Hallo allemaal,
Ik zei gisteren dat ik tot na de zomervakantie ging wachten met het starten van een nieuwe kit, maar ik kan toch niet wachten.
Het gaat om een witmetalen model in 1:43 van Tameo, Ik heb nog nooit met dit materiaal gewerkt, dus tips zijn zeker welkom. Ik zal ook tutorials op de site van Tameo en de verschillende threads op dit forum nog eens goed gaan doorlezen.
Het is dus de Brabham uit 1983 en ik heb alvast een stukje tekst getypt over de auto. (vooral niet lezen als je dat niet interessant vindt)
In 1982 was men bij Brabham al vroeg begonnen met het ontwerpen van de auto voor het volgende jaar. Vóór het einde van het seizoen was de BT51 klaar en kon men met testen beginnen. De BT51 zou de eerste auto worden waarmee Brabham een volledig seizoen met BMW motoren ging draaien.
Helaas kwam de FIA aan het einde van het seizoen ’82, vrij plotseling, met het bericht dat de auto’s vanaf ’83 verplicht een vlakke bodem (dus zonder Venturi tunnels) moesten hebben. “Sideskirts” werden ook verboden. Dit werd gedaan om het groundeffect te verminderen, om de bochtensnelheid omlaag te halen.
Het gevolg hiervan was dat Brabham met drie complete, geteste BT51’s zat die plotseling illegaal waren en niet gebruikt konden worden. De meeste teams pasten hun oorspronkelijke ontwerpen aan volgens het nieuwe regelement maar hoofdontwerper Gordon Murray van Brabham koos een andere oplossing.
Hij begon, zes weken voor de eerste race, met het ontwerpen van een compleet nieuwe auto. De BT52 had korte sidepods, die ver naar achteren waren geplaatst. Hierdoor ontstond de karakteristieke pijlvorm. De sidepods zaten ver naar achteren om zoveel mogelijk gewicht op de achterwielen te krijgen. Dat was nodig ook, want de BWM M12/13 1,5 liter turbo was erg krachtig. Om zoveel mogelijk downforce terug te winnen, werden grote voor- en achtervleugels op de auto geplaatst. De wielophanging was conservatief te noemen: double wishbone pushrod voor en achter.
In vergelijking met andere auto’s was de BT52 compact te noemen. Dit kwam niet alleen door de kleine sidepods maar ook door de kleine brandstoftank. Murray had bedacht dat een lichte auto sneller zou zijn over een raceafstand dan een auto die geen pitstops hoefde te maken. De auto kon geen volledige raceafstand afleggen zonder te tanken.
Halverwege het seizoen werd de BT52 vervangen voor de BT52B. Die was iets korter en het kleurpatroon was omgewisseld. (wit-blauw naar blauw-wit). Later kwam er nog een upgrade van de achtervleugel door daar extra winglets aan te hangen.
Zoals gezegd werd er gebruik gemaakt van de BMW M12/13 viercilinder lijnturbo motor. Die had in racetrim ongeveer 640 pk. In de kwalificatie kon dit worden opgevoerd naar 750 pk (ik neem aan door de turbodruk te verhogen). In kwalificatiemodus ging de motor overigens niet lang mee. Daar was rekening mee gehouden tijdens het ontwerpen van de auto, want de complete achterkant, inclusief vloeistoffen kon in één keer vervangen worden.
In handen van Nelson Piquet en Riccardo Patrese, nam de auto het op tegen de Renaults en Ferrari’s die werden gezien als de belangrijke concurrenten. Patrese had veel pech en finishte maar drie keer, maar won wel de laatste race van het seizoen in Zuid-Afrika. Piquet won de GP’s van Brazilië, Italië en Europa en behaalde daarnaast vijf podium plaatsen en twee vierde plaatsen. Dat was uiteindelijk genoeg om de eerste coureurskampioen in een turbo-auto te worden. De pech van Patrese zorgde ervoor dat Brabham slechts derde werd bij de constructeurs.
Bronnen:
https://www.wikiwand.com/en/Brabham_BT52https://www.ultimatecarpage.com/txt/71/ ... 2-BMW.html https://f1history.fandom.com/wiki/Brabham_BT52BDeze manier van bouwen is wel even iets compleet anders als dat ik gewend ben. De handleiding bijvoorbeeld. Geen bouwstappen, geen genummerde onderdelen. Puzzelen geblazen dus.
De decals zijn wel weer erg netjes:
Dit is een vrij oude Tameo kit. Dus de onderdelen zijn voornamelijk witmetaal:
De enige photo etch delen zijn de spaken
Nou heb ik ook nog nooit met photo etch gewerkt, dus misschien is dat wel een voordeel.
Verder zijn er alleen wat bandjes en veertjes
De versie die ik ga bouwen, is de auto waar Piquet de Grand prix van Europa op Brands Hatch mee gewonnen heeft. Het is dus een BT52
B met extra winglets aan de achtervleugel.
Ik heb in ieder geval veel zin om aan deze bouw te beginnen en mocht iemand tips en trucs hebben: vooral laten weten
Erik