Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 18 apr, 2024 3:40 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 277 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 ... 28  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 27 maart, 2009 11:22 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 19 nov, 2008 20:18 pm
Berichten: 1790
Woonplaats: Zutendaal, Belgium
Hey

Hier is nog een kleine update van het tandemstel:



Afbeelding
Dit is de bladveer : 11 laagjes plastic plaat van 1mm dik. Ik ben begonnen met een lengte van 6,4cm. De volgende werd dan telkens 4mm korter.

Afbeelding

Afbeelding

Dit is hoe het tandemstel er nu bijstaat. De brug van de eerste as heb ik voor een deel al gemaakt. Dit is gedaan door 2 cirkels van 0,5mm plaat uit te snijden en tegen de as te lijmen.
De opening ertussen opvullen was een probleem, maar ik heb het geprobeerd met houtlijm en dit werkt goed.

De 2 buisjes zijn stukjes van een rietje.

Op de achterste as is al een begin te zien van een kruiskoppeling.
Het kruisje in het midden maken lijkt met net iets te veel geprul, dus had ik gedacht om de asjes vast te zetten door een stukje ijzerdraad te verwarmen en dit door de plaatjes te duwen.

Het tandemstel hangt vast aan het chassis door middel van 2 boutjes en een paar moertjes. 2 per zijde onder de bladveren, en dan voorlopig 1 aan elke kant onder het chassis.

Groeten

Danny

_________________
Groeten, Danny
under construction:
Vanhool Tankoplegger / DAF 95XF
Klaar:
Volvo FH12 Hermans & Co / Volvo FM Hermans & Co / DAF XF Alfred Talke


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 27 maart, 2009 13:52 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 25 okt, 2007 13:08 pm
Berichten: 3608
Woonplaats: Twello
Tjonge Danny,
Dit is allemaal nog echt ambachtelijk gebouwd met gebruikmaking van dagelijkse spullen en materialen i.p.v. even het "gelikte" onderdeeltje bestellen of uit een andere bouwdoos roven.
Zo ben ik ooit ook begonnen met het zelf maken en improviseren omdat de resin spullen er nog niet waren.
Natuurlijk is het dan niet overal accuraat maar als het voor jezelf eerst maar naar tevredenheid gaat.
Veel succes verder met je bouw.

Johannes


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 27 maart, 2009 14:23 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 19 nov, 2008 20:18 pm
Berichten: 1790
Woonplaats: Zutendaal, Belgium
Hey

het is inderdaad niet allemaal even recht en strak als je het allemaal zelf in elkaar knutselt in plaats van het te kopen, maar ik ben er inderdaad tevreden mee.
Natuurlijk ga ik wel nog proberen om alles iets strakker te krijgen, maar dat is voor later.

Vermits het maar als hobby is, vind ik sommige dingen toch wat aan de dure kant . Vandaar dat ik maar probeer om het zelf te maken.

En een andere truck slopen is ook niet echt een optie, vermits daar geen bladgeveerd tandemstel onder staat :lol:

Groeten

Danny

_________________
Groeten, Danny
under construction:
Vanhool Tankoplegger / DAF 95XF
Klaar:
Volvo FH12 Hermans & Co / Volvo FM Hermans & Co / DAF XF Alfred Talke


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 27 maart, 2009 17:09 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 25 okt, 2007 13:08 pm
Berichten: 3608
Woonplaats: Twello
Het is en blijft inderdaad hobby en er is toch niks mis mee als je dingen zelf maakt.
Je kunt detailleren en aanvullen totdat jezelf tevreden bent met het resultaat: voor de 1 is dat inclusief de complete electrische bekabeling en het logo op het bierblikje in de cabine en voor de ander is dat een uit de doos gebouwd model zonder te schilderen.
Jij bouwt in ieder geval al niet meer zo uit de doos.
In het verleden was je bij het nabouwen van trucks beperkt door bijv. de reklameletters omdat die net niet voorkwamen op je wrijflettervel.
Dan moest je dat met het kwastje doen of die truck maar niet bouwen.
Tegenwoordig met de computer en de kunstharsonderdelen is niets meer onmogelijk en is de enige beperking de inhoud van je portemonnee.
Dus mooi doorgaan Danny, je hebt ook nog eens het voordeel dat je van het origineel kan meten.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 27 maart, 2009 17:31 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 19 nov, 2008 20:18 pm
Berichten: 1790
Woonplaats: Zutendaal, Belgium
Dank voor de zeer positieve commentaar :oops:

Dit is eigenlijk de eerste truck die ik zo vergaand aanpas.

De vorige truck die ik drastisch veranderd heb was een MAN TGA van Revell. Deze heb ik omgebouwd van trekker naar bakwagen. Dankzij het new-concept gedoe van Revell vind ik deze bouwdoos nog altijd een miskoop :( Maar wat moet je, als je graag een truck wilt bouwen en er niet zo veel keuze is in de winkel :) Maar na de aanpassing kan ik er wel mee leven :)

Maar goed, terug naar de volvo :)

Het meeste werk kruipt in het tandemstel, vanwege het zelf knutselen.
als papa de vrachtwagen nog eens thuis heeft ga ik de opbouw van de bak eens opmeten, zodat ik daar aan kan beginnen als tussendoortje.

De motor / luchtfilter moet ook nog aangepast worden. En zo stilletjes aan eens op zoek gaan naar de juiste kleur van verf.

Groetjes

Danny

_________________
Groeten, Danny
under construction:
Vanhool Tankoplegger / DAF 95XF
Klaar:
Volvo FH12 Hermans & Co / Volvo FM Hermans & Co / DAF XF Alfred Talke


Laatst bijgewerkt door Danny Weytjens op za 18 dec, 2010 15:56 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 27 maart, 2009 19:36 pm 
Offline
V.I.B.
V.I.B.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 09 sep, 2006 18:01 pm
Berichten: 2379
Woonplaats: hellevoetsluis
Hoi Danny,

Ik vind in ieder geval dat je goed bezig bent!

Groeten Jeff

_________________
Al is een truck nog zo snel, de bergingswagen achterhaalt hem wel


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 27 maart, 2009 20:54 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 10 okt, 2005 21:19 pm
Berichten: 2952
Woonplaats: Venray
Danny Weytjens schreef:
Hey

het is inderdaad niet allemaal even recht en strak als je het allemaal zelf in elkaar knutselt in plaats van het te kopen, maar ik ben er inderdaad tevreden mee.
Natuurlijk ga ik wel nog proberen om alles iets strakker te krijgen, maar dat is voor later.

Vermits het maar als hobby is, vind ik sommige dingen toch wat aan de dure kant . Vandaar dat ik maar probeer om het zelf te maken.

Groeten

Danny


Groot gelijk dat je het op deze manier probeert. Als het dan straks allemaal af is heb je toch eer van je werk. Koop je alles kant en klaar dan is het eigenlijk te makkelijk.
Zo ga ik ook te werk. Moet wel zeggen dat wanneer er teveel details aan of op moet komen ik dan toch voor kant en klaar kies. Komt door het werk wat er dan in gaat zitten en of het dan waard is er zoveel tijd in te steken en of je het gewenste eindresultaat wel KUNT behalen.

Je hebt gelijk dat het er nu nog wat grof uitziet maar voor een eerste begin helemaal niet slecht. Je hebt goed naar het origineel gekeken ook.
Tip: als je nu denk dat je het goed genoeg vindt, dan niet meer verder willen gaan in afwerken. Vaak wordt het er dan niet beter op...

gr Jeroen


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 04 apr, 2009 18:51 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 19 nov, 2008 20:18 pm
Berichten: 1790
Woonplaats: Zutendaal, Belgium
Wegens weinig tijd/goesting niet zo veel gedaan.

Maar ondertussen is de aandrijfas tussen de 2 assen geplaatst.

Afbeelding

Het systeempje met de kruiskoppelingen dat ik in gedachten had is niet zo echt geworden zoals ik wou, maar ik ga het zo laten. Veel is er toch niet van te zien als hij af is.

De blauwe stukjes kabel worden de spanners om de veren bij elkaar te houden. Ik heb ondertussen ook gemerkt dat de moertjes niet helemaal in het midden zitten, maar vermits het allemaal met secondelijm gelijmd is (gedaan voor de stevigheid) heb ik schrik dat het helemaal misgaat als ik ze er vanaf haal.

Beetje bij beetje geraken we er wel :)



@ Jeroen:

goed dat je dinsdag nog iets gepost hebt in je topic over je eigen truck, kon ik dit schitterende verslag ook eens lezen. (heb nog niet alle topics kunnen lezen :lol: ) Schitterend. Hoe staat het er nu eigenlijk mee?

Groetjes

Danny

_________________
Groeten, Danny
under construction:
Vanhool Tankoplegger / DAF 95XF
Klaar:
Volvo FH12 Hermans & Co / Volvo FM Hermans & Co / DAF XF Alfred Talke


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 02 jun, 2009 10:00 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 19 nov, 2008 20:18 pm
Berichten: 1790
Woonplaats: Zutendaal, Belgium
Hallo,

ik heb toch tussen het leren door wat tijd gevonden om wat verder te doen aan de truck. Gisterenavond nog enkele dingen opgemeten, zoals de maten voor het hulpchassis voor de bak die er op moet komen, de bakken waar de achterlichten inkomen, ...

het viel mij ook op dat aan de rechterzijde, de ketel van het uitlaatsysteem (kom niet op de juiste naam) tussen het voorste spatbord en de dieseltank, anders is dan het exemplaar geleverd door Italeri. Italeri levert de afdekplaat met overal kleine gaatjes in. Bij mij zou het een vlakke plaat moeten zijn met de VOLVO in reliëf erop, zoals te zien is op de foto's van het orgineel, in het begin van het verslag.

Dus passen we dit aan.

Hoe?

ik heb het volvo-decal(dat normaal op de spatlappen komt) van het decalvel ingescand. Vervolgens een beetje verkleind en gewoon uitgeprint. Dit moet dienen als mal.

Daarna heb ik een klein stukje plastic plaat van 0,5mm dik uitgesneden met de afmetingen van de mal.

Dan het plaatje op het deksel gelijmd, en dan erna het papieren malletje erop gelijmd met houtlijm. Daarna eventjes wachten, en niet direct beginnen met snijden zoals mij. wordt een kleine knoeiboel :)

en dan snijden maar :wink:

erna plamuur je dan nog de kleine gaatjes dicht en KLAAR! :)

met dit als resultaat. Moet wel nog even opgeschuurd worden.

Afbeelding

Afbeelding

Groeten

Danny

_________________
Groeten, Danny
under construction:
Vanhool Tankoplegger / DAF 95XF
Klaar:
Volvo FH12 Hermans & Co / Volvo FM Hermans & Co / DAF XF Alfred Talke


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 02 jun, 2009 16:23 pm 
Offline
V.I.B.
V.I.B.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 09 sep, 2006 18:01 pm
Berichten: 2379
Woonplaats: hellevoetsluis
Hoi Danny,

Dat heb je inderdaad lekker creatief opgelost zo, ik ben benieuwd als het is afgewerkt :wink:

Ik zal gelijk jouw vraag in mijn Volvo topic beantwoorden in jouw Volvo topic ( :mrgreen:) Het XL dak op mijn FH is inderdaad het dak wat jij mij heb toegestuurd (ik had ook geen andere) dus ben er erg blij mee :P

Groeten Jeff

_________________
Al is een truck nog zo snel, de bergingswagen achterhaalt hem wel


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 277 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 ... 28  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 16 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement