The Bentley Blower - 4.5 liter 4-cylinder supercharged (175 pk)Na een Fiat Mefistofele en een Alfa Romeo 8C 2300 (beide Italeri 1/12) zocht ik een volgende ‘classic car’ en na lang twijfelen is dat de Airfix 1/12 Bentley Blower geworden.
Geen enkele twijfel over het model, dat is een iconische automobiel, maar de Airfix kit is al vijftig jaar oud (1971!), notoir onder de maat en schandalig overpriced. De detaillering en pasvorm zijn schrikbarend slecht, dus de uitdaging om er iets fatsoenlijks van te maken is groot
.
Het Internet staat vol met bouwverslagen die opeens stoppen .... maar er zijn ook fraaie exemplaren gebouwd, met heel veel scratchwerk.
Maar de ‘racende vrachtwagen’ (“
le camion plus vite du monde” (Ettore Bugatti)) is een legende. Op zich bijzonder, want er is nooit een grote wedstrijd mee gewonnen - een 2e plek in de 1930 Grand Prix Frankrijk is het beste resultaat. Wel de snelste ronde op het oude LeMans-circuit, nooit verbeterd. Toch niet slecht voor een racewagen die ruim meer dan twee ton weegt!
Rond 1928 was Bentley de jarenlange voorsprong op de concurrenten aan het verliezen in het wedstrijdcircuit. Een van de fabriekscoureurs (de ‘Bentley Boys’), Sir Henry ‘Tim’ Birkin, wilde het bestaande 4.5 liter blok met een supercharger upgraden, maar W.O. Bentley zelf was daar fel op tegen. Naar zijn mening moesten simpelweg de motoren worden vergroot en zo werd de Bentley 6.5 liter Speed Six geboren. In alle eerlijkheid waren die inderdaad succesvoller (want: betrouwbaarder) en Bentley won in 1929 en 1930 de Le Mans Grand Prix met deze uitvoering.
“There’s no replacement for displacement” (Walter Owen Bentley)Maar met de financiële hulp van de excentrieke Dorothy Paget was Birkin in staat om een kleine serie (5 stuks) Bentley Blowers, dus voorzien van een Villiers supercharger, te bestellen. Er was nog één probleem … om ermee te mogen racen moesten er volgens de toen geldende regels 50 ‘gewone’ (productie)versies worden gebouwd en W.O. Bentley was hier dus fel op tegen.
Birkin wist Chairman Barnato te overtuigen en die overrulede Bentley. (Vanwege financiële problemen had W.O. Bentley de leiding namelijk moeten overdragen aan één van de andere, vermogende, Bentley Boys: Woolf Barnato.) Tot op de dag van vandaag zijn er een behoorlijk aantal van deze Bentley Blowers bewaard gebleven, en (natuurlijk) een vermogen waard.
Er is, vanwege de stukproductie, geen Bentley Blower hetzelfde. Zeker rondom het blok niet. Degenen die eerdere brouwverslagen van mij gevolgd hebben weten het … ik ga niet voor 100% historische correctheid, zeker als het niet in het zicht zit
, en wil een model dat ik mooi vind om naar te kijken, met aanpassingen en ‘scratchwerk’ die binnen mijn macht liggen.
De basis zal een wegrace-model worden met de kenmerkende ‘gaasbescherming’ van radiator, carburateurs en benzinetank. De nummer 8 zoals deze in 1930 op Le Mans reedt.
Vreemd genoeg is er vrijwel niets ‘aftermarket’ te scoren voor dit model, ondanks het feit dat die al zo lang op de markt is. Als ik naar de inhoud van de kit en de bouwbeschrijving kijk is er dus héél veel werk aan de winkel. De wielen zijn werkelijk niet om aan te gluren, de dempers voor de vering bijv. massieve blobben plastic, de sinkmarks en flash alsof het een kit van vlak na WO II is, het ‘chroom’ heeft een koper- of goudwaas, er ontbreekt van alles (rem- en stuurstangen die buitenom, in het zicht, lopen) … dat ze dit voor dit geld op de markt durven te brengen!
Tweede tegenvaller: Hiroboy levert niet meer aan EU! Daar bestelde ik 90% van mijn spullen, met name in de detailleringszaken hadden ze goed assortiment.
De voorraad bouten en moeren aangevuld bij King microschroeven, vooral de dopmoeren zijn talrijk op de Bentley. Bij Model Motor Cars heb ik de ‘oude’ (geelbruine) bougiekabels besteld, bij Ali gaas in diverse maten (kost echt helemaal niks!) en imitatieleer (helaas te grof voor gebruik op schaal). Bentley-Blower-green (hele donkere variant van British Racing Green) van Zero Paints en de Alclad II voorraad aangevuld met wat aluminium gradaties - dat grote blok kan wel wat variatie gebruiken).
De achterkant van de auto is overigens geen plaatmateriaal, maar stof - als iemand suggesties heeft hoe dat op te lossen …?
Ik ga maar eens beginnen met het blok
… als het me niet bevalt bouw ik deze wel dicht!