Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 13:11 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 98 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 10  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo 13 jun, 2021 19:48 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 05 feb, 2017 12:58 pm
Berichten: 833
Nou. De stoute schoenen aangetrokken en een start gemaakt met mijn eerste 1/20 model. Een al wat oudere MFH kit. In die zin afwijkend dat in deze kit ook de body nog van het voor mij zo belende witmetaal is. In de latere kits is die body van resin.
Interessant is verder nog dat nergens op de doos een indicatie te vinden is dat het om een Ferrari gaat.
Zal wel een licentie dingetje geweest zijn.
Als extra is deze kit voorzien van een helm met de decals van het design van Villeneuve erbij. Dus laat ik dan maar voor die versie gaan.

Op de doos staat nog "resin" model. Maar dat klopt dus niet.
Er staat ook "easy to assemble". Dat klopt volgens mij ook niet. Als je als beginner hier zomaar aan begint gaat het niet meevallen. Roept wel de vraag op wat die Japanners dan bedoelen met een kit die ze wel lastig om te bouwen vinden.

photo 539278



De box art. Ietswat minimalistisch.



photo 539280



Voorzien van een behoorlijke manual. Zoals ik gewoon ben, heb ik die gekopieerd waarbij ik gelijk wat vergroting heb toegepast. Zo kan ik het wat beter zien, en tevens kan ik lekker kliederen in de manual.



photo 539277



Op de laatste pagina kun je het beoogde eindresultaat zien, evenals de benodigde kleuren. In de manual zelf kun je lezen dat je ook geacht wordt nog een aantal kleuren zelf te mengen door verhoudingen te gebruiken van verschillende kleuren uit dit lijstje.



photo 539279



De bijgeleverde decals. Met heel veel moeite heb ik het beschermingspapier eraf weten te krijgen. Dat leek wel samengesmolten met de decals zelf. Na het natmaken bij het plaatsen zal blijken of de decals onbeschadigd zijn gebleven. Ik heb een paar pogingen gedaan om bij MHF vervanging te kopen. De communicatie loopt goed, totdat ik akkoord moet gaan met het te betalen bedrag waarna ze me een paypal factuur zullen gaan sturen.
Dat akkoord met die prijs geef ik dan, maar ik krijg vervolgens geen factuur om te betalen, en ook verdere reacties op mijn mails blijven dan uit.
Wellicht heeft het wat te maken met het taalprobleem. Japanners lezen kennelijk lastig Engels, en ik van mijn kant lees niet zo best Japans.


photo 539281



De witmetaal delen. Zien er goed uit. Daar ga ik wel uitkomen denk ik.



photo 539282



Ook heel veel kleine delen zijn van witmetaal vervaardigd.



photo 539283



De body en de onderzijde. Mooi gegoten en al mooi glad. Daar moet een strakke body van te maken zijn.


photo 539284



De cockpit is zo te zien uit een blok aluminium gefreesd. Een waar kunstwerk. Zonde om dat straks in aluminium te gaan spuiten. Ik probeer denk ik ook bij deze kit zoveel mogelijk de echte metaalkleuren te gebruiken.


photo 539285



Nog een aantal gedraaide delen. De banden die nog wel wat bewerking behoeven. Verschillende slangen voor o.a. de inspuiting en draden. Ook mooie roosters voor op de inlaatkelken. Ook de binnenzijde van de voorvelgen moeten later "goud' worden. Wellicht kan ik net als bij mijn vorige Ferrari van Schumacher daartoe ook het messing voldoende polijsten om een mooi resultaat te krijgen.


photo 539286



En tot slot de FE delen. Heel wat minder dan ik bij de WCT modellen van Tameo gewend ben. Ook stof voor de gordels is bijgevoegd evenals decals om verschillende gordelfabrikanten te kunnen gebruiken.



photo 539287



Volgens mij moet er een aardige auto van te bouwen zijn. Het zal wel even gaan duren. Het is mooi weer, en mijn buiten hobbies nemen ook nogal wat tijd.
Daarbij is het mijn eerste model in zo'n grote schaal.
Tot de eerstvolgende update, die dus even op zich kan laten wachten.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 13 jun, 2021 20:08 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 20 okt, 2014 20:28 pm
Berichten: 209
Woonplaats: Lengenfeld Oostenrijk
Gaaf!!, ben benieuwd.
Succes! :brouw:


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 13 jun, 2021 21:50 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 09 maart, 2014 11:54 am
Berichten: 4383
Woonplaats: Aartselaar
ben wel benieuwd hoe jij het er gaat vanaf brengen maar ik heb alle vertrouwen in u dat dat weer een succes gaat worden
Marc


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 14 jun, 2021 9:40 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 14 apr, 2014 15:49 pm
Berichten: 990
De door MFH aangeboden kit ziet er vanuit de box al veelbelovend uit. Veel succes en neem de tijd. :)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 14 jun, 2021 11:24 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 16 okt, 2008 21:45 pm
Berichten: 1096
Dat is een imposante kit. Mooi hoor. Succes met de bouw.
Mocht het met de decals niet goedkomen, dan heeft Indycals ze ook in het assortiment (zowel Scheckter als Villeneuve).
Zie deze link: https://www.scalemates.com/kits/indycal ... 4--1230217

Ik heb recentelijk daar wat besteld en heb goede ervaringen.

_________________
Born from jets!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 14 jun, 2021 13:27 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 05 feb, 2017 12:58 pm
Berichten: 833
@Saab 900,

Dank voor het meedenken. Ik heb als back up inderdaad die decals inmiddels besteld en gekregen.
Nadeel daarvan is dat je ze nog zelf moet uitsnijden. Maar dat is te overzien.
Weet jij vanuit je ervaring of ze zodanig beschermd zijn dat je ze na het plaatsen en eventueel verwijderen van de gebruikte decal vloeistoffen gewoon met clearcoat kunt spuiten zonder de verflaag aan te tasten?

Gr. Eric


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 15 jun, 2021 9:39 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 16 okt, 2008 21:45 pm
Berichten: 1096
Hoi Eric,

Mijn ervaring was tot nu toe een snelle en correcte levering. Heb ze nog niet gebruikt.
Dat je ze moet uitsnijden vind ik niet zo'n probleem. De decals die ik ga gebruiken zijn vrij groot.
Kort geleden had ik hetzelfde met een decalset voor een 1/72 vliegtuig, dan praat je over hele kleine decals en dat is ook goed gegaan.
Ik heb even gegoogeld op "Indycals reviews" en dan blijkt dat de bekende softeners e.d. gewoon gebruikt kunnen worden.
Maar je kunt altijd wat uitproberen met eentje die je niet nodig hebt.
Overigens wordt je decalset kosteloos vervangen als je 'm verkloot, de "Oops Protection": https://www.indycals.net/how_to/oops.html
Is toch tamelijk uniek.

Groeten,
Peter

_________________
Born from jets!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 15 jun, 2021 18:37 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 28 dec, 2008 17:14 pm
Berichten: 497
Woonplaats: Belgie
Succes :brouw:

_________________
Afbeelding
Finished: 1/20 MFH Tyrrell 006
Finished: 1/20 MFH Ferrari 801
Finished: 1/20 MFH Ferrari 126ck
Finished: 1/20 MFH Lotus 49


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 04 jul, 2021 20:41 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 05 feb, 2017 12:58 pm
Berichten: 833
Het heeft even geduurd en er zijn nog geen grote stappen te melden.
Het blijkt duidelijk dat ik te maken heb met een MFH kit uit een wat eerdere periode.
Ik denk nog steeds dat er veel potentieel in zit, maar het passend maken en voorbewerken kost meer tijd dan ik voorzien had.
Ik ben begonnen met de motor. Ook al omdat je hier veel details in kunt aanbrengen, en er veel zichtbaar is en blijft. Zeker in vergelijking met de meer modernere F1 auto's.

De eerste werkzaamheden aan de motor.

photo 540245


Ik wilde proberen te voorkomen dat de bouten van de cilinderkoppen niet in lijn komen met de onderliggende boutgaten. Een probleem wat ik in vrijwel alle gevonden modellen op Internet terugzag.
Zie de foto hieronder, dan kun je zien wat ik bedoel.


photo 540244


Het kostte veel schuren, vijlen en passen. Maar ik denk dat het beter is geworden.


photo 540247



photo 540249



Ik vind het ondanks het werk de moeite waard, want er zitten toch heel aardige gietdetails in deze kit. Zie bijvoorbeeld het Ferrari logo hieronder.



photo 540248



Heel veel onderdelen, die allemaal een behoorlijke bewerking nodig hebben om op een voor mij aanvaardbaar niveau te komen.
Zie hier bijvoorbeeld de accu.


photo 540250


En na de voorbewerking. Daar moeten later nog 4 kleuren, decals en een beugel aan toegevoegd worden.


photo 540251


En nog wat delen.


photo 540252


photo 540253



Ook de versnellingsbak, de beroemde en aanvankelijk ook wel beruchte dwars geplaatste versnellingsbak. De oorzaak van de "T" in de naam van dit type Ferrari.



photo 540254



Deels samengebouwd.



photo 540255



photo 540256



Toch heeft zoals gezegd deze kit veel potentieel. Dus voorlopig nog maar doorgaan met schuren, vijlen en droog passen.



Hieronder nog even een inspirerende foto van wat mogelijk is met dit model. Voor de helderheid, daar ben ik nog lang niet.
Maar dat wil ik toch proberen te evenaren.



photo 540259



Tot een volgende update maar weer.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 05 jul, 2021 4:30 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 14 apr, 2014 15:49 pm
Berichten: 990
Cillinder koppen heb je erg mooi "uitgelijnd" gekregen, je tijdsinverstering hierin is absoluut de moeite waard.
De T van transversale/dwars geplaatste (versnellingsbak) om precies te zijn. :wink:


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 98 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 10  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 4 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement