Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 29 maart, 2024 0:00 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 29 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: 1:24 Mclaren MP4/12
BerichtGeplaatst: zo 07 feb, 2021 14:41 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 23 apr, 2005 15:22 pm
Berichten: 6561
Woonplaats: Houthalen (Belgie)
Erik1404 schreef:
Citaat:
Welke primer heb je gebruikt? En had je de body eerst mat geschuurd en ontvet? Revell-plastiek heeft de neiging om redelijk vettig te zijn, god weet welke producten ze gebruiken bij het gietproces.
Primer, met spuitbus of airbrush aangebracht?


Gewoon de standaard primer van de Action. Uit de spuitbus

.....................................
Erik


Ook kijken of die geschikt is voor kunststof. Mag ik je 1 tip geven, hij is wat duurder, maar zoveel x beter, gebruik de primer van Tamiya.
Warm hem op voor gebruik en je komt langer toe, is gewoon de beste :wink:
Ik heb er alleszins nog nooit problemen mee gehad. :wink:

_________________
Mvg Johny 8)

"When people rob banks, they go to jail."
"When banks rob people, they get a bonus."

http://www.depaddock.eu/forum/forumdisplay.php?f=66


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: 1:24 Mclaren MP4/12
BerichtGeplaatst: vr 12 feb, 2021 15:18 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 11 maart, 2017 17:12 pm
Berichten: 172
Woonplaats: Zwolle
Hallo allen,

De laatste stappen van deze bouw.
Voorwielophanging en bargeboards gemonteerd:

photo 532171

daarna de wielen eronder, vleugels ophangen en de laatste (uiterst breekbare) details zoals de spiegels, antenne en onboard camera monteren:

photo 532170

photo 532169

photo 532168

En dan kan ze in de vitrine:
photo 532172

Al met al ben ik zeker tevreden met hoe deze Mclaren uitgekomen is. Her en der zitten er wat kreukeltjes in de grote decals en ik heb natuurlijk de problemen gehad met de lak. Desondanks heb ik met veel plezier aan deze kit gewerkt. Ik kan hem iedereen aanraden. Het is niet de meest gedetailleerde kit en er is vrij veel werk aan de onderdelen nodig maar voor 15 euro mag je niet klagen vind ik.

Zoals altijd zijn feedback en tips altijd welkom.

Ik vertrek nu tijdelijk naar de groepsbouw USSR onder Stalin, maar niet getreurd: ik heb nog meer F1 auto's in stash liggen.

Erik


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: 1:24 Mclaren MP4/12
BerichtGeplaatst: za 13 feb, 2021 0:56 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 16 jan, 2020 14:28 pm
Berichten: 22
Heel mooi resultaat, gefeliciteerd!!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: 1:24 Mclaren MP4/12
BerichtGeplaatst: za 13 feb, 2021 11:43 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 05 feb, 2017 12:58 pm
Berichten: 833
Ziet er prima uit. Nog een tip. Vervang de steunen van de spiegels en ook de antennes door metaaldraad bij een volgende keer.
Is eenvoudig en stevig te bevestigen, en vaak veel schaalgetrouwer.
En je komt er achter dat na een paar jaar je modellen nog steeds spiegels en antennes hebben!!
Als je nikkelzilverdraad neemt heb je meteen een mooie chroomkleur als je dat nodig hebt.
Het is in verschillende diktes te krijgen, en voor je verwerking makkelijk te buigen.
Voor assen en dergelijke is mooi buismateriaal te koop.
Het zijn modificaties die goedkoop zijn, maar al veel kunnen doen voor je model.
Met zo’n zakje draad of buis doe je jaren. Of nog langer bij 1/43 :D :D :D


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: 1:24 Mclaren MP4/12
BerichtGeplaatst: ma 15 feb, 2021 0:08 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 14 apr, 2014 15:49 pm
Berichten: 990
Het belangrijkste van alles is dat je plezier hebt met het uitoefenen van je hobby. Als het resultaat dan ook nog goed uitpakt zoals in dit geval krijg je vanzelf weer zin in een volgend project.
Mooi gevarieerd trio heb je nu staan. :)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: 1:24 Mclaren MP4/12
BerichtGeplaatst: ma 15 feb, 2021 22:32 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 27 maart, 2008 13:12 pm
Berichten: 2647
Woonplaats: Houthalen (België)
Erik1404 schreef:
coachke schreef:
Vraagje over de rempedalen , ik geloof u van wat die uitleg betreft maar waar staat dan het koppelingspedaal ?
en mijn Engels is te slecht om het te verstaan uit de uitleg van Wiki.
Marc
Sorry ik wou nog schrijven dat het een mooie kit is ennsuc6 met de bouw ervan


Hoi Marc,

Bij de wagen van Häkkinen was de koppeling al naar het stuur verplaatst. Coulthard was wat dat betreft wat conservatiever en gebruikte nog een voetkoppeling. Hij had dus vier pedalen in zijn cockpit. De foto is van de auto van Häkkinen.


McLaren noemde het extra rempedaal : the fiddle brake. Het systeem bestond niet uit 4 pedalen, maar 3. Van rechts naar links : gaspedaal, rempedaal en fiddle brake pedaal.

Dat fiddle brake pedaal zat op de plaats waar voorheen het voet-ontkoppelingspedaal zat, de nieuwe koppeling zat aan het stuur (een beetje zoals de huidige "flippers").

Coulthard reed met een voet-ontkoppeling en had dus van rechts naar links : gaspedaal, rempedaal en ontkoppelingspedaal :

Afbeelding

Mika reed met een hand- / stuur-ontkoppeling en had dus van rechts naar links : gaspedaal, rempedaal en fiddle brake pedaal.

Dit is de foto die de fotograaf nam van de fiddle-brake setup van de auto van Mika :

Afbeelding

PS : Mooi model geworden. Heb je er een laagje blanke lak op gezet om de decals te sealen ?

Groeten

Pascal

_________________
KeepFightingMichael


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: 1:24 Mclaren MP4/12
BerichtGeplaatst: di 16 feb, 2021 10:06 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 11 maart, 2017 17:12 pm
Berichten: 172
Woonplaats: Zwolle
Bedankt mannen!

Citaat:
Vervang de steunen van de spiegels en ook de antennes door metaaldraad bij een volgende keer.
Is eenvoudig en stevig te bevestigen, en vaak veel schaalgetrouwer.


Goede tip! Die ga ik onthouden

@Pascal
Ja, het verhaal over de koppeling had ik ook gelezen. Maar waar zat het fiddle brake pedaal van Coulthard dan? Ik neem aan dat hij het ook gebruikte?

Erik


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: 1:24 Mclaren MP4/12
BerichtGeplaatst: di 16 feb, 2021 17:27 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 27 maart, 2008 13:12 pm
Berichten: 2647
Woonplaats: Houthalen (België)
Ik had het artikel niet helemaal gelezen, enkel het gedeelte over de 3 pedalen van Mika.

Volgens Coulthard had hij 4 pedalen in zijn auto (helaas geen foto van gevonden). Van links naar rechts het ontkoppelingspedaal, fiddle-brake pedaal, rempedaal (zou kunnen dat die 2 laatsten in omgeekeerde volgorde zaten) en gaspedaal. Hij remde met dat systeem met zijn rechtervoet omdat het nodig was om gas te geven en te remmen tegelijk om het te laten werken. Waar McLaren de ruimte heeft gevonden om dat 4de pedaal in de auto te steken, is een goede vraag.

Citaat:
Coulthard soon became a fan, and he was quickly up to speed with it.

“It was a brilliantly simple piece of engineering, which worked,” says David. “It meant I had four pedals because I didn’t use the hand-clutch. Well, I had a hand-clutch – actually I had two hand-clutches, and one foot-clutch, which I preferred. I felt at that time it was still an advantage.

“I had tried left-foot braking in the ’96 car in Jerez and didn’t really feel comfortable with it, and reverted to right-foot braking. And it must have been 1999 before I got into left-foot braking again.

“We had to learn how to work with it, because you had to accelerate while you braked, otherwise you just locked the wheel. You could feel it was an advantage, because it yawed the car. So instead of riding over the front tyre, you could rotate the car without having to put steering lock on.

“And steering lock affects the aerodynamics quite a lot, so there was an advantage aerodynamically in having that. We could use it also to control a bit of wheel-spin on the inside wheel, coming out of tight corners. Independently Mika and I both worked that out. The theory had been proven in tanks and things like that, but actually doing it at speed out on the track was always going to be a bit different!”

_________________
KeepFightingMichael


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: 1:24 Mclaren MP4/12
BerichtGeplaatst: di 23 feb, 2021 10:31 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 20 okt, 2014 20:28 pm
Berichten: 209
Woonplaats: Lengenfeld Oostenrijk
Mooi geworden man! Leuk :brouw:

Jammer van het verfgeze!k waar je tegenaan bent gelopen, goed opgelost.
Ik zweer bij Tamiya primer, is niet de goedkoopste maar nog nooit problemen mee gehad, hechting is altijd perfect.

Groeten,

Hein


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 29 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 5 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement