Na de bouw van de Fiat Mefistofele heb ik de smaak te pakken en ga voor een 2e 1/12 model. Ik had de Alfa Romeo 8C Monza in mijn hoofd, maar Italeri heeft deze maand een nieuwe kit uitgebracht: de 8C2300 Roadster – de ‘weguitvoering’ van de 8C Monza racer. Volgens de reclame met ‘nieuwe moulds’ en zelfs wat PE … ik ben benieuwd
!
Alfa Romeo ontwikkelde de 8C 2300 primair als een racewagen. De 8-cylinder had een inhoud van 2.336 cc en een vermogen van rond de 180 PK. Uitermate succesvol als racer in de jaren ’31-’34 in allerlei verschillende vormen van wedstrijden: de Grand Prix van Italië (daar komt de naam Monza vandaan), Francorchamps, maar ook de 24-uurs van LeMans (4 x winnaar in ’31-34) en de Mille Miglia bijvoorbeeld.
Eigenlijk is er geen 8C 2300 hetzelfde
… sterker nog, de 8C 2300 Roadster als typenaam bestaat helemaal niet. Alfa Romeo verkocht het chassis (Lungo [de Torpedo] of Corto wielbasis) als basis, waarna het koetswerk door een verscheidenheid aan carrosseriebouwers (Carrozzeria) werd gemaakt. Waaronder namen die we nog steeds kennen: Zagato, Pinini Farina, Brianza, Carrrozzeria Touring, Castagna, Graber, Worblaufen (DL), Tuscher (ZW) en Figoni (FR). In totaal zo’n 190-200 stuks.
Alfa Romeo zelf heeft ook een aantal exemplaren gebouwd, dat konden ex-racers zijn die van wat aanvullende carrosseriedelen (spatborden, koplampen, reservewiel) werden voorzien.
De weg-auto’s hebben veelal de uit die tijd bekende, lange vloeiende spatporden met treeplank, met reservewiel achterop (Zagato en Brianzo-koetsen zijn typische voorbeelden) en de meer op sportief gebruik gerichte modellen hadden de minimale, aangeplakte korte spatborden en het reservewiel indien aanwezig vastgesjord aan de zijkant.
De originele 8C’s zijn een vermogen waard (tussen de € 10 – 15 Miljoen), en de perfect gerestaureerde exemplaren staan in diverse musea of zijn privé-bezit – maar komen vrijwel niet meer op de openbare weg. Verzekeringsdingetje, denk ik
Geen nood: een bedrijf in Argentinië, Pur Sang, maakt replica’s, tot in details gelijk en veelal met dezelfde productietechnieken vervaardigd voor het luttele bedrag van $ 450.000. In Jay Leno’s Garage staat zo’n exemplaar.
De 8C 2300 kom je tegen met namen als Monza (de racer), maar ook Spyder, Spyder Corsa, Le mans, Mille Miglia en … de Monza Scuderia Ferrari. Het ontbrak Alfa zelf aan financiële middelen om met een fabrieksteam actief te zijn en Scuderia Ferrari werd eerst de officieuze race-afdeling van Alfa Romeo, in ’33 de officiële – zo is het het huidige Scuderia Ferrari ontstaan. De Alfa’s werden wel al voorzien van het bekende steigerende paardje
. Zij ontwikkelden het blok via een 2600cc naar een (1934) 2900cc uitvoering met 220 PK.
Lang verhaal – en nu de kit van Italeri. Hiervoor heeft, naar mijn mening, een Monza Scuderia Ferrari uit 1932 model gestaan (dubbele ruitjes, iets uit elkaar, strakke opbouw naar de cockpit, achterkant) met een carrosserie van Alfa zelf – dicht bij de Monza racer, met aangebrachte verlichting en spatborden).
Helemaal kloppen doet hij niet als ik de kitfoto’s bestudeer, o.a. de bevestiging en vorm van de voorspatborden, maar ik ga onderweg eens kijken wat er wel en niet kan. En Ferrari-decals bestellen, die variant wil ik er van maken.
De kit is onderweg, zou morgen binnen moeten zijn. Dan laat ik jullie weten en zien hoe het er uit ziet. Ik heb de stash aan micro-boutjes / moertjes / klinknagels alvast aangevuld! Zero Paints heeft de juiste, dieprode, bijna bordeaurode kleur, ook besteld.