kort te maken (tenslotte willen we foto’s en niet te veel lezen) was de vraag of ik hun kon helpen met informatie en tekeningen.
Ik was weer daarin tegen van harte welkom om te komen kijken bij de bus.
Dit moest wel op korte termijn omdat de gemeente Amsterdam erop stond dat de bus snel uit de stalling ging, die de gemeente beschikbaar had gesteld aan de Musa in het verleden.
En zo stond de bus erbij die dag.
Afbeelding

Helaas bleek het niet echt mogelijk om met de bus zelf te rijden i.v.m. kleine gebreken waar de tijd aan ontbrak om te regelen, maar vooral om de bus verzekerd te krijgen voor over de weg.
Hierom is de bus op een trailer vervoerd (waarvan de trekker mij erg bekent voorkomt) :lol:
Afbeelding
Altijd leuk om werk van Eric terug te zien op de weg. :wink:

Gelukkig dus is de bus bewaard gebleven en nog mooier voor dit verslag is dat ik er bij ben geweest.
De bus moet volgens de plannen weer helemaal in de oude kleuren gespoten gaan worden en flink worden opgeknapt.
Eventueel willen ze hem dan gaan verhuren voor gezelschappen.
Nog even een kleurenfoto van toevallig dezelfde bus.
Ik wil hem ook in deze kleuren gaan spuiten.
Afbeelding

Helaas voor mij is wat ik voor dit bericht heb gebouwd niet heel gebleven na een val. :oops:
Waardoor ik weer vanaf nul ben begonnen.
Bij de standaard bus bleek een dak van 2x 0,5mm veel strakker dus deze is opgebouwd volgens dezelfde manier als de standaard bus.
Helaas had ik de afgelopen maanden geen internet meer thuis. :cry:
Dus volgt nu een GROTE update van de stand van bouwen.
Ik ga hem niet meer af krijgen voor de brouwersdag maar denk wel dat ik een redelijk ver model kan meenemen.
Hierna vooral nogal wat foto’s en hopelijk de komende weken regelmatig een update van deze bus.

Weer begonnen met een nieuwe voorkant en nu de spijlen via de manier van Astran gedaan.
Thanks Jan, het is inderdaad zo een stukje strakker geworden.
Afbeelding
Afbeelding

Meteen begonnen met een koplampbehuizing te maken.
De glazen komen uit de eerste extra onderdelen doos van Italeri.
Afbeelding
Afbeelding

Daarna nog wat extra onderdelen op de voorkant geplakt.
En alles even gedryfit voor een blijk wat het gaat worden.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Er volgen nu veel foto's met kleine stappen maar steeds genomen tijdens het dryfitten.
Verder gegaan met het maken van de nieuwe zijwanden.
Afbeelding
Maken van de platen voor het dak.
Afbeelding
En het passen van de onderdelen met de achterkant erbij.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

En details gaan toevoegen aan de achterzijde.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Toen wat tijd gestoken in het deel rond de draaischijf.
Eerst 2 maal een plaat gesneden die aan bijde zijde kwam te zitten bij de harmonica.
Deze waren verschillend van vorm.
Hierna wat details gaan toevoegen aan de draaischijf.
En als laatste alvast de kast naast de derde deur gemaakt bij de draaischijf.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
En een blik van binnenuit. :D van voor naar achteren.
Afbeelding

Even een tussen door dryfit voor de grote van deze bus.
Afbeelding
Afbeelding
En nadat het dakdeel met de filmkast is gemaakt met voor het vergelijk de standaard er even naast.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

1 van de vijf deurbedieningen aan de buitenkant gemaakt.
In het gat komt later nog een kleine pen wat de daadwerkelijke drukknop moet gaan worden.
Afbeelding

Het laatste stukje dak gemaakt en in de plamuur.
Afbeelding

De bak gemaakt waar later de achterbank op komt te zitten.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

En toen nog een tussen stuk gesneden bij de harmonica.
Afbeelding
Afbeelding
En nog een keer van binnen uit maar dan van achteren naar voren.
Afbeelding

Hopelijk kan het jullie goedkeuring dragen na een lange stilte.
(heb jullie wel goed kunnen volgen via de telefoon :D , maar daar valt niks mee te posten :evil: )

Grt SAM.

_________________
Groepsbouw Klassieke trucks
http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewforum.php?f=162
DAF XF longline (Optimus Prime)
http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=32&t=22748
DAF - Hainje CSA1 (1982) GVB 224.
http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=32&t=28987


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 19 aug, 2011 0:51 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 10 okt, 2005 21:19 pm
Berichten: 2952
Woonplaats: Venray
Heel knap om dit zo te zien.
Het wordt een grote jongen en om daar dan het overzicht bij te kunnen bewaren...
Maar je werkt netjes met veel oog voor details.

gr Jeroen

ps: er gaan heel wat platen Evergreen doorheen met zo'n joekel van een bus :lol:.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 19 aug, 2011 9:30 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 25 maart, 2008 19:55 pm
Berichten: 2706
Woonplaats: Hank
Hey Sebastiaan,
Dit is een behoorlijke update waarin een hoog gehalte van scratch te zien is.Alles komt er tot nu toe zeer strak en gedetaileerd uit te zien.
Jammer van de val van de bus , maar misschien ook weer niet nu je een aantal dingen anders aan hebt kunnen pakken.
gr.Eric.

_________________
Scania V8

vtilborgmodelbouw.webs.com


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 19 aug, 2011 11:10 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 25 okt, 2007 13:08 pm
Berichten: 3608
Woonplaats: Twello
Daar heb je dus ontzettend veel geluk gehad dat je een origineel hebt kunnen zien en opmeten. Dat zal ongetwijfeld het model ten goede komen en ik weet zeker dat er veel puzzelstukjes op de plaats zijn gevallen.
Jammer van de val maar ga er van uit dat dit wat er nu staat dan beter is.
Hoe denk je trouwens stevigheid in al die panelen te krijgen, het lijkt me toch dat je de wanden makkelijk kunt indrukken en meestal is het dan ook een teken dat de kans op kromtrekken groot is.
Maar het ziet er allemaal goed uit, ik mag er niet aan denken om zo'n ding te bouwen.
Ik neem aan dat je geen Evergreen gebruikt maar Polystyreen platen bij bijvoorbeeld de kunststofshop weg want anders gaat er nogal wat Euro's in de materialen zitten.
Wellicht komt het er dan nog van: jouw bus op de dieplader van Eric :lol:
Succes verder, brouwersdag zit er al aan te komen.

Johannes


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 19 aug, 2011 13:12 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 25 maart, 2008 19:55 pm
Berichten: 2706
Woonplaats: Hank
Nou als sebastiaan het bus chasis meeneemt naar de brouwersdag dan schuif ik de dieplader effe uit en dan kan ie erop hoor :lol:
En de kraan van Zeger misschien ook nog wel dan heb ik genoeg vracht voor die dag. 8)
gr.Eric.

_________________
Scania V8

vtilborgmodelbouw.webs.com


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 19 aug, 2011 17:03 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 28 mei, 2009 10:10 am
Berichten: 1104
Woonplaats: Amsterdam
Hey Brouwers,

Bedankt weer voor de mooie reacties. :D

@ Johannes; de zijwanden hoeven niet heel erg verstevigt te gaan worden.
Door de 2 knikken die erin zitten en straks een goed chassis eronder hebben ze niet veel beweging meer.
Nu staat het inderdaad nog wel eens naar binnen en buiten, waardoor het scheef staat op de foto's.

@ Eric; badankt voor het aanbod maar hopelijk staat deze op zijn 3 assen op de brouwersdag.
In elk geval al druk bezig met de 2 chassis delen te tekenen en belangrijker te bouwen.
Foto's volgen waarschijnlijk dit weekend nog.

September wordt een leuke maand in het teken van modelbouw trouwens.
Na het weekend van de modelbrouwersdag, ga ik op 17 en 18 September naar de open dag van de NZH Hobby club in Haarlem.
Daar zullen dan ook de 3 bussen in aanbouw naar toe mee gaan.

Grt SAM

_________________
Groepsbouw Klassieke trucks
http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewforum.php?f=162
DAF XF longline (Optimus Prime)
http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=32&t=22748
DAF - Hainje CSA1 (1982) GVB 224.
http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=32&t=28987


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 137 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 ... 14  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 13 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement