Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 18 apr, 2024 8:24 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 55 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 12 apr, 2021 21:42 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 05 feb, 2017 12:58 pm
Berichten: 843
@odorf en cire430,

De manual schrijft Tamya flat black voor. Die heb ik toevallig recent voor een ander klusje gebruikt, en die bleek erg lastig van de buitenkant van mijn airbrush te verwijderen. Ik had wat langs de buitenkant van het verfcupje gemorst.
En die buitenkant is van heel glad chroom.
Dus heb ik als experiment die Tamya flat black gewoon zonder primer op die messing vleugels gespoten in vier heel dunne lagen. Het metaal was wel goed ontvet met Dasty en vervolgens met heet water nagespoeld.
Met een toch wel zeer goed resultaat.
Bij de volgende update zal ik de foto’s bij voegen. Ik laat het nu eerst een paar dagen goed drogen voor ik met die decals aan de slag ga.
Als dat allemaal goed blijft zitten hebben we weer wat geleerd!!
Die vleugels zien er echt heel goed uit.
Voor de witmetaal body blijf ik wel primer gebruiken. Ook al om een gladder resultaat te krijgen. Die messing delen zijn al heel erg glad.
Verder schrijft Zero Paints absoluut het gebruik van een primer voor.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 12 apr, 2021 23:02 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 14 apr, 2014 15:49 pm
Berichten: 1001
Het allerbelangrijkste voor de hechting is ontegenzeggelijk het ontvetten van de ondergrond welk je dus goed hebt gedaan. Soms kan het helpen om het messing licht met fijn schuurpapier juist iets op te ruwen voor een betere hechting en daarna ontvetten. :)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 16 apr, 2021 21:43 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 05 feb, 2017 12:58 pm
Berichten: 843
Een weekje verder, tijd voor een eerste update.

Eerst de constructie van de voorvleugel van deze Ferrari.

Een beetje buigen.

photo 536392


Het verzamelen en bewerken van alle delen.


photo 536393


De breedte van het witmetaal deel moest wat aangepast worden, zodat het deel met het dunne tussenstuk er strak tussen past in de geëtste slots.


photo 536395


Van de onderzijde.


photo 536396


En het eindresultaat.


photo 536398



Na zorgvuldig ontvetten, zowel de voor- als de achtervleugel zonder primer gespoten in mat zwart. Is prima gelukt.
Als het goed gedroogd is komen hier de carbon decals overheen. De stofjes en draadjes die je hier en daar ziet liggen los, en die zitten er inmiddels niet meer.



photo 536403



photo 536402



photo 536401



photo 536400



BBR gebruikt een iets andere methode dan Tameo voor de geventileerde schijven.



photo 536394



En de caliper zijn ook FE delen of liever deeltjes die gebogen moeten worden.



photo 536397



De velgen zelf zijn van messing, die ik middels polijsten "goud" wil maken.
Ze passen in een boormachine, waarna ik middels metaalwol, en 3 polijstgangen met een wattenstaafje met steeds fijner polijstpasta heb gepoetst.


photo 536399



Na een klein uurtje waren ze alle 4 gereed.



photo 536404



Het andere deel wordt later "goud" gespoten.
Er is ook nog een verschil tussen de voorste 2 binnendelen en de achterste 2.


photo 536405



De twee messing delen voorbewerkt die de barge boards moeten worden.



photo 536406



Ze moeten een bepaalde ronding krijgen voor ze gespoten en geplaatst kunnen worden.



photo 536407




Het resultaat na een tijdje buigen en rollen. En dan moeten beide zijden uiteraard een beetje gelijk worden.




photo 536409



Het stuurwiel, voorzien van de schakelflippers. Ik betwijfel of je daar later iets van terugziet. Het geheel wordt later zwart gespoten. Er zijn nog verschillende decals voorzien voorop dat stuur.



photo 536408



Dit was mijn voortgang deze week. Tot de volgende keer maar weer.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 17 apr, 2021 9:00 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 14 apr, 2014 15:49 pm
Berichten: 1001
Dat ziet er al heel goed uit. Ik heb zo het idee dar BBR het voorwerk al erg goed voor elkaar heeft door het frezen van de slots bijv.
De velgringen zien er na het polijsten subliem uit. Ook de vleugel heb je puik gedaan. Hopelijk willen de carbon decals een beetje schuiven op de matte ondergrond. :)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 18 apr, 2021 7:50 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 27 maart, 2008 13:12 pm
Berichten: 2647
Woonplaats: Houthalen (België)
Prima spuitwerk.

Persoonlijk zou ik niet enkel het velghart, maar heel de velg goud spuiten en afwerken met een satijn vernis . De 1/1 op velgen zien er zo uit :

Afbeelding

_________________
KeepFightingMichael


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 19 apr, 2021 12:48 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 09 maart, 2014 11:54 am
Berichten: 4392
Woonplaats: Aartselaar
Ja ergens heeft Pascal gelijk , maar zoals ik ook het blinkende graag zie zou ik het zonde vinden maar ieder zijn ding het blijft een prachtwerkje hier
Marc


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 19 apr, 2021 12:49 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 09 maart, 2014 11:54 am
Berichten: 4392
Woonplaats: Aartselaar
Ja ergens heeft Pascal gelijk , maar zoals ik ook het blinkende graag zie zou ik het zonde vinden maar ieder zijn ding het blijft een prachtwerkje hier
Marc


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 19 apr, 2021 14:19 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 20 okt, 2014 20:28 pm
Berichten: 209
Woonplaats: Lengenfeld Oostenrijk
wordt een gaaf model, ben ik van overtuigd :brouw:
Ik persoonlijk zou de velgen ook spuiten maar je moet lekker doen wat je zelf mooi vind en voldoening geeft.

Ik kijk uit naar de volgende update.

Hein


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 24 apr, 2021 22:18 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 05 feb, 2017 12:58 pm
Berichten: 843
Hallo modelbouwvrienden. Weer een weekje voorbij. Tijd voor een update. Het was voornamelijk een decal weekje op micro niveau.
Verder een terugslag gehad door een vleugel ramp, waarover later meer.

Het stuur met de schakel paddles op de dashboard bevestigd waarop eerst een carbon decal moest komen.
Daarna nog twee micro decals op het stuurwiel zelf. Deze foto is niet heel goed uitgekomen.

photo 536911


De schijven voorzien van de calipers die eerst nog gespoten zijn. Die schijven verdwijnen inderdaad later weer volledig uit het zicht naar het binnenste van de velgen.


photo 536912



Op die calipers moeten dan ook nog eens bijna microscopisch kleine "Brembo" decals geplakt worden. Ook nog eens donkerrood op zwart. Kijk er nog maar eens goed naar.
Op ware grootte is hier niets meer van te zien.


photo 536914



Over de velgen gesproken. Besloten om ze toch niet te spuiten. Vooral omdat het gespoten goud op deze schaal gewoon niet glad genoeg wordt. Op de spaken valt dat niet zo op, maar op de velg zelf werd het storend. Dus weer schoongemaakt, en we komen dus uit op de hybride variant.



photo 536913



Na weer wat tijdrovend plaatsen van 12 BBS decalletjes is dit dan het voorlopig resultaat.



photo 536925



De kwaliteit en pasvorm van de bijgeleverde decals is enorm hoog. En hoewel ze erg dun zijn, scheuren ze niet.
En dat is maar goed ook, gezien de vormen van die decals.


Eerst de voorvleugel. Alles eerst in carbon, en daarna de tweede laag met de verdere decals.



photo 536915



photo 536916



photo 536917



photo 536918



En dan verder met de achtervleugel.



3 aparte decals alleen al voor de kleine hulpvleugeltjes.



photo 536920



Verder met de "grote" flap van de achtervleugel.



photo 536919



Daarna moet de zijkant weer om die kleine vleugels geplaatst worden.



photo 536921




photo 536922



Daarna ging het mis, en stootte ik met een foute beweging de volledige linkerzijde van de vleugel af.



Een heidens werk om dat weer zodanig te repareren dat de ramp bijna onzichtbaar is geworden.



photo 536923



Dat wijkende deeltje achter de Shell tekst zag ik pas op deze macro foto. Dat krijg je met al dat zwart. Het is inmiddels strak.



photo 536924



Die Marlboro tekst bestaat in totaal uit 4 delen. 2 voor, en twee achter. Apart op twee delen van de achtervleugel. Behoorlijk lastig om dat goed uitgelijnd te krijgen.
Maar het is uiteindelijk goedgekomen.



photo 536926



De vleugels zijn inmiddels verhit geweest, en zitten er strak op met precies de goede glans. Ik overweeg om geen clearcoat meer te gebruiken omdat alles bedekt is door die carbon decals.
Er is dus geen hoogteverschil, en je ziet de tweede decal laag er feitelijk niet los op liggen.
Ik heb dus de kans dat ik het eerder ga verslechteren, dan verder verbeteren.
Ik zal ze nog goed schoonmaken met gedemineraliseerd water en daarna beslissen wat ik ga doen. Ik denk dat het voor het "sealen" feitelijk niet nodig zal blijken te zijn.


Tot een volgende update maar weer.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 25 apr, 2021 14:41 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 11 maart, 2017 17:12 pm
Berichten: 172
Woonplaats: Zwolle
Ligt het aan mij of is het "patroon" van de carbonfibre decals erg grof voor deze schaal?
Het ziet er mooi uit, maar de afstand tussen twee strepen is zo groot dat er een letter van een sponsordecal in past...

Verder complimenten voor de vorderingen.

Erik


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 55 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 10 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement