Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 10:49 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 36 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo 17 nov, 2021 21:39 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 09 maart, 2014 11:54 am
Berichten: 4383
Woonplaats: Aartselaar
Hein fantastisch he nu kloppen de kabels ( bedrading ) , de roest zit ook goed he ben enorme fan
Marc


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 21 nov, 2021 10:23 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 20 okt, 2014 20:28 pm
Berichten: 209
Woonplaats: Lengenfeld Oostenrijk
Gisteren de basiskleuren gespoten na aanbrengen van een laag haarlak, na droging de boel met wat water en een hard kwastje en een tandenstoker afbladderingen gemaakt, waar de eronder aangebrachte roestkleur tovoorschijn komt.

photo 547474

photo 547472

photo 547473

photo 547476

photo 547475

photo 547477

Nu komt het leuke werk, met olieverf leven in het model brengen :brouw:

Wordt vervolgd


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 21 nov, 2021 10:40 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 05 feb, 2017 12:58 pm
Berichten: 833
Ziet er al prachtig uit. Ik heb geen ervaring met deze wearhering vaardigheden, omdat F1 auto’s niet roesten, en er vrijwel steeds gloednieuw uitzien.
Ben wel ook zeer geïnteresseerd in je olieverf actie om meer leven in het model te brengen.
Zou je kunnen aangeven wat, en hoe je dat precies doet?
Wellicht is dat ook bruikbaar om F1 motoren, toen ze nog goed te zien waren in je jaren70, tot leven te brengen.
Ik laat mijn motoren meestal ongeverfd in mijn metalen modellen, maar gebruik diverse graden van polijsten en soms ook zuren.
Kan de olieverfmethode dan ook werken denk je?


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 21 nov, 2021 11:27 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 20 okt, 2014 20:28 pm
Berichten: 209
Woonplaats: Lengenfeld Oostenrijk
Hey Schummie, deze techniek is zeer goed te gebruiken in een F1 bouw, zeker jaren 70 motoren wat meer leven geven.
Het zal je modellen (die je zeer mooi bouwt moet ik zeggen!!) Nog wat meer diepte geven.
Het idee is wat (bijv.) burned umber en zwart mengen en verdund met terpentine aanbrengen op motorblok onderdelen, zo dun dat het waterig is en tussen alle details vloeit. Daarna overtollig wegdeppen met stukje keukenpapier en terpentine laten verdampen. Nu is de olieverf nog niet droog en kun je met wattenstaafjes het overtollige deel wat zich op het blok bevindt voirzichtig wegpoetsen tot je het resultaat goed vind. Doordat het in de details blijft zitten geeft het diepte, beetje illusies van wat olievervuiling en schaduwwerking.
Tip: over arcylverf is deze techniek wat veiliger omdat de terpentine de onderlaag niet aantast als je iets te lang aan het rommelen bent.

Ik zou zeggen probeer het eens.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 21 nov, 2021 11:57 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 05 feb, 2017 12:58 pm
Berichten: 833
Hartelijk dank Hein,

Ik ga het proberen bij mijn volgende model. Die burned umber die je noemt. Is dat een bepaald merk?
Want misschien een domme vraag, maar hoe weet ik of ik met olieverf te maken heb.
Zelf gebruik ik zero paints of vergelijkbaar voor vrijwel al mijn modellen.
Dat is geen acryl, maar verf met oplosmiddelen. Maar dat is dus nog weer wat anders dan olieverf?

Alvast weer bedankt voor het meedenken.

Met hartelijke groet,

Eric


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 21 nov, 2021 12:19 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 20 okt, 2014 20:28 pm
Berichten: 209
Woonplaats: Lengenfeld Oostenrijk
Hey Eric,
Geen domme vraag hoor, vind het leuk als ik je evt. wat kan helpen met tips :brouw:
Olieverf zijn tubes, het is eigenlijk de verf die kunstschilders gebruiken.
De rechter op de foto is goedkope olieverf van de hornbach (crea afdeling), werkt perfect.

photo 547478


Zero paints gebruik ik zelf ook ook veel voor mn f1 modellen., voor dit soort bouwsels gebruik ik voornamelijk Tamiya acrylverf.
Voor een olieverf wash is het gewenst dat de ondergrond niet te mat is maar een beetje een glanslaagje (tamiya X22 bijv.)
Maar jouw witmetaal motorblokdelen kun je zo zonder problemen op los gaan met olieverf.

Maar bij onzekerheden mbt verfsoorten/combinaties altijd even testen op een reststukje of oud modelletje maar dat hoef ik je denk ik niet te vertellen 8)

Succes.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 21 nov, 2021 12:36 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 05 feb, 2017 12:58 pm
Berichten: 833
Hartelijk dank voor je snelle antwoord. Hier kan ik wel mee uit de voeten.
Ik wil het eerst eens gaan proberen op een los motorblokje. Daar heeft Tameo ook kitjes van.
Dat witmetaal heeft dan als voordeel dat ik het als het mislukt weer makkelijk in z’n geheel in de wasbenzine of remolie kan laten overnachten, waarna ik weer een nieuwe poging ga doen.
Nu eerst weer verder met mijn weerbarstige vroege MFH kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 21 nov, 2021 12:47 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 20 okt, 2014 20:28 pm
Berichten: 209
Woonplaats: Lengenfeld Oostenrijk
Schummie schreef:
Nu eerst weer verder met mijn weerbarstige vroege MFH kit.


Ik heb het gezien, hoop passings (uitdagingen... :evil: )
Maar wordt erg gaaf!!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 22 nov, 2021 9:40 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21302
Woonplaats: Bodegraven
Olieverf lijkt op een enamel verf, alleen is olieverf gebaseerd op lijnolie en enamels op een oplosmiddel.

Die MF, die doet me echt weer terugdenken aan mijn stages op op boerderijen in de jaren 80. Toevallig ook in Oostenrijk een stage gelopen waar ze ook een MF hadden, type weet ik neit meer, maar wel zoiets als jij bouwt (al waren de internationals, de David Browns wel het zelfde type toendertijd.

De verwering is perfect, al zou ik het zadel wel wat donkerder van kleur maken, deze waren toch meer bruinig/grijs van kleur en de verf was daar meestal compleet van af.
Het blok, met name bij de schakelpoot was veelal donkerzwart van de olie en vuilresten en waar pakkingen zaten was ook vaak olielekkage. Dus eigenlijk is het voornamelijk donkerbruin maken van het de beste oplossing, evenals de boel rond de aftakas aan de achterzijde.

Zou dus ook blauwe olieverf nemen, die je dan nat in nat aanbrengt op de donkere plekken daar war olie lekt

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 22 nov, 2021 13:20 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 20 okt, 2014 20:28 pm
Berichten: 209
Woonplaats: Lengenfeld Oostenrijk
Bert dat is precies de kant die ik op ga met verweren, ik bouw nog vele lagen op van filters en washes om tot dat resultaat te komen.
Inmiddels zit er glanslak en de eerste basis wash er op.
Van de week maak ik weer een update maar hierbij twee tussendoor foto's.

photo 547565


photo 547564




Goede tip van dat zweempje blauw nat in nat voor het olie effect :wink:

Hein


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 36 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 5 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement