Zo, maar eens een oud project wat leven inblazen. De Oshkosh MK48 front power unit met de MK16 fifth wheel adapter die samen een knikgestuurde 8x8 trekker vormen. Waarom makkelijk doen als het ook moeilijk kan zeg maar. Dit moet het uiteindelijk gaan worden:
Een paar jaar geleden de cabine gemaakt en de banden in resin gegoten. Nu ik alle werkplaatshandboeken heb kunnen downloaden maar eens een paar details bestudeerd die ik een paar jaar geleden nog niet uit kon zoeken.
Het meest in het oog springend is natuurlijk de zgn articulation joint:
Dus de styreen platen erbij en een begin gemaakt met "de knik":
De motor in de MK48 is een Detroit diesel V8. Deze ligt hoog op het chassis, boven de chassisbalken. De motor is gekoppeld aan een automatische bak. Die is weer gekoppeld aan een gigantische tussenbak waarvandaan een aandrijfas via de voorste as gaat en dan naar de tweede as. Een tweede as gaat via de knik naar het achterste tandemstel:
Nu had ik nog een 1:25 Detroit diesel en mijn model is 1:24. Gezien de beperkte ruimte komt me dat eigenlijk wel goed uit. Dus een beetje experimenteren met de componenten en een begin van het cabine-interieur met uitsparing voor de motor levert deze plaatjes op:
Wordt vervolgd.
groet
Rolf