Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu za 20 apr, 2024 0:45 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 52 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za 13 feb, 2021 23:28 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 05 feb, 2017 12:58 pm
Berichten: 844
De start van het volgende projectje. De wagen van Keke Rosberg. Het is een relatief eenvoudige kit. Ik hoef geen motor te maken, slechts de versnellingsbak met de achterwielophanging.
Ik heb wel wat mods in gedachten. Daarover later meer als ik bij de bouw daar ben aangeland.

Hier het beoogde eindresultaat op de Tameo site.


photo 532253


En hier een overzicht van waar die grote decals moeten komen.


photo 532255


En de decal sheet. En de eerste kleine ramp heeft zich al voltrokken. Ik bewaar alle decals in pastic bakken. Toen ik zo'n bak opende liet het deksel los, en van de vele tientallen decal sheets die daar in zitten viel er 1 uit. Je raadt het al, de dubbele decal sheet van dit model. En die viel precies in een bak water die ik nog op mijn bureau had staan.
Als ik het opzettelijk zou willen, zou het niet lukken, maar nu wel.
Beide sheets compleet doordrenkt. Snel eruit gehaald, afgedept en te drogen gelegd.
Maar ik ben bang dat de decals toch onbruikbaar zijn geworden.
Hopelijk ben ik nu voor dit model door de rampspoed heen. Er is een nieuwe onderweg vanuit Spanje. Maar wel gewoon 1.
Wellicht is straks toch nog een deel bruikbaar als ik vrij heet water ga gebruiken. We zullen zien.


photo 532254


Hieronder het relatief beperkte aantal onderdelen in witmetaal en een paar gedraaide delen.


photo 532248


En de FE delen. Ook vrij overzichtelijk.


photo 532249


Begonnen met de versnellingsbak. Hier nog als dry fit.


photo 532247


En even droogpassen aan het chassis.
Ook al weer een tijdje aan het boren geweest. Daar waar aandrijfassen komen, en de onderkant van de veren met schokbrekers die bij deze wagen aan de binnenzijde zaten.
Daar hebben we meteen de eerste mod te pakken. In deze kit is dat een witmetaal gegoten onderdeel. Ik wil proberen of er genoeg ruimte is voor een after market set met echte veren.


photo 532250



En de versnellingsbak inmiddels voorzien van de bekende zuurbehandeling na het polijstwerk. Doordat het deze keer veel intensiever schoongemaakt is, is het mooi egaal gekleurd naar gun-metal.
De vleugelsteun is gepolijst naar een zilveren glans. Dat is hier op de foto nog niet helemaal goed te zien, maar dat is goed gelukt.


photo 532252




En verder met het boren van diverse gaten van 0,5 0,6 en 0,8 mm. Allemaal gelukt zonder een boortje te breken.
Op dat vlak is een aluminiumkleurige decal voorzien. Ik wil dat vervangen door dun aluminium tape wat ik op maat wil maken met de originele decal als sjabloon.
Dan hebben we echt aluminium op die plaats.



photo 532251



Nu eerst aan de gang met het voorbewerken van alle witmetalen delen. Ontbramen, schuren, en schoonmaken.


Maar dat is voor de volgende update.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 14 feb, 2021 11:45 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 20 dec, 2014 17:19 pm
Berichten: 1394
Woonplaats: Deventer
Wederom een mooi modelletje,

wel balen van de decals zeg, hoe krijg je het voor elkaar :wink:

suc6 met deze bouw.

_________________
mvg, Peter
Bouw in progress: Opel Kadett V8 GTR 1:10 Full Scratch https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=31&t=53079
Finished Model: VW T1 '64 Single Cab Racing Project https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=31&t=50565
Finished Model: Lancia Lasupra http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=31&t=45661
Finished Model: Ford Capri Turbo Zakspeed Disassembled Body. http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=31&t=44773


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 14 feb, 2021 17:45 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 16 jan, 2020 14:28 pm
Berichten: 22
1982......geweldig, maar bovenal tragisch seizoen! Ps. Je topic titel zegt FW09, maar dat moet FW08 zijn!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 15 feb, 2021 0:39 am 
Online
Brouwer

Geregistreerd: ma 14 apr, 2014 15:49 pm
Berichten: 1002
Voor een eenvoudige Tameo kit heeft deze Willams toch best veel onderdelen, dus werk genoeg lijkt me.
Hoeveel pech kan je hebben me bij de start van dit project. :evil: Kan me voorstellen dat er een paar niet nader te noemen woorden gevallen zijn. :wink:
Die aftermarket shocks zijn een hele verbetering denk ik zo. Maar met de alu-tape is het oppassen geblazen. Het kleeft als een malle en het is heel moeilijk om het zonder een rimpeltje aan te brengen. Door de kleefkracht is er geen correctie mogelijk dus bezind eer ge begint.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 15 feb, 2021 6:14 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 27 maart, 2008 13:12 pm
Berichten: 2647
Woonplaats: Houthalen (België)
Mooi project.

Citaat:
Op dat vlak is een aluminiumkleurige decal voorzien. Ik wil dat vervangen door dun aluminium tape wat ik op maat wil maken met de originele decal als sjabloon.
Dan hebben we echt aluminium op die plaats.


Ik gebruik alu tape van de bouwmarkt, is een stuk goedkoper dan BMF en steviger.

Groeten

Pascal

_________________
KeepFightingMichael


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 15 feb, 2021 9:02 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 09 maart, 2014 11:54 am
Berichten: 4392
Woonplaats: Aartselaar
Ben weeral 1en al oog , zonde van de decals als ze niet losgeweekt waren heb je kans dat ze nog gebruikt kunnen worden
Suc6
Marc


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 15 feb, 2021 9:02 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 09 maart, 2014 11:54 am
Berichten: 4392
Woonplaats: Aartselaar
Ben weeral 1en al oog , zonde van de decals als ze niet losgeweekt waren heb je kans dat ze nog gebruikt kunnen worden
Suc6
Marc


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 15 feb, 2021 14:31 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 05 feb, 2017 12:58 pm
Berichten: 844
@ Marc,
Ze zijn niet losgeweekt. Afgezien van 1 afbeelding zijn ze allemaal op hun plaats blijven zitten.
Dus het zou mooi zijn als ze toch nog bruikbaar blijken.
Maar ik dacht altijd dat door het onderdompelen in het water de lijmlaag van die decals geactiveerd is.
En dat daarmee die decals nu vast zitten op het decal vel.
Maar ik zal zeker proberen om te kijken of ze alsnog weer goed willen lossen van her decal vel. Misschien wil gebruik van wat warmer water dan ik normaal gebruik nog helpen.
We gaan het zien.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 20 feb, 2021 16:01 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 05 feb, 2017 12:58 pm
Berichten: 844
Een kleine update.
Probeer toch wat zaken te doen naast al dat voorbewerken.

Test fitting van de voorvleugels.


photo 532648



photo 532649



Alvast wat kleine gedraaide delen op de plaats gebracht. Dan kan ik die alvast niet meer kwijtraken.



photo 532650



Een een test van de nat geworden decal. Die is nog behoorlijk strak om de achtervleugel gekomen. Beter dan bij de vorige McLaren van Hunt. Wel is de decal iets te klein, en moest bijgewerkt worden met zijdeglans zwart. Dat is inmiddels gebeurd, en er is een laagje semi glans clearcoat overheen gegaan. Die kleine blaartjes die je nog ziet op deze foto zijn verdwenen.


photo 532651



Een van de typische Tameo schijven. Nog 3 te gaan.



photo 532652



Ook de rolbeugel bewerkt en op de grondplaat gelijmd. Dat opstaande oogje moet nog rood worden.



photo 532653



En weer even proefpassen op de body.




photo 532654



Een voorbeeld van het gietwerk van Tameo. Goed gelukte complexe gegoten spiegels. Opzetten omdat er een verschillende boven en onderzijde aan die spiegels zit



photo 532655




photo 532657




En bevestigd op de body. Ik kan ze daardoor straks samen spuiten.



photo 532656



In de vorige post sprak ik over het gebruik van aluminium tape in plaats van de decals. Een andere optie is nog het schuren tot korrel 4000 van dat deel, en vervolgens afplakken van dat deel bij het spuiten in wit van de rest van de body.
Ik denk dat ik dat ga proberen. Als dat niet goed uitpakt kan altijd de decal of de alu-tape er nog overheen.


Overigens hoeven deze metalen Tameo kits niet altijd duur te zijn. Deze heb ik samen met de Senna Toleman op de beurs in Houten gekocht voor 30 Euro.
Dus 15 Euro per kit.

Tot de volgende update maar weer.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 21 feb, 2021 2:17 am 
Online
Brouwer

Geregistreerd: ma 14 apr, 2014 15:49 pm
Berichten: 1002
Fijne vorderingen en veel bouwplezier voor weinig geld. :)
Het zal toch niet zo zijn dat alle decals door het onbedoeld voorweken zijn gekrompen? :shock:


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 52 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: cire430 en 18 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement