Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 19 apr, 2024 13:13 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 61 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr 11 dec, 2020 1:23 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 05 feb, 2017 12:58 pm
Berichten: 844
Tijd voor een update. Het wordt absoluut niet m'n beste model. Da's wel helder.
Hierna een reeks foto's. Tegenslag komt nooit alleen. Bij het verwijderen van wat kleine gele stukjes op de voorvleugel, is er kennelijk heel iets van die vloeistof gespat op de voorkant.
Dat is goed te zien op de laatste foto's. Zeker bij deze macro foto's. Op ware grootte valt het nog mee. In het donker zonder m'n bril op.
Typisch zo'n geval waarbij bewerkingen op het laatste moment om nog iets te verbeteren averechts uitwerken.
Misschien dat polijsten nog wat verbetering kan brengen.
Maar daarvoor moet ik eerst nog wat moed verzamelen.

Eerst maar iets wat nog wel een echte verbetering bracht. Het aanbrengen van de nieuwe voorvleugel.

photo 526205


Daarna verder met de 2K lak. De zelfgemaakte decals hebben zich heel aardig gehouden. Wel is het zaak om de print eerst een aantal dagen goed te laten drogen. Daarna de decal sealen, en weer heel god laten drogen.
Doe je dat niet, weer dat geduld dus, dan kruipt er toch wat water of decalvloeistof tussen de lagen van de decal wat de verf wat aantast.

photo 526204


photo 526206


Ook de achtervleugel met die nieuwe vlag over de oude voldoet toch niet helemaal aan mijn standaarden. Maar om bij dit model met die zeer matige basis alles weer helemaal kaal te maken en opnieuw te beginnen gaat me te ver. Ook al omdat ik deze zeer fragiele body niet durf bloot te stellen aan vloeistoffen om alle verf weer te verwijderen.

photo 526207


Er zijn ook hoeken waar vanuit het resultaat nog best redelijk te noemen is.


photo 526208


photo 526209


Maar soms ook echt wel wat minder.


photo 526210


photo 526211


photo 526212


Na 4 verschillende diktes en rondingen uitgekomen op deze rolbeugel in plaats van het meegeleverde witmetaal exemplaar. Dat was niet bruikbaar doordat de 2 helften van die beugel niet goed op elkaar hebben gepast bij het gieten.
Je ziet hier wat wit onder die beugel. Het bijwerken daarvan gaf wat kleine spatjes op de voorvleugel. Het verwijderen van die spatjes leidde zoals gezegd weer tot wat schade op de body aan de voorzijde.

photo 526213


Hieronder is het nog goed.


photo 526214


photo 526215


En hier kun je de schade wel wat zien. Inmiddels ook delen van de voorwielophanging geplaatst.


photo 526216


photo 526217


En weer wat tegenslag. De body is niet met een schroef in de bedoelde voorziening te draaien. Als je een schroef in het resin gat draait, ook na goed voorboren, splijt het omhulsel.
Ik zal dus de hele onderzijde moeten verlijmen met de bovenzijde.
Maar niet meer vandaag dus.
Maar we komen wel in de buurt van de eindmontage.
Tot de volgende update.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 11 dec, 2020 10:32 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 14 apr, 2014 15:49 pm
Berichten: 1002
Ondanks je openhartige uitleg met bijbehorende foto's kan ik niet duidelijk de "schade" onderscheiden zelfs niet met deze macro-plaatjes. De 2K lak staat hem goed en ook zonder schroefje komt het best in orde. :)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 11 dec, 2020 13:39 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 05 feb, 2017 12:58 pm
Berichten: 844
@cire 430,
Dank voor je bemoedigende woorden. Misschien wil ik inderdaad wel teveel vanuit de matige basis waarmee ik ben gestart.
Het eindresultaat zal niet heel lang meer op zich laten wachten.
Het gaat feitelijk uitsluitend nog om het samenbouwen en toevoegen van wat kleine zaken.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 11 dec, 2020 13:44 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 27 maart, 2012 21:12 pm
Berichten: 2308
Woonplaats: R’dam
Ik zie het wel, het is jammer. Maar dat komt ook doordat de lat door jouw eerdere prachtige creaties natuurlijk enorm hoog ligt. :mrgreen:
En ik beoordeel het nu van foto’s op mijn scherm die genadeloos iedere misser uitvergroten. Terwijl de argeloze toeschouwer het misschien niet op zou vallen.

Afmaken, afhechten en klaar zou ik zeggen. (Niet afraffelen natuurlijk). En over een tijdje in de reprise in een iets andere uitvoering. Want ik vind dat geel wel wat hebben. :wink:

Het zijn ook niet een paar kleine decals die overnieuw gemaakt zijn. En troost .... met de originele decals was het écht niet mooi geworden.

De decals uit de inkt-jet printer zijn ook extra kwetsbaar omdat het printproces niet tegen water kan. Alternatief is een (kleuren) laserprinter. Daar zijn ook speciale decalvellen voor. (Inktjet vellen kun je niet gebruiken. Laserprinter wordt te heet. ) Dan is de print volledig watervast.
Maar ook dat is ook niet helemaal hosanna. Bij printshops mag je niet altijd printen op je eigen decalvellen. En ze zijn qua resolutie vaak een stuk grover dan inktjet. En dan zit je weer met gekartelde opschriftjes waar het allemaal mee begon.

Anyhow. Veel succes met de laatste loodjes. Hou vol! In basis staat er toch weer een prachtig model.
:brouw:

_________________
Net afgerond:1:160 VW busjes en meer
verslagen ... diep achter in de ijskast:
Diorama rondom een oude Unimog
Henschel HS22 in 1:160Lancia 037 in 1:24


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 11 dec, 2020 14:10 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 30 jun, 2019 11:02 am
Berichten: 144
Ik sluit me een heel klein beetje bij Odorf aan... Volhouden! en over een tijdje slijten de scherpe randjes ( letterlijk en figuurlijk) vast een beetje en zie je een acceptabel model

Realiseer je dat jouw lat en skills op een niveau liggen waar velen ( oa ikzelf) alleen maar over dromen ;-)
Hiervoor heb ik een groot respect :brouw:

_________________
Mors nooit secondenlijm op je vingeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeee


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 13 dec, 2020 1:03 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 10 mei, 2016 11:08 am
Berichten: 699
Woonplaats: Stolwijk
Man, man, man ... waar ben je aan begonnen? :D

Wat een werk! En met dat metaal kost het je wat uurtjes meer dan de normale ‘plastic’ kits, denk ik zo maar. De verbeteringen zijn wel overduidelijk, dat dan weer wel :D

Heel benieuwd hoe het er straks uit ziet!

_________________
Groet, Ruud

Onderhanden werk: Lancia-Ferrari D50 MFH 1/12
Recent Afgerond: Fiat Mefistofele 1/12, Alfa Romeo 8C 2300, Bentley Blower 1930 1/12, Bugatti Type 35 B 1/12
Volgend project / stash: M1240A1 MRAP 1/32, Meng Panther, of MiniArt Stug III ausf. O


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 13 dec, 2020 22:41 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 05 feb, 2017 12:58 pm
Berichten: 844
Weer een update. We naderen het einde. Na eerst weer een kleine tegenslag kreeg ik de wind in de zeilen.
Bij het uitmeten van de spoorbreedte bleek er toch een klein verschil. Bij het omdraaien bleek de ophanging aan de onderzijde niet helemaal recht verlijmd te zijn.

photo 526388

Dat heb ik weer los kunnen krijgen zonder veel schade, waarna de zaak opnieuw, en nu recht, vastgelijmd werd.
Hier van de bovenzijde te zien. De vlekken op de voorkant van de body zijn duidelijk zichtbaar.

photo 526387

De voorste uprights zijn nu ook vastgezet en zoveel mogelijk recht en evenwijdig.


photo 526389



photo 526386


De voorwielen blijken toch wat te ver uit elkaar te staan. Een gevolg van deze samengestelde, deels scratch bouw.
Om dat te corrigeren laat ik de wielen om het dikkere deel van de assen vallen. Daardoor win ik links en rechts wat ruimte.

photo 526390


Daarvoor is het wel nodig om de binnenzijde van de wielen heel ver op te boren. Maar wel zodanig dat het niet door en door is, zodat het aan de buitenzijde onzichtbaar blijft.


photo 526391


De motor op de plaats gekregen.


photo 526392


Verder nog een afstandhouder van het chassis naar het bovendeel van de uprights van de achterwiel ophanging.


photo 526393


En de achtervleugel op de plaats gebracht. Ook hier weer door 2 gaatjes te boren en een pin te gebruiken zodat de vleugel niet "koud" op de versnellingsbak gelijmd hoeft te worden.


photo 526394


En de wielen erop. Ik heb met zero paints polijstmiddel de vlekken weg gekregen na wat stevig poetswerk.


photo 526396


Ik ben uiteindelijk toch wel tevreden met het bereikte resultaat.
Hieronder de wagen van Bleekemolen op Watkins Glenn nog eens.

photo 526399

Daaronder de versie van een professionele Amerikaanse modelbouwfirma. Het enige 1/43 model wat ik heb kunnen vinden.

photo 526400


En hier de versie hoe de kit die ik gekocht werd had moeten worden volgens de bijgevoegde foto van de verkoper.


photo 526398


En dan mijn voorlopig eindresultaat. Ik zie dat mijn versie nog helemaal niet zo slecht is geworden. Na alle tegenslag kan ik hier wel weer wat vrolijker van worden, al zeg ik het zelf.


photo 526395


Tot slot voor vandaag nog een detailfoto van de achterkant. Op het laatst nog met transparant rood een lampje geknutseld.


photo 526397


Bij de volgende update de eindfoto's en het model in de display box met de achtergrondfoto.
Het was alles bij elkaar een heel avontuur.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 14 dec, 2020 15:22 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 14 apr, 2014 15:49 pm
Berichten: 1002
Erg knap wat je hebt weten te bereiken met zulk een belabberde uitgangssituatie. Petje af. :)
Ik zou de binnenkanten van de uitlaateinden nog wat donker kleuren. :wink:


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 14 dec, 2020 16:54 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 05 feb, 2017 12:58 pm
Berichten: 844
@cire430,

Goed opgemerkt. Daar zit inmiddels al wat wash zwart van Tamya in. Ook nog aangebracht op dat kleine radiatortje voor de achtervleugel.
En dan zijn we er wel zo’n beetje.
Ik heb nog 8 kitjes staan. Daar kom ik hopelijk de komende lockdown wel mee door. :D :D :brouw:


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 14 dec, 2020 17:04 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 07 jul, 2012 12:00 pm
Berichten: 925
Mooi gedaan, blijft altijd leuk dat oude racespul, op de foto zit boven de sticker van shell een zwarte streep.
Ben je die op het model vergeten ?

Gerhard


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 61 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 15 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement