Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu za 20 apr, 2024 5:43 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 207 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 21  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo 25 aug, 2010 9:43 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 28 mei, 2009 10:10 am
Berichten: 1104
Woonplaats: Amsterdam
Hey Brouwers,

Arjan Ouwendijk schreef:
SAM,

Trouwens, aan de beschrijving die je meegeeft zag ik dat je de motor ook uit een DAF kit kunt gebruiken........de DKDL is feitelijk een 11,6 liter DKD motor in liggende uitvoering.....vandaar ook de laatste L.
De motor in de kit is een DKX en dus een latere variant.

Gr. Arjan


@ Arjan : heb jij toevalig nog goede foto's van deze motor.
Ik kan er niets van vinden en zou dan natuurlijk wel willen kijken of ik het redelijk goed zou kunnen aanpassen.
Bedankt alvast.

Grt SAM

_________________
Groepsbouw Klassieke trucks
http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewforum.php?f=162
DAF XF longline (Optimus Prime)
http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=32&t=22748
DAF - Hainje CSA1 (1982) GVB 224.
http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=32&t=28987


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 25 aug, 2010 10:58 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 01 jun, 2006 13:03 pm
Berichten: 5691
Woonplaats: Flevoland
SAModelbouw schreef:
@ Arjan : heb jij toevalig nog goede foto's van deze motor.
Ik kan er niets van vinden en zou dan natuurlijk wel willen kijken of ik het redelijk goed zou kunnen aanpassen.
Bedankt alvast.

Grt SAM


Nou, ik dacht dat ik wat had maar kon het niet meer vinden.....dus maar even gegoogled en komt er al heel snel het één en ander uit waaronder wat chassistekeningen en foto's.
Als je 'daf dkdl' intikt in Google kom je een heel eind ( ik kan nu wel hetgeen gaan uploaden wat ik gevonden heb maar dat kost meer tijd dan wanneer je zelf deze zoekopdracht intikt :wink: ).
Succes!

Gr. Arjan

_________________
Dear life, when I said "can my day get any worse" it was meant as a rhetorical question....not a challenge.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 25 aug, 2010 13:42 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 28 mei, 2009 10:10 am
Berichten: 1104
Woonplaats: Amsterdam
Hey brouwers,

@Arjan: Dan heb ik veel te gedetaileerd gezocht met 11,3 Liter erbij.
Maar bedankt, zit al goede informatie ertussen.

De update :brouw: .

Van het chassis heb ik twee tekeningen op het internet gevonden.
Eén van het onderstel SB 200 waarop de eerste versie's zijn gebouwd en een van de SB 201 waar de latere versie's op gezet zijn en de opvolger de CSA 2.
Omdat de SB 201 van de SB 200 is afgeleid heb ik ook deze tekeningen gebruikt en foto's om een aardig goed beeld te krijgen van het chassis.
Even een tekening van het SB 200 chassis.
Afbeelding
En dan van het SB 201 chassis
Afbeelding
Zoals je ziet zijn er wel veel kleine verschillen maar is de basis met de maten vrijwel gelijk.
Dus eerst op de tekening de maten opgemeten en omgerekend van het SB 201 chassis.

En toen blokken gezaagt van PVC om de gietmal te gaan maken.
Afbeelding
Even een snelle foto voor een beeld ervan.

De blokken zijn totaal nog niet op maat dat gaat de komende tijd gebeuren.
De lange chassis balken zijn in werkelijkheid holle buizen, maar zal bij mij massief worden.
Voordeel is dat het dan ook lekker stevig wordt.
De wand dikte's van de U-Profielen wordt ongeveer 0<5mm.
Dit bleek te kunnen na navraag over het gieten met de gietset van de shop.
De aansluitingen voor de asophangingen wil ik ook meteen erop gieten.

Dus nu verlopig eerst de mal gaan afwerken en opbouwen.

Grt SAM.

_________________
Groepsbouw Klassieke trucks
http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewforum.php?f=162
DAF XF longline (Optimus Prime)
http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=32&t=22748
DAF - Hainje CSA1 (1982) GVB 224.
http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=32&t=28987


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 25 aug, 2010 15:11 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 16 jun, 2008 12:12 pm
Berichten: 315
Woonplaats: hoogkarspel
intresant dat gieten :!:

daar wil ik meer van wete :wink:

_________________
wel ja :D


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 25 aug, 2010 20:00 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 15 jun, 2008 12:53 pm
Berichten: 1617
In wat voor materiaal wil je dit gieten?

Is dit niet veel ingewikkelder dan het chassis te maken van plastic profielen?


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 26 aug, 2010 9:55 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 12 aug, 2008 13:31 pm
Berichten: 58
Woonplaats: zoetermeer
Beste Sam

Het is erg interesant om oplossingen te zien van anderen. Zelf maak ik het chassis en frame van u en L-aluminiumprofilielen. Maar de kracht die op radiografische modellen schaal 1:16 en 1:14 staan zijn anders. Ik werk nu aan nummer tien, de Bova Futura, helaas niet zo snel als ik het zou willen, andere verplichtingen, maar dat hoort erbij.

Over het zoeken van maten en hoeken van de ramen, is er bij jou in de buurt niet een organisatie die toevallig nog een bus heeft van het model. Wanneer je dan vraagt, krijg je meestal wel de mogelijkheid voor het meten van de benodigde gegevens en het maken van foto's. Bij de garage in Zoetermeer en diverse bedrijven heb ik niet echt een probleem als je aangeeft wat je graag wilt weten.

Ik zag dit type Daf-Hainje bus altijd in de stad Groningen, stadsdienst.

Met vriendelijke groeten

Richard Schotanus


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 26 aug, 2010 10:32 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 01 jun, 2006 13:03 pm
Berichten: 5691
Woonplaats: Flevoland
SAM,

Ik heb mijn twijfels bij het gebruik van resin voor een chassis omdat resin heel erg gevoelig is voor warmte en gewicht.......het kan gaan doorzakken en dat wil je met een chassis niet hebben.
Waarom bouw je het chassis niet gewoon op met plastic strip en plaatmateriaal?.....het lijmt ook een stuk beter.
Als vuistregels kan je aanhouden dat je nooit resin moet gebruiken voor structurele delen.

Gr. Arjan

_________________
Dear life, when I said "can my day get any worse" it was meant as a rhetorical question....not a challenge.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 26 aug, 2010 10:49 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 28 mei, 2009 10:10 am
Berichten: 1104
Woonplaats: Amsterdam
Hey Brouwers,

Hey richard ik probeer ook zeker eens even langs Musa te gaan in Amsterdam.
Deze hebben er zelfs 2, helaas wel andere versie's.

Arjan, dat het zo gevoelig is voor warmte wist ik niet.
Het gewicht denk(hoop) ik dat het wel zou meevallen.
Het moet toch vooral een vitrine model worden, maar het chassis moet dan wel vlak blijven natuurlijk.
Ik wou het juist uit een stuk gieten omdat ik denk dat dit steviger is dan uit zoveel losse delen kunststof en ik misschien in de toekomst er nog wel een wil bouwen leek het me handig om het te gieten.
Misschien dat ik de wand dikte's groter ga maken om meer stevigheid te krijgen, na deze opmerkingen.
Ik wil het in elk geval gaan proberen om te doen, mocht het mislukken moet ik het toch maar maken van kunststof delen.
Of ik kan natuurlijk voor de stevigheid extra matrialen erin gieten. :wink:

In elk geval bedankt voor het meedenken, en de eventuele problemen te constateren.
Dit helpt natuurlijk een stuk met de voorbereidingen.

Grt SAM.

_________________
Groepsbouw Klassieke trucks
http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewforum.php?f=162
DAF XF longline (Optimus Prime)
http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=32&t=22748
DAF - Hainje CSA1 (1982) GVB 224.
http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=32&t=28987


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 26 aug, 2010 12:20 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 24 aug, 2006 8:35 am
Berichten: 551
SAModelbouw schreef:
Hey Brouwers,

Hey richard ik probeer ook zeker eens even langs Musa te gaan in Amsterdam.
Deze hebben er zelfs 2, helaas wel andere versie's.

Arjan, dat het zo gevoelig is voor warmte wist ik niet.
Het gewicht denk(hoop) ik dat het wel zou meevallen.
Het moet toch vooral een vitrine model worden, maar het chassis moet dan wel vlak blijven natuurlijk.
Ik wou het juist uit een stuk gieten omdat ik denk dat dit steviger is dan uit zoveel losse delen kunststof en ik misschien in de toekomst er nog wel een wil bouwen leek het me handig om het te gieten.
Misschien dat ik de wand dikte's groter ga maken om meer stevigheid te krijgen, na deze opmerkingen.
Ik wil het in elk geval gaan proberen om te doen, mocht het mislukken moet ik het toch maar maken van kunststof delen.
Of ik kan natuurlijk voor de stevigheid extra matrialen erin gieten. :wink:

In elk geval bedankt voor het meedenken, en de eventuele problemen te constateren.
Dit helpt natuurlijk een stuk met de voorbereidingen.

Grt SAM.



Volgens mij is dat fout geredeneerd, wanneer je zelf een chassis in elkaar lijmt, dan wordt het juist steviger. Bij mijn bouwwerken heb ik nooit last van zwakke chassissen! Ik zou ze gewoon met profieltjes bouwen; zoveel dwarskokers zitten er niet aan...

Succes, groetjes, Bryan


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 26 aug, 2010 12:48 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 01 jun, 2006 13:03 pm
Berichten: 5691
Woonplaats: Flevoland
Inderdaad Bryan.....een goed gelijmd chassis is ontzettend sterk.
Je moet dan wel de goede lijm gebruiken waarmee je de onderdelen echt aan elkaar smelt.......plastic lassen dus.
In dit geval is de 'las' altijd sterker dan het materiaal en zal het daar nooit afbreken.
Een maatje van mij bouwt aan de lopende band diepladers van styreen.....zo uit de losse pols en ze zijn oerstevig en wegen niets ( ik heb nooit begrepen waarom KFS die Nooteboom trailer in resin moest doen.....is vragen om moeilijkheden, maarja...misschien was CNC toen nog niet betaalbaar ).
Wij ( vriendenclubje DMTC ) zijn al een tijdje bezig om een trailerkit uit te gaan brengen.......in plastic!
Lang leve CNC!! :mrgreen:
Het beste kun je resin alleen gebruiken voor detailonderdelen zoals motor, bak, wielen en de kleinere delen.
Ik zal Zaterdag een voorbeeld van resin probleempjes meenemen :wink:

Gr. Arjan

_________________
Dear life, when I said "can my day get any worse" it was meant as a rhetorical question....not a challenge.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 207 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 21  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 37 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement