Tuus
allekabels.nl  

Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Club   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube   Modelbrouwers.nl winkel 20 jaar
Het is nu di 15 sep, 2026 8:46 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 15 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do 30 jul, 2026 23:44 pm 
Brouwer

Beste bouwers,

Ik kan toch moeilijk stilzitten... :lol: :lol:
Dus na uitgerust te zijn van het Engelse gebeuren, heb ik de draad maar weer opgepakt.
Bij mijn speuren op het net kom je natuurlijk van alles tegen. Toen ik zo op zoek was naar foto's voor de Mammoth-Major kwam ik ook wat mooie plaatjes tegen van de Leyland Super Hippo, zoals deze ook in Spanje rondreden en één van de maar weinig Engelse trucks, met neus. Ik heb wat schetsen gemaakt, maar ik zag al wat problemen opdoemen, de overloop van de cabine naar het tussenschot en de motorkap is problematisch, ook de voorspatborden zijn gewoon lastig en ik kon ook geen goede tekeningen vinden...zucht...nu geen moeilijke bouwdingen.
Maar ik heb op zolder nog een paar oude truck bouwdozen, zo ook deze Volvo van Ertl, inderdaad; met dat metalen chassis... :roll: :roll:

photo 634097

Toen viel het kwartje(inderdaad van voor 2001), een Volvo 6 x 4 met lang chassis en een grote laadbak, zoals je ze vaak ziet in Zuid Europa.

Ik vond zo iets op Wikipedia Commons :

Dit idee maar dan anders..;-) photo 634095

photo 634101

Dankzij het topic van Johannes(Inzagers) uit 2010, hier op dit forum, had ik alvast wat info, over de voorspatborden en vooras, Ertl heeft n.l. een Amerikaanse uitvoering gemaakt met een naar voren geplaatste vooras. De Europese uitvoering heeft een teruggeplaatste vooras, waardoor ook de spatborden langer zijn.

Ik ben maar begonnen om eerst de spatborden te verbouwen.

photo 634094

photo 634096

Er ging toch weer aardig wat uurtjes inzitten, om het goed te krijgen, maar voorlopig is het missie geslaagd.

photo 634099

photo 634100

Het volgende hoofdstuk werd het chassis, nou, dat was gewoon maar een nieuwe verlengde versie uit styreen maken.
Metaal bewerking is niet zo mijn ding.. :D

photo 634098

Enfin, het begin is er, tot het volgende verslag !

Met vr.gr.
JohnH

Laatst bijgewerkt door JohnH op za 12 sep, 2026 19:37 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 08 aug, 2026 20:57 pm 
Brouwer

Bouwverslag Nr. 2

Beste mensen,

Het was warm, maar ik kon me gelukkig wel vermaken met de bouw van deze Zweed.
Ik heb eerst maar de motor in elkaar gezet, de tekening is niet al te duidelijk, maar gelukkig kon ik op het net verschillende foto's vinden, zodat ik ook nog wat extra leidinkjes etc. kon aanbrengen.
Zo moet ik ook de motor -cabine steunen opnieuw maken, de orginele weken teveel af vanwege dat metalen chassis.

photo 634204

De achterwiel- ophanging, assen etc. waren gelukkig wel bruikbaar. Alleen dat metaal bewerken vond ik wel een opgaaf, ik hou het maar op styreen...;_))

photo 634205

Op foto's is te zien, dat er veel keuze in verschillende uitvoeringen, waren, ik heb gekozen voor twee grote brandstoftanks, nieuwe opstapjes voor de cabine en een gereedschapskist aan de ene zijde en als laatste een ophangsteun voor het reserve wiel. Zo is het lange chassis aardig vol gehangen. :-)

Ik moest ook nog e achtervelgen maken, de voorvelgen had ik nog wel, maar de achtervelgen zijn geheel scratch. Ik heb dat meer gedaan, maar het is altijd veel werk om een mooie set te maken.

photo 634206

Het zal wel een puzzel worden om de cabine op z'n goede plek te krijgen, het valt haast niet uit te meten, dus dat wordt weer een " tryal and error " oefening.

photo 634207

photo 634208

Nu maar eens gaan denken, wat voor kleur alles gaat krijgen, dat zien jullie de volgende keer wel.

Met vr.gr.
JohnH

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 09 aug, 2026 16:45 pm 
Moderator
Moderator

Ik kan heel goed begrijpen dat je dat originele chassis niet hebt geprobeerd te verlengen. gaat je ook nie, is zulk rot materiaal.
Wel knap zo'n heel nieuw chassis bouwen. respect.
Ik kijk een beetje mee op de achtergrond :wink:

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 09 aug, 2026 20:26 pm 
Brouwer

Dennis,

Bedankt voor je reactie. :)
Tja, wat il al schreef, dat metaal is niet zo mijn ding, ik herinner me nog, hoe ik in mijn jonge jaren, heb geprobeerd een kapotte Dinky Toy te repareren. :lol:
Maar het is opgelost, de rest van de bouw verloopt tot nu toe, redelijk goed volgens plan.

Met vr.gr.
JohnH

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 18 aug, 2026 21:00 pm 
Brouwer

Bouwverslag Nr. 3

Beste bouwers,

Ondanks de grote hitte van de afgelopen dagen, heb ik toch nog wat kunnen doen. Dat was gelijk een dankbare afleiding, je kunt beter rustig bezig blijven.
Waar was ik gebleven, ik heb eerst het chassis grijs geschilderd, inderdaad geschilderd, het spuitbus grijs vond ik toch niet zo mooi, ik heb nog Polly-S Aqua verf, heel oud, maar heel goed. Geen streepje te zien en het dekt haast altijd in één keer. Jammer, dat die verf er niet meer is. En bovendien hebben ze veel aparte kleuren.
Vervolgens heb ik de motor een blauw groen kleurtje gegeven. Die kon hierna, definitief in het chassis geplaatst worden. Vooraf moest ik wel uitvogelen, hoe en waar, om later niet in de knel te komen met
de plaatsing van de cabine en de motorkap. Het is allemaal behoorlijk krap en ook niet zo geweldig uitgevoerd met de scharnierpunten. Dat komt hoofdzakelijk omdat het chassis zelf heb gemaakt... :wink:

photo 634444

photo 634445

Hierna kwam de cabine aan de beurt, nadat ik alle gietnaadjes had weggewerkt, heb ik eerst de bak van het interieur goed pas gemaakt. Hierbij kwam ik tot de ontdekking, dat het glaswerk van de ramen
maar een grof geheel vormde met de rest. Bovendien, zag ik, na het vergelijken met foto's. dat de portier-raampjes veel te klein waren uitgevallen.
Dus het ik deze eerst maar aangepast, wel een nauwkeurig werkje, waarbij je geen fouten moet maken. Na deze ingreep, zag alles er een stuk beter uit. Ik maak later wel zelf wat nieuwe ruiten.
Zodoende het ik de voor- en achterruit, plus de gebogen zijruiten los gezaagd en apart pas gevijld.

photo 634442

photo 634443

Hierna kon ik de cabine en motorkap in de primer spuiten. Ik heb gelijk de velgen maar meegenomen en ze rood gespoten. Ik heb al een vaag idee over de kleuren, een middelblauwe cabine met wat rode, witte en misschien wat zwarte strepen. Ik ben er nog niet uit. Ik moet dan ook, nog wat inspiratie opdoen bij mijn foto's.

Enfin, zo staat de Volvo er nu bij:

photo 634441

Het interieur heb ik vandaag afgemaakt, dus kan ik nu gaan denken om de cabine te gaan spuiten en die op het chassis te monteren.
Hmmm.... ik zag op de foto's toch nog wat naadjes bij de voorspatborden... :mrgreen:

Met vr.gr.
JohnH

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 27 aug, 2026 7:17 am 
Brouwer

Het aanpassen van de ramen doet echt veel voor het aanzicht! Verder staat er een indrukwekkende truck in wording op de wielen.

Rolf

LAATST AFGEROND:
AM GENERAL M920 8X6

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 27 aug, 2026 10:23 am 
Brouwer

Knap werk allemaal, een hele verbouwing, benieuwd naar het eind resultaat..... :brouw:

Gerhard

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 27 aug, 2026 12:50 pm 
Brouwer

Rolf en Gerhard,

Bedankt voor jullie complimenten :brouw:

Gaandeweg kom ik er achter, dat de ombouwklus omvangrijker is, dan ik eerst had gedacht, maar ja, zo gaat het meestal.... :D

Gelukkig voorbeelden genoeg, een site waar ik regelmatig rondneus:

http://www.baumaschinenbilder.de/forum/ ... eadid=6241

Met vr.gr.
JohnH

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 29 aug, 2026 18:23 pm 
Brouwer

Bouwverslag Nr. 4

Beste bouwers,

Ik heb weer in de afgelopen dagen het nodige scratch-werk kunnen verrichten. Gelukkig was de temperatuur weer een beetje meer naar een wat aangenamer niveau gedaald

De cabine en motorkap zijn nu gespoten in een blauw kleurtje en weer ziet het er op de foto's anders uit. In het echt is het een soort van hemelsblauw.
Na droging, volgde een lastige klus om alle ramen in de cabine te lijmen. De randen had ik eerst met een permanente marker- stift zwart gemaakt. Het resultaat is een stuk strakker, dan dat je dat met een penseel kan bereiken. De volgende stap was het interieur in de cabine lijmen. Nu kon ik ook gaan uitmeten, waar de cabine op het chassis moest komen. Ik moest hier wel wat aanpassingen doen, anders kwam de cabine teveel naar achteren en zou ik in knel komen met de gril en de voorkant van het chassis.

photo 634740

photo 634742

Op foto's zag ik, dat er exemplaren met aparte grote luchtfilters op de motorkap waren uitgerust, ik vond dat wel aardig, ze ook op mijn model aan te brengen.
Dusheb ik twee dikke stukjes plasticplaat op elkaar gelijmd en hierop vervolgens de oorspronkelijke roosters van de bouwdoos erop gelijmd en alles in vorm gevijld.

Toen de cabine op het chassis zat, kon ik verder met de laadbak, ik heb eerst maar uitgezocht, hoe en waar het subframe moest komen, dit ivm de hoogte om voldoende ruimte te houden boven de achterspatborden. Ik moet nog uitzoeken, wat voor soort schermen ik hiervoor ga maken.
Toen het frame stond te drogen, heb ik wat verdere details aan het chassis aangebracht, eerst een uitlaat gemaakt, een gewone horizontale onder het chassis. Ook een rekje op de cabine gemaakt, dat ging niet in één keer, ik had het wat te hoog gemaakt...:-)maar dat is inmiddels aangepast.

photo 634741

photo 634739

Verder met de laadbak, dat is inmiddels wel een routineklus geworden, na al mijn zelfbouw trucks. Eerst heb ik een bodemplaat gemaakt, toen hierop passend het voorschot.
Uit alle foto's heb ik gekozen voor typische hoge zijschotten, deze keer een open laadbak met wat lading, zo heb ik het idee, om mijn overgebleven houten roerstokjes van de Ford BB te gebruiken, om de bodem van de laadbak mee te bekleden.

photo 634743

photo 634744

Tot zover, zijn jullie weer op de hoogte van mijn vorderingen, op naar mijn volgende verslag..:-)

Met vr.gr.
JohnH

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 02 sep, 2026 13:36 pm 
Brouwer

Na mijn vakantie weer eens het forum bekeken.
En als eerste een grote verrassing voor mij: de Volvo N10 van ERTL!
Dit model staat al heel lang op mijn verlanglijst, maar is niet (voor een acceptabel bedrag) verkrijgbaar.
Diverse amerikaanse aanbiedingen, maar daar komt dan een gigantisch bedrag aan shippng/customs bij.
Ook was hij recent bij een Noorse aanbieder te koop.
Maar ook daar was mij de prijs te gortig. Er stond bijna een 2 als eerste cijfer! En dan moet hij nog verstuurd worden.
Dus als iemand deze set nog heeft liggen, en hem kwijt wil?

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 15 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]