Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 19 apr, 2024 9:43 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 8 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do 08 jun, 2023 21:28 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 23 aug, 2021 19:36 pm
Berichten: 58
Wall of text incoming!

Medebrouwers die mijn topic over de Kenny dumptruck in deze sectie volgen, zullen opgemerkt hebben dat ik recentelijk in het bezit ben gekomen van een resin 3D printer.
Laatste jaren is resin printen een meer en meer betaalbare hobby geworden voor de consumentenmarket. En ook ik wou wat van deze (nog vrij nieuwe) technologie meeproeven.
Dus heb ik maar eentje aangeschaft, het zijnde een Elegoo Mars 3 Pro. Ook inclusief het bijhorende Washing & Curing apparaat.
Heel tevreden van! Gebruiksvriendelijk, en levert absoluut fantastisch mooie prints! Mits wat voorbereidingswerk en aftercare nattuurlijk :)
Heb al wat liggen klooien met verschillende 3d modelletjes die ik van internet haalde, en ook voor de modelbouwhobby al enkele dingetjes kunnen printen.

Een groter project is tot zover nog weggebleven..
Ik zeg tot zover, want bij deze heb ik een leuk project klaarstaan!

Even een intro:
Ik heb jaren lang de games Euro Truck Simulator 2 en American Truck Simulator heel frequent gespeeld, en heb er ruim 2000 uur op (enkel Steam uren, echte uren zal wel 2500 zijn),
De games zijn voor een groot deel 'open source' en de ontwikkelaars laten modden in hun games toe. Meer zelfs, ze omarmen de modding comunity!
Dus is deze comunity ook best groot, en voor bijna alles is er ondertussen wel een soort modificatie gemaakt door een van de zovele fantastische modders!
Het gaat onder andere om volledig nieuwe accurate vrachtwagens, tot opleggers, tot cabinetoys, tot asseccoires, tot zelfs custom sounds! Noem het maar op.

En zo ben ik geleidelijk aan ook in die modding comunity beland..
Het begon vrij simpel, in een text editor enkele values aanpassen, of bepaalde commands toevoegen, beetje Quality of Life updates zeg maar.
Daarna ook meer en meer echt ingame assets uit de files gaan halen, en Blender gaan beginnen gebruiken om aanpassingen te maken aan bestaande modificaties of ingame assets.
Maar de nodige kennis van een 3d model te scratchen, had ik nog niet..

Op een gegeven moment toch maar besloten enkele middagen te spenderen aan het leren van wat basis Blender en 3d modeling. (Ja, ook ik ben gestart met de bekende Donut tutorial van BlenderGuru op het Youtube platform) https://www.youtube.com/@blenderguru

Nou moest ik met de basis kennis nog een leuk en makkelijk model vinden om te gaan oefenen, dus ging ik zoeken!
Ik wou iets truck related maken voor in ETS2, en men oog viel uiteindelijk op 2 opleggers, ofja, anderhalve oplegger eigenlijk :lol:
Ofwel ging ik aan de slag met een Nooteboom ODU oplegger, of de Jeepdolly..
Kvond de ODU nog wat te moeilijk qua topology, en de jeepdolly is maar wat stalen balken aan elkaar, dus vrij snel de keuze gemaakt.

Een heel mooie 'blueprint' gevonden van een enkel assertje op internet om in Blender te importeren en van te modelen.
Ook tonnen referentie materiaal afgehaald, en onderweg nog iemand tegengekomen die een JPD heeft gescratched met styreen op 1/24 schaal.

Blender
Nou moet ik zeggen, mensen die iets of wat gekend zijn met Blender zullen weten dat het programma enorm omslachtig kan zijn soms, en ik heb vaak terug moeten kijken of moeten opzoeken hoe ik bepaalde dingetjes moest doen, waardoor ik tot wel 5 keer heulemaal opnieuw ben begonnen en tussendoor tig keer aanpassingen heb gemaakt tot ik iet wat tevreden was.
Ik was voor 70% klaar wat het modelen betreft, en was al bezig met alle onderdelen te smooth shaden, en klaarmaken voor uv mapping en texturing.

Maar ik ben toen beginnen focussen op andere dingen, en dat projectje is wat links gaan liggen.. Toen ik enkele maanden later terugkwam, was veel van mijn kennis van Blender reeds vergaan, en ik werd gefrustreerd van weer opnieuw alles te gaan opzoeken hoe ik iets moest gedaan krijgen..
Blender is iets wat je echt moet onderhouden en vaak gaan oefenen, want voor je het weet, ben je heel veel kwijt en zit je weer uren op internet te zoeken..
Dus besloten de JPD 'on hold' te zetten voor betere tijden.

En betere tijden zijn aangebroken met de aanschaf van de resin printer.
Het is dus de bedoeling om het model grotendeels en zoveel mogelijk te printen, en waar nodig gebruik maken van styreen.

Genoeg geklets nu, hier wat snapshots van Blender en hoe het abandoned project er nu uitziet:
photo 581773

Bij de 'middenplaat' hier afgebeeld meen ik me inderdaad nog te herinneren dat daar de meeste frustraties in zat, ik kreeg dat ding niet deftig gemodeled!
Dat zal ook wel de reden zijn dat deze meshes beetje weggestoken zaten ver van het center en de rest van het model :lol:
Het vijfde wiel heb ik uit de game files zelf gejanked omdat deze wel wat moeilijker is te modelen van scratch.
photo 581772

Dit is wat ik achterliet enkele jaren geleden.
Voor een game is dit model ver van goed genoeg en dient er nog zoveel aan te gebeuren, maar voor te kunnen printen hebben we eigenlijk enkel maar het model zelf nodig.

Hier nog een nest foto's om wat te compenseren voor de enorme tekst die ik jullie gaf
photo 581774

photo 581776

photo 581780

photo 581781

photo 581782

photo 581775

photo 581778

photo 581777

photo 581779

photo 581783

photo 581784

photo 581785

photo 581787

photo 581786


Zoals jullie zien, meeste meshes zijn behandeld met de smooth shade al, vandaar dat het er ook zo crisp uitziet.
Het vijfde wiel en de spatborden zijn uit de game files gehaald, die moet ik zelf nog modelen.
Het meeste is wel aanwezig denk ik om een geslaagd model te kunnen printen! en aangezien nog niks samenhangt in blender en alle onderdelen apart het geheel vormen, kan ik deze makkelijk voorbereiden om te printen met resin!

Ik ben reeds al aan de slag gegaan met een test print, maar heb nu wel even genoeg van dit typen en verslag maken..
Binnenkort kunnen jullie een 1e testprint van de chassibalken verwachten!

Kevin

_________________
Kevin



Mijn projectjes

Someone once told me: "Be just like a duck.. Stay smooth on the surface, but paddle like the devil underneath!"


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 13 jun, 2023 9:30 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 14 apr, 2019 12:51 pm
Berichten: 205
Erg leuk om te zien.
Ik vind het ook leuk om bepaalde dingen te maken of aan te passen van bestaande modellen voor mijn diorama's.
Maar ik ben zelf niet zo thuis in die dingen. Wat ik tot nu toe heb gedaan is met thinkercad.
Dit is nog redelijk te begrijpen voor een leek zoals ik ben. Had ook inderdaad wat YT filmpjes zitten kijken van Blender maar daar kwam ik echt niet uit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 16 jun, 2023 12:56 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 19 feb, 2009 23:56 pm
Berichten: 2244
Woonplaats: kolham
Ziet er indrukwekkend uit zeg!

Rolf

_________________
BEZIG MET:
OSHKOSH LVS MK48/16
FREIGHTLINER M915A5
LAATST AFGEROND:
AM GENERAL M920 8X6


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 29 jun, 2023 21:32 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 23 aug, 2021 19:36 pm
Berichten: 58
Dankjewel boys,

A110 schreef:
Had ook inderdaad wat YT filmpjes zitten kijken van Blender maar daar kwam ik echt niet uit.

Blender leren is echt een groot leerprocess.. Het helpt wel een beetje als je ongeveer weet wat je wilt bereiken, en dus specifieker kan zoeken hoe je iets moet doen in Blender.
Dit is heel basic 3d tekenen wat ik hier doe, en scratch nog maar de surface van waartoe het gratis programma allemaal in staat is.
Echt indrukwekkend!


Verder met de chassisbalken van de JPD,
Beetje zoeken met de juiste oriëntatie, en uiteindelijk ook de supports toegevoegd in ChituBox.
Dit is al de juiste eindversie, na enkele 'mislukte' testprints.
photo 582622
'Maar Kevin, waarom zijn je supporteilandjes rood op je foto?'
Goed opgelet! Kan weinig kwaad. Dit wil zeggen dat de supporteilandjes buiten het printvlak vallen, en dus niet geprint zullen worden.
Zolang het model en de supports zelf binnen de lijntjes blijven, is het allemaal goed!


Hier wordt die geprint op de Mars 3 Pro, dit was wel mijn 1e testprint, en is daarom anders georiënteerd en heeft pak meer supports dan op vorige foto, maar het principe blijft dezelfde uiteraard voor het printen van de eindversie chassisbalken.
photo 582623

Ruim 2300 lagen te printen en dat deed ie in net geen 7 uur..

photo 582624

Hier enkele van de 'mislukte' 1e testprints. Ik had hier vooral issues met te smalle supports, te grote raakvlakken van de supports en te smalle balkjes waardoor er hele stukken uit het chassis zijn geript tijdens het verwijderen van de supports.
Verwijderen van supports doe ik trouwens in warm water, na het afspoelen in alcohol, en alvorens te uv curen.
photo 582625


De balken in Blender net dat kleine beetje meer verdikt (meer volume gegeven) zodat het geheel wat steviger is.
Dan ook nog de supports in ChituBox wat bij getweaked, kwam ik na uv curren uit op dit. (Vergeten fotos nemen deze keer, is voor de volgende post)
photo 582627

photo 582626


Geen fouten in de print gelukkig, dus wat opgeschuurd ook ondertussen.
Maar na de primer er te hebben overgespoten, kwamen vele tekorten tot licht.. De supports hebben ook hier hun sporen nagelaten, in de vorm van putjes.
photo 582628

photo 582629

photo 582630


Beetje modelfiller van Humbrol (groene tube) vermengt met wat lacquer thinner van Tamiya (gele dop) om het boeltje wat meer vloeibaar te maken voor makkelijkere applicatie
photo 582633

photo 582631


Dan opnieuw opgeschuurd om het boeltje weer vlak te krijgen
photo 582632


En nog eens erover met primer
photo 582634

Dit ziet er goed genoeg uit. Nog enkele schoonheidsfoutjes die erin zitten, maar dat geeft niet, hoeft niet 100 procent perfect te zijn voor dit model...
Volgende keer verder met de tussenbalken en misschien al deel van de ophanging..
Tot dan


Kevin

_________________
Kevin



Mijn projectjes

Someone once told me: "Be just like a duck.. Stay smooth on the surface, but paddle like the devil underneath!"


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 03 jul, 2023 12:47 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21311
Woonplaats: Bodegraven
Blender, verschrikkelijk mooie dingen mee te maken, absoluut, maar ik heb mij er al een paar keer aangewaagd, maar dat wordt hem niet, net als Fusion 360, hele mooie dingen, maar ik snap het domweg niet. Ik blijf wel bij mijn versie van SW, dan af en toe maar via een omweg werken

Maar, je kan je supporttips toch aanpassen, je heb nu waarschijnlijk de kogeltjes/bolletjes, maar je kan ook de punt gerichte nemen, hebben wat minder "bite"maar dat is maar net hoe je de support neerzet.
Op welke resolutie print je, ziet er wel mooi glad uit

Werk ook met de mars 3, maar dan met waterwashable resin ivm de alcohol

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 03 jul, 2023 16:41 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 23 aug, 2021 19:36 pm
Berichten: 58
Bert Takken schreef:
Je heb nu waarschijnlijk de kogeltjes/bolletjes, maar je kan ook de punt gerichte nemen.
Op welke resolutie print je, ziet er wel mooi glad uit


Met de bol eindjes heb je dit effect inderdaad ook, maar deze zijn wel degelijk de punts, dus denk eerder dat penetratiediepte en diameter van de punts wat te groot zijn misschien.
Kan ik wel nog eens mee klooien voor een volgende print inderdaad.

Resolutie print de Mars 3 Pro op 4K met layer hight van .05
Op zich zijn de prints altijd wel mooi glad inderdaad, maar schuren is nog altijd wel aangeraden, zeker op vlakke horizontale delen, daar kunnen de lagen nog wel es zichtbaar zijn.
2 tot 3 laagjes primer doet ook al wonderen om het geheel helemaal glad te krijgen..

Hier even de settings, ik heb denk ik enkel de bottom exposure time verhoogd en de gewone exposure halve second verlaagd als ik me nog goed meen te herrineren. (ten opzichte van de standaard settings waarmee Chitubox komt)
photo 582854

Kevin

_________________
Kevin



Mijn projectjes

Someone once told me: "Be just like a duck.. Stay smooth on the surface, but paddle like the devil underneath!"


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 12 jul, 2023 7:23 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21311
Woonplaats: Bodegraven
En een resolutie .04 op 2.3 sec? bij mij geeft dat een mooie gladde laag en amper tot geen visuele laagjes. Ik hou wel mijn spindel redelijk vet

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 31 jul, 2023 10:39 am 
Offline
V.I.B.
V.I.B.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 03 sep, 2004 20:08 pm
Berichten: 9942
Woonplaats: Kaatsheuvel
Het blijft mooi om te zien hoe mede-bouwers en 3D tekenaars op zoek gaan naar dat stukje uniek bouwmodel. Ik ben met mijn Porsche 935 met dezelfde vraagstukken bezig, dus als je het niet erg vind, spiek ik even mee. Ik ben namelijk ook benieuwd naar de dikte van je andere onderdelen. met name straks de spatborden. (dat lijkt nog het meeste op een caroserie :mrgreen: )

_________________
Arno
https://www.instagram.com/arno.smulders78/

WIP:
Porsche 911 964 Carrera RS
Porsche 935 1978 Moby Dick


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 8 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 26 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement