Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 18 apr, 2024 16:18 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 52 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do 11 feb, 2021 18:43 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 05 feb, 2017 12:58 pm
Berichten: 843
Bij deze de slotfoto's. Deze keer zonder display foto. Dit omdat deze auto niet in een case komt, maar in "geopende" toestand in mijn vitrine.

Als laatste inhoudelijke karweitje resteerde nog het bewerken van de 4 zilverkleurige wielmoeren.


photo 532051



photo 532052



photo 532053



En dan de eindfoto's.


photo 532054



photo 532056



photo 532055



photo 532057



photo 532058



photo 532059



photo 532060



photo 532061



photo 532062



photo 532063



photo 532064



photo 532065



photo 532066



photo 532067



photo 532068



photo 532069



photo 532070


De stofjes die je hier en daar op de foto's nog ziet, zitten er gewoon bovenop.


Aanvankelijk zou mijn volgende bouw een 1/20 MFH Ferrari worden. Echter ter voorbereiding maak ik eerst nog de 1/43 Williams FW 08 van Keke Rosberg (Inderdaad de vader van)
De reden is dat ik de kwaliteit van het spuitwerk nog wat wil verbeteren. Door die enorme oppervlakten van die 1/20 modellen en de grote decals waar overheen gespoten moet worden met de clearcoat.
Ik meen toch nog een licht golvend effect te zien op de macro foto's bij de McLaren van Hunt. De FW 08 van Rosberg heeft ook heel grote decals voor de groene kleur. Normaal had ik die willen spuiten, maar de goede kleur van Zero Paints is momenteel moeilijk te krijgen. Door de Brexit levert mijn vaste Engelse winkel niet meer rechtstreeks aan Europese consumenten.
Dus nu toch maar die grote decals gebruiken om te zien of ik met wat meer schuren en polijsten na de clearcoat de zaak nog iets gladder kan krijgen.
En dan met die ervaring die Ferrari an te pakken.
Ik heb op dit forum een prachtige MFH Ferrari (126C geloof ik) gezien. Het doel is dan om wat spuitwerk betreft in de buurt van dat model te komen.

Maar eerst dus de Williams van Rosberg.
Is verder niet zo'n gedetailleerd model, dus ik hoor wel of er interesse is dat ik die bouw toch op dit forum plaats met de gebruikelijke foto's.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 11 feb, 2021 19:43 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 11 maart, 2017 17:12 pm
Berichten: 172
Woonplaats: Zwolle
Ik vind hem weer prachtig :brouw:
Staat vast mooi in de vitrine.
Wat mij betreft is een verslag van een F1 auto altijd welkom. Daar zijn er veel te weinig van op dit forum!

Erik


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 11 feb, 2021 21:44 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 09 maart, 2014 11:54 am
Berichten: 4392
Woonplaats: Aartselaar
Ondanks wat probleempjes toch weer een heel mooie Formule geworden
Proficiat
Marc


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 12 feb, 2021 0:37 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 16 jan, 2020 14:28 pm
Berichten: 22
Prachtig resultaat, hulde! Voor wat betreft de Williams van Rosberg, zeer geinteresseerd... ik volg altijd met zeer veel plezier je topics! Oja, misschien heeft Spotmodel de groene verf die je zoekt?

Heb net even gekeken, en ze hebben daar de keuze tussen 30 of 60ml!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 12 feb, 2021 1:29 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 05 feb, 2017 12:58 pm
Berichten: 843
@feelgood.
Dank voor het meedenken. Maar als je doorklikt zie je in een oranje text dat ze de eerstvolgende zending 30 april verwachten.
Tegen die tijd hoop ik een begin te hebben gemaakt met de Ferrari 312T4.

We zullen zien hoe de decals uit gaan pakken voor de Williams. Anders kan ie altijd nog weer in de remolie.
Maar er is nog een reden om eerst toch de decals te proberen. Er zitten namelijk weer uiterst dunne biesjes aan, die je in deze schaal niet gespoten krijgt.
Je kunt dat dan proberen op te lossen door die biesjes redelijk breed af te snijden, en vervolgens aanbrengen over het gespoten deel. In 1 van de tutorials op de Tameo site doen ze dat ook. Toevallig ook een Williams van een ander type. Toch zie je daar een behoorlijk kleurverschil.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 12 feb, 2021 9:54 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 14 apr, 2014 15:49 pm
Berichten: 1001
Je mag zeer zeker tevreden zijn met je bereikte eindresultaat in deze. Ik vind hem zeer geslaagd. Ik denk wel dat ik voor de routing van de bogiekabels de optie van Tameo had genomen , die zien wat natuurlijker uit. Bij jouw versie lijken ze erg strak (te veel onder spanning) te staan.
Verder denk ik dat je bij je vervolg projecten mogelijk nog iets meer winst kan bereiken t.a.v. de gladheid van de laklaag door nog vóór het aanbrengen van de primer het witmetaal zo glad mogelijk schuren en vervolgens te polijsten met staalwol. Hierna goed wassen/ontvetten in een sopje om de primer een goede hechting te geven. Elke oneffenheid, hoe klein ook wordt weer geaccentueerd door de volgende laklagen.
Vergis je niet, ik ben zeer onder de indruk van je kunsten maar ik wil graag meedenken in je streven naar een nog hoger niveau. :wink:

Wat mij betreft graag elk project hier tonen s.v.p.
Gr. Eric


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 12 feb, 2021 14:35 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 05 feb, 2017 12:58 pm
Berichten: 843
Dank voor je feedback Cire430. Die bougiekabels mogen inderdaad wel iets ruimer. De bijgevoegde kabels van Tameo waren soepeler, maar veel te dik.
Voor wat betreft de laklaag. De ondergrond was glad genoeg. De body heeft zelfs nog in de polijst trommel gedraaid. De verflaag zelf was ook nog strak.
Dat golvende is pas ontstaan bij het aanbrengen van de 2k clearcoat laklaag. En dan vooral de bovenkant van de body zelf, over die rode decals.
De zijkanten, en ook de voorvleugel sectie is prima.
Ik denk dus dat ik die clearcoat iets te dik heb opgebracht. Maar ook het feit dat de laklaag op de decal komt speelt wellicht een rol.
Daarom wil ik bij die Williams eens kijken of verschillende dunne laagjes voordat ik de wetcoat aanbreng nog verbetering gaat brengen.
Samen met een iets ruimer gebruik van verdunner bij het mengen van die 2K laklaag.
Ook waren de decals 2 maal met gedestilleerd water schoongemaakt om allee eventuele resten van de decal vloeistoffen te verwijderen.

Maar we gaan gewoon op weg om te proberen de afwerking bij de Williams naar een hoger niveau te krijgen.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 12 feb, 2021 15:53 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 05 feb, 2017 12:58 pm
Berichten: 843
Op de zesde foto kun je goed zien wat ik bedoel. Daar zie je de voorvleugelsectie heel strak en glad, en de body erachter zie je wat golven.
Meest waarschijnlijke oorzaak is toch te dik gespoten met de clearcoat.
Nadeel van die zero paints 2k diamond coat is dat ie inderdaad heel erg hard wordt, en dus moeilijk te schuren.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 12 feb, 2021 19:27 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 27 maart, 2012 21:12 pm
Berichten: 2308
Woonplaats: R’dam
Jongens, jongens we hebben het hier nog steeds over een 1:43 bouwkit hé. :wink:
Streven naar perfectie is mooi, maar het is ook nog steeds delicaat handwerk.

Ik vind het een wonderschoon resultaat.
Ook de keuze om bijvoorbeeld bij de blussers en bovenop achter de stoel géén kabels aan te brengen is denk ik een juiste geweest. Vleugel achter zie ík uiteindelijk ook helemaal geen omissies meer.

Uiteraard ben ik ook weer benieuwd naar een volgende.
Maar zou het natuurlijk ook begrijpen als je eens een keer recht-toe recht-aan wilt bouwen zonder zo’n prachtig verzorgd verslag.

Complimenten en een buiging weer. :brouw:
Odorf

_________________
Net afgerond:1:160 VW busjes en meer
verslagen ... diep achter in de ijskast:
Diorama rondom een oude Unimog
Henschel HS22 in 1:160Lancia 037 in 1:24


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 14 feb, 2021 2:50 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 27 maart, 2008 13:12 pm
Berichten: 2647
Woonplaats: Houthalen (België)
Net het hele verslag gelezen. Gepriegel op de vierkante millimeter, maar wel heel mooi gepriegel met een prachtig model als resultaat.

Puik werk

Citaat:
Het maken van stukjes injectienaald van 2 mm zonder de buisjes dicht te knijpen wil nog niet lukken. En ook het buigen van een bocht in zo’n buisje lukt nog niet goed.
Toch moet het kunnen. Een Japanse top modelbouwer heb ik het zien doen.


Ik heb de japanse bouwer Clay (die de detail-sets maakt voor de 1/24 Porsche 956 en 962) het ook al zien doen.

Normaal gezien zijn injectienaalden gemaakt in staal. Om dat te temperen moet je het rood gloeiend verwaren en dan langzaam laten afkoelen.

Om het dicht knijpen te vermijden, kan je een staaldraad of een speld nemen die precies in het buisje past.

Buigen kan je doen door een speld te gebruiken die buigzaam is en niet breekt.

Ook hier kan je eventueel de speld of staaldraad temperen, of buigen wanneer je het hebt verhit.

Gebruik tangen om buisjes te buigen, die glad platbek zijn. Mocht je toch platbek tangen met ribbels willen gebruiken, leg het buisje dan evenwijdig met de ribbels.

Het buisje moet namelijk een beetje kunnen bewegen in de tang om een mooie rond bocht te krijgen.

Groeten

Pascal

_________________
KeepFightingMichael


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 52 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 36 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement