Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu di 23 apr, 2024 22:12 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 97 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 10  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo 04 mei, 2022 16:19 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 05 feb, 2017 12:58 pm
Berichten: 846
Na mijn uitstapje naar 1/25 plastic, nu weer terug naar het voor mij vertrouwde 1/43 witmetaal. Een WCT kit van Tameo.
Volgens hun beschrijving 1 van hun beste kits ooit, en ze komen in elk geval heel dicht in de buurt.
Deze keer de Lotus 72 waarmee Jochen Rindt wereldkampioen werd in 1970. Helaas werd bij postuum wereldkampioen. Hij was inmiddels verongelukt.
Zoals je verderop kunt zien zaten de remschijven die in het chassis zaten met stangen verbonden naar het wiel. 1 van die stangen brak, waarna de Lotus de baan op hoge snelheid verliet, en zich in de vangrails boorde. De wagen dook onder de vangrails door, waardoor Rindt fatale verwondingen opliep aan zijn nek en keel.

De wagen was de eerste waar de radiatoren naar de zijkant in zogenaamde sidepods werden geplaatst. Tot de dag van vandaag rijden de F1 wagens in min of meer deze configuratie.
Daarvoor waren alle wagens min of meer sigaarvormig, met de radiator in de neus.



photo 556948



photo 556964


De kit bestaat uit meer dan 300 onderdelen die in een model van ruim 10 cm samengebouwd moeten worden.

Hieronder een overzicht.

De witmetaal delen.


photo 556951


photo 556952


De onderdelen voor de motor. Inderdaad enorm fraai gietwerk. In tegenstelling tot de meeste Cosworth motoren van Tameo wordt deze motor ook voorzien van hoog detail FE delen.


photo 556953


Nog een voorbeeld voor de aandacht voor detail. Een dubbele set kleppendeksels. Als je goed kijkt, zie je dat bij 1 set het "FORD" logo is mee gegoten. De andere versie kun je gebruiken als je decals wil gebruiken.
Ik ga voor het relief. Voor de kleur ga ik mijn zuurmethode gebruiken, waarna ik het iets hoger gelegen logo zal polijsten.


photo 556954


En nog een heel aantal kleine tot zeer kleine gegoten onderdelen.



photo 556955



Een zakje met gedraaide onderdelen, banden en verschillende soorten draad, waaronder zacht draad voor de verschillende leidingen.



photo 556947



Een heel veel FE delen. Ziet er prachtig uit. De vleugel elementen voor de achtervleugel zijn in deze kit ook van FE. Echter die hebben dikte en de juiste rondingen. Daarmee is strakker te bouwen dan met witmetaal. Knap dat dit ze gelukt is bij Tameo.


photo 556949



En nog wat FE delen. De details spreken voor zich.



photo 556950



Een dubbele decal set die erin voorziet dat je de witte delen zowel met decals kunt aanbrengen, maar ook kunt spuiten. In dat laatste geval krijg je de"gouden" biezen bijgeleverd.


photo 556956


En voor de liefhebbers voeg ik hier ook maar wat foto's bij van de zeer uitgebreide en goede handleiding. Er zijn veel referentie foto's bijgeleverd om de details goed te kunnen zien.


photo 556957


photo 556958


photo 556959


photo 556960


photo 556961


photo 556962


photo 556963


Ik ga dit model weer bouwen met zo weinig mogelijk gebruik van verf, zodat het echte metaal beeld bewaard blijft. Ik denk dat ik de decals ga gebruiken voor het wit en het goud. Het is lastig aanbrengen, maar de strakke randen zijn vrijwel niet met spuiten te bereiken in deze schaal.
Mits goed aangebracht worden die decals volledig opgenomen in de clearcoat.

Het zal geen snelle bouw worden gezien het mooie weer en mijn andere hobbies.
Maar het begin is er.
Tot de eerste update dan maar.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 04 mei, 2022 22:04 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 11 maart, 2017 17:12 pm
Berichten: 172
Woonplaats: Zwolle
Noice,

Ik volg


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 05 mei, 2022 3:52 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 14 apr, 2014 15:49 pm
Berichten: 1007
De onderdelen alleen al beloven heel veel goeds. Daarnaast jouw skills met het bouwen van Tameo kits en het kan niet meer stuk.
Succes. :)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 05 mei, 2022 8:11 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 09 maart, 2014 11:54 am
Berichten: 4396
Woonplaats: Aartselaar
wow , wow , dat word weer genieten , en inderdaad 1 van de mooiste formule wagens
Even terzijde ik krijg van iemand die ik zelfs niet ken de Aston Martin formule van vorig seizoen 3D geprint , ondertussen is de neus en de wielen al klaar
Schaal weet ik niet maar ik denk dat het groter of hetzelfde is dan 1/20 , ben in blijde verwachting :D :D :D


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 08 mei, 2022 21:20 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 23 apr, 2005 15:22 pm
Berichten: 6562
Woonplaats: Houthalen (Belgie)
Succes, ik twijfel er niet aan dat ook dit exemplaar een "schoontje" gaat worden :wink:

_________________
Mvg Johny 8)

"When people rob banks, they go to jail."
"When banks rob people, they get a bonus."

http://www.depaddock.eu/forum/forumdisplay.php?f=66


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 09 mei, 2022 8:42 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 05 feb, 2017 12:58 pm
Berichten: 846
@coachke,

Heel mooi. Ik denk 1/20, dat is het meest geprinte formaat. Ik ben zeer benieuwd wat u daarvan weet te maken.
Wordt dat model straks ook als kit aangeboden.

Gr. Eric


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 09 mei, 2022 12:23 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 09 maart, 2014 11:54 am
Berichten: 4396
Woonplaats: Aartselaar
dat denk ik niet, het is gewoon een kameraad van mij die zijn schoonbroer doet dat als hobby gewoon , meer weet ik niet ken de man niet
Fotokes komen wel
Marc


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 12 mei, 2022 22:16 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 05 feb, 2017 12:58 pm
Berichten: 846
Een eerste update.

Nog volledig in de metaalbewerking fase.

Een groot deel van het chassis bestaat uit FE delen wat gebogen moet worden en daarna volgens een interlock systeem in elkaar moet worden gezet.


photo 557158


De inmiddels voorbewerkte FE delen.


photo 557157



En het proefpassen. En daarna zorgen dat alle delen in de juiste hoek zijn gebogen.


photo 557156


Ook de bodem van het chassis bestaat uit FE delen.


photo 557159


Op die bodem moeten enkele zeer kleine delen gebogen en geplaatst worden. Die passen weer in de geëtste uitsparingen.


photo 557161


Na de buigoperatie.


photo 557162


Aanvankelijk lijmde ik die delen in de geëtste uitsparing, waarna ik al die opstaande delen door de sleuven van het bovenste deel probeerde te passen.
Dat bleek ondoenlijk, en achteraf ook de onjuiste manier.
Alles weer losgemaakt met de aceton, en daarna eerst de delen door de bovenzijde gestoken, en daarna het geheel vastgelijmd.
Weer wat geleerd, en uiteindelijk een goed passend resultaat.


photo 557163


Hieronder nog zo'n fraai stukje kit ontwerp. Er wordt een gekartelde moer bijgeleverd, die precies in een geëtste uitsparing in de bodem past.
Daardoor kun je later makkelijk een schroef bevestigen om het model eventueel op een display te plaatsen.


photo 557164


Vervolgens de hele zaak in elkaar gezet met medium CA secondelijm.


photo 557166



photo 557167


De sidepods, bewerkt en onbewerkt.


photo 557165


Ze passen heel mooi en strak op de body.


photo 557168


En weer een proefpassing van body en chassis. Ook de uitstulping in de zijkant van de cockpit aan de binnenzijde geplaatst. Dat was nodig om ruimte te hebben voor de hand van de coureur om te kunnen schakelen.


photo 557169


We hebben nog een lange weg te gaan, maar de kop is er weer af. Tot een volgende update maar weer.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 13 mei, 2022 6:07 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 20 okt, 2014 20:28 pm
Berichten: 209
Woonplaats: Lengenfeld Oostenrijk
Mooie kit!! Maak je vast weer een pareltje van :brouw:


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 13 mei, 2022 9:10 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 14 apr, 2014 15:49 pm
Berichten: 1007
Erg mooi wat je ons weer laat zien. Wat is die Tameo handleiding toch uitgebreid/duidelijk en wat is dat ets materiaal toch doordacht en fraai gemaakt. :)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 97 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 10  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 16 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement