Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 29 maart, 2024 13:55 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 52 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo 23 dec, 2020 0:55 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 05 feb, 2017 12:58 pm
Berichten: 833
De eerste vorderingen van het McLaren projectje. Het gaat om een Tameo WCT kit. Die zijn extra gedetailleerd. Ook zijn dan sommige body panels te verwijderen waardoor meer details zichtbaar zijn.
Deze kit is al wat ouder, en dat kun je merken aan het gietwerk. Dat heeft net iets meer werk nodig om goed te passen. Ook zijn er wat gietnaden zichtbaar.
Echter niets vergeleken met het vorige project.

Eerst zoals Tameo hem zelf gebouwd heeft. Hier zonder de Marlboro reclame. Die wordt wel gewoon meegeleverd, zodat je de wagen in de correcte livery kunt maken.
De luchthappers zijn hier wit. In werkelijkheid waren ze helemaal zwart.

photo 527281



photo 527282


De voorvleugel bewerkt en voorzien van de wing end plates. Die zijn mooi dun.


photo 527285



Hetzelfde voor de achtervleugel.


photo 527292



De wielen in elkaar gezet.



photo 527287



photo 527288



Het motorblok met versnellingsbak in wording.


photo 527286



photo 527283



photo 527284



photo 527289



photo 527291



photo 527298



photo 527299



De witmetalen gietstukken vereisen nog wat nabewerking.


photo 527295


photo 527293


Gelukkig laat het witmetaal zich makkelijk bewerken.


photo 527297


Veel droog passen is een must om nabewerkingen als de zaak in kleur is gespoten te voorkomen.


photo 527294


Tot de volgende keer maar weer.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 23 dec, 2020 2:55 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 14 apr, 2014 15:49 pm
Berichten: 990
Je hebt de vaart er al meteen flink inzitten. Motorblokje krijgt al aardig vorm en toont prima. Wat een verschil van voor en na bewerking van het witmetaal. :)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 23 dec, 2020 13:09 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 07 jul, 2012 12:00 pm
Berichten: 923
Ben benieuwd, succes met de bouw..... :brouw:

Gerhard


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 23 dec, 2020 18:08 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 27 maart, 2012 21:12 pm
Berichten: 2308
Woonplaats: R’dam
Kijk dat is alweer een prachtige start.

-Popcorn, >check :brouw:
-Drankje, >check :brouw:
-Luie stoel >check :brouw:

Laat de updates maar komen. :mrgreen:

Succes!

_________________
Net afgerond:1:160 VW busjes en meer
verslagen ... diep achter in de ijskast:
Diorama rondom een oude Unimog
Henschel HS22 in 1:160Lancia 037 in 1:24


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 23 dec, 2020 21:58 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 09 maart, 2014 11:54 am
Berichten: 4383
Woonplaats: Aartselaar
Hetgeen moet geschreven worden is al geschreven dus ik ga gewoon lekker volgen en genieten
Marc


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 23 dec, 2020 23:12 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 20 okt, 2014 20:28 pm
Berichten: 209
Woonplaats: Lengenfeld Oostenrijk
Leuk project, ben benieuwd naar je vorderingen :brouw:


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 27 dec, 2020 13:17 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 05 feb, 2017 12:58 pm
Berichten: 833
Hierbij een kleine update van een aantal detail werkzaamheden. Nooit het leukste deel van de hobby voor mij. Dat blijft toch om alle gespoten en voorbewerkte onderdelen in elkaar te zetten voor het eindresultaat.
Maar goed, daar kom je niet zonder de ook wat minder enerverende stapjes.

De beugel waar later nog een FE deel komt wat uiteindelijk het instrumentenpaneel moet gaan worden.

photo 527296


Juist achter de roll bar moet een paneel komen met nogal wat details.


photo 527645


Eén daarvan is een kegelvormig object wat zilver moet worden. Dit deel is nog voorzien van een staafje van het gieten. Dat deel heb ik in de dremel vastgezet en via schuurpads tot 12.000 en polijstpasta gepolijst tot een voor mij voldoende zilveren glans.


photo 527646


De roll bar passend gemaakt voor de gaatjes in het FE deel. Dit FE deel is van messing. Dat moet aluminium worden, dus ik kan mijn polijstmethode niet gebruiken. Dat wordt dus primen, daarna een zwarte glanzende grondlaag, en tenslotte de aluminium kleur. Dunne laagjes om de details niet te laten verdwijnen straks.


photo 527647


En alvast een FE deel ingelijmd.

photo 527648


De voorste uprights met de luchthappers bewerkt en de gaatjes geboord.


photo 527649


De ontstekingsunit voorzien van 8 gaatjes van 0,4 mm voor de bougiekabels. Dat lukt me steeds beter. Oefening baart kunst zullen we maar zeggen.


photo 527650


Volgens de manual moet de vleugelsteun geheel wit worden. In werkelijkheid is de onderkant het sluitstuk van de versnellingsbak. Ik heb het daar om met het bekende zuur bewerkt.
Dat kan ik later afplakken zodat de rest van de vleugel gewoon wit gespoten kan worden.


photo 527651


De remschijven bestaan in deze kit uit 3 delen.
Ze moeten later gun metal worden. Ik wil proberen dat ook met zuur te bereiken. Maar de Birchwood Casey Brass Black die daarvoor nodig is blijkt in heel Nederland niet leverbaar op dit moment.
Ik zoek er nog even naar, en anders moe ik het gewoon op kleur gaan spuiten.

photo 527652

Door die 3 lagen zien de schijven er best goed uit. Bij de 2-laags versie is het altijd lastig om het geventileerde deel mooi recht op elkaar te krijgen.
Op deze wijze lukt dat veel beter.
Van de andere kant verdwijnt het geheel later volledig in de velg, zodat je er eigenlijk weinig tot niets van terugziet.

photo 527653


En nog even droogpassen op de upright. Altijd belangrijk, maar bij dit soort metal kits nog meer dan anders.


photo 527654


Tot de volgende update maar weer.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 28 dec, 2020 11:46 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 14 apr, 2014 15:49 pm
Berichten: 990
Toch erg leuk om ook deze "kleine" stapjes te volgen zeker doordat je ze zo duidelijk fotografeert. :)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 03 jan, 2021 1:18 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 05 feb, 2017 12:58 pm
Berichten: 833
Verder met een reeks kleine stapjes om alle delen voor te bewerken en goed passend te maken.
Als dit allemaal gereed is kan het ontvet worden en in de primer gezet.
Het idee is dat de uiteindelijke assemblage dan snel en zonder veel tegenslag soepel zal verlopen.
Dat is althans het idee.

De delen van de de achterste uprights, aandrijfassen en remmen.

photo 528242


De achtervleugel geassembleerd.


photo 528243


Het stuurhuis voorzien van het gaatje voor de stuurkolom. Dit deel zal samen met andere delen nog een uurtje of vier in de polijsttrommel met schelpenzand doorbrengen.


photo 528244


Nog een zeer klein onderdeel. Al voorzien van een boorgaatje. De pin moet nog verwijderd worden.


photo 528245


Beide brandblussers voorbewerkt.


photo 528246


Delen van de voorwielophanging. Weer wat snijden, vijlen en schuren om tot de juiste vorm te komen.


photo 528247



Radiatordelen. Later komen hier FE delen op.


photo 528248


Gepolijste koelwaterbuizen om later aan de motor bevestigs te worden.


photo 528249


Witmetalen calipers voor de schijven. Losgesneden van de sprues en voorbewerkt.


photo 528250


Verder met wat FE delen.


Passen.


photo 528252


En buigen.


photo 528251


Dat steeds weer passen komt voort uit het feit dat als je dat bij dit soort kits nog moet doen bij de eindmontage, dat vaak niet meer goed wil lukken. Je kunt er dan bijvoorbeeld niet meer met een boor of vijl goed bijkomen.
Het is nu veel werk, maar straks schud ik een keer met de zak onderdelen, en voila; het model valt bijna uit zichzelf in elkaar. (Iets overdreven uiteraard).

photo 528253


photo 528254


photo 528255


In deze kit is een deel van de FE delen in zeer dun messing uitgevoerd. Als je er naar wijst verbuig je het al.


photo 528256


Ook nu weer passen, passen en passen.


photo 528257


photo 528258


photo 528259


Mooi recht op de versnellingsbak.


photo 528260


Daarna nog weer wat buigen.


photo 528261


En pas maken zodat straks de torsie stang goed gaat passen


photo 528262


Van boven kun je zien dat er een kleine verdikking is voorzien zodat de torsiestang precies tot de goede afstand op het del van de ophanging komt.


photo 528263


Nog even door met dit soort werkzaamheden. Maar het aantal onderdelen wat ik nog te gaan heb neemt gestaag af. Hoop binnen niet al te lange tijd met de primers aan de slag te kunnen.


Tot de volgende update maar weer.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 03 jan, 2021 2:11 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 14 apr, 2014 15:49 pm
Berichten: 990
Wat is dat foto-ets materiaal toch mooi spul. Doordat het zo fijn/dun is uitgevoerd is het bij uitstek geschikt voor deze schaal. Mooi werk. :)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 52 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 18 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement