Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu di 23 apr, 2024 10:07 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 37 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: 1:43 Brabham BT52B
BerichtGeplaatst: zo 27 sep, 2020 2:53 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 14 apr, 2014 15:49 pm
Berichten: 1007
Ik denk dat Tameo een reputatie heeft opgebouwd dat je de elementen/details die ze in hun kits en beschrijvingen verwerken zeker serieus mag nemen. Dat neemt niet weg dat vooral bij de oudere kits sommige details wat grof zijn uitgevoerd. Het is dan aan ons modelbouwers om die details te verfijnen. :wink:
Het mooiste is altijd als je van de te bouwen stappen ook duidelijke referentie plaatjes hebt maar die zijn vaak lastig te vinden. :)

Eric


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: 1:43 Brabham BT52B
BerichtGeplaatst: vr 02 okt, 2020 18:25 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 11 maart, 2017 17:12 pm
Berichten: 172
Woonplaats: Zwolle
Na het bestuderen van de foto's, blijken de veertjes inderdaad echt onderdeel uit te maken van de ophanging. Daarom de onderdeeltjes weer losgehaald, zodat ik daar nog eens naar kon kijken.
Ik heb de staafjes los weten te snijden van de bodemplaat, zodat ik ze makkelijker kon vijlen. Toen pasten de veertjes er wel omheen. De zaak vervolgens weer aan elkaar geplakt.

Meteen even van de gelegenheid gebruik gemaakt om de zilveren aandrijfas nog wat te verbeteren door de hoes zwart (rubber) te maken.

Oordeel zelf:

photo 519513

photo 519514

photo 519515

De body van de auto is de volgende stap. Die is donkerblauw met witte vlakken. De witte vlakken zijn als decal geleverd. Volgens Tameo kun je het hele ding donkerblauw spuiten en vervolgens de decals erop plakken. Ik twijfel nog een beetje. De vorige keer dat ik lichte decals op een donkere ondergrond plakte, ging alles doorschijnen. Mensen die ervaring hebben met Tameo decals kunnen mij vast vertellen of dat bij dit merk ook het geval is.

Een alternatief is eerst wit spuiten, afplakken en dan blauw spuiten en daarna de decals erop. Maar, dan moet ik: 1. met wit gaan spuiten en dat vind ik een kwalitatief uitermate teleurstellend karwei om te doen en 2. rond bodywork gaan afplakken en dat is ook niet iets waar ik blij van word.

Ik ga nog even nadenken....

Erik


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: 1:43 Brabham BT52B
BerichtGeplaatst: za 03 okt, 2020 9:23 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 14 apr, 2014 15:49 pm
Berichten: 1007
De toevoeging van die vering is perfect gelukt.
Persoonlijk heb ik weinig ervaring met het afplakken van bodydelen t.b.v. meerdere kleuren. Ook ik zou bang zijn om de boel weer te vergallen.
Ik denk dat als Tameo het zo voorschrijft met de decals dat dit dan ook oké is. In het ergste geval zou je een 2e velletje wit kunnen aanbrengen nadat de 1e laag geheel strak en droog erop zit. Meestal zijn de reserve decal sets nog leverbaar. (Arjan de Roos) :)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: 1:43 Brabham BT52B
BerichtGeplaatst: za 03 okt, 2020 9:42 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 05 feb, 2017 12:58 pm
Berichten: 846
Hoi Erik,

Ik heb veel ervaring met 1/43 Tameo en ik gebruik in dat soort gevallen toch de decals.
Je kunt op dit forum mijn Zakspeed van Rothengatter nog wel vinden.
Daar heb ik het ook geprobeerd met afplakken en spuiten.
Maar dat krijg je op deze schaal heel moeilijk strak.
Vervolgens bleek dat de witte decals prima over het rood gingen zonder door te schijnen.
Wel zijn ze soms heel groot, en moeten dan eigenlijk in 1 keer over beide zijden van de auto.
Ik snij de decal dan meestal in delen, waardoor het makkelijke aan te brengen is.
Bij die zakspeed kun je beide werkwijzen zien. Ik heb de hele auto weer kaal gemaakt toen dat afplakken niet mooi genoeg werd.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: 1:43 Brabham BT52B
BerichtGeplaatst: za 03 okt, 2020 9:48 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 05 feb, 2017 12:58 pm
Berichten: 846
Erik,
Die zakspeed staat op pagina 4, meer onderaan.
Dat was ook een Tameo model uit dezelfde periode als die Brabham van jou.
Veel succes.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: 1:43 Brabham BT52B
BerichtGeplaatst: vr 09 okt, 2020 16:05 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 11 maart, 2017 17:12 pm
Berichten: 172
Woonplaats: Zwolle
Update-zonder-foto-time!

De keuze gemaakt om gewoon zoals de handleiding voorschrijft de auto helemaal blauw te spuiten.
Daarvoor Revell aqua "nachtblauw" gebruikt omdat die mooi donker is.

Achteraf vind ik deze toch te "paars", dus de hele zooi staat in de Revell Color mix en ik kan opzoek naar een ander kleurtje.

Fijn weekend :brouw:

Erik


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: 1:43 Brabham BT52B
BerichtGeplaatst: do 15 okt, 2020 17:38 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 11 maart, 2017 17:12 pm
Berichten: 172
Woonplaats: Zwolle
Nou, de kleur zit erop.

Best aardig, al zat de vorige (verkeerde) kleur er uiteindelijk beter op. Ik heb alweer geleerd dat ik de volgende keer nog beter mijn best moet doen op het klaarmaken van de onderdelen. Her en der zijn nog wat putjes en puistjes te zien.

Spiegels en winglets:

photo 520643

photo 520641


Achtervleugel:

photo 520636

photo 520635

Body en voorvleugel:

photo 520640

photo 520639

photo 520637

Ik ga nu moet verzamelen zodat ik kan beginnen aan de decals.

Erik


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: 1:43 Brabham BT52B
BerichtGeplaatst: za 17 okt, 2020 16:44 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 11 maart, 2017 17:12 pm
Berichten: 172
Woonplaats: Zwolle
Nadat de laklaag goed droog was, kon ik beginnen aan de decals.

Het decalsheet wat Tameo levert is ziet er goed uit. Alles is mooi scherp afgedrukt en ook aan de kleine sponsordecals is gedacht.

Afbeelding
En dat voor zo'n oude kit! :brouw: :mrgreen: (foto van de site van Tameo

Nadeel is wel dat de decals niet genummerd zijn en dat Tameo (bij deze kit) niet aangeeft welke decals waar moeten komen. Dat is dus een heel gepuzzel.
Gelukkig staat er een foto van het gebouwde model op de site van Tameo, dus kun je daar even spieken.

Ik heb er uiteindelijk dus voor gekozen om de witte decals gewoon op de blauwe ondergrond te plakken. Dat blijkt prima te kunnen, ondanks de donkere ondergrond schijnen de decals niet door (had @Schummie ook al aangegeven).

Het leek mij het handigste om eerst alle witte decals op te plakken, die vervolgens goed te laten drogen en daarna de sponsordecals te plakken. Sommige sponsors moeten namelijk op de witte vlakken komen. Je moet dus decals op decals plakken.

Voor het makkelijke maar begonnen met de achtervleugel:

photo 520748

Dat stelde niet zoveel voor. Daarna de kleinere witte decals op de body geplakt. Dit was het moment waarop ik even moest afkijken op de Tameo site. Het was mij niet duidelijk welke decal waar moest komen.

photo 520749

En toen kon ik het onvermijdelijke niet meer uitstellen. Dus, man-pants aangetrokken, brave-pills geslikt en begonnen aan de grote decal op de neus...

photo 520750

photo 520751

photo 520752

photo 520753

... en adem uit.... *zucht* :mrgreen:

Paar kleine kreukeltjes bij de bolling van de suspension pickup points (mooi woord), maar daar hebben we decalsoft voor.
Stiekem ben ik best tevreden met hoe het eruit ziet.

Dit laat ik nu dus goed drogen en dan kan daarna het leuke werk beginnen --> sponsordecals plakken!

Erik

oh B.T.W.: er lijken ook een aantal decals aanwezig te zijn die je niet hoeft te gebruiken? Ik zou bijvoorbeeld niet weten waar ik de witte, "halvemaanvormige" stukken kwijt moet. Ook op het voorbeeld van Tameo kan ik ze niet ontdekken.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: 1:43 Brabham BT52B
BerichtGeplaatst: zo 18 okt, 2020 14:46 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 14 apr, 2014 15:49 pm
Berichten: 1007
Dat ziet er al piekfijn uit met de tot nu toe aangebrachte decals Erik. Ik denk dat Tameo op het decal vel ook de decals levert voor andere versies/GP's. Heb je bij de wing end plates ook decal softner gebruikt? Ze lijken niet echt strak over de randjes te zitten. :)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: 1:43 Brabham BT52B
BerichtGeplaatst: vr 30 okt, 2020 1:39 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 16 jan, 2020 14:28 pm
Berichten: 22
Ik denk dat die witte "halve maan" decals, zoals jij ze noemt, zijn voor de binnenkant van de rear wing end plates.
Kijk maar eens of ze daar passen, heb zo'n koud vermoeden van wel namelijk....

Succes, kit ziet er tot zo ver mooi uit!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 37 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 31 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement