Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 17:40 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 29 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: 1:24 Mclaren MP4/12
BerichtGeplaatst: di 10 nov, 2020 14:04 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 11 maart, 2017 17:12 pm
Berichten: 172
Woonplaats: Zwolle
Hallo allemaal,

Nu de Brabham af is, ga ik verder met een nieuwe kit. De Mclaren MP4/12 van Revell in 1:24.
photo 522793

Mclaren MP4/12
De Mclaren MP4/12 was de auto waarmee Mclaren meedeed aan het Formule 1 seizoen van 1997. De auto is ontworpen door Steve Nichols, Neil Oatley en Henri Durand. De motor was een 3.0 liter V10 gemaakt door Ilmor-Mercedes Benz, ontworpen door Mario Illien.
De auto werd onthult in een oranje interim-livery, maar reed tijdens de races rond in de ,inmiddels, klassieke zwart-wit-zilveren kleurstelling met sponsoring van West.

photo 522791
De MP4/12 in de oranje interim-livery

Tijdens het seizoen bleek de auto snel genoeg. Helaas bleken de FO110E en FO110F motoren niet betrouwbaar genoeg. Häkkinen viel drie maal uit terwijl hij aan de leiding van de wedstrijd lag. Elke keer met motorproblemen. Extra pijnlijk was de Grand Prix van Luxemburg op de Nürburging: De auto’s lagen eerste en tweede, maar vielen binnen een ronde uit met hetzelfde motorprobleem.
Desondanks wist de auto drie wedstrijden te winnen. Coulthard in Australië en Italië en Häkkinen in Jerez. De auto scoorde daar ook een “een-tweetje”.
photo 522790

Uiteindelijk scoorden de auto’s 63 punten, goed voor een vierde plek bij de constructeurs.

Het extra rempedaal
Tijdens een Grand Prix weekend, viel een persfotograaf iets bijzonders op: de achterremmen van de auto gloeiden rood op in het midden van de bocht. Een teken dat er op dat moment geremd werd. Dat is vreemd, want een Formule 1 auto remt niet in het midden van de bocht. De fotograaf ging op onderzoek uit en wist uiteindelijk een foto te maken van de binnenkant van de cockpit:
photo 522786

Het bleek dat de auto een extra rempedaal had, waarmee de coureur de linker- of rechter-achterrem kon bedienen. Op deze manier kon de coureur de balans van de auto aanpassen tijdens het sturen, waardoor de auto minder onderstuur had en sneller de bocht door ging. Volgens Mclaren was dit een halve seconde per ronde waard. Aan het begin van het seizoen 1998 werd het systeem verboden, omdat het “four wheel steering” zou zijn.

Bronnen:
https://en.wikipedia.org/wiki/McLaren_MP4/12
https://www.mclaren.com/racing/inside-t ... l-3153421/

De kit
De kit is dus van Revell. Wanneer men de doos openmaakt, vind je allereerst de welbekende Revell instructies
photo 522795

Daarin zit ook het decalsheet:
photo 522792

Elke sprue is apart verpakt in een plastic zakje. Het milieu was kennelijk nog geen issue in 1997.
photo 522794

Er zijn niet zoveel onderdelen, maar op het eerste gezicht ziet het er prima uit.
De body is mooi uit een stuk gegoten en niet in van die rare helften zoals Revell wel eens doet. Er zit wel een redelijk prominente lijn op die er volgens mij niet hoort.
photo 522797

De vleugels zijn mooi dun, maar hebben wel hier en daar wat extra plastic en veel uitstootrondjes
photo 522796

photo 522799

Daarnaast zijn er nog twee zwarte sprues met o.a. de bodemplaat, ophanging en motoronderdelen die er allemaal goed uit zien.
photo 522798

De sprues liggen nu in een sopje en ik ga binnenkort starten.
Tot dan.

Erik

photo 522787


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: 1:24 Mclaren MP4/12
BerichtGeplaatst: wo 18 nov, 2020 1:19 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 16 jan, 2020 14:28 pm
Berichten: 22
Die heb ik ook nog liggen.... Ben benieuwd naar je resultaat, succes alvast!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: 1:24 Mclaren MP4/12
BerichtGeplaatst: wo 18 nov, 2020 8:57 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 09 maart, 2014 11:54 am
Berichten: 4383
Woonplaats: Aartselaar
Vraagje over de rempedalen , ik geloof u van wat die uitleg betreft maar waar staat dan het koppelingspedaal ?
en mijn Engels is te slecht om het te verstaan uit de uitleg van Wiki.
Marc
Sorry ik wou nog schrijven dat het een mooie kit is ennsuc6 met de bouw ervan


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: 1:24 Mclaren MP4/12
BerichtGeplaatst: wo 18 nov, 2020 11:15 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 11 maart, 2017 17:12 pm
Berichten: 172
Woonplaats: Zwolle
coachke schreef:
Vraagje over de rempedalen , ik geloof u van wat die uitleg betreft maar waar staat dan het koppelingspedaal ?
en mijn Engels is te slecht om het te verstaan uit de uitleg van Wiki.
Marc
Sorry ik wou nog schrijven dat het een mooie kit is ennsuc6 met de bouw ervan


Hoi Marc,

Bij de wagen van Häkkinen was de koppeling al naar het stuur verplaatst. Coulthard was wat dat betreft wat conservatiever en gebruikte nog een voetkoppeling. Hij had dus vier pedalen in zijn cockpit. De foto is van de auto van Häkkinen.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: 1:24 Mclaren MP4/12
BerichtGeplaatst: wo 18 nov, 2020 19:49 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 09 maart, 2014 11:54 am
Berichten: 4383
Woonplaats: Aartselaar
ok thanks , ben wel fan van F1 maar het blijkt dat ik er toch niet veel vanaf weet
Marc


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: 1:24 Mclaren MP4/12
BerichtGeplaatst: vr 27 nov, 2020 20:48 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 11 maart, 2017 17:12 pm
Berichten: 172
Woonplaats: Zwolle
Het is wel weer eens tijd voor een update.

Zoals altijd eigenlijk, begonnen met de motor/versnellingsbak/achterwielophanging

Op ongeveer elke draagarm zitten meerdere rondjes die er niet horen, dus die eerst vullen en/of wegschuren:

photo 525167

Daarna wil Revell dat je de achteras tussen de twee helften plakt. Dat geeft twee problemen: 1: die as past er 9/10 keer niet helemaal lekker tussen, waardoor je een kier krijgt. 2: het is onmogelijk om die kier weg te krijgen, omdat de achteras in de weg zit. Daarom plak ik de helften tegen elkaar, knap die verbinding op en hak daarna de achteras in tweeën. Die kun je er dan later tussen frommelen.

Zelfs zonder as, zit er een kleine kier tussen de versnellingsbak helften:

photo 525170

Maar die zijn goed weg te werken. Hier ook het blok en de bak/draagarmen in de verf:

photo 525164

photo 525165

Daarna dus de achteras (die in een brons/goudachtig kleurtje geverfd is) ertussen. Daar zitten ook de remschijven en wielmoeren aan:

photo 525169

photo 525166

Vervolgens de uitlaten. In dit geval lopen die tussen de draagarmen door en komen ze ergens bij de achteras uit:

photo 525168

photo 525171

Uiteindelijk zie je van dit alles niet zoveel meer natuurlijk, maar goed...

Erik


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: 1:24 Mclaren MP4/12
BerichtGeplaatst: za 19 dec, 2020 17:34 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 11 maart, 2017 17:12 pm
Berichten: 172
Woonplaats: Zwolle
Tijd voor een nieuwe update:

Ik ben verder gegaan met de achtervleugel van de Mclaren. Die bestaat (zoals bij alle moderne F1 auto's) uit "main-planes" met daaraan "end-plates". De achtervleugel zit meestal met de onderste main-plane aan de versnellingsbak vast. Bij deze auto is dat ook het geval.
Op dit onderdeel zit wel wat flash en uitstootrondjes op de onderkant.

Vóór:
photo 526820

photo 526827

Na:
photo 526824

Daarna de bovenste main-planes, uit één onderdeel:
photo 526823

Het bijzondere aan Formule 1 auto's uit deze periode, 1997, is dat end-plates met lange stroken aan de sidepod vast komen te zitten. De end-plates zijn dus niet vierkant, maar langgerekt.

photo 526818

photo 526819

Zoals te zien aan het startnummer, ga ik voor de versie van Mika Häkkinen.

Daarna moet je al die onderdelen precies haaks op elkaar zien te krijgen. Altijd een "zweethandjesmomentje". Ik heb vóór het verven eerst alle pasgaatjes voorzichtig groter gemaakt, zodat alles makkelijk op zijn plek past. Die moet je na het verven natuurlijk weer openmaken omdat ze vollopen.
Daarna heb ik secondelijm gebruikt om alles op zijn plek te krijgen. De verbinding is dan uiteindelijk minder sterk dan met modelbouwlijm, maar het is makkelijker om alles netjes op de plek te krijgen.

photo 526816

photo 526821

photo 526822

photo 526825

photo 526826

photo 526817

Ik ben eerlijk gezegd zeer tevreden met hoe de vleugel er uiteindelijk uit is komen te zien. Voor zover ik kan bepalen, zitten alle onderdelen mooi recht tegen elkaar.

Bij de versie van de auto die ik maak, zitten er halverwege de platen richting de sidepod nog kleine vleugeltjes (ook te zien op een aantal foto's in de openingspost). Dat is de volgende stap.

Erik


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: 1:24 Mclaren MP4/12
BerichtGeplaatst: ma 11 jan, 2021 12:50 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 11 maart, 2017 17:12 pm
Berichten: 172
Woonplaats: Zwolle
Ik bouw vrolijk verder...

Nadat de achtervleugel klaar was, was de voorvleugel aan de beurt.

Die bestaat uit drie onderdelen, die natuurlijk allemaal een andere kleur hebben. Dus elk onderdeel apart verven, lakken, decallen, weer lakken en daarna tegen elkaar plakken.

Oordeel zelf:

photo 529136

photo 529135

photo 529134

Erik


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: 1:24 Mclaren MP4/12
BerichtGeplaatst: ma 11 jan, 2021 22:10 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 20 okt, 2014 20:28 pm
Berichten: 209
Woonplaats: Lengenfeld Oostenrijk
Lekker bezig, ga zo door.
Leuke kit, heb m vroeger ook eens gebouwd.
Ben benieuwd :brouw:


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: 1:24 Mclaren MP4/12
BerichtGeplaatst: zo 24 jan, 2021 21:11 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 11 maart, 2017 17:12 pm
Berichten: 172
Woonplaats: Zwolle
Hein schreef:
Lekker bezig, ga zo door.
Leuke kit, heb m vroeger ook eens gebouwd.
Ben benieuwd


Thanks, ik doe mijn best. De kit bevalt prima tot nu toe

Ik ben begonnen aan het leukste gedeelte van de kit: de body:

Eerst een paar gietlijnen weggeschuurd:
photo 522797

Daarna primer uit de spuitbus van de Action en Revell aqua 99 aluminium uit de airbrush. Ik moet zeggen dat ik erg tevreden ben met hoe dat is uitgekomen. Het blijft toch spannend om metallic kleurtjes met een airbrush aan te brengen.

photo 530277

photo 530278

photo 530279

Dit kan nu goed uitharden en daarna kan ik met afplaktape aan de knutsel voor de tweede kleur.

Opmerkingen en feedback zijn altijd welkom :brouw:

Erik


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 29 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 5 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement