Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu di 16 apr, 2024 9:04 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 61 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za 06 feb, 2021 17:46 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 27 maart, 2008 13:12 pm
Berichten: 2647
Woonplaats: Houthalen (België)
Tijd voor een "blitz-project". Dat is een redelijk simpele aanpassing van een die-cast model, maximaal een paar weken werk (in tegenstelling tot mijn andere projecten die nooit lijken te eindigen :roll: )

Ik was héél blij toen ik zag dat Solido deze beauty had uitgebracht, voor de prijs van €45 is dit een prima prijs/kwaliteit verhouding.

Foto's geleend van CK-modelcars waar ik het model heb gekocht :

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Op de laatste 2 foto's zijn de wielkappen goed te zien, deze zien er meer uit als tandwielen. Ik heb ze met een bout en moer vastgeklemd en ze met de draaibank van hun tanden ontdaan. Laagje primer en Tamiya X7 erover, de velgen zijn van hun bling-bling chroom ontdaan door er met een Tamiya stift overheen te gaan. Na montage is dit het resultaat (ik moet nog kijken of ik ventielen in de velgen kan monteren) :

Afbeelding

Afbeelding

De cockpit wordt flink onder handen genomen. Om wat ruimte te krijgen onder het dashboard heb ik een groot stuk uit de voorkant van de cockpit gezaagd :

Afbeelding

Ik had niet verwacht om deze grote blokken aan te treffen. Ze vormen deel van de voorste ophanging en zitten in de weg om de bodemplaat van de cockpit te kunnen verlengen. Tijd voor wat freeswerk :

Afbeelding

Afbeelding

Oops, hier zal ik later een nieuw plaatje voor moeten maken :

Afbeelding

In eerste instantie dacht ik om dit onderdeel wat aan te passen :

Afbeelding

Gaatjes geboord om het plaatje in het midden eruit te halen :

Afbeelding

Maar ik heb uiteindelijk besloten om alles zelf te maken, er ontbreken nogal wat buizen op de vloerplaat.

De rolkooi kan ook wat verbetering gebruiken. De bovenste buizen horen niet naast elkaar te lopen, de onderste zit bij de 1/1 auto een stuk lager :

Afbeelding

De zwarte staaf moet ook een buis van de rolkooi zijn, die wordt er af geschuurd en vervangen door alu-buis :

Afbeelding

De voorste benen van de rolkooi moeten er beide uitzien zoals de rechtse, vreemd dat Solido de linker een stuk korter heeft gemaakt. Wordt ook aangepast met alu-buis :

Afbeelding

Deze beide buisjes worden ook weg geschuurd de ruimte achter de stoelen (links op de foto) wordt grondig verbouwd :

Afbeelding

Dit was mijn eerste versie. Referentiefoto's van dit gedeelte zijn niet te vinden :

Afbeelding

Gelukkig is er het bouwverslag van Scratchbuilt die deze auto op schaal 1/8 heeft gebouwd. Zoals zijn naam het zegt, helemaal scratch :

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Verbouwing van de grote bult in het midden :

Afbeelding

En de eerste fase van de afkasting :

Afbeelding

Er is een pak meer werk aan dan ik eerst had gedacht en flink wat details gaan nauwelijks zichtbaar zijn als het model klaar is, maar ik ben nog steeds heel blij met deze aanwinst.

Tot gauw.

_________________
KeepFightingMichael


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 06 feb, 2021 20:15 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 09 maart, 2014 11:54 am
Berichten: 4392
Woonplaats: Aartselaar
wow weer een prachtig model en aan de hand van uw vaardigheid zal dat weer een succes zijn
doe zo verder
Suc6 makker
Marc


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 07 feb, 2021 8:58 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 14 apr, 2014 15:49 pm
Berichten: 999
Hé Pascal, leuk om te zien dat je het (ver)bouwen nog niet hebt verleerd. Je aanpak is meteen weer drastisch en beloofd veel goeds. Ga je volgen. :)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 07 feb, 2021 13:27 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 23 apr, 2005 15:22 pm
Berichten: 6562
Woonplaats: Houthalen (Belgie)
Mooie verbouwingswerken :wink:

_________________
Mvg Johny 8)

"When people rob banks, they go to jail."
"When banks rob people, they get a bonus."

http://www.depaddock.eu/forum/forumdisplay.php?f=66


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 10 feb, 2021 19:49 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 27 maart, 2008 13:12 pm
Berichten: 2647
Woonplaats: Houthalen (België)
Thx guys,

Flink wat gewerkt de afgelopen dagen. Na heel wat meten, dryfitten, aanpassen, dryfitten enz, heb ik de aangepaste firewall in het frame gelijmd :

Afbeelding

Best wel wat moeilijke hoeken om te maken. De blinkende zones is de Tamiya ultra thin lijm die glanzend opdroogt :

Afbeelding

Ziet er allemaal vies en vuil uit door het stof en schuurwater, na een wasbeurt kan de primer er morgen op :

Afbeelding

Even een dryfit van de koelleidingen die lopen van de radiator naar de motor. Aan de rechterzijde van de auto komen er ook 2 van deze leidingen :

Afbeelding

De bodemplaat is helemaal glad geschuurd. Op foto's van de 1/1 is te zien dat die bodemplaat niet de details heeft zoals Solido ze heeft gemaakt. Op deze bodemplaat komen de buizen die het frame van het chassis vormen, jamner genoeg heeft Solido deze niet op hun model aangebracht :

Voor :

Afbeelding

Na :

Afbeelding

De rijhoogte van de voorste wielen heb ik met 2 mm verlaagt door eenvoudig een stukje te schuren.

Voor :

Afbeelding

Na :

Afbeelding

Mocht het niet voldoende zijn, er is nog wat ruimte tussen de band en het spatbord dus kan ik nog altijd wat meer mm's eraf schuren.

Groeten

Pascal

_________________
KeepFightingMichael


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 11 feb, 2021 0:39 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 27 maart, 2008 13:12 pm
Berichten: 2647
Woonplaats: Houthalen (België)
Na een paar uurtjes priegelen met 2mm alu-draad, zijn de meeste buizen van de bodemplaat op maat gemaakt. Dryfit :

Afbeelding

Waar ze elkaar kruisen heb ik ze half door gevijld, ze worden later op elkaar gelijmd zodat het 1 geheel wordt :

Afbeelding

Op deze foto's zijn de 2 diagonale buizen te zien, hierop komt de pook van de versnellingsbaak te zitten :

Afbeelding

Afbeelding

De buizen worden nog van hun gele coating ontdaan en hier en daar wat aangepast zodat ze netjes op elkaar aansluiten.

Als lijm ga ik Cold Weld van JB gebruiken, als het lukt kan ik in die lijm wat lasnaden krassen tijdens het drogen.

Groeten

Pascal

_________________
KeepFightingMichael


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 11 feb, 2021 9:56 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 14 apr, 2014 15:49 pm
Berichten: 999
Ik denk dat het in jouw geval alleen maar gunstig is dat Solido de buizen op de chassis bodem niet heeft mee gegoten. Dat scheelt jouw een hoop schuurwerk en de alu buizen geven veel meer realiteit. :wink:


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 07 maart, 2021 18:54 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 27 maart, 2008 13:12 pm
Berichten: 2647
Woonplaats: Houthalen (België)
Zo af en toe loopt er al eens iets mis ...

Dit keer is het wel héél erg fout gegaan. Ik had het interieur in de primer gespoten en daarna even in een oventje gestoken.

Helaas bleek dat oventje een grill te zijn met een warmtebuis aan de boven- en onderkant.

Na 1 minuut heb ik het interieur eruit gehaald, het was een beetje warm en de verf voelde stevig aan.

Ik dacht nog 2 minuutjes en dan zijn we er ...

Murphy dacht er anders over en had de bodemplaat helemaal bol gezet. Geen probleem, nog even opwarmen en dan kan ik het wel recht plooien.

Nog eens 2 minuten later was dit het resultaat :

Afbeelding

Niet alleen de bodemplaat, maar zowat elk hoekje en kantje was compleet vervormd :

Afbeelding

Afbeelding

Heb een mailtje naar Solido gestuurd om een nieuw interieur te kopen. Het antwoord was : "Wij verkopen geen onderdelen van onze modellen."

Tja, een mailtje van hun naar de fabriek in China is blijkbaar teveel, typisch voor die-cast en resin auto modellen fabrikanten.

Gelukkig heb ik héééééééééééééél veel geduld en wordt alles opnieuw gebouwd.

Ik zal wel een hele hoop onderdelen zelf moeten maken want van de originelen blijft er niet veel bruikbaars over.

Eerst wordt het erger voor het beter wordt, dus breken en zagen :

Afbeelding

Wordt vervolgd.

_________________
KeepFightingMichael


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 07 maart, 2021 19:36 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 22 okt, 2017 18:25 pm
Berichten: 556
Oei, dat is wel een stap terug. Kun je geen tweede kopen en dan onderdelen kopiëren of zo?

_________________
Groet, Martin.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 08 maart, 2021 20:19 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 27 maart, 2008 13:12 pm
Berichten: 2647
Woonplaats: Houthalen (België)
Een tweede kopen is een optie, maar € 45 + € 10 verzending is wat aan de hoge kant. Dat bedrag zet ik aan de kant om de 956LH New Man van Solido aan te schaffen.

Langzaam maar zeker wordt het interieur terug gebouwd. Dit is een overzicht van het werk van de afgelopen 3 dagen :

Afbeelding

Afbeelding

Ziet er scheef uit op de foto, dat komt door de hoek waarin de foto is genomen :

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De brandblussers worden zelf gemaakt :

Afbeelding

De stoel heb ik met zelfklevend verband bekleed :

Afbeelding

Als dit zwart geverfd is, geeft het een ruw oppervlak zoals bij de 1/1 auto :

Afbeelding

_________________
KeepFightingMichael


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 61 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 7 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement