Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 15:36 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 14 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: VW T1 Camper
BerichtGeplaatst: do 13 mei, 2021 18:53 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 10 dec, 2016 15:15 pm
Berichten: 185
Woonplaats: Brabant
Als klein jochie zag ik mijn vader regelmatig voor het middageten met een T1 bus (van zijn werk) thuis komen. Volgens mij reed half Nederland voor zijn werk in een T1 bus en prive in een kever :lol: Alhoewel de Ford Transit en de Citroen HY ook volop te zien waren. Oude meuk maar prachtig om te zien (althans dat vind ik). Dit verslag gaat over de wereldberoemde T1. Iedereen kent hem, daar is geen twijfel over mogelijk. Van de Nederlands stranden tot aan de Californische stranden (en alles wat er tussen ligt) zag je ze rijden en nu zijn ze, mits in uitstekende staat, een fortuin waard. Zelfs prijzen van boven de 100.000 euro zijn tegenwoordig geen zeldzaamheid meer.
Dit bouwverslag gaat over de T1 bus van Revell en dan niet de samba of de gesloten variant maar de camper uitvoering.
photo 537905
photo 537904
photo 537903
photo 537906
photo 537907
photo 537908
photo 537909
photo 537910
photo 537911

Ik denk dat ik dezelfde kleurstelling ga gebruiken als op de doos want die vind ik eigenlijk wel mooi, lekker ouderwets wit/grijs in plaats van de moderne hippe kleuren.

Ik heb vandaag een beginnetje gemaakt door de motor en uitlaat alvast in elkaar te zetten en het brandschot te lijmen. De motor ligt uiteraard nog los want er moeten nog wat kleurtjes en decals op. Ook heb ik links een pinafdruk gevuld met een beetje plamuur want die komt volgens mij in het zicht. Rechts zit er ook één maar die valt weg onder de accu.
photo 537912

Aan de bovenkant van de motorruimte zaten ook wat afdrukken die ik voor de zekerheid dicht heb gemaakt.
photo 537913

Als het plamuur, wat ik overigens van Revell gebruik want die vind ik het fijnste werken, droog is even schuren en dan kan het in de primer. Voor de primer heb ik gekozen voor een spuitbus van Ammo, is groter als van Tamiya en qua prijs vergelijkbaar en geschikt voor zowel plastic als pe.

Edwin.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: VW T1 Camper
BerichtGeplaatst: vr 14 mei, 2021 18:30 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 06 dec, 2007 15:45 pm
Berichten: 2568
Woonplaats: Hildifridishaim
Mooi project :brouw:

En inderdaad een mooie kleuren combi zo.

Succes,
Eddy.

_________________
Mijn modelbouw website (update 10-02-2022)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: VW T1 Camper
BerichtGeplaatst: vr 14 mei, 2021 20:53 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 10 dec, 2016 15:15 pm
Berichten: 185
Woonplaats: Brabant
Dank je Eddy. Ik ga alleen de kleuren omwisselen, onder wit en boven grijs want dat vind ik net iets mooier.

Vandaag tussen de klusjes door die in de tuin moeten gebeuren een beetje met verf bezig geweest. Ik ben begonnen met het motor compartiment. Deze is wit gespoten. De motor heeft zijn basis kleur zwart en de accu is klaar en gemonteerd.

photo 537955

Uiteraard heb ik de motor er los opgezet voor de foto.

Edwin.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: VW T1 Camper
BerichtGeplaatst: wo 19 mei, 2021 18:53 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 10 dec, 2016 15:15 pm
Berichten: 185
Woonplaats: Brabant
Het motortje is af. Achteraf gezien had ik beter eerst de kleuren erop kunnen doen en dan pas in elkaar zetten. Nu ben ik een beetje bang dat als ik er nog met een kwast over ga het een zooitje word. Het liefst had ik er nog met een metaal kleurtje over gegaan maar ik ben er nu ook meer dan tevreden mee.

photo 538243
photo 538244

En gemonteerd samen met de accu. En ja hij blijft zo schoon want de eigenaar heeft zich twee slagen in de rondte zitten poetsen :lol:

photo 538246

Groetjes Edwin


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: VW T1 Camper
BerichtGeplaatst: wo 19 mei, 2021 20:39 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 14 apr, 2014 15:49 pm
Berichten: 990
Wat een paar kleurtjes en wat decals al kunnen betekenen voor een véél betere uitstraling, top. :)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: VW T1 Camper
BerichtGeplaatst: wo 19 mei, 2021 23:10 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Valt mij vaak op dat de distributieriem vaak meegegoten is. Is het niet logischer om hier een platte strip voor te gebruiken, zodat het ook echt een riem lijkt i.p.v. een dik stuk 'iets' ?

We hebben sinds kort een echte camper, dus leuk om deze even te volgen.

Citaat:
En ja hij blijft zo schoon want de eigenaar heeft zich twee slagen in de rondte zitten poetsen

--> campereigenaars zijn zuinig op hun spul

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: VW T1 Camper
BerichtGeplaatst: do 20 mei, 2021 18:59 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 15 maart, 2008 15:03 pm
Berichten: 1401
Hallo René en uiteraard ook anderen,

De distributie riem van een dergelijk Volkswagen motorblok is een v-snaar. De doorsnede daarvan is een V vorm dus het klopt wel wat je ziet. Wellicht in verhouding iets te dik maar toch, het ziet er niet verkeerd uit. Toch?

Rob.

_________________
Ik ben nergens geschikt voor
Maar daar ben ik heel goed in


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: VW T1 Camper
BerichtGeplaatst: do 20 mei, 2021 23:29 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Okay, duidelijk.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: VW T1 Camper
BerichtGeplaatst: vr 21 mei, 2021 7:10 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 13 jul, 2005 13:54 pm
Berichten: 13621
Woonplaats: Haarlem
Leuk project! Ik heb hem ook nog liggen. Het viel mij op dat de doos enorm zat volgepropt waardoor bepaalde onderdelen zoals de sprue met het dakrekje een beetje krom waren gaan staan. Ik heb de doos aan de bovenkant opengeknipt om de spanning van de inhoud af te halen voor ik 'm in de kast legde...

Dan ga ik ook nog even eigenwijs doen, want er worden nu wel twee dingen door elkaar gehaald! Een distributieriem drijft de as aan die de in- en uitlaatkleppen bedient, door deze te verbinden aan de krukas. Zo'n distributieriem zit nooit zo open en bloot buiten het motorblok want het breken van zo'n riem levert bij veel motoren grote schade op doordat de kleppen dan in de bewegingsruimte van de zuigers kunnen blijven hangen. Je staat hoe dan ook langs de kant. Bij oudere motoren wordt vaak een ketting of zelfs een set tandwielen gebruikt voor de distributie: betrouwbaarder, maar het maakt de motor wel wat minder efficiënt.
Nu is het volgens mij zelfs zo dat dit soort vlakke 4-cilinder boxermotoren geen distributiesysteem nodig hebben, maar daar heb ik zo snel niks over kunnen vinden (coachke?)

De riem waar jullie het over hebben is zoals Rob al zegt een v-snaar of multiriem. Deze drijft vanuit de motor alle randapparatuur aan. Bij oudere auto's vaak niet meer dan een waterpomp, ventilator of beiden, en de dynamo. Bij modernere auto's maakt de multiriem een heel uitje door de motorruimte heen om ook nog de aircopomp, stuurbekrachting en schietstoel (alleen voor 007) aan te kunnen drijven.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: VW T1 Camper
BerichtGeplaatst: vr 21 mei, 2021 8:16 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 09 maart, 2014 11:54 am
Berichten: 4383
Woonplaats: Aartselaar
inderdaad een boxer motor heeft 2 tandwielen eentje op de krukas en de andere op de nokkenas die zich centraal in het motorblok bevind en door stoterstangen de kleppen bedienen ( zijn die 8 rond staafjes buiten een de motor )
De V-riem toen nog geen multi riem diende louter en alleen om de dynamo ( gelijkstroom ) aan te drijven en daar die statisch ( vast ) gemonteerd hadden ze er een mooie oplossing voor gevonden om de riem op spanning te zetten die poelie of riemschijf waren in feite in 2 helften met tussen de twee helften dikteringen en zo kon men door van die ringen weg te nemen de twee helften dichter bij elkaar te brengen en zo spande ze de v-riem aan
Hoop dat de uitleg klaar genoeg was
Grt
Marc


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 14 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 6 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement