Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 15:20 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 64 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do 30 maart, 2023 8:00 am 
Offline
V.I.B.
V.I.B.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 03 sep, 2004 20:08 pm
Berichten: 9939
Woonplaats: Kaatsheuvel
Het was al weer even geleden dat ik hier had gekeken, maar je vorderingen zijn weer prachtig. Geweldig om te lezen dat huis, tuin en keuken artikelen kunnen worden gebruikt als modelbouw materiaal. We hoeven inderdaad niet alles te kopen van AltijdGroen. :brouw:

_________________
Arno
https://www.instagram.com/arno.smulders78/

WIP:
Porsche 911 964 Carrera RS
Porsche 935 1978 Moby Dick


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 31 maart, 2023 20:35 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 07 nov, 2012 12:58 pm
Berichten: 334
Woonplaats: Emmeloord
Hi all,

@Arno: dank voor je compliment!
Inderdaad loop ik heel regelmatig, om niet te zeggen: dagelijks, "met m'n neus over de grond" en hoe meer je vindt, hoe creatiever je wordt
(hoewel ik van mening ben dat er VÉÉÉÉÉÉL teveel rotzooi op straat ligt..........!!!! :shock: :shock: :shock: :evil: ).
Maar goed: ik vind zoals gezegd heel regelmatig spullen op straat, willekeurig qua plek, waar ik in de modelbouw iets mee kan, of bewaar dit omdat het in de toekomst nog weleens van pas kan komen.
Denk aan bijv. die plastic stokjes / buisjes die in lolly's zitten, allerlei plastic prullaria e.d.

Dan verder met m'n Caterpillar D8K-project.
Vandaag tóch nog even bezig geweest met o.a. de uitlaat.
Op basis van de tip van Danny toch even een stukje krimpkous geprobeerd over de uitlaatbuis te krijgen, en uiteindelijk lukte dat.
Eerst had ik behoorlijk last van plooien, maar later waren die, met een nieuw stukje krimpkous, toch weg!!?!
Ja, daarna kwam de aap uit de mouw: het stukje sprue wat ik had gebruikt om de buis mee te maken had ik in heet water gedompeld om straffeloos te kunnen buigen, en dat was heel goed gegaan. Maar wanneer je dat opnieuw verwarmt, in dit geval met een stukje krimpkous erom heen, gaat hij terugbuigen naar z'n eerdere vorm...................... :? :?
En daar was ik zó flauw van, dat ik tóch weer een nieuwe poging heb gedaan met ander materiaal.
Omdat ik, zoals ik zei, op straat vaak één en ander vind, en dat meeneem omdat het "nog weleens van pas kan komen", vond ik in de la van de werkbank een stukje zwart rond plastic staaf. Dit vervolgens in de bankschroef voorzichtig warmgestookt met een creme-brulee-brandertje (althans: daar verkoopt de Action ze voor.... :wink: ), en heel voorzichtig buigen. De eerste poging ging een beetje te rap en het kunststof begon wat brandblaartjes te vertonen, maar de tweede ging perfect. Hier en daar wat bij-vijlen (hoewel je het materiaal ERAF vijlt.....) en de juiste gaatjes boren voor de beide aansluitingen, en voila! Ik denk uitlaat nummer drie of vier..........maar éindelijk de juiste!!!

Vandaag ook de scharnierpennen gemaakt waarmee de cabine aan de achterzijde opklappend kan scharnieren. Deze van een precies passend buisje gemaakt, maar omdat ik de pen massief wil hebben, daar twee kleine stukjes half-rond in gemaakt ter opvulling.
Aan het eind van de pennen een lip gemaakt, en op de steun waarin ze komen héle kleine blokjes waartussen deze lip moet gaan vallen.
Op de zijkanten van de cabine deur-aanslagen gemaakt zoals op het 1:1-model en het achterschot, wat achter de brandstoftank zit, nu definitief vastgelijmd. De pas-blokken van de brandstoftank alvast afgeplakt met afplakband omdat je daar straks vrijwel niet meer goed bij kan komen.

Niet alles (nog) vastgelegd op beeld, maar hieronder alvast enkelen:


Afbeelding

De tóch plooiende krimpkous


Afbeelding

Van dichterbij zie je het nog beter


Afbeelding

Hier komt de aap uit de mouw ......................


Afbeelding

...........wat je van dichtbij nog beter kunt zien .


Afbeelding

De scharnierpennen waarmee de cabine achterover kan kantelen


Afbeelding

En de blokjes waartussen de lip van de pennen komt te vallen
Ongeveer 1mm. x 1,5mm. groot (euhm........klein!).

Als laatste even een afbeelding van de cabinedeur-aanslagen, die voorkomen dat de deuren té ver open kunnen slaan, echter van een 1:1-dozer.

Afbeelding



Wordt vervolgd!
Fijn weekend!



M.vr.gr.
Jan

_________________
-> Have a nice day!
-> Al doende leert men
-> Niet geschoten is altijd mis!!!

Overzicht van mijn projecten op dit Forum
Mijn Modelbrouwers Foto-site
Kijk gerust eens rond op mijn modelbouwwebsite: https://modelbouwjan.jouwweb.nl/

Het enige wat de geschiedenis ons leert, is dat de geschiedenis ons niks leert!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 03 apr, 2023 20:01 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 07 nov, 2012 12:58 pm
Berichten: 334
Woonplaats: Emmeloord
Hi all,

Het was een redelijk produktief weekendje, maar vooral wat kleinere dingetjes gedaan.
Daaronder deurgrepen, handgrepen, en eindelijk de definitieve vorm uitlaatbuis weten te verkrijgen.
Allemaal belangrijke details, die in het geheel straks gezamenlijk het beeld bepalen.

Allereerst dan maar de deurgreepjes: gemaakt van een klein stukje kunststof draad waarvan een straatbezem er honderden heeft:

Afbeelding


Dit korte stukje ingespannen in de multi-tool, en in de andere multi-tool een klein slijpschijfje.
Op die manier een klein puntje eraan gemaakt en aan de andere kant een nóg kleiner puntje.
Vervolgens een heel klein gaatje geboord (0,35mm.) en daarin een heel kort stukje kunststof, dat van een kunststof oogje waaraan vaak een kledinglabel hangt. En dan krijg je ongeveer zo'n resultaat:

Afbeelding


Afbeelding

Nog iets meer ingezoomd , later wordt 'ie zilverkleurig geverfd.


Dan aan de zijkanten van de cabine de handgrepen aan de cabineranden gemaakt.
Dit weer van 0,8mm. bloemistendraad.

Afbeelding



En de uitlaat, die er nu definitief zo is komen uit te zien.
Nog voordat 'ie mat-zwart gemaakt gaat worden.

Afbeelding


Hieronder nog even een testje om te kijken of bij het schaalmodel de cabine óók achterover geklapt kan worden voor onderhoud / reparatie aan de transmissie:

Afbeelding


Wordt vervolgd!


M.vr.gr.
Jan

_________________
-> Have a nice day!
-> Al doende leert men
-> Niet geschoten is altijd mis!!!

Overzicht van mijn projecten op dit Forum
Mijn Modelbrouwers Foto-site
Kijk gerust eens rond op mijn modelbouwwebsite: https://modelbouwjan.jouwweb.nl/

Het enige wat de geschiedenis ons leert, is dat de geschiedenis ons niks leert!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 05 apr, 2023 7:05 am 
Offline
V.I.B.
V.I.B.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 03 sep, 2004 20:08 pm
Berichten: 9939
Woonplaats: Kaatsheuvel
Mooie update en lekker innovatief.

_________________
Arno
https://www.instagram.com/arno.smulders78/

WIP:
Porsche 911 964 Carrera RS
Porsche 935 1978 Moby Dick


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 05 apr, 2023 21:51 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 07 nov, 2012 12:58 pm
Berichten: 334
Woonplaats: Emmeloord
Hi all,

@Arno: dank voor je compliment!
Mocht het de lezer(es)s(en) nog niet zijn opgevallen: ik loop vrijwel altijd "met mijn neus op straat".
Oftewel: ik vind vaak op straat vele bruikbare dingetjes voor de modelbouw en ben hier inderdaad erg creatief in.

Één van de dingetjes die ik nu weer vond (deze keer niet op straat...) waren de kunststof labelhangertjes (zo noem ik ze maar even) waarmee labels aan kleding worden vastgemaakt waarop bijv. maat- en prijsinformatie wordt weergegeven.
Onderstaand daarvan een afbeelding:

Afbeelding


Het deel met dat ronde "knopje", mits netjes er tussenweg geknipt, is bijvoorbeeld bruikbaar als een bedieningspookje ergens voor.
Het tussenliggende materiaal is dun en heel stevig, maar toch flexibel en buigbaar!



Wordt vervolgd!


M.vr.gr.
Jan

_________________
-> Have a nice day!
-> Al doende leert men
-> Niet geschoten is altijd mis!!!

Overzicht van mijn projecten op dit Forum
Mijn Modelbrouwers Foto-site
Kijk gerust eens rond op mijn modelbouwwebsite: https://modelbouwjan.jouwweb.nl/

Het enige wat de geschiedenis ons leert, is dat de geschiedenis ons niks leert!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 10 apr, 2023 10:49 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 07 nov, 2012 12:58 pm
Berichten: 334
Woonplaats: Emmeloord
Hi all,

Nu de bouw van de cabine grotendeels is voltooid (er zijn nog een paar kleine "aandachtspuntjes"), begin ik met de onderwagen, ofwel het rupsonderstel.
Bij de bouw van de D8H heb ik mij reeds georiënteerd op andere, bredere rupsen, en dat leek toen behoorlijk eenvoudig te gaan.
Nu bij de bouw van de D8K zal dat werkelijkheid moeten gaan worden.
De D8H is uitgerust met de rupsen die in de bouwdoos zitten, maar die lijken niet heel erg goed op de rupsen die op het werkelijke model zitten.
Werk-aan-de-winkel dus!
Voor deze bulldozer kocht ik eerder al losse rupsen van het merk Bruder.
Een Duitse fabrikant van (meest) 1:16 speelgoedmodellen, geschikt voor binnen- en buitengebruik, en steeds natuurgetrouwer!
De in de rupsen ingebouwde loopketting is hier al heel anders van vorm en de looprollen, het kettingwiel en het loopwiel moeten hierop dus worden aangepast.
De ruimte waarin e.e.a. zal moeten draaien is veel breder en de ketingwielen passen er zelfs met z'n beiden tegelijk in!?

Planmatige aanpak is wat ik hier doe: eerst nieuwe kettingwielen fabriceren, daarna de looprollen aanpassen, en als laatste de loopwielen.
Gelukkig heb ik veel diverse materialen in huiis en in combinatie met veel creativiteit is daar zeker wat van te maken!!

Onderstaand weer wat beelden met de bijpassende beschrijving(en):

Om enigszins (liefst: zo goed mogelijk!) uit te komen met de tand-afstand van de nieuw te maken kettingwielen, boor ik uit 8mm dik geschuimd pvc eerst de tanden uit, en gebruik als referentie het bestaande kettingwiel. Uiteraard nadat ik eerst heb gecontroleerd of de tandafstand correspondeert met de nieuwe rupsketting, en gelukkig doet het dat!


Afbeelding

Het boren van de gaten van de tand-afstand.
Het gele, originele kettingwiel is m'n referentie, en zit daarom vastgeschroefd op het materiaal van onderaf met een M6 boutje, waarvoor ik M6 schroefdraad in het kettingwiel heb getapt.

Na het boren van alle kleine gaatjes is de volgende stap het uitboren/-zagen met de grote gatenboor, en dat gaat mooi!
Ik kom nagenoeg precies uit op de juiste tand-hoogte!
Omdat het van zichzelf redelijk zacht materiaal is, laat ik de zijkanten, dus tussen de tanden, vollopen met secondenlijm.
Na het uitharden daarvan lichtjes vijlen en schuren om het netjes strak te krijgen.


Afbeelding

En met het eindresultaat ben ik zéker tevreden!!


De looprollen, zo'n tien stuks in totaal, hebben een té geringe diameter voor deze rupsketting, en moeten dus groter worden gemaakt.
Daarvoor zoek ik in mijn "grote archief" (schuur/garage) naar een passend materiaal waarvan ik busjes kan maken.
Gewenste diameter is wel te vinden, en de juiste breedte is de tussenmaat van de rupsketting.
Na enig zoeken vind ik een aantal kunststof buisjes in meerdere kleuren die ik ooit ergens in een bouw-afval-container aantrof.
Daar sneup ik gráág eens in rond, want daarin is vaak héél veel te vinden (schroeven hoef ik vrijwel nooit te kopen!)!!
Waar deze buisjes oorspronkelijk voor hebben moeten dienen? Ik denk iets met bedrading of bekabeling o.i.d. maar de rest-stukjes gooien ze natuurlijk weg!
Met een buizen-knip-schaar zijn ze súperstrak uit het buisje te knippen, en dan krijg je zoiets:

Afbeelding

Gelukkig moet je de originele looprollen zelf nog samenstellen! Daarmee krijg ik nu de kans om ze van het opvulbusje te voorzien!


Afbeelding

Afbeelding

Passen en meten, en passen en meten!!


De asjes van de looprollen passen eigenlijk véél te ruim in de uitsparingen van de behuizing, en daarop maak ik kleine stukjes krimpkous om dat mee op te vullen.

Afbeelding

Later zal blijken dat dat niet helemaal je-van-het is............ze vallen er te gemakkelijk weer vanaf!?


Afbeelding

Afbeelding

De achterste looprol, die vlak tegen het kettingwiel aan zit , moet echter in de andere richting worden aangepast!
Daarop zitten randjes die er juist áf moeten, en aangezien ik niet de beschikking heb over een draaibank, moet je iets anders verzinnen.
Dús in de kolomboormachine ingespannen, en dat gaat vrij redelijk (ik sta niet te juichen, maar je moet wat.....).
Het LIJKT daarmee alsof de diameter van het kettingwiel te groot is geworden, maar dat is niet het geval: die is gelijk gebleven.
De materiaaldikte zorgt hier voor de noodzaak voor de aanpassing!


De twee loopwielen (gelukkig maar één aan elke kant!) blijken nu ook niet meer te passen.
Ook daar moet dus iets op worden verzonnen............
Allereerst de bestaande randjes weghalen, wat ik ook weer doe in de kolomboormachine:

Afbeelding


Dan moet er een nieuwe, bredere rand op komen die in de tussenruimte van de rupsketting valt.
Ook hiervoor gebruik ik het geschuimde pvc, wat erg makkelijk is om te bewerken.
Ik maak strookjes van de juiste breedte (zo'n 8,5mm) en zaag die tóch maar om de 2mm in om ze mooier rond te kunnen buigen.
Dan op het loopwiel gelijmd met secondenlijm, en het begint er al op te lijken!
Straks, als alles definitief in de juiste kleur staat, zie je van al die verschillende materialen niks meer!


Afbeelding

Afbeelding

De aanpassing aan het loopwiel


Afbeelding

Afbeelding

Ook hier weer: passen en meten, passen en meten en passen en meten


En daar gaan we: de assemblage gaat van start!

Afbeelding



Maar nu heb ik een heel nieuw probleem: één van de loopwielen is zoekgeraakt........................... :oops: :oops: :oops:
Dat overkomt me nou nóóit hè................. :roll: :roll:



Wordt vervolgd!



M.vr.gr.
Jan

_________________
-> Have a nice day!
-> Al doende leert men
-> Niet geschoten is altijd mis!!!

Overzicht van mijn projecten op dit Forum
Mijn Modelbrouwers Foto-site
Kijk gerust eens rond op mijn modelbouwwebsite: https://modelbouwjan.jouwweb.nl/

Het enige wat de geschiedenis ons leert, is dat de geschiedenis ons niks leert!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 10 apr, 2023 20:43 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 07 nov, 2012 12:58 pm
Berichten: 334
Woonplaats: Emmeloord
Hi all,

Nou, de paasdagen kunnen worden afgesloten met een mooi resultaat: bijna beide rupsdelen klaar!!
Het was behoorlijk peentjes zweten, want er kwamen behoorlijk veel benodigde aanpassingen "uit de hoge hoed"!
Maar uiteindelijk is het resultaat daar en staan er bijna twee rupsdelen klaar voor montage aan het chassis!

Vlak voordat de werkweek weer begint nog even de laatste afbeeldingen, in dit geval van het linker exemplaar.
Deze is nu klaar, en de rechter moet ik nog voorzien van de bovenste loopwielen en de rupsketting.
Dat laatste wordt nog spannend, want ik dénk dat ik net twee schakels tekort ga komen.............
Enfin, weer een nieuwe uitdaging te gaan!
Nu eerst de beelden:


Afbeelding

Linker rupsdeel van de buitenzijde


Afbeelding

Linker rupsdeel van de binnenzijde


Afbeelding

En als geheel op z'n loopvlak
(Wellicht zitten de schakels nog niet in de juiste richting.....)


Wordt vervolgd!



M.vr.gr.
Jan

_________________
-> Have a nice day!
-> Al doende leert men
-> Niet geschoten is altijd mis!!!

Overzicht van mijn projecten op dit Forum
Mijn Modelbrouwers Foto-site
Kijk gerust eens rond op mijn modelbouwwebsite: https://modelbouwjan.jouwweb.nl/

Het enige wat de geschiedenis ons leert, is dat de geschiedenis ons niks leert!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 11 apr, 2023 13:27 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 19 feb, 2009 23:56 pm
Berichten: 2243
Woonplaats: kolham
Mooi werk met de tracks! Stevig onderstel zo.

_________________
BEZIG MET:
OSHKOSH LVS MK48/16
FREIGHTLINER M915A5
LAATST AFGEROND:
AM GENERAL M920 8X6


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 24 apr, 2023 22:32 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 07 nov, 2012 12:58 pm
Berichten: 334
Woonplaats: Emmeloord
Hi all,

Afgelopen week een rommelige week gehad: voor mijn werk drie dagen naar Zweden geweest en daarna nog steeds niet volledig het gevoel hebben "geland" te zijn...... zelfs vandaag speelt dat nog.....................
Enfin, afgelopen weekend toch her en der een klein beetje gedaan, waaronder het verder af maken van de tracks, en deze aan de body gelijmd.
Dat bleek nog best tegen te vallen, want door bredere rupsen moet ook de spoorbreedte wat worden vergroot, waardoor de "stabilizers" niet meer passen.
Och, "met creativiteit los je meer problemen op dan met kennis" is zo één van mijn gezegdes, en dus erop los met creativiteit!


Onderstaand weer wat beelden en korte beschrijving:


Afbeelding

De rollen van de rupsen zijn in werkelijkheid bevestigd met bouten, zoals bovenstaand te zien
Deze wil ik dus graag "simuleren" op het model, hetgeen als volgt werd gedaan: kleine gaatjes ø0,8mm boren en korte stukjes ijzerdraad daarin gelijmd, wél met een stomp uiteinde!

Afbeelding

Afbeelding


Vervolgens beide tracks aan de body bevestigd en hierbij extra goed op de uitlijning gelet!
Immers, zoals gezegd, moet de spoorbreedte wat groter door de bredere rupsen!

Afbeelding

Afbeelding

De blokjes die hierboven in het midden van de uitsparingen van de achterwand zitten geven aan dat ze behoorlijk op een andere plek zitten dan waar ze oorspronkelijk hadden moeten zitten, namelijk uit-het-zicht!


Afbeelding

Hier nog een keertje van onderaf gezien


Afbeelding

En hier "op z'n pootjes geland"

-=-

De volgende stap is het maken van het draag-gedeelte voor de ripper, die met zijn cilinders aan twee maal drie bevestigingspunten achterop het onderstel gaat worden aangekoppeld. HIER blijkt de meerwaarde van een origineel onderhouds-document zoals iemand op dit forum me ooit tipte: hieruit de juiste pagina opgezocht en eens even afgedrukt, vervolgens effe gokken naar de juiste procentuele verkleining en wederom uitgeprint.
Nét zolang totdat je uitkomt op de juiste maatvoering.
Welke dat is?? Wel, het deel met de drie bevestigingsgaten relateren aan de hand van 1:1-afbeeldingen en dan na uitprinten uitknippen en naast het model houden. Dan zie je gauw genoeg hoe de verhouding uitkomt.
De onderste bevestiging is degene waar het chassis van de ripper in komt, de middelste is voor de verstelcilinder van de hoog-laag-functie, en de bovenste van de drie is voor de kantel-cilinder die overigens klaarblijkelijk optioneel is, want je ziet ook foto's waarop er een simpele zware strip ijzer tussen hangt waarmee de ripper op z'n horizntale positie wordt gehouden.
Zie onderstaand voor wat verduidelijking:

Afbeelding

Afbeelding


Voor wat betreft mijn plannen: ik wil 'm graag uitrusten met de volledige set hydraulische cilinders, dus vier stuks in totaal, voor een zo volledig mogelijke functionaliteit.

Daartoe dus vier stukjes kunststof gemaakt waarvan vooraf getest of die zich laten verlijmen met "bouwpakketlijm" en vervolgens eerst één gaatje door alle gestapelde vier exemplaren geboord en daar een M2 inbusboutje doorheen met een moertje om alles aan elkaar te houden.
Met de uitgeknipte papieren "mal" (dat is in dit kader een groot woord..... :lol: ) de overige gaatjes gepositioneerd en geboord en vervolgens het teveel aan materiaal weggehaald met boor en vijl, net zolang totdat het de gewenste vorm heeft gekregen.
Daarna de boutjes er weer uit en per koppeltje met afstandsbusjes opnieuw aan elkaar vastgezet. Deze aan het chassis gelijmd en een klein beetje versteviging aangebracht met een klein stripje en een klein stukje hoeklijn. Als straks alles in de juiste kleur staat zie je dat niet meer terug!

En zo ziet dat er dan uit:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Wel, dát is mooi geslaagd, al zeg ik het zelf!!
Daarmee is de basis gelegd voor de ripper, en aangezien dat allemaal "scratch-built" gaat worden, is dit de eerste stap én maatvoering en daarmee best wel belangrijk!

En als afsluiting even een beeld van hoe het er ongeveer uit gaat zien:

Afbeelding



Wordt vervolgd!



M.vr.gr.
Jan

_________________
-> Have a nice day!
-> Al doende leert men
-> Niet geschoten is altijd mis!!!

Overzicht van mijn projecten op dit Forum
Mijn Modelbrouwers Foto-site
Kijk gerust eens rond op mijn modelbouwwebsite: https://modelbouwjan.jouwweb.nl/

Het enige wat de geschiedenis ons leert, is dat de geschiedenis ons niks leert!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 30 apr, 2023 11:36 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 07 nov, 2012 12:58 pm
Berichten: 334
Woonplaats: Emmeloord
Hi all,

Wel, het zijn / waren weer zeer vruchtbare modelbouwdagen afgelopen dagen.
Er zijn dezer dagen hele volksstammen die zich verdringen op Vrijmarkten, hoe leuk die ook kunnen zijn, en soms óók vruchtbaar op modelbouwgebied, maar aan mij is dat niet besteed.
Ik trek me liever terug op m'n modelbouw-werkplek en geniet daar van de rust, en kan er héérlijk opgaan in mijn project(en)!
Enfin, ieder zijn of haar meug wat dat betreft!

De binnenkant van de cabine is qua kleur een ware uitdaging! Immers is die heel anders dan de kleur op de buitenkant!
Aan de binnenkant zien we een bruine kleur, en dus moet daar ernstig over het proces worden nagedacht, want de buitenkant is Cat-geel.
Voor het op kleur maken van de binnenkant heb ik een watergedragen bruine kleur gekozen, gewoon omdat watergedragen verf in buitengewoon veel kleuren verkrijgbaar is. Meer dan thinnergedragen verf!
Het airbrushen van de binnenkant is daarmee nog best een klus, want vele kiertjes en gaatjes die toch écht in kleur moeten!
Met veel geduld is dat wel te doen, en dus daarmee aangevangen, na een witte primer-laag.
Deze primer-laag ook aangebracht op de motor en delen van het chassis, alsmede de onderkant van de motorkap. Want immers, wanneer de motorkap er eenmaal op gelijmd zit, kun je van bovenaf niet meer spuiten!?!
Zodoende afgelopen dagen dus de airbrush weer ter hand genomen, en met tevredenstellend resultaat!

Onderstaand weer wat afbeeldingen van het proces:

Afbeelding

De leidinkjes/ kabelbomen aan de voorzijde van de cabine zijn "fictief / fantasie" en worden later nog vervangen door zwarte versies.
Immers lopen er ook in werkelijkheid vele leidingen en bedrading op en door de machine, waarvan velen uitkomen in de cabine!?

Afbeelding

Een blik door het open dak naar binnen

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Er zit toch best wel veel bruine kleur ook aan de buitenzijde her en der
Later zal ik dat voorzichtig proberen weg te schuren, voordat de gele kleur erop komt


Na het kleuren van de binnenkant van de cabine de Caterpillar-geel aangevat.
Daarmee alvast wat onderdelen gespoten als TEST, maar ook omdat ze straks eerst op kleur moeten zijn alvorens de assemblage kan beginnen.
Daaronder de brandstoftank en de hydrauliekolie-tank, het motordeel en motorkap, en tenslotte alvast het dak.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


En wéér wordt ik bevestigd in de goede kwaliteit verf van Zero-Paints!!!
Mán, het is gewoonweg een feest om daarmee te werken!
Het spuit fantastisch, het droogt snel zodat je kunt doorgaan, en het dekt erg goed. Zelfs een gele kleur!!!

De volgende stap wordt het afdichten van de cabine zodat aan de buitenkant de gele Cat-klaur kan worden gespoten.
Daar heb ik stevig over nagedacht, want ik wilde feitelijk ALLE kiertjes en gaatjes volkomen dicht hebben............

Voor elk raampje, tien stuks in totaal dus, heb ik een klein, goed-passend stukje karton gemaakt en was eerst van plan deze erin te verlijmen met gebruik van dubbelzijdige plakband. Evenwel heb ik me toch bedacht en een ander middeltje toegepast!
Omdat ik "raamrubbers" heb nagemaakt, kan het kartonnen opvulraampje daar strak in gemaakt worden, en zo kom je al een heel eind.
Vervolgens, en dat doet (denk ik) de truuk, heb ik deze op de "raamrubbers" aangesmeerd met Humbrol Maskol. Zo krijg je een welhaast perfécte afdichting!!!
Humbrol Maskol is een soort vloeibare latex die je met een klein kwastje of penseeltje kunt aanbrengen en droogt vervolgens op aslof het een klein laagje elastiek is. Je kunt hier met een gerust hart overheen verfspuiten en na het drogen van de verf dit voorzichtig verwijderen. De (eventuele) verf die eronder zit blijft dan keurig intact!! Met dit middeltje heb ik eerdar al wat ervaringen opgedaan met de bouw van de Zetor 3511, waarbij ik het toepaste op het spuiten van de velgen die twee verschillende kleuren hebben.

Onderstaand weer de bijbehorende afbeeldingen:


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Daarna de raampjes stuk-voor-stuk met Maskol aanbrengen en goed opletten of ze door deze vloeistof niet teveel vervormen!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Het ziet er vreemd uit met dat paarse spul......

Afbeelding

Afbeelding

En tenslotte aan de binnenzijde nog alle overgebleven kiertjes afgeplakt, alsook de paar kleine gaatjes die er nog overschieten.

Vanochtend (zondeg 30-04) de gele Caterpillar-kleur ge-airbrushed, en de eerste aanblik stemt tot tevredenheid.
Nu eens nadenken of ook al de blanke lak-laag daaroverheen gespoten moet worden..............
Dan hoef je niet twee keer alles af te dichten.................


Afbeelding

Hmmmmmm.......................



Wordt vervolgd!


M.vr.gr.
Jan

_________________
-> Have a nice day!
-> Al doende leert men
-> Niet geschoten is altijd mis!!!

Overzicht van mijn projecten op dit Forum
Mijn Modelbrouwers Foto-site
Kijk gerust eens rond op mijn modelbouwwebsite: https://modelbouwjan.jouwweb.nl/

Het enige wat de geschiedenis ons leert, is dat de geschiedenis ons niks leert!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 64 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 31 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement