Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 29 maart, 2024 3:41 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 63 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za 26 jun, 2021 9:45 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 10 mei, 2016 11:08 am
Berichten: 684
Woonplaats: Stolwijk
The Bentley Blower - 4.5 liter 4-cylinder supercharged (175 pk)

Na een Fiat Mefistofele en een Alfa Romeo 8C 2300 (beide Italeri 1/12) zocht ik een volgende ‘classic car’ en na lang twijfelen is dat de Airfix 1/12 Bentley Blower geworden.
Geen enkele twijfel over het model, dat is een iconische automobiel, maar de Airfix kit is al vijftig jaar oud (1971!), notoir onder de maat en schandalig overpriced. De detaillering en pasvorm zijn schrikbarend slecht, dus de uitdaging om er iets fatsoenlijks van te maken is groot :).
Het Internet staat vol met bouwverslagen die opeens stoppen .... maar er zijn ook fraaie exemplaren gebouwd, met heel veel scratchwerk.

Maar de ‘racende vrachtwagen’ (“le camion plus vite du monde” (Ettore Bugatti)) is een legende. Op zich bijzonder, want er is nooit een grote wedstrijd mee gewonnen - een 2e plek in de 1930 Grand Prix Frankrijk is het beste resultaat. Wel de snelste ronde op het oude LeMans-circuit, nooit verbeterd. Toch niet slecht voor een racewagen die ruim meer dan twee ton weegt!

Rond 1928 was Bentley de jarenlange voorsprong op de concurrenten aan het verliezen in het wedstrijdcircuit. Een van de fabriekscoureurs (de ‘Bentley Boys’), Sir Henry ‘Tim’ Birkin, wilde het bestaande 4.5 liter blok met een supercharger upgraden, maar W.O. Bentley zelf was daar fel op tegen. Naar zijn mening moesten simpelweg de motoren worden vergroot en zo werd de Bentley 6.5 liter Speed Six geboren. In alle eerlijkheid waren die inderdaad succesvoller (want: betrouwbaarder) en Bentley won in 1929 en 1930 de Le Mans Grand Prix met deze uitvoering.

“There’s no replacement for displacement” (Walter Owen Bentley)

Maar met de financiële hulp van de excentrieke Dorothy Paget was Birkin in staat om een kleine serie (5 stuks) Bentley Blowers, dus voorzien van een Villiers supercharger, te bestellen. Er was nog één probleem … om ermee te mogen racen moesten er volgens de toen geldende regels 50 ‘gewone’ (productie)versies worden gebouwd en W.O. Bentley was hier dus fel op tegen.
Birkin wist Chairman Barnato te overtuigen en die overrulede Bentley. (Vanwege financiële problemen had W.O. Bentley de leiding namelijk moeten overdragen aan één van de andere, vermogende, Bentley Boys: Woolf Barnato.) Tot op de dag van vandaag zijn er een behoorlijk aantal van deze Bentley Blowers bewaard gebleven, en (natuurlijk) een vermogen waard.

Er is, vanwege de stukproductie, geen Bentley Blower hetzelfde. Zeker rondom het blok niet. Degenen die eerdere brouwverslagen van mij gevolgd hebben weten het … ik ga niet voor 100% historische correctheid, zeker als het niet in het zicht zit :), en wil een model dat ik mooi vind om naar te kijken, met aanpassingen en ‘scratchwerk’ die binnen mijn macht liggen.
De basis zal een wegrace-model worden met de kenmerkende ‘gaasbescherming’ van radiator, carburateurs en benzinetank. De nummer 8 zoals deze in 1930 op Le Mans reedt.

photo 539879

Vreemd genoeg is er vrijwel niets ‘aftermarket’ te scoren voor dit model, ondanks het feit dat die al zo lang op de markt is. Als ik naar de inhoud van de kit en de bouwbeschrijving kijk is er dus héél veel werk aan de winkel. De wielen zijn werkelijk niet om aan te gluren, de dempers voor de vering bijv. massieve blobben plastic, de sinkmarks en flash alsof het een kit van vlak na WO II is, het ‘chroom’ heeft een koper- of goudwaas, er ontbreekt van alles (rem- en stuurstangen die buitenom, in het zicht, lopen) … dat ze dit voor dit geld op de markt durven te brengen!
Tweede tegenvaller: Hiroboy levert niet meer aan EU! Daar bestelde ik 90% van mijn spullen, met name in de detailleringszaken hadden ze goed assortiment.

photo 539876

photo 539878

photo 539877


De voorraad bouten en moeren aangevuld bij King microschroeven, vooral de dopmoeren zijn talrijk op de Bentley. Bij Model Motor Cars heb ik de ‘oude’ (geelbruine) bougiekabels besteld, bij Ali gaas in diverse maten (kost echt helemaal niks!) en imitatieleer (helaas te grof voor gebruik op schaal). Bentley-Blower-green (hele donkere variant van British Racing Green) van Zero Paints en de Alclad II voorraad aangevuld met wat aluminium gradaties - dat grote blok kan wel wat variatie gebruiken).

De achterkant van de auto is overigens geen plaatmateriaal, maar stof - als iemand suggesties heeft hoe dat op te lossen …?

Ik ga maar eens beginnen met het blok :) … als het me niet bevalt bouw ik deze wel dicht!

_________________
Groet, Ruud

Onderhanden werk: Lancia-Ferrari D50 MFH 1/12
Recent Afgerond: Fiat Mefistofele 1/12, Alfa Romeo 8C 2300, Bentley Blower 1930 1/12, Bugatti Type 35 B 1/12
Volgend project / stash: M1240A1 MRAP 1/32, Meng Panther, of MiniArt Stug III ausf. O


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 26 jun, 2021 10:17 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 09 maart, 2014 11:54 am
Berichten: 4383
Woonplaats: Aartselaar
Hoi Ruud dat was wel te verwachten he van Airfix , je bent het mooi afgewerkte gewoon en stap je over naar een kit van oubollige mallen , je zal je handen vol hebben zeker de spaakwielen ik houd mijn hart vast , maar u kennende vanop ons forum natuurlijk komt dat dik in orde
Ik duim voor je en wens je succes
Marc
P.S. ik volg met veel interesse omdat ik vind dat deze Bentley wel iets heeft


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 26 jun, 2021 11:12 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 10 mei, 2016 11:08 am
Berichten: 684
Woonplaats: Stolwijk
Hey Marc, deze wielen gaan er echt niet op, veel te grof. De Bentley heeft relatief dunne spaken, dus deze worden eigenlijk altijd opnieuw gespaakt - ik zag een voorbeeld waarbij visdraad is gebruikt :brouw:

Hoe vindt je de Alfa geworden?

_________________
Groet, Ruud

Onderhanden werk: Lancia-Ferrari D50 MFH 1/12
Recent Afgerond: Fiat Mefistofele 1/12, Alfa Romeo 8C 2300, Bentley Blower 1930 1/12, Bugatti Type 35 B 1/12
Volgend project / stash: M1240A1 MRAP 1/32, Meng Panther, of MiniArt Stug III ausf. O


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 26 jun, 2021 11:37 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 09 maart, 2014 11:54 am
Berichten: 4383
Woonplaats: Aartselaar
fantastisch , heb op beurzen al veel Fiat's en Alfa's zien passeren maar deze is wel 1 van de mooiste hoor , sorry dat ik nog niet gereageerd had zijn wat problemen thuis met de gezondheid niks ergs hoor


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 26 jun, 2021 17:04 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 28 nov, 2006 2:09 am
Berichten: 552
Woonplaats: eindhoven
Er zijn aftermarket wielen voor te vinden.
https://www.ebay.nl/itm/192927131197?hash=item2ceb5a663d:g:AkIAAOSwBahVX1Th
https://themodelbunker.com/3d-models-kits/28-bentley-blower-45-litres-spoked-wheel.html#/scale-1_12
https://www.omiterk.com/index.php?main_page=product_info&products_id=514510

_________________
Fennek 1:35
Boxer 1:35
Le Mans 1:24


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 26 jun, 2021 20:31 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 15 maart, 2008 15:03 pm
Berichten: 1401
Hallo Ruud,
Ik ga je volgen. Ik heb hem oob gebouwd.

photo 538687

En ja, de spaken zijn wat grof maar mij stoort dat niet zo.

photo 538686


Rob.

_________________
Ik ben nergens geschikt voor
Maar daar ben ik heel goed in


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 26 jun, 2021 22:11 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 10 mei, 2016 11:08 am
Berichten: 684
Woonplaats: Stolwijk
ejk schreef:


Thanks! Ik heb al eerder eens wat bij de Modelbunker besteld, maar dat zag er bij aankomst niet zo uit als op de foto’s. Ik blijf dus weg bij resin- en 3D geprint materiaal. Voor de echte handspoked wheels is er maar één naam, heb ik begrepen :D … Pinto? Heb hem een mailtje gestuurd ….

_________________
Groet, Ruud

Onderhanden werk: Lancia-Ferrari D50 MFH 1/12
Recent Afgerond: Fiat Mefistofele 1/12, Alfa Romeo 8C 2300, Bentley Blower 1930 1/12, Bugatti Type 35 B 1/12
Volgend project / stash: M1240A1 MRAP 1/32, Meng Panther, of MiniArt Stug III ausf. O


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 27 jun, 2021 10:50 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 16 okt, 2008 21:45 pm
Berichten: 1096
Dat is echt een icoon!
Zowel het origineel als de kit.
Heel veel plezier gewenst met de bouw, het lijkt me een hele uitdaging.
Ik weet niet of je lid bent van de IPMS, maar in het laatste nummer van Modelbouw in Plastic staat deze ook.

_________________
Born from jets!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 27 jun, 2021 18:16 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 10 mei, 2016 11:08 am
Berichten: 684
Woonplaats: Stolwijk
[quote="Saab 900”]
Ik weet niet of je lid bent van de IPMS, maar in het laatste nummer van Modelbouw in Plastic staat deze ook.[/quote]

Nee, geen lid :( … staat er iets bijzonders in?

Ik denk dat ik deze maar eens dicht ga bouwen, de motor ziet er qua detaillering niet echt uit. Een massieve blob plastic. Ben aan het kijken of ik de distributiekoker ‘los’ kan halen. Ook de cylinderbussen horen eigenlijk los te staan.

photo 539943

Wel (niet te missen) in het zicht zit de blower. De plastic blobjes gaan er af, daar komen moerkoppen op. Twee gaatjes geboord voor een boutje en een olieleiding met banjobout. Ondanks het schuurwerk bleven er lelijke naden over, dichtgeplamuurd en gladgeschuurd.

photo 539944

Ook de tank, een massief geval, zit in elkaar. Die gaat helemaal glad geschuurd worden, en dan wil ik die weer opbouwen met gaas, leidingen, spanbanden en bevestigingspunten.

photo 539945

Het frame kwam enigszins getordeerd uit de doos, met lijmklemmen en elastiek rond het houten hulpframe in elkaar gelijmd en ‘uitgelijnd’. Overigens mis ik een volledige dwarsbalk, ik ga kijken of ik die in kan scratchen met Evergreen zonder daarmee later in de problemen te komen.

Hier moeten wel wat bouten en klinknagels worden toegevoegd, en de meegegoten scharnierpunten gaan eraf, die wil ik ‘los’ hebben.

photo 539946

_________________
Groet, Ruud

Onderhanden werk: Lancia-Ferrari D50 MFH 1/12
Recent Afgerond: Fiat Mefistofele 1/12, Alfa Romeo 8C 2300, Bentley Blower 1930 1/12, Bugatti Type 35 B 1/12
Volgend project / stash: M1240A1 MRAP 1/32, Meng Panther, of MiniArt Stug III ausf. O


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 27 jun, 2021 21:17 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 16 okt, 2008 21:45 pm
Berichten: 1096
Silmaril schreef:
… staat er iets bijzonders in?

Een bouwverslag van zes pagina's van dezelfde kit die jij hier aan het bouwen bent.

_________________
Born from jets!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 63 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 6 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement