Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 29 maart, 2024 12:40 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 19 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do 17 feb, 2022 23:21 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 05 feb, 2017 12:58 pm
Berichten: 833
Voor mij een geheel nieuw terrein. Een uitstapje naar een groot plastic model.
Een Dodge Charger, de General Lee uit de Dukes of Hazard. Er is me gevraagd of ik deze kit in opdracht wilde bouwen.
Het is al een wat oudere kit, en de federatie vlag zit er nog bij. Bij de nieuwe modellen niet meer. Niet "woke" meer denk ik.
Ik heb zelf de serie nog gezien in mijn jeugd.

Het aantal onderdelen is beperkt, dus het zou niet te moeilijk moeten zijn. Ik bouw hem geheel uit de doos. Het schijnt dat deze versie niet helemaal de juiste achterruit heeft.

De doos.


photo 553359


De eenvoudige, maar wat mij betreft duidelijke handleiding.


photo 553360



photo 553362



De chroom delen, de rubber banden en de ruiten. Ziet er allemaal behoorlijk strak uit zo op jet eerste gezicht.



photo 553361



De body, die er eigenlijk best heel strak uitziet. Al in de oranje kleur. Maar dat gaat straks toch echt in de primer, met daarna de juiste kleur. En dan niet dat lichtgevende oranje.



photo 553363



En dan nog eens de rest van de onderdelen. Allemaal heel, heel erg oranje.
Maar niets waar een paar uurtjes airbrush het nodige aan kan doen.



photo 553364




photo 553365



We gaan beginnen met de motor. Het blok zou in deze kleur moeten blijven. Maar dat gaat toch echt min of meer juiste kleur rood worden.
Maar dat is iets voor een eerste update.
Kan even duren, want mijn echtgenote wil mijn bouwvaardigheden inzetten ten behoeve van het plaatsen van een nieuwe keuken.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 18 feb, 2022 1:37 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 02 dec, 2004 15:18 pm
Berichten: 12226
Woonplaats: Eibergen
Citaat:
Het aantal onderdelen is beperkt, dus het zou niet te moeilijk moeten zijn.


Ach na wat je normaal bouw is dit 3x niks :mrgreen: Alleen even opletten voor de gietnaden.

_________________
WIP Norton Manx 500cc. https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... =5&t=55417
Gereed. MFH 1/9 Crocker (motorfiets). https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... =5&t=54931
Gereed. Harley Davidson WL45. https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... =5&t=55173
Gereed. 1/9 Harley Davidson Board tracker https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... =5&t=54316
Gereed. 1/6 H-D motorblok. https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... =5&t=54925


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 23 feb, 2022 21:25 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 05 feb, 2017 12:58 pm
Berichten: 833
Even een update tussen het slopen van de oude keuken en het plaatsen van de nieuwe keuken door.

Begonnen met de motor. De delen uit de sprue gehaald, en zo schoon mogelijk gemaakt.


photo 553713


De delen in elkaar gelijmd. Toch maar weer gewoon met mijn vertrouwde medium vloeibare secondelijm.


photo 553714



photo 553715



En nog wat delen; de ventilator, verdeler en luchtfilterhuis.



photo 553716



Het geheel rood gespoten. Echter toen bleek het wel heel erg "plastic". Met wat wash in de weer geweest om wat details op te halen.
Nog niet helemaal naar wens, maar er komt nog een semi gloss cllearcoat overheen om de glans wat af te zwakken.



photo 553717



De ventilator zelf in glans zwart. Ik probeer de naaf te accentueren met zilver. Om het mooi rond te krijgen, gebruik gemaakt van een afplak sjabloon.



photo 553718



En het resultaat.



photo 553719



De pulley's in glanzend zwart, en de riem zelf mat gemaakt.



photo 553720



De verdelerkap ook in een betere kleur dan dat fluor oranje.



photo 553721



Het blok voorzien van de semi gloss clearcoat. Op de foto schittert het nog door de flitser, maar in daglicht is het aanvaardbaar geworden.
Ook een aluminium gespoten carterpan gemonteerd.



photo 553722



Alle gespoten delen gemonteerd, samen met de chroom delen. Ik heb de chromen delen "out of the box" gelaten. Het blok is een zogenaamd "hemi" blok. Daar kunnen eventueel bougiekabels op bevestigd worden, omdat die bij dat blok van boven de kleppendeksels door gingen.
De kit voorziet niet in die kabels, maar ik voeg ze toch toe, in een contrasterende kleur.


photo 553723



photo 553724



Na wat gepriegel en boren in de verdelerkap, de kabels aangebracht.



photo 553725



photo 553726



Beter dan dat oranje vind ik zelf. De motor is klaar om later in het chassis te laten zakken.
Tot een volgende update maar weer.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 24 feb, 2022 0:16 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 09 maart, 2014 11:54 am
Berichten: 4383
Woonplaats: Aartselaar
nice blinkt mooi knappe motor


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 24 feb, 2022 0:23 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Ik ben niet zo'n auto-bouwer. Ik had er flink wat, maar de meeste heb ik afgelopen Kerst-vakantie weggedaan. Ik heb er 3 gehouden, omdat ik die nog wel wil bouwen. Een '66 hardtop Mustang (vette bak), een '99 Silverado (was onze camper in Canada) en deze van de heren Bo en Luke Duke.

Ik volg je dus even en vind je motorblok er wel gaaf uitzien voor een leek. Doe je dit op basis van ervaring of heb je foto's van het echte motorblok zodat je deze na kan maken. Het valt mij op dat de motor best wel glimt, ik zou voor een stoffige omgeving waarin zij reden (ook ik heb de serie vroeger gezien en heb ze inmiddels op dvd) ook dus een smerige/stoffige motor verwachten.

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 24 feb, 2022 11:12 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 14 apr, 2014 15:49 pm
Berichten: 990
Ben het wel met Rene eens dat het motorblok nog steeds erg veel / teveel? glans vertoond. Ik denk dat met een matte toplaag de details beter tot hun recht komen. Wel lekker Americaans met de chromen delen. :)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 10 apr, 2022 22:45 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 05 feb, 2017 12:58 pm
Berichten: 833
Alweer een hele tijd geleden. Er moest een keuken geplaatst. Het Coronavirus trof me, en dan de kit zelf. Wat een verschrikking.

Slecht passende onderdelen. Een manual die ongeveer aangeeft waar de onderdelen moeten komen. Maar die zijn niet eenduidig te plaatsen. Zoals het brandschot die je voor op de interieurkuip moet lijmen. Je mag zelf uitzoeken hoe ongeveer.
Een stuur dat rechts uitkomt voor de bestuurdersstoel. Niet passende rolkooi.

Maar goed. Ik ben gestaag doorgegaan. Nog een keer de verf verwijderd en opnieuw gespoten omdat de verf niet hechtte. Vermoedelijk te hoge druk gebruikt. Ik heb me een barretje verkeken.

Hieronder het resultaat toto nu toe. Ik heb veel respect gekregen voor de plastic modelbouwers onder jullie.

De fel oranje fluor delen van de kooi.


photo 555956


In elkaar gezet.


photo 555955


De panel lines dieper uitgekrast.


photo 555954


De beugel voor op de auto later.


photo 555957


De body in de primer. De Gravity primer bleek een ramp. Heel erg dun. Verwijderd en vervangen door de ZP variant. Veel lagen nodig om het oranje eronder te krijgen.


photo 555958


Wat ander delen in de primer.


photo 555960


Proefpassen van de motor. Ook hier blijft onduidelijk waar de motor precies op moet steunen.


photo 555959



photo 555961




Tijdje zoet met de wielen. Eerst de randen afgeplakt met 1 mm tape. Gespoten met de airbrush. Bleek geen succes. Vervolgens maar met de hand.
Zo van dichtbij ziet het er niet zo strak uit. Maar op ware grootte ziet het er aanvaardbaar uit. In elk geval beter dan de geheel chromen wielen die niet conform de werkelijkheid zijn.
Omdat ik de kit voor een ander bouw, houd ik de delen van de kit aan.


photo 555962



De echte General Lee had geen zwart, maar een licht interieur. De gietplekken heb ik laten zitten, omdat ik op de vloer toch als kleine verbetering stoffen matten wil aanbrengen.



photo 555963



De bij de onderhandelingen bij de aanschaf bedongen vloermatten.


photo 555966



De manual wil dat je de wijzerplaten verft, en daarna de naalden en de aanduidingen aanbrengt. Geen decal, en praktisch onuitvoerbaar. Daarom in de onderdelen decal box gezocht naar vervanging.
Dit kwam het beste in de buurt. Overigens na plaatsing in de kuip niet meer te zien.


photo 555967


De stoelen zijn voorzien van meegegoten riemen. Toch maar even met de hand in zwart geverfd.


photo 555968


De onderzijde van de wagen. Moet in oranje blijven. Wel gespoten in de goede General Lee kleur van ZP.
Differentieel, veren uitlaat, dempers etc. met een penseel op kleur gebracht.


photo 555969



De body voor de tweede keer gespoten.



photo 555965



De decals aangebracht. Die waren heel, heel breekbaar geworden na die 20 jaar. Plastic achtig, dus afwachten wat de 2K clearcoat van ZP gaat doen. Eerst maar even gekeken op een stukje wat ik niet gebruik. Fe "Hemi" sticker die nergens op een originele General Lee te zien is. Gelukkig ging dat wel goed. Moest in 1 keer goed, want er zit maar 1 vel bij.
Wordt ook niet meer nageleverd vanwege de controversiële vlag. Er is nogal wat veranderd in de wereld de afgelopen 30 jaar zullen we maar zeggen.


photo 555964



De later te plaatsen kuip met de inmiddels verlaagde rolkooi omdat die niet paste.



photo 555972



De body in de clearcoat. Nu eerst goed drogen. Ik heb besloten de chromen randen na de clearcoat aan te brengen. Dit omdat ik dan minder bang ben om bij het verwijderen van de tape weer de verf mee te trekken. We gaan zien of dat plan gaat werken.



photo 555970



photo 555971



Tot de volgende update maar weer. Hopelijk deze keer wat sneller. Dan krijg ik niet de suggestie om te antwoorden per PM op deze topic.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 11 apr, 2022 1:30 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 14 apr, 2014 15:49 pm
Berichten: 990
Lijkt me best frustrerend als je de Tameo kwaliteit en pasvorm bent gewend om dan van deze kit een mooi eindresultaat te krijgen. Maar gelukkig weet jij er toch weer een fraai geheel van te maken. Met name het exterieur ziet er zeer goed uit. :)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 11 apr, 2022 10:34 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 05 feb, 2017 12:58 pm
Berichten: 833
Klopt. Ik kijk een beetje met angst en beven uit naar definitieve montage.
Maar los van de pasvorm op zichzelf. Maar je zou denken dat ook bij dit soort grote modellen er pasnokken, lipjes, gaatjes etc. Voorzien zijn voor je juiste locatie en hoogte van de te bevestigen onderdelen.
Maar zoals gezegd. Ik heb ook eigenlijk geen ervaring met deze plastic kits. En er zijn toch hele mooie resultaten mee te behalen zoals ik op dit forum ook zie.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 11 apr, 2022 16:11 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 02 dec, 2004 15:18 pm
Berichten: 12226
Woonplaats: Eibergen
AMT is vallen en opstaan met de meeste kitjes sommigen zijn bijna prima en andere bagger :mrgreen:

_________________
WIP Norton Manx 500cc. https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... =5&t=55417
Gereed. MFH 1/9 Crocker (motorfiets). https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... =5&t=54931
Gereed. Harley Davidson WL45. https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... =5&t=55173
Gereed. 1/9 Harley Davidson Board tracker https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... =5&t=54316
Gereed. 1/6 H-D motorblok. https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... =5&t=54925


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 19 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 18 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement