Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 18 apr, 2024 4:33 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 83 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 4, 5, 6, 7, 8, 9  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: DAF 3300 YBZ
BerichtGeplaatst: wo 20 jan, 2016 13:35 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 05 aug, 2007 13:23 pm
Berichten: 2827
Dan zitten we kwa bouw methode behoorlijk op de zelfde lijn. Maar ik vermoed dat iedereen wel een beetje op deze manier aan het bouwen is.

_________________
:brouw: Remon

Alle modellen die ik tot nu toe heb gebouwd: https://modelbrouwers.nl/albums/album/11621/


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: DAF 3300 YBZ
BerichtGeplaatst: zo 20 sep, 2020 19:52 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 10 okt, 2005 21:19 pm
Berichten: 2952
Woonplaats: Venray
Ik dacht bij mezelf, laat ik eens een oud topic uit het stof halen..
Ondanks dat ik meerdere projecten heb lopen, en waar ik geen bouwverslag van bij heb gehouden, wil ik voor deze DAF 3300 YBZ wel 'n uitzondering maken.
Op mijn werk zijn de laatste tijd wat dingen veranderd en daardoor ben ik vaker later thuis dan ik misschien zou willen en dan is het snel de dagelijkse dingen doen en als er dan nog tijd (en zin) over is om wat te bouwen, dan moet dat maar even snel.
Dat betekent dat er niet echt tijd over is om uitgebreide bouwverslagen bij te houden..
Maar op Facebook is het een en het ander wel te volgen (geweest) maar dat is meer effe snel wat foto's posten en klaar.
Toch vind ik het soms wel belangrijk om wat meer uitleg te geven en dan zit je hier op Modelbrouwers toch effe wat beter, vind ik.

Deze DAF 3300 YBZ staat al een tijdje in mijn vitrinekast te staan en vroeg er gewoon om, om verder gebouwd te worden.
Maar nog steeds zie ik op tegen de laatste opbouwonderdelen maar ik weet dat die me wel gaan lukken.
Jammer genoeg vergaan langzamerhand de rubberen Unimog banden die ik speciaal voor deze wagen bijbesteld had.
Uiteindelijk dankzij André de Vries, die een link stuurde voor 1:24 radiografische besturingen, een redelijk goed alternatief gevonden qua banden in China.
Deze blijken prima te passen en zijn ook smaller wat beter is voor de uiteindelijke looks.
En ja, toen wilde ik weten hoe het met de velgen zat. Of ze nog flink nabewerkt moesten worden of niet. Het viel gelukkig allemaal erg mee.
Wél nog de naven verwijderd uit de achterwielen zodat het spuiten makkelijker ging maar óók omdat de naven te ver naar buiten zaten. Nu zitten ze dieper in de velg en dat is ook weer een verbetering!

In de pauze op het werk de velgen in de grondlak gespoten. Hier het reservewiel:
photo 518156

Hier de aangepaste achterwielen:
photo 518154

En hier zitten ze op de vrachtwagen. Er komt nog een ringetje van 1mm tussen beide wielen om ze verder uit elkaar te krijgen:
photo 518155

De voorwielen zijn ook netjes geworden:
photo 518157

Hoewel de velg iets te bol is en dus iets te ver uitsteekt ben ik er trots op dat ik ze zelf heb weten te fabriceren. Wielmoerring is 'n extraatje:
photo 518158

En vandaag wilde ik ook graag nog wat andere onderdelen in de grondlak hebben staan, zoals de bullbar:
photo 518159

En de spatschermen die achter de voorwielen moeten komen:
photo 518160

De voorbumper oogt ook meteen heel anders zo in het grijs:
photo 518161

Ander aanzicht:
photo 518162

De spatflappen zijn ingekort en ook gespoten:
photo 518163

De spatflappen worden lager gemonteerd om het gat tussen cabine en wielen klein te houden. Zie extra plaatwerk:
photo 518164

Alles netjes in de grondlak. Boven verwachting goed gelukt, eerlijk gezegd:
photo 518165

Ook de DAF-letters komen nu mooi uit:
photo 518166

Voor de lol even 'n andere cabine gepakt en die op de DAF gezet. Ik heb er toch genoeg van liggen :lol::
photo 518167

Toch heeft dit ook wel wat:
photo 518168

Toen de spatflappen ook maar meteen matzwart gespoten:
photo 518169

En dan voor het idee nog even een totaalplaatje. Ik ben tevreden met hoe die erbij staat. De velgen zijn nu netjes en ogen nu ook echt groter dan de standaard velgen. Deze moeten namelijk 24" voorstellen:
photo 518170

Verwacht geen wekelijkse up-dates.
Ik mag niet meer op zaterdag op mijn werk komen om het een en het ander aan onderdelen in kleur(en) te spuiten..
Misschien de komende dagen nog wat dingen in de grondlak spuiten nu het nog mooi weer is maar binnenkort ga ik verder met de afbouw van mijn nog liggende projecten en daarna eens kijken hoe ik bepaalde onderdelen voor deze DAF kan bouwen zoals de lierwerken, de hydrauliek en de motoren.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: DAF 3300 YBZ
BerichtGeplaatst: di 22 sep, 2020 21:54 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 10 okt, 2005 21:19 pm
Berichten: 2952
Woonplaats: Venray
Vandaag na mijn werkdag toch nog even snel (maar niet té gehaast :wink:) het chassis in de grondlak gezet. Dan effe snel wat eten en daarna heb ik nog wat losse onderdelen zoals de dieseltank, accubakdeksel, cabinesteun(-en), beschermplaat, hoekschildjes, zwaailampbeugel en luchthapper voorbereid om deze morgen in de pauze van mijn werk óók in de grondlak te zetten.

Nu wat foto's van het chassis, rechtsvoor:
photo 518898

Linksachter:
photo 518897

Voorkant:
photo 518896

Links midden:
photo 518895

Bovenstaande foto's waren met flits. Nu nog twee zónder. Eerst bovenaanzicht rechtsachter:
photo 518900

Bovenaanzicht linksvoor:
photo 518899

Dat was op zicht het makkelijkste gedeelte..

gr Jeroen


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: DAF 3300 YBZ
BerichtGeplaatst: do 24 sep, 2020 23:13 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 10 okt, 2005 21:19 pm
Berichten: 2952
Woonplaats: Venray
Weer 'n paar onderdeeltjes in de grondlak kunnen zetten.
De onderdelen die bij het chassis horen zijn nu zover klaar. Verder nog twee hoekschildjes, aangepaste luchthapper en frame voor het zwaailicht wat links achter de cabine gemonteerd moet worden.
De uitlaat/hitteschild is nogmaals ter hand genomen en alle gaatjes zijn 0,2mm groter uitgeboord en lichtjes verzonken. Nu is wat meer doorkijk en kun je de (losse) uitlaatdemper nog mooi zien. Deze kan na het spuiten er zo ingeschoven worden en aangesloten worden op het motorblok. Deze laatste is al zover gespoten en geschilderd en dus klaar.

Onderdelen in de grondlak:
photo 518970

Het idee van de uitlaatdemper en hitteschild:
photo 518971

De accubak en motorblok geplaatst (tijdelijk):
photo 518969

Ik ben blij dat ik niet eens zoveel hoef na te bewerken. Een beetje schuren hier en daar, misschien wat plamuren en schuren en een laatste laagje grondlak.
Fijn om te weten dat wat nu reeds gespoten is eigenlijk gewoon klaar is voor de eindkleur.
Eerder had ik het idee om deze DAF in de 3-kleurencamouflage te spuiten maar ik ga toch voor een compleet groen gespoten uitvoering met geel/zwarte en zwarte accenten. Nu alleen nog even zien te achterhalen welke kleur groen dat precies is..

gr Jeroen


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: DAF 3300 YBZ
BerichtGeplaatst: vr 25 sep, 2020 14:48 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 19 feb, 2009 23:56 pm
Berichten: 2244
Woonplaats: kolham
moddertrukker schreef:
Eerder had ik het idee om deze DAF in de 3-kleurencamouflage te spuiten maar ik ga toch voor een compleet groen gespoten uitvoering met geel/zwarte en zwarte accenten. Nu alleen nog even zien te achterhalen welke kleur groen dat precies is..

gr Jeroen


RAL 6014 legergroen ("oude kleur")

RAL 6031 bronsgroen (het groen uit het driekleurenschema maar ook op nieuwe voertuigen toegepast)

Jouw DAF is uit het tijdperk RAL 6014.

Rolf

_________________
BEZIG MET:
OSHKOSH LVS MK48/16
FREIGHTLINER M915A5
LAATST AFGEROND:
AM GENERAL M920 8X6


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: DAF 3300 YBZ
BerichtGeplaatst: vr 25 sep, 2020 18:47 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 10 okt, 2005 21:19 pm
Berichten: 2952
Woonplaats: Venray
Dank je wel, Rolf.

Het is op foto's vaak erg lastig in te schatten hoe een kleur in het echt uitvalt. Evenals de kleur van 'n dop of etiket op 'n spuitbus, die komt ook niet echt precies overeen met hoe het er uitziet als het gespoten is..

Maar inderdaad, dat bruinige groen is de kleur die ik zoek.

gr Jeroen


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: DAF 3300 YBZ
BerichtGeplaatst: zo 27 sep, 2020 10:14 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 24 jan, 2010 16:51 pm
Berichten: 1891
Woonplaats: Tiel
Begint er goed op te lijken Jeroen en mooi dat je deze weer hebt opgepakt. :brouw: Hierna de CF dan maar? :wink:

Gr. Zeger

_________________
Bezig: GINAF F520 10x8


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: DAF 3300 YBZ
BerichtGeplaatst: ma 28 sep, 2020 19:59 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 10 okt, 2005 21:19 pm
Berichten: 2952
Woonplaats: Venray
Wie weet, Zeger.. :roll:

Komende maanden eerst alle DAF 2800, 3300 en 3600 cabines zover afwerken en hopelijk ook met de interieurs erin zodat die in ieder geval klaar zijn. Afgebouwd en wel.
Tussendoor kan ik, áls het wil lukken, de resterende onderdelen voor de YBZ bouwen. En alle losse onderdeeltjes al zover op stokjes en pennetjes lijmen/zetten zodat die in de grondlak gespoten kunnen worden. En dat gaat veel tijd kosten..

Ook kom ik nog wat dingetjes tegen die ik veranderd wil hebben zoals de haak van de kraan. Daar had ik eerder de makkelijke weg gekozen als het gaat om de vergrendellip in de haak. Gewoon een stukje rubber door de haak heen lijmen en klaar. Ik vond dat het toch anders moest en dat is gelukt.

Dit is nog een oude foto, niks speciaals:
photo 519197

Het zwarte lipje is het stukje rubber wat ik hierboven vermeldde:
photo 519195

Dat is nu vervangen door een beweegbaar lipje van plastic:
photo 519196

Het rode stukje plastic is 0,5mm in doorsnee, dan heb je een idee van de grootte van dat lipje:
photo 519200

Toch weer blij dat ik het heb veranderd. Als de YBZ ingeklapt staat zie je er helemaal niks van maar het idee dat het nu beter is geeft me weer de nodige voldoening. Helaas geen veertje kunnen vinden wat klein genoeg om er nog in te verwerken zodat het lipje steeds automatisch terugveert.. :lol:

gr Jeroen


Laatst bijgewerkt door moddertrukker op wo 30 sep, 2020 18:13 pm, in totaal 2 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: DAF 3300 YBZ
BerichtGeplaatst: di 29 sep, 2020 20:40 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 19 feb, 2009 23:56 pm
Berichten: 2244
Woonplaats: kolham
Dat is beter, die oude versie was ook helemaal ruk natuurlijk :mrgreen: :brouw:

_________________
BEZIG MET:
OSHKOSH LVS MK48/16
FREIGHTLINER M915A5
LAATST AFGEROND:
AM GENERAL M920 8X6


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: DAF 3300 YBZ
BerichtGeplaatst: di 29 sep, 2020 22:45 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 18 nov, 2006 20:33 pm
Berichten: 2795
Woonplaats: Krimpen aan de Lek
Top dat je weer met deze stoere bergings DAF bezig bent Jeroen.
Goed voorbereidend werk is het halve werk en dat zie je nu met de delen die in de primer gespoten zijn.

Groeten Sebas.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 83 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 4, 5, 6, 7, 8, 9  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 25 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement