Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 19 apr, 2024 22:49 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 91 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5 ... 10  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 19 apr, 2021 20:06 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 10 mei, 2016 11:08 am
Berichten: 700
Woonplaats: Stolwijk
Door een hardnekkige thuiswerkblessure (ontstoken bicepspees) is er een aantal maanden niet geplakt. Ik probeer het langzaam weer een beetje op te pakken. De carrosseriedelen zijn voorzien van klinknagels en moeren, met de Scuderia Ferrari-variant als voorbeeld.

photo 536671

photo 536670

Vanwege de herstart zoek ik even een tussendoor-projectje, en het motorblok leent zich daar uitstekend voor.
De losse onderdelen heb ik waar het wat toevoegt voorzien van resin- of echte boutjes en in verschillende kleuren aluminium gespoten, zodat er wat variatie in het blok komt. De boel staat nu in de hoogglans als basis voor de weathering.

photo 536672

En alvast deels in elkaar gezet:

photo 536674

photo 536673

Voor het luchtfilter heb ik PE en een stukje Mesh gebruikt. Ik verwacht dat na wat weathering (niet te gek) dat de kleurnuances wat beter uitkomen, ik vind dat modellen na een laagje matte vernis vaak aan diepte winnen.

Nu verder met het onderframe en de vering, dan kan de boel in de primer.

_________________
Groet, Ruud

Onderhanden werk: Lancia-Ferrari D50 MFH 1/12
Recent Afgerond: Fiat Mefistofele 1/12, Alfa Romeo 8C 2300, Bentley Blower 1930 1/12, Bugatti Type 35 B 1/12
Volgend project / stash: M1240A1 MRAP 1/32, Meng Panther, of MiniArt Stug III ausf. O


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 20 apr, 2021 7:47 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 20 okt, 2014 20:28 pm
Berichten: 209
Woonplaats: Lengenfeld Oostenrijk
Heel gaaf aan het worden!!

Wat je ook nog kan doen na het weatheren en je matvernis, om wat oliesporen te simuleren, is een beetje glanslak mengen met een drupje donker bruin/zwart en een heeel klein stipje goudverf (echt zo weinig dat je het bijna niet zien, goud overheerst snel..), en dat hier en daar aanbrengen. Werkt heel goed.
Beetje 'zweetolie' rondom de klepdeksels enzo en aan de onderkant van het blok en de versnellingsbak wat druipseltjes. geeft wat contrast tegen de matte afwerking en wat extra voor een realistische look.
Ben benieuwd naar het vervolg :brouw:

Hein


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 20 apr, 2021 10:28 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 14 apr, 2014 15:49 pm
Berichten: 1002
Erg mooi dit. Het motorblok op zich is al een juweel om van te genieten met o.a. die koelribben op het inlaatspruitstuk.
Ik snap alleen niet goed waarom je eerst het blok in de hoogglans spuit, (vóór het weatheren) en nadien toch weer in de matte vernis voor meer diepte? Heeft dit met de weather techniek te maken? :?


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 20 apr, 2021 16:51 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 10 mei, 2016 11:08 am
Berichten: 700
Woonplaats: Stolwijk
@Hein: gemak dient de mens :D ... ik heb de kant-en-klare oliewash van AK. Overigens ben ik daar heel voorzichtig mee, de blokken schijnen redelijk ‘droog’ te zijn. Dit model houd ik meer bij ‘volledig gerestaureerd’ dan de Fiat Mefistofele.

@Cire: ja, de washes vloeien mooier / zijn makkelijker te bewerken op hoogglanslak. Ik werk met AK washes, die zijn NIET op waterbasis, dus als je die wilt bewerken zou je de verf / onderlaag ook beschadigen - vandaar de vernislaag.

_________________
Groet, Ruud

Onderhanden werk: Lancia-Ferrari D50 MFH 1/12
Recent Afgerond: Fiat Mefistofele 1/12, Alfa Romeo 8C 2300, Bentley Blower 1930 1/12, Bugatti Type 35 B 1/12
Volgend project / stash: M1240A1 MRAP 1/32, Meng Panther, of MiniArt Stug III ausf. O


Laatst bijgewerkt door Silmaril op do 22 apr, 2021 21:57 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 21 apr, 2021 7:39 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 20 okt, 2014 20:28 pm
Berichten: 209
Woonplaats: Lengenfeld Oostenrijk
Hoi Ruud,
Ik heb nog nooit met kant en klare wash gewerkt maar klinkt goed :)
Maar gave kit!, zit er aan te denken om hem ook te bestellen maar dan de Monza race versie. lijkt me leuk om een keer een jaren 30 bak te bouwen voor naast mn jaren 90 f1's.

Ik kijk uit naar de rest van je bouw, succes!!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 21 apr, 2021 10:26 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 10 mei, 2016 11:08 am
Berichten: 700
Woonplaats: Stolwijk
Hoi Hein,

Die kant en klare washes zijn pure luiheid, als je er een aantal hebt kun je die ook combineren. Ik gebruik ze omdat ik met de water-washes (Vallejo) veel minder uit de voeten kan, nu kun je met een wattenstaafje en terpentine bijwerken / uitstrijken / helemaal weghalen.

T.a.v. de Monza - Deze komt er een beetje tussen in. Scuderia Ferrari was het officieuze fabrieksteam voor Alfa Romeo, en heeft heel veel races (ook lange afstand) gereden met ‘aangepaste’ versies van het straatmodel. Ik bouw hem mét spatborden en reservewiel aan de zijkant, maar zonder de extra vleugels achter de voorspatborden - de bijv. Mille Miglia uitvoering. De kit is een wat vreemde combi van diverse uitvoeringen, maar zoals in de openingspost aangegeven - geen 8C 2300 is hetzelfde :D . Gewoon doen, het zijn leuke kits met wel een aantalgrove fouten die relatief eenvoudig te herstellen zijn als je ‘historisch correct’ wilt bouwen en zaken toevoegen.

_________________
Groet, Ruud

Onderhanden werk: Lancia-Ferrari D50 MFH 1/12
Recent Afgerond: Fiat Mefistofele 1/12, Alfa Romeo 8C 2300, Bentley Blower 1930 1/12, Bugatti Type 35 B 1/12
Volgend project / stash: M1240A1 MRAP 1/32, Meng Panther, of MiniArt Stug III ausf. O


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 27 apr, 2021 22:39 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 10 mei, 2016 11:08 am
Berichten: 700
Woonplaats: Stolwijk
Hele kleine update :D ... wat straks rood moet worden, staat in de primer (Mr. Filler 1500). Met een penseeltje en zwarte verf de pre-shading aangebracht, dan kan straks de verf erop.

photo 537245

Begonnen met de ‘vering’, 4 stuks. Op de foto zitten er twee in elkaar, en er zijn er twee onderhanden - zit straks in het zicht, dus hier gaan we echte boutjes en moertjes gebruiken.

photo 537244

Zoals eerder uitgelegd ga ik voor een Scuderia Ferrari versie. Waar in de kitversie alles rood is, zie je bij die versies dat de vering zwart is, de bladveren ‘gewoon’ staal. Klinknagels op de luxe versies zijn op de wedstrijduitvoering bouten en moeren. Iets minder ‘gelikt’ maar meer ‘karakter’ :brouw:

Het maakt het spuitwerk wat lastiger, ik zal meer los in diverse kleuren moeten spuiten en daarna in elkaar zetten. Leuker :D

Als iemand mij kan helpen een decals van het Ferrari-logo 1:12 of 1:20, houd ik mij aanbevolen!

photo 537246

_________________
Groet, Ruud

Onderhanden werk: Lancia-Ferrari D50 MFH 1/12
Recent Afgerond: Fiat Mefistofele 1/12, Alfa Romeo 8C 2300, Bentley Blower 1930 1/12, Bugatti Type 35 B 1/12
Volgend project / stash: M1240A1 MRAP 1/32, Meng Panther, of MiniArt Stug III ausf. O


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 28 apr, 2021 2:30 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 14 apr, 2014 15:49 pm
Berichten: 1002
Ik ken de techniek van de pre-shading niet. Ga je hier "gewoon" met rood overheen spuiten en blijft dan het zwart gedeeltelijk zichtbaar? Prachtig die ouderwetse vering. :)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 28 apr, 2021 7:47 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 20 okt, 2014 20:28 pm
Berichten: 209
Woonplaats: Lengenfeld Oostenrijk
Heel gaaf aan het worden!
Mooi inderdaad beetje pre-shading, geeft dalijk net wat meer sjeu aan het rood :brouw: :brouw:

Hein


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 28 apr, 2021 9:10 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 10 mei, 2016 11:08 am
Berichten: 700
Woonplaats: Stolwijk
@Cire: als het goed gaat zorgt de preshading voor wat diepte in het model straks :D . De truc is de hoofdkleur zó dekkend te spuiten dat het op de behandelde plekken iets donkerder oogt, natuurlijke schaduwen of plekjes waar wat roet- of vuilaanslag zit, of opliggende delen wat accentueren.

Als je terugkijkt naar de Fiat Mefistofele zie je bijv. Bij de motorkappen / roosters heel duidelijk dat effect.

Je kunt het ook achteraf doen, maar ik vind het op deze manier makkelijker ‘doseren’.

_________________
Groet, Ruud

Onderhanden werk: Lancia-Ferrari D50 MFH 1/12
Recent Afgerond: Fiat Mefistofele 1/12, Alfa Romeo 8C 2300, Bentley Blower 1930 1/12, Bugatti Type 35 B 1/12
Volgend project / stash: M1240A1 MRAP 1/32, Meng Panther, of MiniArt Stug III ausf. O


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 91 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5 ... 10  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Loeki en 18 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement