Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 29 maart, 2024 9:47 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 67 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo 29 jul, 2020 15:12 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 06 apr, 2015 20:18 pm
Berichten: 3756
Woonplaats: nieuw vennep
Toen ik de MMP ging kopen was er alleen maar een spuitbusje te krijgen. Een deel hiervan heb ik in een leeg potje gespoten zodat ik dit kan kwasten. Verder gebruik ik dus de spuitbus. Ik heb geen kleur bijgevoegd als ik het ga kwasten, de te kwasten oppervlakken zijn niet zo groot dus je weet nog wel waar je gebleven bent en anders doe je iets dubbel. Ik zou ook niet zo snel een verdunner bijvoegen want ik ben bang dat dan de werking wat minder kan worden maar daar heb ik geen bewijs van.

Ik zou niet zo blij zijn als het plakkerig zou blijven want dat trekt maar vuiligheid aan denk ik dan. Het goedje moet zich invreten in het metaal en daar moet het blijven zitten. De primer/verf hecht zich dan wel aan de MMP. Ik ben benieuwd wat jou ervaringen gaan zijn. Voor de prijs hoef je het in ieder geval niet te laten. Ik ben in ieder geval van plan om het te blijven op metalen te spuiten onderdelen

Ik haal veel van spullen bij het volgende adres. https://www.aviationmegastore.com/search/_/p0/c/s/f3295
Pas wel op met het buigen van dunne buis dat het niet gaat knikken, maar dat zul je vast wel weten.

_________________
Gr, Ferry

Kijk ook eens bij mijn bouw.
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=53&t=53651


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 30 jul, 2020 9:12 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 14 apr, 2014 15:49 pm
Berichten: 990
Mooie update Eric. Wat is het voordeel van het gebruik van die Mr Metal primer? Is het puur voor een (nog) betere hechting van de toch nog te gebruiken normale primer?
Ik zou flink schrikken als het blokje zo uit een zuurbehandeling komt maar jij hebt inmiddels ervaren dat het met een nabehandeling helemaal goed komt.
Voor de koelbuizen is soldeerdraad een goede optie, te verkrijgen in vele diameters. Heb toevallig gisteren 2mm soldeerdraad gehaald. Of is soldeerdraad hetzelfde als looddraad? :)
Gr,
Eric


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 30 jul, 2020 9:28 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 05 feb, 2017 12:58 pm
Berichten: 833
@cire430,

De hechting is niet de hoofdreden. Mr Metal zou een egaliserend effect hebben, en daar zou ik eens mee willen experimenteren om te kijken of ik het spuitwerk nog iets strakker kan krijgen.
Ook polijsten heb ik nog niet toegepast, en door de relatief rechte vlakken leent dit model zich er goed voor om ook dat eens te proberen.
Soldeer of looddraad blijft zeker een optie. Ik heb 2 mm buis te pakken gekregen. Dat moet nog binnenkomen, maar ik ben bang dat het toch nog een beetje te dik is.
Ook voor het buigen is looddraad natuurlijk veel makkelijker te bewerken.

En inderdaad, de eerste keer dat ik die white metal uit het zuur haalde dacht ik dat het nooit meer goed zou komen.
Maar een oude elektrische tandenborstel en een dremel met een kop van polijstdraden verrichten wonderen.
Wel weer een dosis geduld uit de voorraad nodig.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 01 aug, 2020 0:50 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 14 apr, 2014 15:49 pm
Berichten: 990
Heb voor de buizen van de 288 GTO Evo die van de turbo's naar de intercoolers lopen 2mm dikke soldeerdraad gebruikt. Dit is erg makkelijk te buigen zonder gereedschap en is ook in kleinere diameters te krijgen bv. 1,5mm. :)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 02 aug, 2020 23:14 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 05 feb, 2017 12:58 pm
Berichten: 833
Mooi weer, F1 weekend, dus een bescheiden update.

Allereerst een modificatie van de achtervleugel. Ik had eerder al gezien dat de Zandvoort versie voor een deel aluminiumkleurig was in plaats van helemaal rood. Nadere studie leerde dat in Zandvoort met een 2-delige achtervleugel gereden werd, waarbij in Zandvoort beide delen evenwijdig aan elkaar waren afgesteld.
Ik heb daarom een naad gekrast en gevijld waardoor de vleugel wat dichte in de buurt komt van het origineel van Piers Courage op Zandvoort.
Het achterste deel blijft dus metaal, en vanaf de naad wordt de vleugel en de wing endpoints rood gespoten.

photo 515218


De uprights van de achterwielophanging voorbewerkt.


photo 515208


Ook de voorvleugel glad gemaakt.


photo 515209


De uitlaten met de zuurbehandeling naar gun metal gebracht.


photo 515215


Komen we bij een typisch tameo detail. De accu en de accubak. Veel werk, maar je krijgt wel een enorm strakke accu met strakke doppen.

De theorie:

photo 515210


photo 515212


En de praktijk, althans een deel:

photo 515211


photo 515213


photo 515214


De waterpomp en de oliepomp aangebracht op het motorblok.


photo 515216



photo 515217


Tot de volgende update maar weer.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 03 aug, 2020 2:39 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 14 apr, 2014 15:49 pm
Berichten: 990
Zo te zien heb je tijdens de (saaie) race nog best wat weten te creëren. :D Mooi werk.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 07 aug, 2020 11:40 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 05 feb, 2017 12:58 pm
Berichten: 833
Wederom een update. Het ziet er nog niet heel indrukwekkend uit, maar ik heb veel tijd gestoken in bijvoorbeeld de schijfremmen voor en achter.

De upright voor de voorwielophanging. Wat detail betreft prima gietwerk, maar wel veel bramen en flash. De vijltjes en het schuurpapier dus maar weer ter hand genomen.


photo 515450



Ook wat hoogte betreft even proefpassen met het deel van de ophanging waar de upright na het spuiten in moet passen.
Dus ook de voorwielophanging alvast maar voorbewerkt en de delen gebogen waar de uprights in moeten komen.


photo 515455



photo 515451



En de ophanging zelf ook even passen nu de zaak nog niet gespoten is.



photo 515452


Verder met het stuurtje.


Theorie:
photo 515453



Praktijk.
photo 515454

De passing steekt nog iets te ver door de naaf. Dat moet nog wat afgevijld worden.


Verder met de calipers voor de remmen. Goed opletten en af en toe in de manual kijken. In deze kit verschillen de callipers voor en achter.
Ik hen in dit geval ook voor de remmen de zuurmethode gebruikt.
Hieronder de verschillende stadia van de bewerking.
Ook hier vind ik het beter dan te spuiten met gun metal. Ik heb wat geëxperimenteerd met verschillende polijstschijven op de dremel.
Ik vind zelf dat er een behoorlijk mooie metaalglans op zit.

photo 515456


Verder met de schijven zelf, die elk uit 2 delen bestaan zodat je geventileerde schijven krijgt.


photo 515457


photo 515458


Die Callipers pers ik op de schijven met een klein bankschroefje. Ik wil zo weinig mogelijk lijn gebruiken in de buurt van die glanzende schijven.
Ik gebruik een smal afgesneden strookje schuurpapier om de opening precies op maat te schuren. Zodanig dat met uitsluitend het persen de zaak goed vast komt te zitten/


photo 515460


Inmiddels ook de gedraaide wielnaven in de schijven gelijmd.


photo 515459



photo 515461


En het eindresultaat. Als je dit 4 keer gedaan hebt voor alle schijven ben je zomaar weer wat uurtjes verder.
En die schijven verdwijnen straks weer goeddeels in de velg. Maar ik heb weer wat kunnen experimenteren met bewerkingen.
Verder wil ik uit een soort respect naar Piers Courage gewoon mijn uiterste best doen om het model zo goed en accuraat mogelijk te krijgen.


photo 515462


Tot een volgende update maar weer.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 12 aug, 2020 10:21 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 14 apr, 2014 15:49 pm
Berichten: 990
Fijne update alweer Eric. Ik weet uit ervaring dat er in al dat gepriegel vele uurtjes werk zitten, maar het ziet er weer piekfijn uit. Mogelijk een tip voor de schijfremmen. Ik zou de binnenzijde van de schijven mat zwart maken voor nog meer diepte effect. En als het mogelijk is op 1:43 de schijfjes op een dremel zetten en met schuurpapier een mooi ronde structuur schuren. Zo lijkt het alsof de remklauw deze structuur heeft gemaakt.
:wink:


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 12 aug, 2020 15:03 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 05 feb, 2017 12:58 pm
Berichten: 833
@cire430,

Bedankt. Komt voor elkaar.
Heb ik met veel moeite de juiste Castrol decals te pakken gekregen voor de voorvleugels, kom ik na bestudering van de foto’s erachter dat Courage alleen bij de trainingen reed met Castrol sponsoring.
Kennelijk was er niet genoeg betaald voor de race.
Ik blijf toch bij de race uitvoering, en bewaar die decals wel voor andere keer.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 18 aug, 2020 23:58 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 05 feb, 2017 12:58 pm
Berichten: 833
Tijd voor een kleine update. Niet heel erg veel, maar gezien de activiteiten alhier ben ik niet de enige die met deze temperaturen niet heel veel voortgang boek.

Te beginnen met wat klein vouw en buigwerk van FE onderdelen die op de body moeten komen. Daar worden later delen van de voorwielophanging ondergebracht. Die moeten nu reeds gemonteerd worden omdat ze samen met de body straks gespoten moeten worden.


photo 516005


photo 516004


photo 516003


photo 516006


photo 516007


photo 516008


Verder met de radiator voor de oliekoeler.
Wederom een aantal te buigen FE onderdelen.


photo 516009


photo 516010


Hoewel de handleiding alles in zilverkleur wil, geven foto's duidelijk aan dat het koelelement zelf donker is. Dus het zuur maar weer ter hand genomen om die delen te behandelen.

Hieronder is het rechter element reeds behandeld.


photo 516011


En alle delen gebogen en bewerkt.


photo 516012


photo 516014



En samengebouwd. Later zal dit deel samengebouwd worden met de olietank.


photo 516013


Uiteindelijk toch maar een heel klein onderdeel.


photo 516015


Tenslotte nog een klein stapje. De aandrijfassen waren met de versnellingsbak verbonden middels een rubber verbinding die enige beweging toeliet. Dit om het steeds hinderlijk breken van die assen te voorkomen.


photo 516017


Op deze foto ook te zien. Deze foto geeft tevens nog wat inspiratie voor het aanbrengen van wat kabels waar het model zelf niet in voorziet. Bijvoorbeeld vanaf de dynamo naar de accu en de ontstekingsunit.
Ik weet nog niet hoe ver ik dat ga doordrijven.


photo 516016



In de kit betreft het een gegoten deel, waar ik de delen rubber met de hand moet verven om de beugels te behouden die om die rubberen delen heenliepen.

Op deze foto's in die vergroting ziet het er ietswat rommelig uit, maar strakker krijg ik het niet.
Op ware grootte is het aanvaardbaar. Het semi gloss glimt me nog iets teveel. Dat ga ik nog oplossen met een matte laklaag.



photo 516018



photo 516019


Dit was het voor deze keer. Tot de volgende keer. Blijf gezond, en blijf bouwen.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 67 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 15 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement