Het heeft even geduurd. Vakantie, mooi weer maar vooral veel tijdrovende bewerkingen van de vele kleine delen.
Ik zal hieronder pogen te laten zien waarom het allemaal zo lang moet duren.
Hoewel de detaillering enorm goed is, zijn er toch nogal wat voorbewerkingen nodig. Zie hieronder bijvoorbeeld de wielnaven nadat ze uit de FE sprue zijn geknipt.
Die bramen moeten verwijderd worden, en er moet worden geschuurd.
De onderste delen van de achterwielophanging hetzelfde. De gaatjes die je ziet moesten nog uitgeboord worden. Daarna geschuurd met pads van 3200, via 3600, 4000, 6000, 8000 naar 12000. Maar dan heb je ook een mooie zilveren metalen afwerking zonder verf.
Hetzelfde recept voor delen van de voorwielophanging. Hier waren de gaatjes nog helemaal dicht. In een aantal trappen naar de juiste maat 0,5 mm uitgeboord.
Dan verder met een aantal kleine witmetaal gegoten delen.
Eerst weer bramen en gietranden verwijderen.
Hetzelfde voor in totaal 8 stofhoezen.
En voor de mooi gedetailleerd gegoten calipers. Voor en achterkant verschillend.
Die ondergaan later nog een zuurbehandeling om ze naar gun metal te krijgen.
De airbox voorbewerkt.
Vervolgens het geheel in de polijsttrommel. In mijn geval langzaam draaiend met een mengsel van schelpenzand en glaskorrels. Voor een uur of 4.
En dan komt het er zo uit.
Zo blijven de details mooi bewaard.
Daarna moeten er gaten geboord worden. Niet daarvoor, omdat anders dat schelpenzand in die gaatjes gaat zitten. En dat krijg je er lastig weer uit. Dat boren moet in stapjes, en heel voorzichtig. Je boort makkelijk door een zijwand heen als het niet helemaal recht gaat, en dat is achteraf nauwelijks nog te corrigeren.
Die gaatjes moeten diep en ruim genoeg zijn om later deze enorme pinnen te kunnen ontvangen.
Hieronder even proefpassen. Nog niet helemaal diep genoeg.
Verder met de accu, die bestaat uit heel dunne FE delen die gevouwen moeten worden. Normaal kun je nog wel een par keer heen en weer buigen, maar dit is zo dun dat het in 1 keer goed moet, anders breekt het af op de buiglijnen. De manual bewijst hier weer goede diensten.
De basis.
Eruit gekomen, de bramen weg en gelukkig nog heel.
De accu na wat voorzichtig buigen.
En de houder waarin de accu straks moet komen.
De bovenzijde is van witmetaal. En ja, weer de nodige bewerkingen.
Maar dan het voorlopig eindresultaat. De bovenzijde moet later nog zwart worden gespoten met witte celdoppen en loodkleurige polen.
Al die zaken kosten enorm veel tijd, en die heel kleine delen, daarvan moet je niet teveel in 1 keer willen doen.
Ik geef toe, wellicht een saaie update.
Maar alleen op deze manier krijg je uiteindelijk een heel mooie detaillering in deze kleine schaal.
Als zo'n model af is, ben je de tijd allang weer vergeten.
Mijn streven is steeds om de modellen net zo mooi, of zelfs mooier te krijgen dan de voorbeelden van Tameo zelf.
Overdreven? Misschien wel. Maar ik vind het een leuk tijdverdrijf.
Tot een volgende keer maar weer.