Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 25 apr, 2024 20:56 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 67 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 20 jul, 2020 21:31 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 05 feb, 2017 12:58 pm
Berichten: 846
Na de Ferrari 500 F2 is het tijd voor een nieuw project.
De Britse Coureur Piers Courage verongelukte in 1970 op Zandvoort in zijn De Tomaso. Hij was op slag dood, en hem werd het lot bespaard van Roger Willamson die levend verbrandde in zijn bolide.
Als een soort van aandenken aan deze voor velen onbekende coureur ga ik de wagen bouwen zoals die reed op Zandvoort bij zijn laatste race.

Als basis gebruik ik een Tameo kit met de wagen zoals hij die in Monaco reed.


photo 514265


photo 514264


photo 514266


photo 514267


photo 514268


photo 514270


Er zijn niet heel veel referentiefoto's van te vinden, maar ik heb toch genoeg gevonden om de verschillen met de Monaco versie duidelijk te krijgen.


photo 514269


photo 514271


photo 514272


De velgen waren zwart op Zandvoort in plaats van goud.

Het racenummer was 4 in plaats van 24.

Op de voorvleugel zaten er in Zandvoort Castrol logo's.

Op de zijkanten andere logo's, of op andere plaatsen dan op Monaco.

Op Zandvoort was een deel van de achtervleugel niet rood, maar kaal aluminium.

Allemaal details, en er is eigenlijk maar 1 groot verschil waar ook de kit van Tameo niet in voorziet.
Op Zandvoort liepen de koelwaterbuizen van de motor naar de radiator vooraan via de buitenkant van de carrosserie.
Dat is goed te zien op de foto's van Zandvoort.

Ik heb gelukkig wat detail foto's gevonden van een De Tomaso die op de historische GP van Zandvoort aanwezig was. Ook daar liepen de koelbuizen buitenom.
Die koelbuizen zal ik dus zelf moeten maken. Maar ik vind het een te belangrijk detail om achterwege te laten.

photo 514274


photo 514275


photo 514273


En tot slot nog een foto van de cockpit. Tot zover de voorbereidingen.

Tot de volgende update.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 20 jul, 2020 21:33 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 05 feb, 2017 12:58 pm
Berichten: 846
Oeps. Hier de foto van de cockpit.

photo 514276


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 21 jul, 2020 1:42 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 14 apr, 2014 15:49 pm
Berichten: 1007
Je laat er geen gras over groeien Eric. :D Leuk vervolg project van je Zandvoort verzameling. Wat is het toch fijn om rond te struinen op evenementen als de Historische GP Zandvoort of bv. Spa- classics en dan dit soort plaatjes te kunnen schieten. Gaaf van Tameo dat ze bij hun foto ets plaatje ook een typeplaatje leveren. Kan je mooi inkleuren en vervolgens polijsten. :wink:


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 21 jul, 2020 13:01 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 23 apr, 2005 15:22 pm
Berichten: 6562
Woonplaats: Houthalen (Belgie)
Knap hoe jij die prachtige "oldie's" weer tot leven brengt als herinnering aan de helden van toen. :wink:

I stay tuned, as always :!:

_________________
Mvg Johny 8)

"When people rob banks, they go to jail."
"When banks rob people, they get a bonus."

http://www.depaddock.eu/forum/forumdisplay.php?f=66


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 21 jul, 2020 14:03 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 09 maart, 2014 11:54 am
Berichten: 4396
Woonplaats: Aartselaar
ik ben sprakeloos zulke mooie bouwsels respect man
ik kijk er al naar uit
Marc


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 26 jul, 2020 0:30 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 05 feb, 2017 12:58 pm
Berichten: 846
De eerste bewerkingen van de carrosserie delen. De wagen bestaat eigenlijk uit een aantal rechte vlakken waardoor het relatief eenvoudig zou moeten zijn om een strak resultaat te verkrijgen met dit model.

Er is bij white metal modellen altijd vrij veel flash te verwijderen. Tevens wat oneffenheden aangetroffen. En weer de nodige gaten om uit te boren. Ik maak die gaatjes toch nogal eens aan de grote kant. Dat probeer ik deze maal te vermijden door steeds eerst de maat te nemen met een schuifmaat van het onderdeel wat in het gat moet komen.

photo 514668


photo 514669


Na een tijdje vijlen, schuren en nog een beetje schuren. Tevens de ruwe rolbeugel in de geboorde gaten gepast.


photo 514670


photo 514672


De motor maakt deel uit van het dragende deel van het chassis. De achterzijde van de motor moet straks mooi recht en zonder grote naad met de rest van het chassis kunnen worden verbonden.


photo 514671


Even proefpassen met een los deel van het nog te maken motorblok.


photo 514673


Ook de neus met de vleugels heeft weer behoorlijk wat voorbewerking nodig.


photo 514674


photo 514675


photo 514676


Het proefpassen bewijst al haar nut. Beide vleugels zaten niet helemaal parallel aan elkaar. De linker zat wat verder naar achteren. Door beide gaten wat op te ruimen aan die kant, kon de vleugel wat verder naar voren.
Zie hieronder het voorlopige resultaat.


photo 514677


De naden zullen in de putty worden gezet om straks en naadloze verbinding te hebben als we de zaak gaan spuiten.


Dat is voor de volgende update.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 26 jul, 2020 9:46 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 14 apr, 2014 15:49 pm
Berichten: 1007
Mooi, de eerste werkzaamheden zien er al goed uit. Het is met gaatjes boren altijd het veiligst om eerst een kleinere diameter te boren en zo nodig verder uit te boren met een grotere maat. Van de andere kant wordt de diameter van de geboorde gaten ook weer verkleind door de verschillende verflagen. :)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 29 jul, 2020 13:26 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 05 feb, 2017 12:58 pm
Berichten: 846
Een kleine update van de voortgang in deze vakantietijd voor de trouwe volgers van bouwverslagen.

De voorzijde behandeld met putty om een zo glad mogelijk resultaat te krijgen. Er volgen uiteraard nog schuursessies.
Ik ga ook experimenteren met Mr Metal primer, een soort doorzichtige primer voor metaal, die ook een vullend effect zou hebben bij kleine oneffenheden.
Die blijft wel heel iets kleverig, dus ik wil kijken wat er gebeurt als ik er vervolgens een klassieke primer over ga spuiten.

photo 514824


Dan de eerste acties met het motorblokje.


photo 514823


In elkaar gezet na het ontbramen en weer het onvermijdelijke boren. De klepdeksels worden gespoten. De rest van het blok ondergaat de zuurbehandeling.


photo 514825


Nog een FE onderdeel voor de onderzijde van de motor. Daarmee wordt tevens de naad verborgen van de delen van het blokje.


photo 514826


En de versnellingsbak, die ik nu vast bevestig zodat de zaak goed uitgelijnd kan worden.


photo 514827


En het proefpassen. Door schade en schande geleerd zodat ik straks niet ingrijpend hoef te vijlen aan de motorophanging.


photo 514828


De zuurbehandeling van het blok.
Na twee minuten onderdompelen en drogen is dit het resultaat voor de nabewerkingen.

Voor:

photo 514829


En na:

photo 514830


En tot slot nog een onderdeel van de achterwiel ophanging. Ook hier is te zien dat elk onderdeel van deze kit van witmetaal toch nog behoorlijk wat nabewerking moet ondergaan voordat het gespoten en gemonteerd kan worden.

photo 514831


photo 514832


Tot de volgende update maar weer.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 29 jul, 2020 13:58 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 06 apr, 2015 20:18 pm
Berichten: 3758
Woonplaats: nieuw vennep
Mooie update weer. Tegenwoordig gebruik ik ook Mr Metal Primer en ik vind het prima werken. Ik heb alleen niet de ervaring dat het iets plakkerig blijft. Ik ontvet eerst het PE, spuit of kwast er MMP op en laat dit ca 24 uur drogen. Daarna en primer erover en vervolgens kleur.

Kijk maar eens bij mijn verslag als je wilt. https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=52315&start=190

_________________
Gr, Ferry

Kijk ook eens bij mijn bouw.
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=53&t=53651


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 29 jul, 2020 14:49 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 05 feb, 2017 12:58 pm
Berichten: 846
Hoi Ferry,

Ik heb eerder die Metal primer onverdund gespoten, omdat het spul zelf al bijna waterig dun is.
Volgens Gunze zelf kan het inderdaad iets plakkerig blijven, en zou dat juist zijn voor een goede hechting.
Voor de airbrush moet ik het dan verdunnen met de leveler van hun in de verhouding 1:1. Dat komt in zo’n fles meet geel etiket.
Vraagje; heb jij iets kleur bijgevoegd zodat je kunt zien waar je al geweest bent met die doorzichtige primer?

Verder heb ik vol bewondering die hele build van je bekeken. Prachtig. Nu zag ik ook dat zo’n loc nogal wat leidingwerk heeft.
Voor mijn De Tomaso heb ik nog koelbuizen nodig, ik denk ongeveer diameter 2 mm.
Looddraad is een optie, maar aluminium, of nog beter chroom buis ziet er veel strakker uit.
Wellicht weet je toevallig waar ik dat soort materiaal zou kunnen kopen.
Ik gebruik veel van Albion voor mijn modellen, maar dat gaat meestal maar tot 1 mm doorsnee in de webwinkels die ik tot nu toe gevonden heb.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 67 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 17 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement