Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 29 maart, 2024 17:11 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 67 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo 02 sep, 2020 14:38 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 05 feb, 2017 12:58 pm
Berichten: 833
Het mysterie van de juiste uitvoering.

Wellicht wat off topic, maar voor mij is het relevant om zo nauwkeurig mogelijk de juiste uitvoering te reproduceren zoals de wagen op Zandvoort reed in de race.
Niet altijd makkelijk, het is immers inmiddels ruim 50 jaar geleden.
Tot nu dacht ik dat er bij de race toch geen castrol stickers op de voorvleugel zaten.
Dat baseerde ik op onderstaande foto's die ik na uitgebreid speuren op het Internet vond.

photo 516931


photo 516935


En vooral deze foto, waarvan gedacht werd dat deze van het begin van de tragische crash was.


photo 516929


Een oud artikel van 10 jaar geleden in het blad "autosport" gaat uitgebreid in op de carrière van Courage. Daarin staat dat hij op zaterdags in de Tarzanbocht van de baan ging, waarna de wagen uitgebreid ontdaan moest worden van het zand, en dat hij later op de dag weer verder trainde.

Van dat uitstapje op zaterdag blijkt deze foto te zijn.
Op zondag tijdens de race waren de wagend destijds vaak van wat meer sponsoruitingen voorzien omdat dit immer de enige dag was waar televisieopnamen van gemaakt werden.
Verder vond ik nog een foto waar precies van was aangegeven dat ie op de zondag gemaakt was, tijdens de race.

photo 516934


En uiteindelijk vond ik nog een paar foto's die tijdens de race gemaakt zijn.
Daaruit blijkt dat er ook een fly BOAC sticker op de wing endplates zat tijdens de race.


photo 516930


Deze laatste foto van van kort voor het ongeval. Opvallend trouwens dat die persoon naast de brandblusser geen hoofd lijkt te hebben.

photo 516933

Kortom, na behoorlijk wat research denk ik nu de juiste versie te kunnen maken zoals Piers Courage reed op die tragische zondag op Zandvoort in 1970.

Tot de volgende update maar weer.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 02 sep, 2020 20:45 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 16 jan, 2020 14:28 pm
Berichten: 22
Zeer interessante update! Toch een beetje het leukste bijbaantje...research doen!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 05 sep, 2020 10:29 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 14 apr, 2014 15:49 pm
Berichten: 990
Hoezo off-topic? Juist erg interessant en helemaal passend bij dit topic.
"Persoon" naast brandblusser is denk ik gewoon een paaltje met een jas erover. :wink:


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 13 sep, 2020 0:22 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 05 feb, 2017 12:58 pm
Berichten: 833
Tijd voor een update van de werkzaamheden sinds de laatste keer. Wat priegelzaken die nogal wat tijd hebben gekost. Maar de eerste spuitwerkzaamheden zijn uitgevoerd, en langzamerhand kunnen we weer wat meer gaan monteren.

De inlaatkelken op de rail gemonteerd. De gaatjes in de rail moesten iets opgeboord worden. Het is belangrijk, maar lastig om al die kelkjes netjes in het gelid te krijgen.

photo 517598


De achtervleugel is voorzien van de wing endplates. Inmiddels is ook het gedeelte wat niet mee hoeft te worden gespoten afgeplakt.


photo 517599


De FE delen van de gordel uitgesneden en afgewerkt.


photo 517600


De delen die in zijdeglans zwart gespoten moesten worden van de juiste kleur voorzien. Het deel linksboven met de 3 klokken voor de instrumenten zien we hieronder nog terug.


photo 517601


De velgen in zwart glanzend gespoten. Ze zijn heel aardig opgedroogd.


photo 517602


De schakelpook voorzien van een houtkleurige knop.


photo 517603


De theorie van de 3 instrumentenklokken die op het dashboard moeten komen.


photo 517605


photo 517606


De klokken losgemaakt van de sprue, gladgevijld en voorzien van de FE voorkanten.


photo 517604


De decals op de FE delen geplaatst, en de klokken op de plaats gemonteerd.


photo 517607


Ook het stuurwiel zit nu op de juiste plaats.


photo 517608



De cockpit kan de stoel ontvangen en is gereed voor het huwelijk met het chassis.


photo 517609


Tot de volgende keer maar weer. Dan hoop ik een iets voortvarender vooruitgang te kunnen tonen.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 13 sep, 2020 9:27 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 14 apr, 2014 15:49 pm
Berichten: 990
De cockpit begint al mooi vorm en invulling te krijgen, ziet er perfect uit. Ik zie aan de toerenteller dat de motor 2500 toeren stationair draait. :lol:
Velgjes zien er erg goed uit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 13 sep, 2020 16:39 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 23 apr, 2005 15:22 pm
Berichten: 6561
Woonplaats: Houthalen (Belgie)
Mooi :wink:

_________________
Mvg Johny 8)

"When people rob banks, they go to jail."
"When banks rob people, they get a bonus."

http://www.depaddock.eu/forum/forumdisplay.php?f=66


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 13 sep, 2020 16:57 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 09 maart, 2014 11:54 am
Berichten: 4383
Woonplaats: Aartselaar
adembenemend knap echt vakwerk
Marc


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 25 sep, 2020 12:04 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 05 feb, 2017 12:58 pm
Berichten: 833
We zijn weer een stapje verder.

Het FE naamplaatje van Piers moest wat versneden worden. Het wordt immers de Zandvoort versie. Monaco is er tussen weg gesneden.

photo 518972


photo 518974


Dan eerst nu verder met het motorblok met de versnellingsbak en de achterwielophanging.


Het blokje voorzien van de zijdeglans gespoten kleppendeksels.


photo 518973


De accu die daar ook op bevestigd moet worden afgemaakt. Die witte doppen moesten van binnenuit door het FE bovendeel van de accu gestoken worden.
Een priegelige oplossing van Tameo, maar daardoor krijg je wel heel strakke doppen.
De accu vervolgens in de accubak gemonteerd, en is nu klaar voor de montage op het blok.

photo 518975


De kleppendeksels voorzien van 4 Ford decals. De steunen waarop straks de vleugel moet komen, en de rubberen dempers die het breken van de aandrijfassen moesten voorkomen.


photo 518976


Beide zijden gereed.


photo 518977


De onderzijde van de achterwielophanging. Let op die uitsparingen die voorzien zijn voor de veren later.


photo 518978


Het blokje tijdelijk aan het chassis bevestigd om de zaak goed uitgelijnd te houden.


photo 518980


De aandrijfassen gemaakt van mijn eigen draad wat een betere zilverkleur heeft dan het bijgeleverde materiaal. Daardoor hoeft het niet gespoten te worden.
En de torsie beugel klaar gemaakt voor montage.


photo 518979


De uprights van de achterwielophanging geplaatst samen met de aandrijfassen. De kruiskoppelingen krijgen nog een lichte wash om de detals wat naar voren te halen.


photo 518981


De torsie beugel gemonteerd, en verbonden met de onderkant van de uprights middels 2 stangen.


photo 518982


En tenslotte de bovenzijde van de upright verbonden middels een stang met de dwarsligger. Klein foutje in de manual. Als je de onderdeelnummers gebruikt zoals ze daar staan, komen de FE detals aan de onderkant.
Gelukkig zag ik dat nog juist op tijd.


photo 518983


Tot een volgende update maar weer.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 26 sep, 2020 2:26 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 14 apr, 2014 15:49 pm
Berichten: 990
Motorblok met wielophanging is al een puzzel op zich. Knap gedaan. Je zou de aandrijfassen ook wat kleur kunnen geven door ze boven een vlam te verhitten. Ze krijgen dan zo'n mooie blauw/geel tinten, alhoewel ik niet zeker weet of het materiaal wat jij hebt gebruikt hier tegen kan. (zilverdraad?) :)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 01 okt, 2020 23:25 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 05 feb, 2017 12:58 pm
Berichten: 833
En weer door. De vaart begint er een beetje in te komen.

Verder met het motorblok.

De accu met accu-bak en de de dynamo geplaatst.

photo 519462


De uitlaten aangebracht en door de steunen gevoerd. Het oliereservoir geplatst.


photo 519463



photo 519464



photo 519465


De veren voor de achterwielophanging gereed voor montage.


photo 519466


Lengte op maat gemaakt en samengebouwd.


photo 519467


En gemonteerd in de achterwielophanging


photo 519468


De inlaatkelken met de rails gemonteerd.


photo 519470



De verdeler voorzien van de bougiedraden.


photo 519469



De bougiekabels en de onstekingsmodule aangebracht. Helaas weinig meer te zien van de geverfde verdelerkap en de aangebrachte details.



photo 519471


De remschijven met de gedraaide wielnaven geplaatst.



photo 519472



Begonnen met het airbrushen van de body. In totaal 12 zeer dunne lagen aangebracht. Zero Paints verf gebruikt.



photo 519473



photo 519474



photo 519475


Het afgeplakte deel van de achtervleugel verwijderd. Altijd een hachelijk moment, maar het is gelukkig goed gegaan.
De vleugel lijkt nu goed op de Zandvoort versie.

photo 519476


Voor de volgende update staan de decals op het programma. Dat zal nog lastig worden. Ik moet ze behoorlijk versnijden omdat op Zandvoort met een andere bestickering werd gereden dan op Monaco, de uitvoering van deze kit.

Tot de volgende keer maar weer.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 67 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 25 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement