Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 25 apr, 2024 10:43 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 207 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ... 21  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do 26 aug, 2010 13:02 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 25 maart, 2008 19:55 pm
Berichten: 2706
Woonplaats: Hank
De wielmodule van de Nooteboomtrailer van mijn pa is helemaal doorgezakt. Hij heeft er nu blokjes onderstaan is nu wel weer zoals hij hoort te zijn. Dit komt ook doordat het resin zwaarder is dan plastic. Dus ik zou net zoals Bryan en Arjan zeggen het chassis gewoon in profielen maken.

Gr Marc.

_________________
Scania V8

vtilborgmodelbouw.webs.com


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 26 aug, 2010 13:03 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 24 jan, 2010 16:51 pm
Berichten: 1891
Woonplaats: Tiel
Ja, ik kan alleen het bovenstaande bevestigen. Een chassis van polystyreen is, wanneer goed gelijmd, ontzettend stevig. En als ik de tekening zo bekijk, niet zo heel ingewikkeld. Dus het lijkt me ook veel minder werk en veel eenvoudiger, om het van polystyreen te maken. Het is dan ook makkelijker om later alle andere onderdelen er aan te bevestigen.

En....een gietmal moet natuurlijk ook gelijk goed zijn. Kleine foutjes zijn dan eigenlijk niet meer te corrigeren. Een chassis van polystyreen, kun je wanneer dat nodig is veel makkelijker corrigeren. En als ik mezelf na ga: Dat is wel eens nodig. :)

Mijn advies zou dan ook zijn. Maak het chassis van polystyreen.

_________________
Bezig: GINAF F520 10x8


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 26 aug, 2010 13:30 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 16 jun, 2008 12:12 pm
Berichten: 315
Woonplaats: hoogkarspel
nou , het wordt je lastige gemaakt :lol:

voor stevigheid ken je er evergreen strips in leggen en die dan mee giete ,
en die ken je dan ok glijk laten uitsteken dat je goede lijm punte hebt

groete edwin

_________________
wel ja :D


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 26 aug, 2010 13:51 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 28 mei, 2009 10:10 am
Berichten: 1104
Woonplaats: Amsterdam
Hey Brouwers,
edwin01 schreef:
nou , het wordt je lastige gemaakt :lol:

voor stevigheid ken je er evergreen strips in leggen en die dan mee giete ,
en die ken je dan ok glijk laten uitsteken dat je goede lijm punte hebt

groete edwin


Het wordt me zeker lastig gemaakt zo.
Ik wil zeker niet, eigenwijs me eigen gang gaan met dan de conclusie dat ze hier gelijk hebben.
Maar welk merk lijm gebruiken jullie dan?
Bij mij laat het toch altijd weer een keer los na verloop van tijd. :evil:
Zou ik het niet stevig genoeg krijgen door in de hoofdliggers een RVS pen te leggen.
Deze liggers worden 4x8mm, dus hier kan een staaf doorheen van 2mm in diameter.
En dan een vloer polystyreen op het chassis plakken?
De bouwmaten van het chassis zijn 473mm x 100mm en een dikte van 8mm.

Arjan, laat me graag de voorbeelden zien Zaterdag.
Tot die tijd laat ik maar de gietmal even liggen, ondanks dat er al wat werk in zit.
Want beter te halve gekeerd dan te hele gedwaald. :brouw:

Grt SAM.

_________________
Groepsbouw Klassieke trucks
http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewforum.php?f=162
DAF XF longline (Optimus Prime)
http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=32&t=22748
DAF - Hainje CSA1 (1982) GVB 224.
http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=32&t=28987


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 26 aug, 2010 20:32 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 26 aug, 2010 19:39 pm
Berichten: 2
een zeer intressant onderwerp, ik ga dit zeker met belangstelling volgen.

Leuk om te zien dat er nog iemand is die een liefhebber is van deze bussen.
Ik weet niet of je wat zou hebben aan de bouwtekening van de carrosserie?

Maar ik heb toen der tijd een e-mail gestuurd naar VDL bus & coach (VDL Berkhof heerenveen), uitgelegd dat ik graag een model wilde maken van een CSA 2. Een tekening van dat type konden ze mij niet geven, maar wel de tekening van de CSA 1.

m.v.g.

Alexander

(Reden wijziging: aanpassing van de locatie)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 26 aug, 2010 20:48 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 28 mei, 2009 10:10 am
Berichten: 1104
Woonplaats: Amsterdam
Hey Alchro,

alchro schreef:
een zeer intressant onderwerp, ik ga dit zeker met belangstelling volgen.

Leuk om te zien dat er nog iemand is die een liefhebber is van deze bussen.
Ik weet niet of je wat zou hebben aan de bouwtekening van de carrosserie?

Maar ik heb toen der tijd een e-mail gestuurd naar VDL Bus & Coach, uitgelegd dat ik graag een model wilde maken van een CSA 2. Een tekening van dat type konden ze mij niet geven, maar wel de tekening van de CSA 1.

m.v.g.

Alexander


Ik heb daar zeer zeker intresse in.
Omdat de latere versie van de CSA 1 en de opvolger CSA 2 op het zelfde chassis stonden namelijk de SB 201.
Dit betekend dat de meeste carrossorie maten ook hetzelfde zijn.
Maar nu eerst de CSA 1 bouwen en als jij daar een carrossorie tekening van hebt wil deze zeker graag hebben.

Bedankt alvast,

Grt SAM.

_________________
Groepsbouw Klassieke trucks
http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewforum.php?f=162
DAF XF longline (Optimus Prime)
http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=32&t=22748
DAF - Hainje CSA1 (1982) GVB 224.
http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=32&t=28987


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 27 aug, 2010 13:27 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 15 jun, 2008 12:53 pm
Berichten: 1617
Je kunt bij Evergreen rechthoekige profielen krijgen van 8x4,8 mm:

http://www.evergreenscalemodels.com/Shapes.htm#Square%20Tubing

Ik gebruik UHU Plast plasticlijm voor het 'lassen', en verder secondenlijm. Geen van beide heb ik uit zichzelf los zien gaan, zelfs nadat ik een aantal modellen 1500 km in de auto vervoerd heb...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 27 aug, 2010 14:13 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 01 jun, 2006 13:03 pm
Berichten: 5691
Woonplaats: Flevoland
Hobbes,

Secondenlijm laat ook los....het duurt een jaar of 10-15 maar het laat los.
Als je alleen maar styreen plastic gaat lijmen is er NIETS sterker dan de gewone 'las'-lijm zoals de Tamiya potjes, etc. en zeker de meer speciale Micro Weld, Ambroid Pro-Weld, Plastruct Bondene ( ook voor ABS plastic van bijv. Raboesch ) omdat je onderdelen dus echt aan elkaar smelt waardoor het dus één geheel wordt.....als je er kracht op gaat zetten breekt hij gegarandeerd naast de 'las'.
Er zijn ook mensen die graag met MEK lijmen omdat het redelijk goedkoop is en het heel goed werkt......dat het goedje ook heel goed meewerkt aan de ontwikkeling van kanker weten ze meestal dan weer niet.
Het is jammer dat het showchassis wat we hebben gebouwd voor ons aankomende project bij een maatje ligt anders had ik het ding meegenomen morgen en had iedereen kunnen zien hoe stevig en hoe licht een styreen chassis kan zijn.....Nieuwegein dan maar.

Zie jullie morgen!!

Gr. Arjan

_________________
Dear life, when I said "can my day get any worse" it was meant as a rhetorical question....not a challenge.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 27 aug, 2010 15:11 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 13 apr, 2009 20:27 pm
Berichten: 759
Woonplaats: Zierikzee
Tamiya extra thin is mijn favoriete lijm, en dan vooral vanwege het zeer kleine puntige kwastje. Smelt styreen prima aan elkaar. Alleen is die Tamiya verrektes slecht verkrijgbaar de laatste tijd. Waar ik ook zeer goede ervaringen mee heb (ik gebruik het zeker al meer dan 20 jaar) is Liquid Poly van Humbrol. Vroeger in kleine vierkante potjes, tegenwoordig in een wat grotere ronde pot met wit dekseltje. Staat bij mijn winkel volgens mij ook nog steeds in backorder, maar moet nog wel leverbaar zijn. Ik bewaar de lege Tamiya potjes, en vul ze met bijvoorbeeld Liquid Poly. Kwestie van altijd veel te veel voorraad houden... :lol:

MEK heb ik ook ooit geprobeerd, ik kreeg eens een potje van een bevriende modelspoorder, het is namelijk ook geweldig spul om rails en locomotiefwielen mee te reinigen. Ik heb het één keer gebruikt, en nog afgezien van het feit dat het kankerverwekkend is, had ik na twee minuten al een beginnende koppijn van dat spul. Daar heb ik dus bij eerstvolgende gelegenheid de inzamelaar van de gemeentelijke klein-chemisch-afval wagen blij mee gemaakt. Plastic Weld van Plastruct werk ook perfect (ik gebruik het voor lange of grotere lijmvlakken), ruikt alleen niet overdreven aangenaam, en ook ik heb nog een potje Micro Weld van MicroScale staan, wat eveneens van het styreenoplossende soort is.
Een goede vriend van me heeft jarenlang zijn styreen-lijmwerk gedaan met Bison Kit verdunner, en ook dat werkte prima. Hij liet dat met een fijn penseeltje langs de te lijmen delen lopen. Was wel op thinner basis, en dus met Tolueen of zo, en dat schijnt ook niet echt goed voor je te zijn. Tegenwoordig is er synthetische thinner. En ook daar kun je wel styreen mee lijmen...

Ook ik zou voor constructie van het chassis voor styreen gaan, en niet voor gieten. Het gieten is vooral een leuke techniek als je veel dezelfde onderdeeltjes moet maken, zoals bijvoorbeeld in jouw geval de zittingen en rugleuningen van de bankjes. En zoals Zeger al heel terecht aangaf, is styreen veel makkelijker te bewerken in geval van een correctie, dan resin (en ook ik spreek uit ervaring...)

Jan :wink:

_________________
I know YOU believe YOU understand what YOU think I said, but I am not sure YOU realise that what YOU heard… is not what I meant...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 27 aug, 2010 15:28 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 28 mei, 2009 10:10 am
Berichten: 1104
Woonplaats: Amsterdam
Hey Brouwers,

@ Alexander, erg bedankt nog voor de tekening.
Het is een tekening uit 74 van Hainje zelf brouwers.
Zag al wel dat niet alles lijkt te kloppen, of niet iedereen heeft het goed op het net gezet.
Dat gaan we nog uitzoeken natuurlijk.

Tja, na zoveel advies wordt het lastig om gewoon eigenwijs door te gaan:wink: , wel jammer want had al wel wat aan de mal gedaan.

Bedankt trouwens allemaal. :brouw:

Misschien dat ik de gietmal wel eens afmaak.
Tenslotte wil ik eigenlijk met de tijd er wel meer op dit chassis bouwen. :D
Andere versie's en misschien ook eens de CSA 2.
Maar dan gaan we eerst maar eens op zoek hoe we dat beter kunnen doen.
Eventuele verstevigingen erin gieten ofzo.
Ik heb trouwens nog wel een test gedaan met het gieten en een rvs pen erin. :evil:
Zal deze morgen meenemen naar de brouwersdag.
Want het resultaat weet ik nu nog niet. :oops:

Dan ga ik voor deze maar beginnen met een chassis van styreen.
Dit zal ik wel pas gaan doen na het weekend en de brouwersdag, dan heb ik volop tips en adviezen van jullie mogen ontvangen.
Dat is trouwens ook volop aanwezig in de laatste berichten van jullie.
Dat is ook een goed idee voordat ik de mal heb.
Want dan kan ik wel zien waar ik rekening mee moet houden met het maken van de mal in de toekomst.
Overens heb ik dit al redelijk in kaart op tekening.
En misschien ook eens op het net rond kijken of er ander gietmatrialen zijn die wel geschikt zijn voor een chassis.
Misschien dat ik dan wel details ga gieten (motor? en andere zaken)

Ik denk dat ik de beschikbare tekeningen wel meeneem trouwens van dit project, naar de brouwersdag.

Grt SAM.

_________________
Groepsbouw Klassieke trucks
http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewforum.php?f=162
DAF XF longline (Optimus Prime)
http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=32&t=22748
DAF - Hainje CSA1 (1982) GVB 224.
http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=32&t=28987


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 207 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ... 21  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 47 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement