Hi all,
Zo kort voordat de Europe Modelshow a.s. zaterdag 18 maart 2023 zal plaatsvinden, waar ik als deelnemer aanwezig zal zijn, probeer ik tussen de bedrijven door nog zoveel mogelijk te doen.
Één van de zaken die een aangepaste aanpak vereist is de uitlaat: deze is bij de D8K duidelijk anders dan bij de D8H.
Van mijn dochter mocht ik een stukje Polymeer-klei hebben, welke ik in de juiste vorm heb gekneed en vervolgens gebakken in de oven, waardoor het materiaal (redelijk) hard wordt, en daarmee bewerkbaar. Daarvan dus de uitlaatdemper gemaakt.
In de motorkap een extra gat geboord waar de uitlaatsteun doorheen zal gaan, en daaronder, op het spruitstuk van de koeling, een steuntje gemaakt waar 'ie op zal komen. Dit weer na het raadplegen van detailfoto's van de 1:1-modellen.
Het lastigste aan het proces is het maken van de achterste buis, die van het uitlaatspruitstuk af komt, en naar de uitlaatdemper gaat.
Hiervoor heb ik electriciteitsdraad gebruikt, maar eigenlijk is dat aan de dunne kant........
Onderstaand weer foto's van e.e.a.:
Het paarse materiaal op de afbeelding is de polymeer-klei.
Dit wordt in een later stadium zwart geverfd.
-=-=-
Ook de rempedalen dienen bij de D8K anders te worden gemonteerd, namelijk hangend, terwijl ze bij de D8H staand worden gemonteerd.
Dit wordt niet alleen veroorzaakt door de aanwezigheid van de cabine, want ook in de cabine-loze versie hangen beide rempedalen onder het dashboard.
Ze moeten dus lichtelijk worden aangepast, en dat ziet er dan zo uit:
Als begin, uiteraard, want ze krijgen nog meer aanpassingen.
-=-=-
De bedieningsunit van de Powershift (3 vooruit- en 3 achteruit-versnellingen) bevindt zich links van de bestuurder / machinist.
Ook hier zijn verschillen aanwezig tussen de D8H en de D8K, en daarop moet dus ook wat worden aangepast.
Hiervan de volgende afbeeldingen:
De lucifer even om de grootte mee aan te geven........
En dan in de cabine geplaatst.
Op de uiteinden van de hendeljes plaats ik later hele dune zwarte slangetjes, de werkelijke handvaten symboliserend.
-=-=-
Een item wat zéker aandacht verdient, in het fabricage-proces welteverstaan, is het cabine-dak.
Hiervoor heb ik aluminium plaatjes op maat aangeschaft, en dat is lekker makkelijk!
Een goeie buurman beschikt over een zgn. zet-bankje, waar we bijna de hele zaterdagochtend samen mee bezig zijn geweest om de randen van het dakje netjes en op de juiste maat mee om te buigen.
Het resultaat leek in eerste instantie best goed, maar toch heb ik later zelf weer wat anders gemaakt, want ik vond de buigingen té rond geworden. Die wilde ik strakker!
En dan is dit het resultaat:
Ziet er al veelbelovend uit!!
Zo, veel verder dan dit zal ik voorafgaand aan de Modelshow niet gaan komen denk ik.
Wel staat als een paal boven water dat 'ie mee gaat, en een prominente plaats zal innemen op mijn showtafel!
Wellicht tot ziens a.s. zaterdag in Ede!
Wordt vervolgd!
M.vr.gr.
Jan