Het eind is bijna in zicht met deze, zeker nu het interieur en glaswerk geïnstalleerd zijn.
Maar eerst, de trimwerken rond de deur en ruitjes,
Ik heb in der tijd (is al ruim 10j geleden ondertussen) eens de Peterbilt 377 A/E van Italeri (ref nr 740, de 2005 re-issue) samen geplakt. Was 1 van mijn eerste echt grote projecten, daarvoor ging het mij enkel om militair en kleinere wagens op 1/24.
En bij deze heb ik toen gebruik gemaakt van chrome tape voor de deurranden.
Al mijn harde platen in mijn pc afgespeurd omdat ik er wel vrij zeker van was dat ik nog ergens het album had opgeslaan, en, tadaaaa (
KLIK HIER voor het volledige album)
En dat gaf heel mooi resultaat!
Dus ook voor de Kenny wou ik het met deze methode doen.
Nou, vol moed aan begonnen, maar kreeg al vrij snel in de gaten dat het niet de goede kant opging..
De chrome sticker hecht zich heel slecht op het plastic.. Het blijft gewoonweg niet zitten!
Ligt het dan aan de folie denk ik dan? dat deze van AK net wat dikker is dan degene ik 10j geleden gebruikte? Ik meen me te herrineren dat ik toen gebruik maakte van Bare Metal Foil..
Heeft iemand ervaring met beide? Is de AK folie dikker of hecht die gewoon slechter dan Bare Metal Foil? Of is het omdat de glanslaag net wat te smooth is om goed te hechten?
Anyway, de deurranden doe ik wel met een chrome stiftje voorzichtweg..
Alvorens het glaswerk en intereur erin kon, moesten ook de raamrubbers van de voorruit nog gedaan worden, en ook het frame van het kleinere zijruitjes. Deze laatste zijn wel gedaan met chrome stiftje..
Dan het glas erin, interieur er in schuiven, paste allemaal heel netjes! Ruit diende in 2 keer gelijmd te worden aangezien deze uit 1 stuk bestond voor de voorruit en kleinere zijruitjes.
Eerst tegen de voorruit aanplakken, dan de zijruitjes.
Ik heb al even geprobeerd of het doenbaar is met een fijn chrome stiftje ook, resultaat is niet om naar huis te schrijven, we doen later nog wel es een poging..
Even de cabine ertussen geperst, nou begint het echt al op iets te lijken!
Even binnenpiepen
De laatste grote delen, zijn de luchtfilters en de stacks.
De luchtfilters worden glad geschuurd en krijgen later photo etched beugels en strips.
De stacks... Jha, de stacks... dat is ook zoiets...
Weet je nog toen ik zei dat de chrome dieseltanks in alle vrachtwagenkits een enorme tegenvaller zijn?
Wel, de stacks krijgen hier zeker ook een plaatsje!
Meestal worden stacks uit 2 of 4 onderdelen aan elkaar gelijmd, ze zijn in chrome, wat dus een heel opvallende naad achterlaat.. Is wel iet of wat weg te werken uiteindelijk met chrome stiftje enzo..
Maar dat gaan we niet doen, want na het eens goed bekeken te hebben ben ik tot de conclusie gekomen dat ik ze beter heulemaal opnieuwf maak..
Hier alvast een gladgeschuurde luchtfilter met zijn originele broer
Dan de beugel eraan plakken, en het boeltje in de primer zetten, waarna er ook donkerblauw over is gegaan. De handleiding zegt zilver, maar ik voelde me in een rebelse bui, dus doe ik lekker mijn eigen zin!
Alvorens de diamond clearcoat van Zero Paints erover ging, heb ik de hele airbrush uit elkaar gehaald en gekuist. Iets wat ik altijd doe voor ik vernis. Zou jammer zijn als er plots een gedroogd restje verf meekomt, of erger.. Men mag er niet aan denken!
(Kunnen jullie me vertellen over wat voor airbrush het hier gaat aan de hand van de foto?
)
Dan geclearcoated met dit als resultaat
Ligt er wel vrij dik op denk ik dan? Soit, kan ik wel mee werken
En als laatste, de voorbereiding van de nieuwe stacks.. Vooraleer ik besloot nieuwe te gaan maken, had ik de originele al samen geplakt en in een badje met Mr Muscle ovenreiniger gegooid voor enkele minuutjes, kwamen er heerlijk kaal uit! Dat spul blijft me verbazen!
Ik heb een klein assortiment aan styreen tubes, en vond al vrij snel de juiste diameters..
Ook heb ik nog wat reserve messing tubetjes over van een vorig project, kan ik eventueel ook gebruiken zoals aangegeven hier op de foto's,
maar denk dat ik makkelijker af ben met de styreen tubes..
Stay tuned, volgende post worden de stacks en filters afgewerkt! Aan de stacks worden nog een hoop extra aanpassingen gedaan, genoeg dus om nog een postje te maken en het voor vandaag hierbij te laten.