Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu za 20 apr, 2024 3:03 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 121 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 13  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di 09 aug, 2005 17:00 pm 
Offline
Moderator met vakantie
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 07 aug, 2005 23:22 pm
Berichten: 4977
Woonplaats: Brunssum
Afbeelding

het nieuwe project in voorbereiding, een scania 143 m, wordt in opbouw uitgevoerd zoals op de afbeelding, de kleuren worden weer blauw geel, zodat ik het verschil in werkwijze beter kan beoordelen t.o.v. de andere modellen. deze wordt namelijk eerst in de grondlak gezet, en daarna pas geverfd. (Die grondlak is een nieuwe werkwijze voor mij).
kleine details: het bestaat uit ongeveer 220 delen, 17 bouwstappen.
kosten 14.50 euro voor het pakket (was aanbieding, os bin zunig)
wanneer ik weer een stapje verder ben zal ik dat (met foto's uiteraard) laten weten

groetjes robert


Laatst bijgewerkt door Bert op wo 19 okt, 2005 21:30 pm, in totaal 3 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 09 aug, 2005 18:45 pm 
Offline
V.I.B.
V.I.B.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 03 sep, 2004 20:08 pm
Berichten: 9942
Woonplaats: Kaatsheuvel
Nou, je tafel lig lekker vol, dus je hebt heel wat werk voor de boeg. Succes ermee!

_________________
Arno
https://www.instagram.com/arno.smulders78/

WIP:
Porsche 911 964 Carrera RS
Porsche 935 1978 Moby Dick


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 11 aug, 2005 0:13 am 
Offline
Moderator met vakantie
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 07 aug, 2005 23:22 pm
Berichten: 4977
Woonplaats: Brunssum
zo de eerste lijmstapjes zijn gezet nadat alles is ontvet en in grondverf is gezet (mijn werkvolgorde zal niet helemaal logisch zijn)

het chassis is in elkaar gezet
Afbeelding

volgens de bouwdoos is het een trekkend voertuig (voor opleggers), het geluk wil echter dat het chassis langer is, en daarvoor dus ingekort moet worden volgens de beschrijving. Dit doe ik echter niet, want na bestudering van dit schema viel mij op dat enkele niet te gebruiken onderdelen nu gebruikt kunnen worden ivm met dit langere chassis. hierdoor heb ik de mogelijkheid om een opbouw op het chassis te maken. Ipv de doorgaande bakwagens, heb ik het idee om hier een vrachtwagen voor stenen vervoer van te maken incl kraan om deze stenen te laden en te plaatsen (ik zal hier tzt een voorbeeldfoto uit het echte leven plaatsen om hier een idee van te geven).

de volgende stap was het maken van de stuuras

Afbeelding
deze is dusdanig geconstrueerd dat je kunt blijven sturen nadat het model gebouwd is. daarna was ik alweer drie uurtjes verder en vond ik het wel weer even genoeg geweest.
zodra ik weer wat stapjes verder ben zal ik het weer laten weten

groetjes robert


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 11 aug, 2005 8:03 am 
Offline
V.I.B.
V.I.B.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 03 sep, 2004 20:08 pm
Berichten: 9942
Woonplaats: Kaatsheuvel
Zo Robert, jij bent ook lekker aan de slag gegaan. Je vorderingen zijn goed en je plannen nog veel beter. Ik ben inderdaad wel benieuwd naar die foto en hoe je dit later wilt gaan aanpakken. Ga je die kraan helemaal zelfmaken, of heb je er nog ergens 1 liggen?

_________________
Arno
https://www.instagram.com/arno.smulders78/

WIP:
Porsche 911 964 Carrera RS
Porsche 935 1978 Moby Dick


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 11 aug, 2005 9:07 am 
Offline
Moderator met vakantie
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 07 aug, 2005 23:22 pm
Berichten: 4977
Woonplaats: Brunssum
voor het chassis hoef ik nu niet veel meer te veranderen, hij is nu dus in verlengde staat, ik hoef daarvoor alleen nog maar uit te zoeken hoe de stenenbak bevestigd gaat worden op het chassis. Ik rijdt zelf een bakwagentje (zeg maar gebakje) tot 3.5 ton, en daar heb ik al genoeg ondergelegen om te kijken hoe die bak bevestigd is aan het chassis, en ik moet zeggen, bij dat gewicht verassend simpel.
voor de stenenbak (met van die kleppen aan de zijkant) twijfel ik nog of het hoofdzakelijk uit hout gaat bestaan (van die ijslolie houtjes, die voldoen best goed hiervoor 8)) of gewoon voor het eerst in m'n leven aan de evergreen.
de kraan zit in een italeri uitbreidingspakket schaal 1/24, hier bevindt zich ook nog zo,n hydraulisch laadklep in, dat is weer handig voor andere modellen. Met dat uitbreidings pakket wacht ik nog even, omdat ik toch nog m'n handen vol heb aan de scania zelf.
de bedoeling is wel om de kraan achter de cabine te plaatsen

groetjes robert


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 11 aug, 2005 23:19 pm 
Offline
Moderator met vakantie
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 07 aug, 2005 23:22 pm
Berichten: 4977
Woonplaats: Brunssum
na weer ongeveer 2 1/2 uurtje passen en vijlen is de achteras nu ook ver klaar.
Afbeelding

als alles van de vering, en assen erop zit, is het tijd om het chassis in een roestbruine verf te zetten.
op de foto zit alles overigens nog los ivm verven en passen.

gr robert


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 11 aug, 2005 23:38 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 19:50 pm
Berichten: 1358
Woonplaats: Zaandam
Snel door b(r)ouwen Robert, je maakt me nieuwsgierig naar het vervolg :D :D :D

Groet Erik, die zelf ook nog twee mastodonten heeft liggen waarvan hij vanaf zaterdag aan de ene gaat beginnen ( Peterbilt Alaska Hauler van Revell) :D :D

_________________
Altijd lichte chaos is ook een vorm van structuur


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 12 aug, 2005 13:51 pm 
Offline
Moderator met vakantie
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 07 aug, 2005 23:22 pm
Berichten: 4977
Woonplaats: Brunssum
van die alaska hauler zie ik natuurlijk graag het bouwverslag, dat snap je natuurlijk wel, er worden hier eigenlijk nog te weinig europeesche en overzeese vrachtwagens gebrouwd. Dus dat is dan gelijk een mogelijkheid om het vuur een beetje aan te wakkeren :lol:

om een voorbeeld te geven van wat de bedoeling is met de scania heb ik op het net een fototje gevonden, het wordt niet zoals op de foto, maar deze dient slechts als indicatie
Afbeelding
de scania waar ik mee bezig ben is uitgevoerd met halfverhoogde slaapcabine waarachter dan een soortgelijke kraan komt.
in tegenstelling tot op de foto komt er een vaste bak op die niet kan kiepen, maar van de zijkanten openkan.

de kraan zit in dit pakketje wat ik nog aan moet schaffen
Afbeelding

het is te zien dat daar nog meer bruikbaar spul in zit voor latere projecten.

vooralsnog zal ik mij eerst bezig houden met de opbouw van de scania zelf

gr robert


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 12 aug, 2005 15:14 pm 
Offline
V.I.B.
V.I.B.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 03 sep, 2004 20:08 pm
Berichten: 9942
Woonplaats: Kaatsheuvel
Nou, het is me helemaal duidelijk. Nu is het even afwachten totdat het onderstel klaar is.

_________________
Arno
https://www.instagram.com/arno.smulders78/

WIP:
Porsche 911 964 Carrera RS
Porsche 935 1978 Moby Dick


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 14 aug, 2005 23:23 pm 
Offline
Moderator met vakantie
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 07 aug, 2005 23:22 pm
Berichten: 4977
Woonplaats: Brunssum
om wat vooruit te werken ben ik dit weekend begonnen aan het interieur van de scania. ik heb hierbij niet gekeken naar de fabrieksafgeleverde scania's, maar heb m'n fantasie een beetje laten gaan, en het zijn dus "rustgevende" kleuren geworden. op sommige puntjes moet er nog wat verf bijgetipt worden, maar dat is geen probleem.
dit is het dak aan de binnenkant, met o.a. de zonnekleppen:
Afbeelding

verder heb ik wat ik aan interieur af heb zonder te lijmen al even in elkaar gezet:
Afbeelding

er moeten nog wat interieurstukken zoal natuurlijk het stuur, en de handrem etc in, ook de decals moeten nog even wachten (die doe ik altijd zoveel mogelijk op het einde ivm beschadigingen).

gelukkig zijn de bouwdozen van italeri dusdanig dat je weinig meer hoeft te plamuren etc doordat de pasvorm vrijwel altijd in orde is.
zo, ik vind het weer best, ik ga weer brouwen :lol:

gr robert


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 121 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 13  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 31 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement