Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 19:50 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 7 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za 08 aug, 2020 0:13 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 30 jun, 2019 11:02 am
Berichten: 144
Nu de Landrover zich in de eindfase bevind is het tijd om een nieuw project te starten. Een model uit een stapel verkregen via een uitverkoopsite die meende dat de mensheid zich niet mocht vervelen gedurende de huidige crisis en de dozen zodoende voor 5 a 8 euro per stuk aanbood. Nu vond ik de onderwerpen niet wereldschokkend en de modellen zijn ook vast geen topsellers. Maar toch als je dan wat research doet schuilt er achter zo'n uitverkopertje een bijzondere auto. Met een bijzonder verhaal, waardoor de Shelby misschien wel exclusiever is geworden als ooit bedoeld :mrgreen:

De Shelby Series 1.


photo 515502

Carroll Shelby is ooit begonnen met het aanpassen van Ford producten. Iedere autoliefhebber kent natuurlijk de Shelby Mustang en Shelby Cobra. In de jaren ’80 en ’90 hield Shelby zich echter bezig met het aanpassen van Chrysler producten. Maar het meest opmerkelijke project van de Texaan was de Series 1. De enige keer dat Shelby een auto maakte die niets te maken het met een Ford of Chrysler product. De Series 1 was de eerste (en enige) Shelby die door Shelby is ontworpen en ontwikkeld. Dit duurde allemaal wat langer dan verwacht Shelby had de eerste schetsen al klaar in 1994, maar vanwege gezondheidsredenen moest het Shelby-team de leiding overnemen, waardoor alles iets langer duurde dan gepland. Wel probeerde het team zich te houden aan de eisen die Caroll Shelby stelde. De auto moest namelijk minder dan 90.000 Dollar kosten en minder dan 1.140 kg wegen.

photo 515505

Omdat Shelby zoveel auto’s had aangepast sinds de jaren ’60, had het bedrijf enorm veel ervaring met de tekortkomingen van auto’s. Dat is aan de ene kant natuurlijk de uitdaging, aan de andere kant juist enorm frustrerend. Je weet dat het (veel) beter kan. Het resultaat was de Shelby Series 1. Omdat Shelby American een kleine fabrikant is, werkte het samen met veel automotive toeleveranciers zoals Delphi en Cray. Het chassis en het koetswerk waren uniek, lichtgewicht en uitzonderlijk sterk. Het eindresultaat moest vooral géén moderne herinterpretatie worden van de Cobra. Natuurlijk is dat de auto waaraan men moet denken bij Shelby. Zeker als het een tweedeurs, tweezits roadster is, met een enorme motorkap en korte achterkant. De Shelby Cobra had de naam een onbehouwen jongen te zijn. Heel veel vermogen, heel weinig grip. Meer een auto voor de dragstrips dan de circuits. Dat wilde Shelby ditmaal niet hebben. Die standaard reacties van de pretentieuze en snobistische Europeanen was hij helemaal zat. Je kent de uitspraken wel: “Amerikaanse auto’s kunnen alleen maar hard rechtuit” en meer van dat soort creatieve uitspattingen.

photo 515501

Shelby werkte voor de Series 1 op technisch gebied samen met General Motors. Een eigen auto bouwen is nog wel mogelijk, maar een motor ontwerpen zou een te dure exercitie blijken. Daarbij, waarom zou je een motor gaan ontwikkelen in het land van briljante achtcilinders in houten dozen? Bij General Motors had Shelby de keuze uit een heel arsenaal aan geweldige V8 motoren. De LS1 V8 uit de Corvette was een optie, maar in technisch opzicht niet bijzonder genoeg. Ook zou het vergelijk gemaakt kunnen worden met de Corvette, die véél goedkoper was.
Een andere optie was de Northstar motor van Cadillac. Een modern aggregaat met enorme krachtreserves. Caroll Shelby wilde deze motor niet hebben, want er was geen link naar de motorsport. Het was essentieel dat de motor ook in een raceauto terug te vinden was. Gelukkig werd er geracet in de Indy Racing League met de een V8 van Oldsmobile. Dus werd er gekozen voor de L47 V8 uit de Oldsmobile Aurora. Dit was een relatief kleine V8 (3.995 cc) die qua architectuur overeenkwam met de Northstar van Cadillac. De motor had vier bovenliggende nokkenassen en 32 kleppen in totaal. In de Oldsmobile Aurora was het blok goed voor 250 pk en 353 Nm.

photo 515498

Voor de Shelby Series 1 was aanzienlijk meer vermogen nodig. De ingenieurs van Shelby gingen vervolgens ouderwets te werk. De motor werd voorzien van ‘wildere’ nokkenassen, grotere luchtinlaat, Borla uitlaat, nieuwe ECU, gemodificeerd spruitstuk en nog veel meer kleine wijzigingen. Het resultaat: iets meer koppel (393 Nm bij 5.000 toeren) en veel meer vermogen (320 pk bij 6.500 toeren). Op zich zou iedereen tevreden moeten zijn met 320 pk, maar ergens knaagt het wel een beetje. Het werd al snel bekend dat de Shelby Series 1 een vrij prijzige auto ging worden, ongeveer twee keer zo duur als een Corvette Cabrio, die standaard 344 pk onder de kap had.

photo 515497

De driedelige 18″ wielen van Speedline zagen niet alleen geweldig uit, maar waren ook erg licht: 11 kilogram per stuk. Voor lag er 265/40 ZR18 rubber onder, om de achterbanden lagen 315/40 ZR18 banden. Dat was toen nog een heel exotische maat. Dankzij de enorme grip van de Good Year Eagle F1 banden, was het extreem lastig om een burn out te maken. Deze auto schoot er meteen vandoor. Dankzij het uiteindelijke gewicht van 1.250 kilogram en de enorme grip accelereerde de Series 1 in 4,4 seconden naar de 100 km/u. De quarter mile was gepiept in 12,8 seconden. De remmen deden ook goed werk, vanaf 100 km/u was de remweg zo’n 39 meter, vergelijkbaar met een E46. Alle Shelby’s Series 1 hadden een handgeschakelde zesbak van ZF, die extra kort gespatieerd was voor net wat meer acceleratie. De eerste versnelling was nog vrij lang, maar daarna volgden de versnellingen zich in rap tempo op.

photo 515503

Was het dan allemaal hosanna met de Series 1? Nee, natuurlijk niet. De auto mocht dan een bijna Europese wegligging combineren met een geweldige Amerikaanse soundtrack, het interieur was uiterst matig. Alle onderdelen in het interieur kwamen uit de schappen van General Motors en stemden iedereen erg droevig. Alles voelde spotgoedkoop aan en zag er deprimerend uit. `Natuurlijk, bij de Corvette en de Viper waren de onderdelen ook spotgoedkoop en zag het interieur er ook lelijk uit, maar vergeet niet dat dat goedkope auto’s waren. De Series 1 moest uiteindelijk ongeveer 100.000 dollar gaan kosten. Overigens betekent dat niet dat de Series 1 een gestripte straatracer was. Items als leren sportstoelen, elektrische bedienbare ruiten, cd-speler en airconditioning waren standaard aanwezig.

photo 515504

Voor wie een heftigere Series 1 nodig had, was er goed nieuws in de vorm van de Series 1 Supercharged. In basis dezelfde auto, maar dan met een enorme mechanische compressor op de Oldsmobile V8. Om het grotere vermogen en koppel aan te kunnen, werd er een sterkere koppeling gemonteerd. Voor de rest kon de Series 1 Supercharged het vermogen behoorlijk goed aan, wat aangeeft hoe goed de basis van die auto wel niet was. De prestaties bevonden zich nu op een veel hoger plan. Dankzij 450 pk kon je in 3,2 seconden naar de 100 km/u sprinten en in 9,2 seconden reed je al 160 km/u. De topsnelheid lag op 272 km/u. Een beetje een lage topsnelheid gezien het vermogen, maar het kwam door de vreemde bakverhoudingen. Het grootste nadeel van deze auto was de prijs. De Series 1 was al niet goedkoop, maar de Supercharged moest zo’n 175.000 dollar opbrengen. Daarvoor kon je ook een Ferrari aanschaffen, om maar eens een zijstraat te noemen. Uiteindelijk zijn er 20 exemplaren gebouwd met compressor. In totaal zijn er van de Series 1 slechts 249 exemplaren gebouwd. (Bron: Autoblog)

De Kit.

photo 515500

Een kleurrijke doos met de aanduiding niveau 4 De kit telt 116 delen. Komt met een full color handleiding. Volgens Scalemates is de kit al eerder uitgebracht in 2000 (Revell/Lodela). In 2006 een opfrisbeurt gekregen in de Musclecar reeks om in 2018 in z'n huidige vorm te verschijnen... Ik vind foto's met alle spreus zo'n gedoe, maar neem van mij aan dat het plastic er degelijk en gedetailleerd uitziet. Helaas is het bij deze kit zo dat de aanhechting van de spreu soms op onmogelijke plekken aan de onderdelen zit. Ook lijken de wielen traditiegetrouw wat klein, of uit verhouding. Een aantal onderdelen kunnen verfijning in detail gebruiken. Ws is er niets wat niet op te lossen valt... We gaan het zien! Het leuke aan dit model vind ik de onconventionele opstelling van motor en versnellingsbak aan de voor en achterzijde. Veersysteem met cantilevers en het aluminium frame waarop straks de body komt te rusten. Net even anders dus.

Veruit alle Shelby's Series 1 werden in zilverkleur geleverd. Mijn model wordt dus verrassend genoeg.... Zilver. kleur van de striping Rood! Zoals de referentiefoto's hierboven.

photo 515499

En we zijn onderweg. Uiterst voorzichtig de gietnaden verwijderen, schuren en gestart met de panellines uitkrassen. Want dat heeft deze body wel nodig.

Tot de volgende :brouw:

_________________
Mors nooit secondenlijm op je vingeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeee


Laatst bijgewerkt door Wolfman op zo 08 nov, 2020 9:40 am, in totaal 2 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 08 aug, 2020 17:28 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 29 apr, 2018 20:35 pm
Berichten: 14
Woonplaats: Hoboken (Antwerpen)
Goede deal voor 8 euro, had ik dat geweten had ik er ook eentje op de kop getikt voor de Olds motor.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 14 aug, 2020 11:06 am 
Offline
V.I.B.
V.I.B.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 03 sep, 2004 20:08 pm
Berichten: 9939
Woonplaats: Kaatsheuvel
Hoe zijn de wielen/velgen in deze kit? Heel vaak zijn dat namelijk 'net niet' wielen. Of te kleine velg, slordige banden... ben wel benieuwd. De body ziet er namelijk wel erg scherp en netjes uit.

_________________
Arno
https://www.instagram.com/arno.smulders78/

WIP:
Porsche 911 964 Carrera RS
Porsche 935 1978 Moby Dick


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 06 nov, 2020 13:04 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 30 jun, 2019 11:02 am
Berichten: 144
Dank voor de reacties. Zowel de Oldmobile motor als de wielen komen in deze eerste update voorbij. 8)

Nadat de body grondig geschuurd was, zijn de panellines wat dieper uitgekrast. Met name het deel rondom de koplampen koste wat geduld, maar het resultaat mag er zijn... De body delen zijn hierna gespoten met Tamiya primer gevolgd door een laagje Tamiya TS6 als onderlaag voor het zilver wat in een later stadium aangebracht wordt.

photo 522419

Ook ben ik gestart met het opbouwen van de Aurora V8. Onconventioneel bestaat deze uit twee helften die zowel de motor de transmissie/aandrijfttunnel als de versnellingsbak bevatten. Verder is de motor gelijk in opbouw als de meeste modellen. Mijn persoonlijke uitdaging bij deze brouw is het toepassen van metaaltinten. In basis probeer ik door diverse kleuren ondergrond de metaalglans te beïnvloeden. Zo is de basis van deze motor over grijs gespoten en de kleppendeksel over zwart. I.c.m. drybrushen ( donker van onder/licht vanaf de bovenzijde) leverd dit mooie nuances op. Voor de duidelijkheid. Alles is gespoten met hetzelfde aluminium zilver. De nuances goed op de foto krijgen is nog een andere uitdaging. :(

photo 522420

De transmissie aan de achterzijde is voorzien van Light gun metal

photo 522417

Kleppendeksel zijn voorbereid op het plaatsen van bougiekabeltjes.

photo 522418

De wielen in deze kit zijn typisch Revell :evil: De velgen anzich zien er prima uit, maar zijn net als de banden te klein in diameter. Ik schat ze ergens tussen de 16 en 17" i, terwijl deze auto origineel 18" als schoeisel heeft. Ook de offset is niet ok. De breedte ook niet. Alternatief vinden is lastig, dus dan maar goed uitwijken en voor totaal iets anders kiezen. Alhoewel de latere supercharged versie soms op soortgelijke wielen te zien was. Zou de inspiratie daar vandaan komen? :wink:

Als vergelijk de kit wielen en de wielen die gebruikt gaan worden.

photo 522421

Keep U posted... Tot de volgende :brouw: :brouw:

_________________
Mors nooit secondenlijm op je vingeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeee


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 20 nov, 2020 18:46 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 30 jun, 2019 11:02 am
Berichten: 144
Verder met de Shelby... De afgelopen week gewerkt aan de basis van het model. Namelijk, de bodemplaat :mrgreen:
Met de bodemplaat zijn de onderste draagarmen meegegoten. Qua detail niet echt "je van het".

photo 524247
De bovenzijde.

photo 524249
De onderzijde.

Om onderscheid te maken tussen het aluminium van de bodemplaat en het gepolijste aluminium van de draagarmen heb ik na de grijze Tamiya primer de draagarmen een zwarte ondergrond gegeven. Een volgend dun laagje zilver geeft ook hier net even een andere weerschijn. Hierna kon het verdere frame aangebracht worden. Het lijken (twee) simpele onderdelen, maar een tikkeltje verschil t.o.v. elkaar maakt al dat e.e.a. tordeert en dus niet correct zit voor het verdere verloop van de opbouw. Passen...passen... en nog eens passen 8) Op bepaalde delen zit nog wat werk in de afwerking van niet correct gegoten verbindingen

photo 524253

photo 524252

Onderstaand detailfoto's van de draagarmen aan de bodemplaat. Hopelijk komt het verschil in kleur/glans goed over?

photo 524254

photo 524255

De Shelby heeft aan de voorzijde een brede luchtinlaat voor de koele lucht, radiator en ventilatoren en door de motorkap heen weer een luchtuitlaat.
Onderstaande referentiefoto geeft een open blik op de ventilator door de uitgaande schacht ( of hoe ik het ook moet noemen )

photo 515498

Revell geeft de radiator met ventilatoren wel netjes weer, maar verzint het om deze vervolgens af te dekken met een compleet gesloten schacht met een honingraatstructuurtje waar het open hoort te zijn. Dus... Nog nooit zoiets gedaan, maar dit moet open gemaakt :lol:

photo 524248
Onderdelen uit de doos.

photo 524250
Snijden en breken. En na toch wel een tijdje vijlen en vijlen en schuren een nieuw randje styreen aangebracht. Her en der geplamuurd, afgewerkt en weer in kleur gespoten.
De opliggende randen van de ventilatoren heb ik overigens met clear gloss bewerkt zodat dit net even een tikkeltje glim heeft in het halfdonker.

photo 524251

In mijn bescheiden opinie een mooie verbetering 8)

Tot slot van deze update de accu gespoten, bedraad en het decal aangebracht.

photo 524256

Ik sta nu voor een klusje wat ik al even voor me uit schuif. Namelijk het bedraden van het motorblok. Die vorderingen komen vast voor in de volgende update :wink:

Tot... De volgende :brouw: :brouw:

_________________
Mors nooit secondenlijm op je vingeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeee


Laatst bijgewerkt door Wolfman op vr 20 nov, 2020 23:38 pm, in totaal 2 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 20 nov, 2020 20:04 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 22 okt, 2017 18:25 pm
Berichten: 556
Altijd goed om openingen werkelijk open te maken. :)

_________________
Groet, Martin.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 22 nov, 2020 10:57 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 03 dec, 2015 16:20 pm
Berichten: 379
Woonplaats: Temse
Veel beter zo met de opening.Succes verder.
Marc S.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 7 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement