Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu di 23 apr, 2024 12:26 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 61 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo 01 nov, 2020 23:29 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 05 feb, 2017 12:58 pm
Berichten: 846
Het gekozen project is de ATS HS1 van Michael Bleekemolen. Hij reed in totaal 4 GP's in de ATS, maar wist zich slechts eenmaal te kwalificeren. Dat was op Watkins Glen in de VS in 1978.
Helaas viel hij ook daar uit met mechanische pech.

Ik heb met heel veel moeite een soort van kit gevonden. In zeer slechte staat. Dat was bekend, en ik wist wat ik kocht. Nader onderzoek wees uit dat de het gietwerk heel erg slecht was, en dat ook de body van resin lang niet overal correct is.
Ik heb besloten er toch wat van proberen te maken, en heb inmiddels een donorkit uit mijn voorraad gehaald waar ik de nodige onderdelen van ga gebruiken.

Ik heb na de hele wereld op Internet na gepluisd te hebben uitsluitend het hieronder scratch build model gevonden.

photo 522035

photo 522036

photo 522037

photo 522038


Ik wil proberen om daar toch in de buurt te komen, of te overtreffen.

De toch wel dramatische staat van de onderdelen maken dat een behoorlijke uitdaging.

photo 522016


photo 522025


De motor

photo 522023

De bijgeleverde assen.

photo 522024


Het chassis.


photo 522022


photo 522021


Delen van de achterwielophanging.

photo 522020


Dashboard en rolbeugel.

photo 522019


Stoel.

photo 522018


Uitlaten

photo 522017

De achtervleugel.

photo 522015


photo 522014

En de resin body

photo 522027


photo 522026


photo 522028


Er zijn behoorlijk drastische ingrepen nodig om in de buurt van het origineel te komen.

Bleekemolen zonder een deel van de airbox op Watkins Glen. Je kunt goed zien dat de cockpit recht is in plaats van gebogen naar de achterzijde toe. Daar zal de body bijgewerkt moeten worden.

photo 522011

photo 522013

En foto van Jochen Mass die een goed zijaanzicht geeft voor de noodzakelijke aanpassingen.

photo 522034

Zoals gezegd heb ik een donorkit gevonden. De eerstvolgende update zal wat ingrijpende amputaties laten zien om te kijken of het nog wat kan gaan worden.

Behalve delen van de body, en een klein deel van het chassis zal het een behoorlijke scratch build gaan worden. Of beter gezegd, er zullen behoorlijk wat donoronderdelen aangepast moeten worden.
Weer eens iets anders.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 02 nov, 2020 14:51 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 09 maart, 2014 11:54 am
Berichten: 4396
Woonplaats: Aartselaar
amaai hier gaat ge uw pollen mee vol hebben
Marc


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 02 nov, 2020 20:48 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 23 apr, 2005 15:22 pm
Berichten: 6562
Woonplaats: Houthalen (Belgie)
SUCCES :!: :wink:

_________________
Mvg Johny 8)

"When people rob banks, they go to jail."
"When banks rob people, they get a bonus."

http://www.depaddock.eu/forum/forumdisplay.php?f=66


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 02 nov, 2020 20:57 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 11 maart, 2017 17:12 pm
Berichten: 172
Woonplaats: Zwolle
Ik volg. :brouw:

Erik


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 02 nov, 2020 22:31 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 20 dec, 2014 17:19 pm
Berichten: 1394
Woonplaats: Deventer
Mooie race bolide.

Reed Michael alleen maar in de nr 9 of ook in de nr 10, vindt nml ook daarvan best wel veel fotos op het www.

_________________
mvg, Peter
Bouw in progress: Opel Kadett V8 GTR 1:10 Full Scratch https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=31&t=53079
Finished Model: VW T1 '64 Single Cab Racing Project https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=31&t=50565
Finished Model: Lancia Lasupra http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=31&t=45661
Finished Model: Ford Capri Turbo Zakspeed Disassembled Body. http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=31&t=44773


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 03 nov, 2020 0:41 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 05 feb, 2017 12:58 pm
Berichten: 846
Hij reed ook met nummer 10. Bijvoorbeeld op Zandvoort, waar inderdaad vrij veel foto’s van zijn.
Hij kwam echter in Zandvoort, Frankrijk en ItaIië niet door de kwalificaties.
Ik heb gekozen voor de VS versie waar hij daadwerkelijk aan de start kwam.
Doordat de airbox daar niet gebruikt is, blijft er meer van de motor zichtbaar. Ik heb inmiddels een redelijke donor motor gevonden.
Er zitten toch al niet te veel details in dit project.
In feite gebruik ik alleen nog een deel van de body en een deel van het chassis zoals het er nu uitziet.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 03 nov, 2020 10:41 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 14 apr, 2014 15:49 pm
Berichten: 1007
Dit wordt veen serieuze uitdaging. Alleen al knap dat je de uitdaging aangaat, succes. :)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 03 nov, 2020 15:44 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 16 jan, 2020 14:28 pm
Berichten: 22
Wow!!! :shock:

Je haalt wel iets op je hals zeg....

Maar diep respect dat je het aandurft en veel succes gewenst, ik volg!!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 03 nov, 2020 16:16 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 05 feb, 2017 12:58 pm
Berichten: 846
Dank voor de aanmoedigingen. Succes is zeker niet gegarandeerd. Maar het is eens wat anders dan zo’n nagenoeg perfecte kit van Tameo met in principe goed passende onderdelen.
Maar ik wil wel toegeven dat de kwaliteit van de kit die ik nu als basis gebruik wel onder het minimum zit.
Ook de achtervleugel is totaal onbruikbaar omdat de vorm gewoon niet klopt.
Maar van een oude SRC kit van een Lotus die ook niet compleet is kan ik veel onderdelen halen die passend te maken zijn.
Dat is althans het idee. Als ik echter die resin body vergriep houdt het op.
Daar worden de voorvleugels nog van geamputeerd, de airbox gaat eraf en de cockpit moet naar de juiste vorm gesneden worden.
In de aangeleverde kit zitten nog wel wat decals die mogelijk bruikbaar zijn.
En mocht iemand van jullie een ATS HS1 kit spotten, laat het me dan weten.
Binnenkort weer wat foto’s.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 04 nov, 2020 0:14 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 05 feb, 2017 12:58 pm
Berichten: 846
Een eerste kleine update. Ook om zelf uit te vinden hoe ik dit het beste aan kan pakken met een redelijke kans op succes.

Als eerste heb ik uit mijn onderdelen depot de best lijkende onderdelen verzameld die relatief makkelijk te bewerken zijn tot de ATS delen.
Aardig in die tijd was dat vrijwel elke wagen de Ford motor had met ook weer bijna allemaal dezelfde versnellingsbak.
Hoewel deze delen ook niet op Tameo niveau zijn, is het toch een wereld van verschil met de oorspronkelijke delen.

Ik mis echter wel een van de achterste uprights die ik na zal moeten maken. Ook de centrale steun van de achtervleugel zal zelf gemaakt moeten worden. Maar de vleugel zelf komt al heel aardig in de buurt van het origineel. Dan zijn in elk geval de witmetaal delen van de oorspronkelijke kit nog te gebruiken als materiaal om die onderdelen na te maken.

De onderdelen. Nog steeds niet heel veel, maar ik hoop er alles bij elkaar een aanvaardbaar eindresultaat mee te verkrijgen.

photo 522191

De meegegoten voorwielophanging verwijderd. Een spannend werkje wegens de enorme brosheid van de resin van de body.

photo 522190


Een eerste fit van de modificatie. Wellicht moet de breedte nog aangepast worden.


photo 522192


De voorwielophanging ook van het chassis verwijderd.


photo 522193



En ook de gehele achterwielophanging. Er blijft niet veel over van het chassis, maar het kan nog steeds als basis dienen.



photo 522196


De volgende modificaties aan de body.
Eerst de juiste cockpitvorm gemaakt.

photo 522194


En vervolgens de airbox verwijderd. Gelukkig is dat goed gekomen zonder het model te breken. Er zijn nog kleine aanpassingen nodig om straks de motor te kunnen plaatsen.


photo 522195


Na wat onderzoek aan de voorvleugels geconstateerd dat daar niets meer mee te beginnen is. Ze zijn getordeerd en erg grof gegoten.
De voorvleugels van de body verwijderd, en de nieuwe vleugel aangepast zodat de ronding van de body gevolgd wordt. Voor het linker deel moet dat nog gebeuren.

photo 522197


Om het overzichtelijk te houden ga ik eerst alle onderdelen aanpassen en grof passend maken. Zo krijg ik als het ware een nieuwe kit. Daarna gaan we verder zoals bij elke andere kit.
Da's tenminste de bedoeling.
We zijn er nog lang niet.


Tot een volgende update maar weer.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 61 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 19 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement