Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 29 maart, 2024 11:38 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 137 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 14  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di 12 okt, 2010 10:49 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 28 mei, 2009 10:10 am
Berichten: 1104
Woonplaats: Amsterdam
Hey Brouwers,

Eindelijk een echte update. :D
Het mes het het kunststof geraakt en is erdoor heen gegaan.

@ Daniel : stuur me even een PB-tje met je mail-adres dan stuur ik je de tekeningen toe.

En dan nu de update.
De tekening met de vele technische maten erop.
Afbeelding

De plaat styreen van 1mm.
Afbeelding
De totale maat uitgerekend van de opbouw zonder de harmonika dus.
En daarna uitgesneden, met deze wil ik proberen meteen het dak ertussen te laten zitten en dus het dak later als een bouwplaat mee te buigen.
Afbeelding
Nadat ik de lijnenheb afgetekend voor de ramen in hoogte en andere maten die in de hoogte gelijk zijn de delen losgesneden en verder gegaan met aftekenen.
Afbeelding
Gaten geboord en de noodluiken er al uitgesneden.
Afbeelding
En alles uigesneden.
Afbeelding

En even voor de beeld vorming de vloerplaat uitgesneden en daar boven op het chassis gelegt van de DAF CSA1 bus.
Duidelijk te zien hoeveel langer deze wordt.
Afbeelding

Grt SAM.

_________________
Groepsbouw Klassieke trucks
http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewforum.php?f=162
DAF XF longline (Optimus Prime)
http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=32&t=22748
DAF - Hainje CSA1 (1982) GVB 224.
http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=32&t=28987


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 12 okt, 2010 12:01 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 10 jun, 2007 20:21 pm
Berichten: 391
Woonplaats: Kampen
hartstikke gaaf vind ik dit, ook al heb ik helemaal niks met bussen. heel veel respect & succes toegewenst ( maar dit gaat jou wel lukken ) aangezien je al een andere bus maakt :P

groeten uit kampen


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 12 okt, 2010 14:52 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 24 jan, 2010 16:51 pm
Berichten: 1891
Woonplaats: Tiel
Het begin is er SAM. Ik ben wel benieuwd naar dat ombuigen van de dakranden. Ga je dat verwarmen? En maak je daar een mal voor? Om een mooie recht lijn te krijgen.

Gr. Zeger

_________________
Bezig: GINAF F520 10x8


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 12 okt, 2010 15:19 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 28 mei, 2009 10:10 am
Berichten: 1104
Woonplaats: Amsterdam
Hey Zeger,

Ja ik wil de dakranden inderdaad met verwarmen omzetten.
Dit komt omdat de eerste radius ongeveer 9mm moet zijn en dat is te scherp om gewoon zonder verwarmen door te zetten.

Als ik het had gedaan zoals hier meer gezien is dan zit ik met dat het dak er van binnen niet kloppend uitziet.
Dus met losse plaatjes op elkaar plakken en dan in model plamuren en schuren is voor mij geen optie.
Want meer dan andere modelen, gaat het bij deze ook echt om de binnenkant netjes en kloppend te maken.
En door alle ramen komt het vol in zicht.

Ik heb de mal al gemaakt dus zal proberen de update snel te plaatsen. :brouw:

_________________
Groepsbouw Klassieke trucks
http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewforum.php?f=162
DAF XF longline (Optimus Prime)
http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=32&t=22748
DAF - Hainje CSA1 (1982) GVB 224.
http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=32&t=28987


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 12 okt, 2010 21:28 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 28 mei, 2009 10:10 am
Berichten: 1104
Woonplaats: Amsterdam
Hey Brouwers,

We konden weer even wat aan de bus doen dus dat ook gedaan. :mrgreen:

van Hattem schreef:
Het begin is er SAM. Ik ben wel benieuwd naar dat ombuigen van de dakranden. Ga je dat verwarmen? En maak je daar een mal voor? Om een mooie recht lijn te krijgen.

Gr. Zeger


Dus om de bouwplaat te kunnen buigen de mal opgebouwd.
3 Buisen PVC gezaagt met een lengte van 50cm.
Dit zodat de lengte altijd lang genoeg is voor elke bus(deel).
Toen platen gesneden en afgetekend.
Afbeelding
De gaten geboord voor de PVC-buizen.
Afbeelding
En de platen allemaal aanelkaar gezet om ze gelijk te maken met vijlen en schuren.
Afbeelding
En toen de buigmal opgebouwd.
Afbeelding

Het bleek dat met het buigen van het tweede deel met de ramen er al uit dat dit niet erg gemakkelijk gaat.(had ik eerder kunnen bedenken natuurlijk) :roll:
Dus voor het voorste gedeelte de ramen en deuren laten zitten
De uitslag op de buigmal geplakt.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
En na het verwarmen met een verf afbrander zag het er zo uit.
Afbeelding

De ramen daarna eruit gesneden en verder gegaan met het front opbouwen.
Vervelend werkje daarbij was de gril maken met allemaal 1mm afstand ertussen. :evil:
Gelukkig is slechts 1 toch losgesneden en zit de rest er nog mooi uit. :brouw:
Afbeelding
Minder geluk had ik bij het boren voor een onderdeel bij de koplampen maar dat valt gelukkig nog straks weg te plamuren.
De zijkanten voor het front gesneden en geplakt.
Daarna geschuurd en de bumper erop geplakt.
Afbeelding

Daarna de achtkant gesneden en de 2 tussen schoten alvast bij de geleding en toen was het de hoogste tijd voor een eerste dryfit. :mrgreen:

Dus nog weinig woorden en iets meer foto's. :brouw:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Zoals al te zien op enkele foto's moet ik het dak nog iets bijwerken voor de juiste en gelijke ronding.

Ik moet trouwens voor de benodigde gegevens van het chassis gaan kijken bij de echte bij Musa.
Want ondanks alle hulp van VDL-Berkhof kunnen ze me daar niet mee helpen aan een tekening of foto's.
En hoe weet je dat deze bouw ergens anders opvalt?
Enig idee? bij jullie medebrouwers.
Dan krijg je via de contact persoon bij VDL-Berkhof een link van zijn contact persoon bij het GVB naar je I-mail adres met je eigen bouwverslag als link om daar te kijken voor meer informatie. :lol:

Grt SAM.

_________________
Groepsbouw Klassieke trucks
http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewforum.php?f=162
DAF XF longline (Optimus Prime)
http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=32&t=22748
DAF - Hainje CSA1 (1982) GVB 224.
http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=32&t=28987


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 12 okt, 2010 23:29 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 10 jun, 2007 20:21 pm
Berichten: 391
Woonplaats: Kampen
wederom een hartstikke mooie update. je gaf al aan dat je nog wat moest doen om de radius goed te maken, dus van mij hoor je geen commentaar, maar alleen maar lof om dit juweeltje!

mvg Henk


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 13 okt, 2010 19:25 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 28 dec, 2008 11:09 am
Berichten: 5193
Woonplaats: 's-Heer Hendrikskinderen
:shock: Ziet er al geweldig uit Sebastiaan, de ronding van het dak zit er al aardig in. Heeft nog wel wat nabewerking zo je zelf al aangeeft, maar geeft zo wel al een prima idee van de bus :D
De mal op zich vond ik al een mooi bouwprojekt.
En nu ga je al zien waar je heen moet. (ja, naar de volgende halte, dat begrijp ik ook wel :mrgreen: )

En heb je wat aan de link gehad van de contactpersoon zijn contactpersoon :lol: :lol: :lol:

_________________
groeten,
Onne


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 14 okt, 2010 9:40 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 28 mei, 2009 10:10 am
Berichten: 1104
Woonplaats: Amsterdam
Hey Brouwers,

Thanks voor de reactie's.

Wat betreft de nabewerking van de radius zit ik te denken aan een blok hout en daar over de hele lengte de radius in te schaven en schuren.
Daarna zal ik dan voor de echt strakke afwerking toch plamuren, maar veel minder dan anders.

Nu ga ik me richten om bij de echte te komen voor goede foto's van de bankjes en chassis. :|
Hopelijk snel een beetje contact daarvoor.

Grt SAM.

_________________
Groepsbouw Klassieke trucks
http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewforum.php?f=162
DAF XF longline (Optimus Prime)
http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=32&t=22748
DAF - Hainje CSA1 (1982) GVB 224.
http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=32&t=28987


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 16 okt, 2010 20:04 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 16 jun, 2008 12:12 pm
Berichten: 315
Woonplaats: hoogkarspel
tijde terug hierzo alweer gekeken , je ben goed opgeschoten zo , echt netjes
scheelt een hele hoop werk dat ombuigen van de platen , :D
suxes met de echte vinden , weet niet of je weet waar echte is ? ik zou ok niet weten maar zal wel effe zoeken ?

groete edwin

_________________
wel ja :D


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 16 okt, 2010 23:28 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 10 jun, 2007 20:21 pm
Berichten: 391
Woonplaats: Kampen
update? 8)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 137 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 14  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 24 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement