Tuus
allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Club   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube   Modelbrouwers.nl winkel 20 jaar
Het is nu ma 08 jun, 2026 7:41 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 25 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr 31 jan, 2025 0:27 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 15 sep, 2021 23:21 pm
Berichten: 34
Hallo medebrouwers,

Na lange tijd afwezigheid begon het begin dit jaar toch weer te kriebelen...
Alle spullen weer uit de schuur gehaald en een vers project gekozen bij de lokale modelbouw winkel (Breda).
Afbeelding

Ook via TEMU een electrische airbrush (€15,- :lol:) gekocht en al wat testjes gedaan (zie tread: https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=7&t=55856.)
Afbeelding
Afbeelding

Het plan is om de i8 te airbrushen in de combinatie TS-58 (lichtblauw) met zwarte accenten en lichtblauw met wit en zwart interieur.
De blauwe interieurkleur heb ik al als test op de binnenkant van de bodemplaat gespoten:
Afbeelding

Ik zal de bestuurdersdeur open laten en de passagiersdeur gesloten.

De voortgang tot nu toe
- vastlijmen van de voorbumper & passagiersdeur dmv Tamiya extra thin cement
- test-fitten van kofferdeksel, sideskirts, portieren en achterbumper
- uitdiepen van diverse panellines dmv Revell scribing tool
Afbeelding

De foto's
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Op- en aanmerkingen zijn uiteraard welkom want ik moet er echt weer even inkomen :o

_________________
Huidige project: BMW i8 - Black and Blue ~ https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... 31&t=55859


Laatst bijgewerkt door ElColombiano op di 11 maart, 2025 10:24 am, in totaal 6 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 31 jan, 2025 1:30 am 
Offline
V.I.B.
V.I.B.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 03 sep, 2004 20:08 pm
Berichten: 10248
Woonplaats: Kaatsheuvel
Een bijzondere auto en een leuke kit, lijkt me. Hoewel het plastic traditioneel Revell dik lijkt.
Zijn de deuren losse onderdelen of moest je die uitsnijden?

_________________
Arno
https://www.instagram.com/arno.smulders78/

WIP:
Porsche 911 996 Turbo
Porsche 911 992 Carrera
Porsche 935 1978 Moby Dick


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 31 jan, 2025 8:51 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 15 sep, 2021 23:21 pm
Berichten: 34
Hai Deathtrap,

Inderdaad is het plastic van deze kit (met name de voor- en achterbumper) vrij dik, maar de pasvorm is gelukkig wel goed.

De deuren kunnen allebei open gemonteerd worden want het zijn losse onderdelen, maar na mijn recente struggles met de vleugeldeuren van de SLS AMG vond ik 1 open deur wel voldoende.

_________________
Huidige project: BMW i8 - Black and Blue ~ https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... 31&t=55859


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 04 feb, 2025 22:59 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 15 sep, 2021 23:21 pm
Berichten: 34
Kleine update voor de i8;

De body is opgeschuurd en in de Tamiya primer gezet, uiteraard pakte deze primer erg goed en ben tevreden over de primer laag. Wel nog wat herstel gedaan aan de krasjes die je op de foto ziet :lol:
:?: Vraagje :?: Schuren jullie de primerlaag ook nog op voordat er een eerste mist coat kleur op gaat? Ik lees zoveel tegenstrijdige verhalen hierover namelijk...

Met een oude Ferrari 599 body ben ik gaan testen met een kleurlak van de Action. Deze is hoogglans zwart met goud metallic en voordat ik de i8 om zeep help heb ik de oude Ferrari body (dakje dan) voorzien van 2 mist coats.

Tussendoor licht opgeschuurd met 1000 grit Tamiya schuurpapier. Ik heb bewust 1 kant ongeschuurd gelaten zodat het verschil in diepte en glans goed naar voren komt.
Na nog 1 wet coat blanke lak (ook Action) heb ik het dakje nog gepolijst met Tamiya Finishing compound (blauwe dop en witte dop) en voilà!

:!: De foto's :!:
Afbeelding
Afbeelding

1e laag kleurlak licht opgeschuurd
Afbeelding

Ongepolijst vs gepolijst
Afbeelding
Afbeelding

Ik ben nog erg aan het twijfelen over de verschillende kleurcombinaties voor de body en de juiste combinatie qua interieur kleur.

Vragen/opmerkingen/tips/lof.... het is allemaal welkom dus schroom niet :D

_________________
Huidige project: BMW i8 - Black and Blue ~ https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... 31&t=55859


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 05 feb, 2025 9:19 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 10 mei, 2016 11:08 am
Berichten: 1079
Woonplaats: Stolwijk
Voor de carrosserie schuur ik de primerlaag altijd licht op en wat ‘steviger’ als ik primer met filler gebruik (tegenwoordig vrijwel altijd).

Het lakwerk ziet er strak uit! Persoonlijk vind ik de metallic / glitter out-of-scale en niet passen. Zeker voor je eindmodel zou ik de juiste Metallic kleur gebruiken van bijv. Zero- of Gravity paints, groot voordeel is dat dit al airbrush-ready is, mooi dun en spuit echt perfect.

Ik ben echt klaar met jet zoeken van juiste verdunningen en experimenteren. De genoemde merken hebben voor vrijwel alle auto’s de originele kleuren gemengd en klaar. Probeer het maar eens, je gebruikt nooit meer wat anders!

_________________
Groet, Ruud

Onderhanden: MFH 1/12 Auto Union Type C
Recent Afgerond: Tamiya 1/12 Honda RA273, Lancia Stratos 1/24, MFH Lancia 037 1/20, MFH 1/12 Renault EF15 engine kit, MFH 1/12 McLaren MP4/5B, Tamiya 1/12 Lotus 49 Ford F1
Volgend project: Brough Superior MFH 1/9 of Lotus 79 JPS MFH 1/20 of MFH 1/12 Ferrari 250 GTO of MHF 1/12 Lotus 97 T of wat anders :)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 05 feb, 2025 10:03 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 15 sep, 2021 23:21 pm
Berichten: 34
Hai Silmaril,

dank voor je bijdrage en tip over de airbrush-ready lakken. Ik zag ze in projecten van andere brouwers al terug komen en ga even uitzoeken waar ik ze kan kopen.

Citaat:
als ik primer met filler gebruik

Bedoel je hiermee een combi van primer en filler in 1 product of een primer en losse filler voor putjes/krasjes etc?

Citaat:
Persoonlijk vind ik de metallic / glitter out-of-scale en niet passen

Ik gebruik(te) voornamelijk spuitbussen van Duplicolor/Action/Bouwmarkt en de metallic deeltjes zijn dan inderdaad vrij groot :? .
Voor non-metallic werkt het wel snel en gemakkelijk doordat er een constante hoge druk op zit.

_________________
Huidige project: BMW i8 - Black and Blue ~ https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... 31&t=55859


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 05 feb, 2025 20:17 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 03 jun, 2024 17:39 pm
Berichten: 52
Veel plezier met deze kit.

Tamiya primer schuur ik nooit. Deze is fijn genoeg zo uit de spuitbus.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 06 feb, 2025 9:02 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 09 maart, 2014 11:54 am
Berichten: 4658
Woonplaats: Aartselaar
Ok Michel ik begrijp je , maar er is een maar , het beste is toch dat je de primer schuurt , reden is dat microscopische kleine krasjes de verf beter hechten dan op glad vlak dat kan gevolgen hebben later met b.v. alplakken dat ze gemakkelijk zal lossen ( de verf ) he
Ik gebruik daarom steeds een versleten schuur papier ( in België heet dat slis papier ) met of zonder water maar zonder heb je dan weer last van stofjes he
Ieder zijn ding natuurlijk
Nu bij deze BMW vind ik de metaalkorrel ook nogal te grof , bij buggy's werd dat veel gebruikt , verder vind het spuitwerk goed
We zullen zien als hij af is
Succes verder


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 06 feb, 2025 9:43 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 15 sep, 2021 23:21 pm
Berichten: 34
Bedankt Coachke voor je toelichting over het schuren van de primer.

De tip van het oude slis/schuurpapier ga ik toepassen!

_________________
Huidige project: BMW i8 - Black and Blue ~ https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... 31&t=55859


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 06 feb, 2025 12:32 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 03 jan, 2008 11:22 am
Berichten: 2104
Woonplaats: Aalten
ElColombiano schreef:
Voor non-metallic werkt het wel snel en gemakkelijk doordat er een constante hoge druk op zit.



Als je met een airbrush spuit ook hoor ;)

_________________
Greetz, Ronald

http://us-modelbaan-convention-ned.nl/ Mijn US Convention Aalten
http://metusajunction.blogspot.com/ Mijn blog!
http://familiehalmagoesusa.blogspot.nl/ Mijn USA reizen


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 25 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 6 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement