Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 19:52 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 91 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 10  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo 16 dec, 2020 22:01 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 10 mei, 2016 11:08 am
Berichten: 684
Woonplaats: Stolwijk
Na de bouw van de Fiat Mefistofele heb ik de smaak te pakken en ga voor een 2e 1/12 model. Ik had de Alfa Romeo 8C Monza in mijn hoofd, maar Italeri heeft deze maand een nieuwe kit uitgebracht: de 8C2300 Roadster – de ‘weguitvoering’ van de 8C Monza racer. Volgens de reclame met ‘nieuwe moulds’ en zelfs wat PE … ik ben benieuwd :) !

photo 526570

Alfa Romeo ontwikkelde de 8C 2300 primair als een racewagen. De 8-cylinder had een inhoud van 2.336 cc en een vermogen van rond de 180 PK. Uitermate succesvol als racer in de jaren ’31-’34 in allerlei verschillende vormen van wedstrijden: de Grand Prix van Italië (daar komt de naam Monza vandaan), Francorchamps, maar ook de 24-uurs van LeMans (4 x winnaar in ’31-34) en de Mille Miglia bijvoorbeeld.



Eigenlijk is er geen 8C 2300 hetzelfde :shock: … sterker nog, de 8C 2300 Roadster als typenaam bestaat helemaal niet. Alfa Romeo verkocht het chassis (Lungo [de Torpedo] of Corto wielbasis) als basis, waarna het koetswerk door een verscheidenheid aan carrosseriebouwers (Carrozzeria) werd gemaakt. Waaronder namen die we nog steeds kennen: Zagato, Pinini Farina, Brianza, Carrrozzeria Touring, Castagna, Graber, Worblaufen (DL), Tuscher (ZW) en Figoni (FR). In totaal zo’n 190-200 stuks.

Alfa Romeo zelf heeft ook een aantal exemplaren gebouwd, dat konden ex-racers zijn die van wat aanvullende carrosseriedelen (spatborden, koplampen, reservewiel) werden voorzien.
De weg-auto’s hebben veelal de uit die tijd bekende, lange vloeiende spatporden met treeplank, met reservewiel achterop (Zagato en Brianzo-koetsen zijn typische voorbeelden) en de meer op sportief gebruik gerichte modellen hadden de minimale, aangeplakte korte spatborden en het reservewiel indien aanwezig vastgesjord aan de zijkant.

De originele 8C’s zijn een vermogen waard (tussen de € 10 – 15 Miljoen), en de perfect gerestaureerde exemplaren staan in diverse musea of zijn privé-bezit – maar komen vrijwel niet meer op de openbare weg. Verzekeringsdingetje, denk ik :wink:
Geen nood: een bedrijf in Argentinië, Pur Sang, maakt replica’s, tot in details gelijk en veelal met dezelfde productietechnieken vervaardigd voor het luttele bedrag van $ 450.000. In Jay Leno’s Garage staat zo’n exemplaar.

De 8C 2300 kom je tegen met namen als Monza (de racer), maar ook Spyder, Spyder Corsa, Le mans, Mille Miglia en … de Monza Scuderia Ferrari. Het ontbrak Alfa zelf aan financiële middelen om met een fabrieksteam actief te zijn en Scuderia Ferrari werd eerst de officieuze race-afdeling van Alfa Romeo, in ’33 de officiële – zo is het het huidige Scuderia Ferrari ontstaan. De Alfa’s werden wel al voorzien van het bekende steigerende paardje :P . Zij ontwikkelden het blok via een 2600cc naar een (1934) 2900cc uitvoering met 220 PK.

Lang verhaal – en nu de kit van Italeri. Hiervoor heeft, naar mijn mening, een Monza Scuderia Ferrari uit 1932 model gestaan (dubbele ruitjes, iets uit elkaar, strakke opbouw naar de cockpit, achterkant) met een carrosserie van Alfa zelf – dicht bij de Monza racer, met aangebrachte verlichting en spatborden).
Helemaal kloppen doet hij niet als ik de kitfoto’s bestudeer, o.a. de bevestiging en vorm van de voorspatborden, maar ik ga onderweg eens kijken wat er wel en niet kan. En Ferrari-decals bestellen, die variant wil ik er van maken.

De kit is onderweg, zou morgen binnen moeten zijn. Dan laat ik jullie weten en zien hoe het er uit ziet. Ik heb de stash aan micro-boutjes / moertjes / klinknagels alvast aangevuld! Zero Paints heeft de juiste, dieprode, bijna bordeaurode kleur, ook besteld.

_________________
Groet, Ruud

Onderhanden werk: Lancia-Ferrari D50 MFH 1/12
Recent Afgerond: Fiat Mefistofele 1/12, Alfa Romeo 8C 2300, Bentley Blower 1930 1/12, Bugatti Type 35 B 1/12
Volgend project / stash: M1240A1 MRAP 1/32, Meng Panther, of MiniArt Stug III ausf. O


Laatst bijgewerkt door Silmaril op vr 25 jun, 2021 16:34 pm, in totaal 2 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 17 dec, 2020 0:07 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 09 maart, 2014 11:54 am
Berichten: 4383
Woonplaats: Aartselaar
Wow Ruud ben zeer nieuwsgierig
Marc


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 17 dec, 2020 9:33 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 14 apr, 2014 15:49 pm
Berichten: 990
Je hebt de lat voor jezelf al zeer hoog neergelegd met je vorige (Fiat) project, dus dit zal vast weer genieten worden. Succes. :)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 19 dec, 2020 12:10 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 10 mei, 2016 11:08 am
Berichten: 684
Woonplaats: Stolwijk
De kit is, met twee dagen vertraging, binnen. Op het eerste gezicht iets minder luxueus uitgevoerd dan de Fiat Mefistofele, maar de kwaliteit van de sprues lijkt iets beter - ik zie wat minder gigantische sinkmarks en gietfouten dan in de Fiat-kit. Ik laat na het uitpakken nog wat foto’s zien.

In de inleidende post probeerde ik uit te leggen dat van de 188 geproduceerde 8C 2300’s er eigenlijk geen één hetzelfde is, mede doordat een fors aantal carrosseriebouwers een uitvoering heeft gemaakt. Hier wat foto’s, lukraak van Internet, als je zoekt op 8C 2300 ‘31-‘34:

photo 526793 photo 526792

photo 526791 photo 526790

photo 526789 photo 526788

photo 526787 photo 526786

Ik ga voor de Scuderia Ferrari variant, heb nog twee Ferrari-logo’s nodig daarvoor. Heeft iemand in zijn stash nog 2 1/12-1/24 Ferrari decals (het schildje met steigenerend paard) over? Dan houd ik mij aanbevolen :brouw:

_________________
Groet, Ruud

Onderhanden werk: Lancia-Ferrari D50 MFH 1/12
Recent Afgerond: Fiat Mefistofele 1/12, Alfa Romeo 8C 2300, Bentley Blower 1930 1/12, Bugatti Type 35 B 1/12
Volgend project / stash: M1240A1 MRAP 1/32, Meng Panther, of MiniArt Stug III ausf. O


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 19 dec, 2020 16:12 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 10 mei, 2016 11:08 am
Berichten: 684
Woonplaats: Stolwijk
Inmiddels de doos uitgepakt. Beetje teleurgesteld, eerlijk gezegd: hoewel ik minder flash en sinkmarks zie dan bij de Fiat Mefistofele kit, is de detaillering ook stukken minder - juist hier had ik meer van verwacht. Wat bouten zouden moeten zijn zijn blobjes zonder tekening. Voorbeeld (en dit is een GROTE kitpart):

photo 526802

De rest van de sprues en bijgeleverd materiaal, ook erg matig:

photo 526805 photo 526804

photo 526803 photo 526801

photo 526800

Werk aan de winkel, dus :brouw: ... ik ga meer eens beginnen met het chassis, dan kan ik wellicht mijn hulpframe voor de Fiat aanpassen, die moet zowel in de lengte als in de breedte worden aangepast. Waar de Fiat bijna 42 cm lang is, is de Alfa ‘maar’ 32 cm.

_________________
Groet, Ruud

Onderhanden werk: Lancia-Ferrari D50 MFH 1/12
Recent Afgerond: Fiat Mefistofele 1/12, Alfa Romeo 8C 2300, Bentley Blower 1930 1/12, Bugatti Type 35 B 1/12
Volgend project / stash: M1240A1 MRAP 1/32, Meng Panther, of MiniArt Stug III ausf. O


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 19 dec, 2020 17:19 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 09 maart, 2014 11:54 am
Berichten: 4383
Woonplaats: Aartselaar
Ik wens je het er allerbeste bij , veel geluk en veel plezier bij deze fantastische bouw , en het enige wat ik kan doen is kijken en genieten
Suc6 makker
Marc


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 20 dec, 2020 11:20 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 14 apr, 2014 15:49 pm
Berichten: 990
Die plastic "bobbeltjes" zullen bij jou toch moeten wijken voor echte metalen exemplaren dus dat lijkt me niet het grootste probleem. Neem de tijd dan ga ik zeker weer mee genieten. :)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 20 dec, 2020 12:49 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 27 maart, 2012 21:12 pm
Berichten: 2308
Woonplaats: R’dam
Ik begrijp de teleurstelling wel een beetje. Anno nu kan dat net zo makkelijk veeeel beter.
Toch knap dat zo’n ‘New Tooling’ dezelfde kwaliteit als een kit uit de jaren ‘60 van de vorige eeuw uitstraalt. Ik vermoed echter dat de passing wel wat nauwkeuriger is. Tenminste dát mag je wel verwachten.

Maar zulk soort details weet jij wel raad mee. Toch?

Ben heel benieuwd!
Succes!
:brouw:

_________________
Net afgerond:1:160 VW busjes en meer
verslagen ... diep achter in de ijskast:
Diorama rondom een oude Unimog
Henschel HS22 in 1:160Lancia 037 in 1:24


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 24 dec, 2020 3:38 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 10 mei, 2016 11:08 am
Berichten: 684
Woonplaats: Stolwijk
Dank mannen! Ik heb de basis van het chassis in elkaar gezet, zodat ik het gebruikte hulpframe dat ik voor de Fiat had gemaakt op maat kan maken voor dit model. Er moest 7 cm af :D

photo 527349

Er zijn, nét op tijd wat in de UK bestelde goodies binnengekomen. Wat braided lines, leer voor de stoel (nog nooit gebruikt, ik ben benieuwd), wat resin fittingen en de juiste kleur van Zero Paints.

photo 527351

Ook begonnen met het fatsoeneren van het koetswerk. Daar klopt qua detaillering heel weinig van. Wat er aan klinknagels aanwezig is heb ik weggeschuurd, en die worden deels vervangen door bouten - de meer op de race georiënteerde modellen hadden meer bouten dan klinknagels dandan de wegmodellen (om er makkelijker aan te kunnen sleutelen of vervangen? En op plekken waar niks zat heb ik cf. de referentiefoto’s het een en ander aangebracht. Als je goed kijkt zie je de zwarte puntjes waar ze gaan komen.

photo 527350

Inmiddels staat me enigszins voor ogen hoe ik het model wil maken. Heb twee avonden besteed aan bestuderen van een 20 nog rijdende modelen, in gerestaureerde en ongerestaureerde staat. Op de boxart is werkelijk alles rood gemaakt ... maar de Scuderia Ferrari was een Monza waar verlichtingen en spatborden aan toegevoegd waren voor de lange-afstandswedstrijden en ook de onderdelen waren meer basic - dus daar ga ik wat aanpassen, met zwarte vering bijvoorbeeld, het blok blijft blanco, functioneel dus.

_________________
Groet, Ruud

Onderhanden werk: Lancia-Ferrari D50 MFH 1/12
Recent Afgerond: Fiat Mefistofele 1/12, Alfa Romeo 8C 2300, Bentley Blower 1930 1/12, Bugatti Type 35 B 1/12
Volgend project / stash: M1240A1 MRAP 1/32, Meng Panther, of MiniArt Stug III ausf. O


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 24 dec, 2020 13:43 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 03 dec, 2015 16:20 pm
Berichten: 379
Woonplaats: Temse
Dit word weer genieten,succes met de bouw.
Marc S.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 91 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 10  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement