Tuus
allekabels.nl  

Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Club   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube   Modelbrouwers.nl winkel 20 jaar
Het is nu di 09 dec, 2025 13:28 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 26 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr 10 okt, 2025 22:24 pm 
Brouwer

Jeroen, prachtig model !
Ik hoop, dat het me lukt, mijn model net zo mooi te krijgen... :D
Goed dat je nog even vermeld over het oude en nieuwe type.
Het is een beetje behelpen met de beschikbare foto's, maar we komen er wel uit... :wink:

Met vr.gr.
JohnH

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 24 okt, 2025 15:42 pm 
Brouwer

Bouwverslag Nr. 4

Beste mensen,

Ik ben de afgelopen twee weken druk bezig geweest met het verder bouwen van het chassis. Altijd een arbeidsintensieve klus," keeping the nightlamp burning "... :wink:
Gelukkig heb ik veel foto's van het Interrnet geplukt en natuurlijk de plaatjes van Jeroens' model, hiermee zal het wel lukken.
Helaas leverde de spare-box niets op, dus alles moet helemaal gescratched worden.

Enfin, ik heb eerst maar achter wielophanging gemaakt, het werkt ook nog, zodat alle banden netjes de grond raken. Toen volgde de twee achterassen met de bijbehorende rembediening. Over remmen gesproken, weet iemand of er nog luchtketels aan het chassis zaten ? Ik kan er helaas niets van ontdekken. Lijkt me toch wel noodzakelijk om deze grote truck tot stilstand te brengen... :lol:
Zoals uit de foto's blijkt, was er eigenlijk geen ene truck hetzelfde, zodat er ruime keuze is, je kunt wel zien, dat het allemaal perfekt maatwerk was.

photo 623729

Vervolgens heb ik twee accubakken en een ophangpunt voor het reserve wiel gemaakt.
Voor de brandstoftank, had ik de keuze uit ronde of vierkante uitvoeringen. Ik heb gekozen voor een fors vierkant exemplaar, dat vond ik wel passen bij deze stoere truck;-)
Het was ook even puzzelen, om een stuurhuis te maken, hetzelfde gold voor de twee cabine -steunpunten, met veren, Verder nog wat klein spul, kruiskoppelingen, stukje aandrijfas en twee schokbrekers voor de vooras. De vooras zelf komt het laatst aan de beurt, wat ik altijd doe, want die moet wel zorgen, dat de voorwielen op de juiste plaats en de juiste hoogte in de wielkasten zitten.

photo 623730

photo 623731

photo 623733

photo 623734

Nog even de totaal indruk, hoe ver we nu zijn:

photo 623735

photo 623736

photo 623732

Er moet nog wel het nodige aan het chassis gebeuren alle kleine details, bouten en leidingen, stukjes achterbumper met lichten, maar dat komt later wel. Ik zit nog te dubben, of ik de cabine kantelbaar zal maken, want dat houdt in, dat er wel een mooie en forse V-8 Detroit Diesel gebouwd moet worden. Ik had vroeger wel eens een V6 gebouwd, maar die is wel een beetje klein voor deze truck.

Tot zover maar, zijn jullie weer op de hoogte van de voortgang,

Met vr.gr.
JohnH

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 03 nov, 2025 13:45 pm 
Brouwer

Bouwverslag Nr. 5

Beste mensen,

Afgelopen week ben ik bezig geweest met de bouw van de motor. Ik heb besloten, toch maar de cabine kantelbaar t maken. Zo te zien, is dat wel te doen, gelukkig genoeg ruimte voor twe stevige scharnierpunten.
Dat hield dus wel in, dat er wat onder de motorkap te zien moest zijn. Aan de slag gegaan om een Detroit 71V8-71 te scratchen. Gelukkig was er veel info te vinden op het net. Je kunt zelfs een
model krijgen, maar het leek me wel mogelijk om hem zelf te maken.
Dat lukte redelijk goed, alleen had ik onderschat hoeveel werk en uurtjes er in gingen zitten. :-)
Er moet nog het nodige aan gebeuren, dit een zo'n beetje de ruwbouw.
Hier het voorlopige resultaat:

photo 624044

photo 624045

Maar weer even een overzicht van het chassis :

photo 624043

photo 624047

photo 624046

Helaas heb ik momenteel wat gezondheidsproblemen door medicijnen, maar ik probeer toch nog wat te doen. De volgende stap wordt een soort van rek op het chassis te bouwen, waaraan de uitlaat en twee luchtfilters met
moeten komen.
Tot het volgende verslag maar weer,

Met vr.gr.
JohnH

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 03 nov, 2025 19:24 pm 
Brouwer

Hallo John, misschien heb je hier nog wat aan:

photo 624073
photo 624074

Let op, de bovenste is hetzelfde type als wat jij aan het bouwen bent.
De onderste is met de nieuwere cabine. In de basis hetzelfde maar net even anders.
Er is ooit een bergingstruck omgebouwd van oude cabine naar nieuwe cabine dus ik zou zeggen dat het allemaal niet veel uitmaakt.
Alleen de balk waar de voorbumper op/aan gemonteerd wordt lijkt bij de nieuwe wat verder naar voren te zitten. De kantelpunten ogen verder hetzelfde.

gr Jeroen

ps: dit zijn door mijzelf gemaakte foto's.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 03 nov, 2025 21:45 pm 
Brouwer

Bedankt Jeroen voor de foto's !

De steun aan de voorkant van het chassis maak ik pas later, als ik plek van de draaipunten, c.q. bevestigingen van de cabine heb bepaald. Het is een beetje passen en meten daar.
Wat ik wel zag, was dat de ventilator voor de radiateur een ronde ring voor de luchtgeleiding heeft. Die moet ik nog samen met de radiateur zelf maken. En dat kan pas, als ik de motor in het chassis heb
gehangen. Het is net een legpuzzel, alles moet op elkaar aansluiten... :D

Nog veel te doen, maar we komen er wel... :wink:

Groeten,
JohnH

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 11 nov, 2025 23:19 pm 
Brouwer

Bouwverslag Nr. 6

Beste brouwers,

Het gaat allemaal met kleine stapjes, maar het geheel begint nu toch wel zijn vorm te krijgen.
In de afgelopen tijd heb ik heel wat uurtjes in het chassis gestoken. Het remsysteem met de bijbehorende leidingen, veel prutswerk om wat uitlaatpijpen te maken vooral de verbindingsstukken waren lastig
om warm in de juiste bochten te buigen. Het luchtfilter ging redelijk vlot, toch wel handig dat ik altijd oude pennen bewaar.. :)
De motor is inmiddels geschilderd en de draaischijf met het bijbehorende frame is ook klaar.
Als laatste moesten de nodige boutjes aangebracht worden.

Nu kan de volgende stap worden genomen, om het geheel in de primer te zetten en hierna alles in een middel grijs spuiten. Ik denk, dat ik het kleurenschema een beetje laat lijken, als dat, van de Mack
DMm-609, met wat kleine verschillen.

Hier weer de stand van zaken:

photo 624306

photo 624305

photo 624308

photo 624309

photo 624307

Tot zover, op naar het volgende hoofdstuk ... :wink:

Met vr.gr.

JohnH

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 12 nov, 2025 9:57 am 
Brouwer

Heel fraai wordt dat. Ziet er overtuigend uit. Knap werk :brouw:

Net af: Medi Shuttle in BB MedEvac, Fokker S-IIa ambulance in BB MedEvac en Tempo A400, eveneens in BB MedEvac.
Onder handen: X-planes, Sud-Ouest Trident II.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 17 nov, 2025 16:31 pm 
Brouwer

Bouwverslag Nr. 7

Beste mensen,

Het viel mij op bij de foto's van mijn vorige verslag, dat de uitlaatpijpen wel erg hoog waren uitgevallen. En aangezien de cabine ook behoorlijk hoog is, heb ik besloten de pijpen een klein stukje korter te
maken. In mijn ogen is alles nu beter in evenwicht.
Na het fabriceren van een voetplaat op het chassis was dit hoofdstuk voorlopig wel klaar.
Verder met de cabine.
Hier moest nog één en ander aan gebeuren. Eerst maar eens uitgedokterd, hoe ik de cabine aan het chassis kon bevestigen, zodat ie recht en horizontaal aan het chassis kon worden bevestigd. Na wat
sleutelen aan de steunpunten was dit ook weer rond. Alleen moet ik het luchtroostertje naast de gril opnieuw maken, na het spuiten kwam dat niet goed uit de "verf ".... :?

Ja, toen kwam het kleurtje in beeld. Nu had ik al een vaag idee om hem, als een "opvolger" voor de Mack DM-609S met de Floor-Trailer, te maken. Dus dat hield in, een rode cabine met donkerblauwe strepen.
Dus een nieuwe spuitbus rood ter hand genomen en de cabine met velgen, in mooi rood gespoten. Dat ging best goed, de spuitbussen van Motip geven een goed resultaat. Ik meen me te herinneren, dat ze dezelfde zijn, als de vroegere Dupli-_Color bussen, waar ik altijd goede ervaringen mee had.
Wel moet je geen haast hebben, minstens twee dagen laten drogen voordat de verf redelijk droog is.

Intussen kon ik me vermaken met de velgen zilveren randjes te geven.

Weer wat plaatjes van de huidige stand van zaken:

photo 624517

photo 624519

photo 624518

photo 624520

photo 624521

De volgende stap wordt het aanbrengen van de donkerblauwe strepen en dan verder met het interieur van de cabine.

Tot het volgende verslag ! :wink:

Met vr.gr.
JohnH

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 18 nov, 2025 14:44 pm 
Ferrari Master
Ferrari Master

Top John!

Pocher/Autograph Ferrari F40 1:8 = klaar
IXO Mercedes Benz W196R 1:8 = klaar
Meng M911 en M747 1:35 =klaar
IXO Porsche 917KH 1:8 = WIP
Trumpeter Baureihe 52 Kriegslok 1:35 = WIP

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 19 nov, 2025 13:13 pm 
Brouwer

Bedankt Ton !

De donkerblauwe strepen zitten erop, ze kwamen goed uit de "verf", dat afplak-werk is altijd lastig.
Verder een kwestie van hier en daar wat bijtippen.

Bij het bekijken van gelukkig, de vele foto's, voor inspiratie voor een kleurenschema, kreeg ik, denk ik; hoop ik; een aardig idee. Ik moet nog wel bekijken of het haalbaar is.
Zoiets van twee in één... :wink: :wink:

Met vr.gr
JohnH

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 26 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]