Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu di 16 apr, 2024 20:24 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 52 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 01 feb, 2021 11:13 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 05 feb, 2017 12:58 pm
Berichten: 843
@cire 430,

Dit model is van de Franse GP van 1976. Daar werd die korte stoel gebruikt omdat Hunt niet goed in de cockpit paste. Wellicht had dat te maken met die twee brandblussers. Op de meeste foto’s staat 1 brandblusser.
In het Tameo model van 1975 waarin Fittipaldi wereldkampioen werd zit een stoel met de gebruikelijke “lange” zitting.
En daar zit inderdaad ook maar 1 brandblusser in.
Op dit forum staat ook nog een 1:12 uitvoering van deze auto. Dat is toevallig ook een versie met die korte zitting.
Zal wel niet erg comfortabel hebben gezeten.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 02 feb, 2021 0:24 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 14 apr, 2014 15:49 pm
Berichten: 1001
Leuk/interessant om te weten. Je hebt je goed verdiept in je onderwerp. :)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 02 feb, 2021 17:02 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 05 feb, 2017 12:58 pm
Berichten: 843
@cire 430
Ach,
Eigenlijk is het omgekeerd. Ik ben al ruim 40 jaar een groot F1 fan. En pas sinds een paar jaar bouw ik deze modellen.
En dan is het een deel van de hobby voor mij om precies uit te zoeken met welke specificaties en bestickering zo’n wagen in een specifieke race was uitgevoerd.
En dan weet ik ook wel dat wellicht niet iedereen het belangrijk vindt of er nu bijvoorbeeld 1 of die keer 2 brandblussers in zaten. Maar ik vind het leuk om het zo precies mogelijk te krijgen.
Als deze klaar is, probeer ik eens zo’n voor mij reusachtig 1/20 model. Daar kun je jezelf makkelijker uitleven met allerlei extra details.
Ik heb op dit forum al prachtige voorbeelden gezien. Niet in het minst bij de Ferrari van jou.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 04 feb, 2021 0:47 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 05 feb, 2017 12:58 pm
Berichten: 843
En alweer de volgende update. Zo'n avondklok helpt wel met de voortgang.

Het motorschot met de radiatoren op de plaats gebracht. Past er mooi tussen.


photo 531139


Ook de zij radiatoren in de body geplaatst.


photo 531140


Ook de voorste roll bar met de instrumenten en de steun geplaatst. Past allemaal perfect.


photo 531138


De gordels voorzien van de FE gespen en sluitingen.


photo 531137



En de gordels geplaatst. Ik ga nog even na of de uiteinden van de gordel boven niet toch een chroom kleurtje horen te krijgen.



photo 531141



Verder met de roll-bar constructie achter de stoel.


photo 531143


photo 531144


Daarna even controleren of de airbox er goed overheen past.


photo 531142


En een dry fit van de cockpit, airbox en neus op de body. Het sluit gelukkig allemaal mooi aan.


photo 531145



photo 531146



Beide stuurstangen op maat gemaakt. Daarvoor het zilver nikkel metaaldraad gebruikt in plaats van het bijgeleverde rvs staal. Het zilver nikkel lijkt meer op chroom en is zachter waardoor je het makkelijker op de exacte lengte krijgt.



photo 531147



photo 531148



Tenslotte nog een uitgesteld vervelend klusje. Dat omdat het heel lastig is om het goed te krijgen. Het is erg dun plastic, waar je zonder mal en een nauwelijks zichtbaar meegegoten naad met de hand het raam moet uitsnijden.


photo 531151


Hieronder het voorlopig resultaat. Het zal na het drogen nog schoongemaakt en nabewerkt worden. Ook moeten er nog gaatjes in gesmolten worden. De spiegels moeten aan het cockpitraam bevestigd worden.


photo 531149



photo 531150



Nog best veel te doen, maar het begint een beetje op de auto te lijken die het moet gaan worden.
De neusconstructie, de motor, de achterwielophanging met versnellingsbak, de achtervleugel en de wielen moeten nog gemonteerd worden.

Tot de volgende update maar weer.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 04 feb, 2021 10:49 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 14 apr, 2014 15:49 pm
Berichten: 1001
Ziet er erg goed uit en erg fijn dat de body-delen zo mooi aansluiten. Ik denk dat je gelijk hebt wat betreft de bovenste gordel bevestigingen maar met het "kappie"erop zie je ze niet meer. Ga je de luchtinlaten van de airbox nog donker inkleuren? :)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 04 feb, 2021 16:01 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 05 feb, 2017 12:58 pm
Berichten: 843
@cire430,
Jazeker, is inmiddels gebeurd. Vereiste nog wat afplakwerk omdat ook de binnen zijwanden van die inlaten donker moesten, en je de randen aan de buitenzijde natuurlijk wit wil houden.
Uitboren is ook nog overwogen, maat was hier door de vorm van de airbox geen optie.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 04 feb, 2021 21:43 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 27 maart, 2012 21:12 pm
Berichten: 2308
Woonplaats: R’dam
Echt perfecte en feilloze bouw.
Mooie foto’s ook weer.

Ik kan me niet voorstellen dat die bevestiging van de gordels blauw zou zijn.

Passing Van de ‘losse’ delen is ongelofelijk,

Ruitje is ook goed gelukt!

Complimenten alom.
:brouw:

_________________
Net afgerond:1:160 VW busjes en meer
verslagen ... diep achter in de ijskast:
Diorama rondom een oude Unimog
Henschel HS22 in 1:160Lancia 037 in 1:24


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 07 feb, 2021 3:06 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 05 feb, 2017 12:58 pm
Berichten: 843
Alweer een volgende update. Het einde begint in zicht te komen.

De luchtinlaten zwart gemaakt. De randen zijn nog iets rafelig, maar dat is inmiddels weggewerkt.


photo 531559


De spiegels op de ruit bevestigd. Ik heb dat met de pin gedaan door de ruit heen. Vervolgens de pin afgevijld. Wellicht was het nog iets mooier uitgepakt als ik de pin had verwijderd en de spiegels direct op de ruit had gelijmd.


photo 531560



De spiegels voorzien van een beetje spiegelend chroom.



photo 531561



Tameo heeft zelfs voor de bodem een mooi typeplaatje voorzien.



photo 531562



De hoekverstellingsplaten voor de achtervleugels bevestigd.



photo 531563



Omdat de uitlaten straks direct opgelijnd in een steun moeten vallen heb ik ze nu vast bevestigd. Ik kan ze nu goed bijbuigen en precies goed krijgen. Een voordeel van witmetaal.


photo 531564



De versnellingsbak met de achterwielophanging verbonden met het motorblok.



photo 531565



photo 531566



En dan het huwelijk met het chassis.



photo 531567



Er moeten nog twee koelbuizen tussen gefrommeld worden. Duurde even, maar ze zijn uiteindelijk op de plaats gekomen.


photo 531568



photo 531570




De onderste afstandhouders op de plaats.



photo 531569



Beide kanten sluiten goed aan wat de lengte betreft. Daardoor ben ik ook vrij zeker dat alles recht is uitgekomen.



photo 531571



De voorste steun met de accu bevestigd aan de bulkhead. Daarna de pinnen afgevijld zodat de achterzijde volkomen vlak is. Die montage op het chassis luistert erg precies. Dit om straks de demontabele voorvleugel goed strak regen de rest van het model te krijgen zonder al te grote naden.



photo 531572



Van de voorzijde gezien.



photo 531573



Ook de bovenste afstandhouders op de plaats gebracht, en de oliekoeler van de versnellingsbak geplaatst.
En toch de bovenste delen van de gordel van een chroomlaagje voorzien.


photo 531574




photo 531575



De bulkhead bevestigd aan het chassis.



photo 531579



De achtervleugel naar de eindbestemming.



photo 531578



En weer even passen en afstellen van de body panels.



photo 531577




photo 531576



Nog wat laatste werkzaamheden. Plaatsen van 2 motorsteunen. Plaatsen van de wielen en het aanbrengen van de wielmoeren.


Bij de volgende update zijn de eindfoto's voorzien.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 07 feb, 2021 9:09 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 14 apr, 2014 15:49 pm
Berichten: 1001
Wat lijkt ie ineens groot geworden nu bijna alle componenten zijn geplaatst. Passing is prima en alles perfect uitgelijnd. :)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 07 feb, 2021 13:22 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 23 apr, 2005 15:22 pm
Berichten: 6562
Woonplaats: Houthalen (Belgie)
Schummie schreef:
......................

Uiteindelijk heb ik zelfs hittebehandeling gebruikt. Met een electrische verfbrander. Daardoor krimpt de decal, maar je hebt wel een risico dat de zaak smelt of breekt.

..............................................


Ga eens op zoek naar een kleine reisföhn, action ofzo. Die zijn echt handig en kosten niet zoveel.
Ik heb ook zo eentje en is echt een aanrader.

Voor het overige niks dan lof voor wat je hier laat zien, petje af hoor 8)

_________________
Mvg Johny 8)

"When people rob banks, they go to jail."
"When banks rob people, they get a bonus."

http://www.depaddock.eu/forum/forumdisplay.php?f=66


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 52 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Midnight Creep en 34 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement