Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 12:32 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 29 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: 1:24 Mclaren MP4/12
BerichtGeplaatst: ma 25 jan, 2021 11:20 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 14 apr, 2014 15:49 pm
Berichten: 990
Alleen al het wegschuren van al die gietnaden moet een erg bevredigend resultaat geven. Kleurlak is prima gelukt, body staat er erg netjes bij. :)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: 1:24 Mclaren MP4/12
BerichtGeplaatst: ma 25 jan, 2021 13:39 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 05 feb, 2017 12:58 pm
Berichten: 833
Ziet er strak uit. Ben benieuwd naar het resultaat met decals en clearcoat.
Succes.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: 1:24 Mclaren MP4/12
BerichtGeplaatst: vr 29 jan, 2021 18:44 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 11 maart, 2017 17:12 pm
Berichten: 172
Woonplaats: Zwolle
Ik heb de smaak van het "airbrushen" weer te pakken. Als het lukt is het zo leuk om te doen...

De Mclaren ingepakt:
photo 530657

Het was nog even zoeken hoe en waar de lijn tussen het zilver en het zwart precies liep:

photo 530655

Na het verven het leukste en spannendste moment:
"Nou dat is prima gegaan"
photo 530654

"hmm, dat is vervelend maar niet onoverkomelijk"
photo 530653

"wel godver@#$@$$@$#@$#*&&*%^%^"
photo 530656

:x
Ik ga even bedenken wat nu handig is. De kleine stukjes met de kwast bijtippen, maar dat grote vlak?!
Ik denk dat ik met de airbrush niet precies genoeg ben om dat zonder afplakken te herstellen...

ach, ik had voor het weekend toch geen plannen.

Uit deze hoek ziet het er best goed uit:
photo 530652

Erik


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: 1:24 Mclaren MP4/12
BerichtGeplaatst: vr 29 jan, 2021 23:35 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 14 apr, 2014 15:49 pm
Berichten: 990
Balen van die lakschade na het verwijderen v/d tape. Nu komt natuurlijk de vraag; wat is de oorzaak hiervan? Te agressieve tape gebruikt?
Niet lang genoeg gewacht om de grijze kleurlak te laten uitharden? Body niet goed ontvet na het wegschuren van de naden? De juiste primer?
Het lijkt me fijn om een plausibele verklaring te hebben voor dit euvel om in de toekomst hier geen last meer van te hebben. eb jezelf een idee waar het aan kan liggen?
Succes met herstel. :)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: 1:24 Mclaren MP4/12
BerichtGeplaatst: za 30 jan, 2021 12:50 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 11 maart, 2017 17:12 pm
Berichten: 172
Woonplaats: Zwolle
Bedankt voor het meedenken.

Ik denk dat er bij het aanbrengen van de primer iets misgegaan is. Je ziet dat de primer namelijk ook meegetrokken is bij het verwijderen van de tape.

Ach, het is allemaal wel op te lossen. Het kost alleen meer tijd en moeite.

Erik


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: 1:24 Mclaren MP4/12
BerichtGeplaatst: za 30 jan, 2021 19:43 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 10 okt, 2005 21:19 pm
Berichten: 2952
Woonplaats: Venray
Ik zit zelf meer in het vrachtwagengedeelte van dit forum maar ik volg wel meer dan alleen dat.
Ook ik heb wel eens problemen gehad met de spuitwerkzaamheden. Vroeger gebruikte ik spuitbussen van Duplicolor en die lakken 'vreten' in het plastic.
Ik heb een paar keer oude modellen opgeknapt en het verfvrij maken was een heel karwei.
Tegenwoordig spuit ik met Motip mijn modellen en dat gaat me op zich goed af.
Door af en toe wat uit te proberen weet ik dat Motip en Action lak met elkaar overweg kunnen.

Maar, deze spuitlakken 'vreten' niet meer in in het plastic. Het ligt er gewoon bovenop als het ware.
Alleen ontvetten en opschuren is dan niet voldoende. Ik spuit als ik afplakwerk heb eerst een laag hechtprimer voordat ik de gewone primer aanbreng. Deze vind je niet bij de Action maar Motip heeft hem wel in het assortiment (automaterialenzaak).
Na de hechtprimer de grondlak (= gewone primer) aanbrengen en eventueel meteen daarna de gewenste kleur.
Daarna is het belangrijk om te wachten. Minstens één week maar beter nog zijn twee weken. Een en het ander afhankelijk van de temperaturen waarin gewerkt wordt.
Dán kun je afplakken en heb ik gemerkt dat zelfs tape die na het spuiten erg goed vast blijkt te zitten, zonder problemen te verwijderen is.

Ik hoop dat je hier iets aan heb.

gr Jeroen


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: 1:24 Mclaren MP4/12
BerichtGeplaatst: di 02 feb, 2021 20:28 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 11 maart, 2017 17:12 pm
Berichten: 172
Woonplaats: Zwolle
moddertrukker schreef:
Maar, deze spuitlakken 'vreten' niet meer in in het plastic. Het ligt er gewoon bovenop als het ware.
Alleen ontvetten en opschuren is dan niet voldoende. Ik spuit als ik afplakwerk heb eerst een laag hechtprimer voordat ik de gewone primer aanbreng. Deze vind je niet bij de Action maar Motip heeft hem wel in het assortiment (automaterialenzaak).
Na de hechtprimer de grondlak (= gewone primer) aanbrengen en eventueel meteen daarna de gewenste kleur.
Daarna is het belangrijk om te wachten. Minstens één week maar beter nog zijn twee weken. Een en het ander afhankelijk van de temperaturen waarin gewerkt wordt.
Dán kun je afplakken en heb ik gemerkt dat zelfs tape die na het spuiten erg goed vast blijkt te zitten, zonder problemen te verwijderen is.

Ik hoop dat je hier iets aan heb.


Ja, ik weet vrijwel zeker dat het met de primer niet goed is gegaan. Niet ontvet na het schuren en buiten in de kou gespoten.

Maargoed, het is weer opgelost. Uiteindelijk ervoor gekozen om de verf erg te verdunnen d.m.v. een wet pallet en met de kwast steeds dunne laagjes aan te brengen. Daarna snel de glanslak aangebracht. Hopelijk geeft dat iets van bescherming.

Ondertussen ook alle onderdelen die op de bodemplaat moeten gemonteerd. Niet zo heel interessant want je ziet er straks niks meer van:
photo 531083

photo 531086

photo 531088

Daarna de body op de bodem geplakt. Die paste erg krap en je moet weer erg veel druk uitoefenen om het netjes te laten vallen. Doodeng! Ik ben altijd bang dat alles afbreekt.
Maar het zit:
photo 531084

photo 531085

photo 531082

Voor de beeldvorming ook even de achtervleugel gedryfit:
photo 531081

photo 531087

Ik kan bezig met mijn favoriete onderdeel! Decallen!

Tips en opmerkingen zijn altijd welkom :brouw:

Erik


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: 1:24 Mclaren MP4/12
BerichtGeplaatst: wo 03 feb, 2021 9:42 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 14 apr, 2014 15:49 pm
Berichten: 990
Gelukkig dat het toch nog goed is gekomen met de lak. Heb je vóór het lakken v/d body ook even goed droog gepast of de body zonder veel problemen op het onderstel past? In deze fase hoef je nog niet zo bang te zijn en kan je evt. hier en daar wat bijschuren. :wink:


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: 1:24 Mclaren MP4/12
BerichtGeplaatst: zo 07 feb, 2021 13:47 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 23 apr, 2005 15:22 pm
Berichten: 6561
Woonplaats: Houthalen (Belgie)
Welke primer heb je gebruikt? En had je de body eerst mat geschuurd en ontvet? Revell-plastiek heeft de neiging om redelijk vettig te zijn, god weet welke producten ze gebruiken bij het gietproces.
Primer, met spuitbus of airbrush aangebracht?

Succes met je project, komt wel goed

_________________
Mvg Johny 8)

"When people rob banks, they go to jail."
"When banks rob people, they get a bonus."

http://www.depaddock.eu/forum/forumdisplay.php?f=66


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: 1:24 Mclaren MP4/12
BerichtGeplaatst: zo 07 feb, 2021 13:55 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 11 maart, 2017 17:12 pm
Berichten: 172
Woonplaats: Zwolle
Citaat:
Welke primer heb je gebruikt? En had je de body eerst mat geschuurd en ontvet? Revell-plastiek heeft de neiging om redelijk vettig te zijn, god weet welke producten ze gebruiken bij het gietproces.
Primer, met spuitbus of airbrush aangebracht?


Gewoon de standaard primer van de Action. Uit de spuitbus

Citaat:
Heb je vóór het lakken v/d body ook even goed droog gepast of de body zonder veel problemen op het onderstel past? In deze fase hoef je nog niet zo bang te zijn en kan je evt. hier en daar wat bijschuren. :wink:


Dank voor de tip. Weer iets wat ik mee kan nemen naar het volgende project.

Het plakken van de decals is alles bij elkaar nog vrij vlot gegaan. Op het internet lees ik dat vooral het rode puntje op de neus een probleem gebied is. Die bestaat namelijk uit twee decals die over elkaar heen vouwen. Bij mij is dat goed gelukt en daar ben ik eerlijk gezegd best een beetje trots op. :roll:
Een ander moeilijk stukje zijn de grote witte vlakken, die op meerdere manieren tegelijk over de rondingen van de auto moeten vouwen. Een föhn heeft hierbij geholpen om bijna alle plooien eruit te krijgen.

Oordeel zelf:

photo 531610

photo 531609

photo 531608

photo 531607

De oplettende kijker heeft gezien dat de scheidingslijn tussen het zwarte en zilveren gedeelte niet helemaal goed loopt. Volgende keer toch maar de decals scannen en printen, zodat ik zorgvuldiger kan afplakken. Ik kijk nog even of ik het ga bijstippen met de kwast. Ik weet namelijk niet of de auto daar mooier van wordt.

De volgende stap is het klaarmaken van de bargeboards en het opbouwen van de voorwielophanging.


Opmerkingen en tips zijn altijd welkom!

Erik


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 29 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 15 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement