Ik dacht bij mezelf, laat ik eens een oud topic uit het stof halen..
Ondanks dat ik meerdere projecten heb lopen, en waar ik geen bouwverslag van bij heb gehouden, wil ik voor deze DAF 3300 YBZ wel 'n uitzondering maken.
Op mijn werk zijn de laatste tijd wat dingen veranderd en daardoor ben ik vaker later thuis dan ik misschien zou willen en dan is het snel de dagelijkse dingen doen en als er dan nog tijd (en zin) over is om wat te bouwen, dan moet dat maar even snel.
Dat betekent dat er niet echt tijd over is om uitgebreide bouwverslagen bij te houden..
Maar op Facebook is het een en het ander wel te volgen (geweest) maar dat is meer effe snel wat foto's posten en klaar.
Toch vind ik het soms wel belangrijk om wat meer uitleg te geven en dan zit je hier op Modelbrouwers toch effe wat beter, vind ik.
Deze DAF 3300 YBZ staat al een tijdje in mijn vitrinekast te staan en vroeg er gewoon om, om verder gebouwd te worden.
Maar nog steeds zie ik op tegen de laatste opbouwonderdelen maar ik weet dat die me wel gaan lukken.
Jammer genoeg vergaan langzamerhand de rubberen Unimog banden die ik speciaal voor deze wagen bijbesteld had.
Uiteindelijk dankzij André de Vries, die een link stuurde voor 1:24 radiografische besturingen, een redelijk goed alternatief gevonden qua banden in China.
Deze blijken prima te passen en zijn ook smaller wat beter is voor de uiteindelijke looks.
En ja, toen wilde ik weten hoe het met de velgen zat. Of ze nog flink nabewerkt moesten worden of niet. Het viel gelukkig allemaal erg mee.
Wél nog de naven verwijderd uit de achterwielen zodat het spuiten makkelijker ging maar óók omdat de naven te ver naar buiten zaten. Nu zitten ze dieper in de velg en dat is ook weer een verbetering!
In de pauze op het werk de velgen in de grondlak gespoten. Hier het reservewiel:
Hier de aangepaste achterwielen:
En hier zitten ze op de vrachtwagen. Er komt nog een ringetje van 1mm tussen beide wielen om ze verder uit elkaar te krijgen:
De voorwielen zijn ook netjes geworden:
Hoewel de velg iets te bol is en dus iets te ver uitsteekt ben ik er trots op dat ik ze zelf heb weten te fabriceren. Wielmoerring is 'n extraatje:
En vandaag wilde ik ook graag nog wat andere onderdelen in de grondlak hebben staan, zoals de bullbar:
En de spatschermen die achter de voorwielen moeten komen:
De voorbumper oogt ook meteen heel anders zo in het grijs:
Ander aanzicht:
De spatflappen zijn ingekort en ook gespoten:
De spatflappen worden lager gemonteerd om het gat tussen cabine en wielen klein te houden. Zie extra plaatwerk:
Alles netjes in de grondlak. Boven verwachting goed gelukt, eerlijk gezegd:
Ook de DAF-letters komen nu mooi uit:
Voor de lol even 'n andere cabine gepakt en die op de DAF gezet. Ik heb er toch genoeg van liggen
:
Toch heeft dit ook wel wat:
Toen de spatflappen ook maar meteen matzwart gespoten:
En dan voor het idee nog even een totaalplaatje. Ik ben tevreden met hoe die erbij staat. De velgen zijn nu netjes en ogen nu ook echt groter dan de standaard velgen. Deze moeten namelijk 24" voorstellen:
Verwacht geen wekelijkse up-dates.
Ik mag niet meer op zaterdag op mijn werk komen om het een en het ander aan onderdelen in kleur(en) te spuiten..
Misschien de komende dagen nog wat dingen in de grondlak spuiten nu het nog mooi weer is maar binnenkort ga ik verder met de afbouw van mijn nog liggende projecten en daarna eens kijken hoe ik bepaalde onderdelen voor deze DAF kan bouwen zoals de lierwerken, de hydrauliek en de motoren.