Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 10:12 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 37 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: 1:43 Brabham BT52B
BerichtGeplaatst: ma 29 jun, 2020 13:23 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 11 maart, 2017 17:12 pm
Berichten: 172
Woonplaats: Zwolle
Hallo allemaal,

Ik zei gisteren dat ik tot na de zomervakantie ging wachten met het starten van een nieuwe kit, maar ik kan toch niet wachten. :mrgreen:

Het gaat om een witmetalen model in 1:43 van Tameo, Ik heb nog nooit met dit materiaal gewerkt, dus tips zijn zeker welkom. Ik zal ook tutorials op de site van Tameo en de verschillende threads op dit forum nog eens goed gaan doorlezen.

Het is dus de Brabham uit 1983 en ik heb alvast een stukje tekst getypt over de auto. (vooral niet lezen als je dat niet interessant vindt)

In 1982 was men bij Brabham al vroeg begonnen met het ontwerpen van de auto voor het volgende jaar. Vóór het einde van het seizoen was de BT51 klaar en kon men met testen beginnen. De BT51 zou de eerste auto worden waarmee Brabham een volledig seizoen met BMW motoren ging draaien.
Helaas kwam de FIA aan het einde van het seizoen ’82, vrij plotseling, met het bericht dat de auto’s vanaf ’83 verplicht een vlakke bodem (dus zonder Venturi tunnels) moesten hebben. “Sideskirts” werden ook verboden. Dit werd gedaan om het groundeffect te verminderen, om de bochtensnelheid omlaag te halen.
Het gevolg hiervan was dat Brabham met drie complete, geteste BT51’s zat die plotseling illegaal waren en niet gebruikt konden worden. De meeste teams pasten hun oorspronkelijke ontwerpen aan volgens het nieuwe regelement maar hoofdontwerper Gordon Murray van Brabham koos een andere oplossing.
Hij begon, zes weken voor de eerste race, met het ontwerpen van een compleet nieuwe auto. De BT52 had korte sidepods, die ver naar achteren waren geplaatst. Hierdoor ontstond de karakteristieke pijlvorm. De sidepods zaten ver naar achteren om zoveel mogelijk gewicht op de achterwielen te krijgen. Dat was nodig ook, want de BWM M12/13 1,5 liter turbo was erg krachtig. Om zoveel mogelijk downforce terug te winnen, werden grote voor- en achtervleugels op de auto geplaatst. De wielophanging was conservatief te noemen: double wishbone pushrod voor en achter.
In vergelijking met andere auto’s was de BT52 compact te noemen. Dit kwam niet alleen door de kleine sidepods maar ook door de kleine brandstoftank. Murray had bedacht dat een lichte auto sneller zou zijn over een raceafstand dan een auto die geen pitstops hoefde te maken. De auto kon geen volledige raceafstand afleggen zonder te tanken.

photo 511586

Halverwege het seizoen werd de BT52 vervangen voor de BT52B. Die was iets korter en het kleurpatroon was omgewisseld. (wit-blauw naar blauw-wit). Later kwam er nog een upgrade van de achtervleugel door daar extra winglets aan te hangen.
Zoals gezegd werd er gebruik gemaakt van de BMW M12/13 viercilinder lijnturbo motor. Die had in racetrim ongeveer 640 pk. In de kwalificatie kon dit worden opgevoerd naar 750 pk (ik neem aan door de turbodruk te verhogen). In kwalificatiemodus ging de motor overigens niet lang mee. Daar was rekening mee gehouden tijdens het ontwerpen van de auto, want de complete achterkant, inclusief vloeistoffen kon in één keer vervangen worden.
In handen van Nelson Piquet en Riccardo Patrese, nam de auto het op tegen de Renaults en Ferrari’s die werden gezien als de belangrijke concurrenten. Patrese had veel pech en finishte maar drie keer, maar won wel de laatste race van het seizoen in Zuid-Afrika. Piquet won de GP’s van Brazilië, Italië en Europa en behaalde daarnaast vijf podium plaatsen en twee vierde plaatsen. Dat was uiteindelijk genoeg om de eerste coureurskampioen in een turbo-auto te worden. De pech van Patrese zorgde ervoor dat Brabham slechts derde werd bij de constructeurs.
Bronnen: https://www.wikiwand.com/en/Brabham_BT52
https://www.ultimatecarpage.com/txt/71/ ... 2-BMW.html
https://f1history.fandom.com/wiki/Brabham_BT52B

Deze manier van bouwen is wel even iets compleet anders als dat ik gewend ben. De handleiding bijvoorbeeld. Geen bouwstappen, geen genummerde onderdelen. Puzzelen geblazen dus.
photo 511581

De decals zijn wel weer erg netjes:
photo 511582

Dit is een vrij oude Tameo kit. Dus de onderdelen zijn voornamelijk witmetaal:
photo 511583

photo 511585

De enige photo etch delen zijn de spaken
photo 511584

Nou heb ik ook nog nooit met photo etch gewerkt, dus misschien is dat wel een voordeel.

Verder zijn er alleen wat bandjes en veertjes
photo 511580

De versie die ik ga bouwen, is de auto waar Piquet de Grand prix van Europa op Brands Hatch mee gewonnen heeft. Het is dus een BT52B met extra winglets aan de achtervleugel.

photo 511587


Ik heb in ieder geval veel zin om aan deze bouw te beginnen en mocht iemand tips en trucs hebben: vooral laten weten

Erik


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: 1:43 Brabham BT52B
BerichtGeplaatst: ma 29 jun, 2020 15:40 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 05 feb, 2017 12:58 pm
Berichten: 833
Hallo Erik,

Leuk dat je het ook gaat proberen met 1/43 witmetaal.
Dit is 1 van de oudere kits van Tameo, en ze hebben zich inmiddels nogal ontwikkeld.
Die tutorials op hun site zijn aan te raden.
Kijk ook eens naar mijn 1/43 builds in dit forum. De meeste zijn voorzien van veel foto’s.
Daar staan uitgebreide bouwverslagen van ook de meer eenvoudige Tameo kits of vergelijkbare kits.
Bijvoorbeeld de Zakspeed en de Osella van Huub Rothengatter.
Ook de Ensign van Jan Lammers en de March van Roger Williamson zijn gebaseerd op relatief eenvoudige kits.
Met wat geduld zijn daar heel aanvaardbare modellen van te maken.
Besteed vooral veel tijd aan het voorbewerken en schuren van de witmetaal delen.
En boor de benodigde gaatjes niet pas als je de zaak al geverfd hebt.

Heel veel succes en bouwplezier. En als je specifieke vragen hebt hoor ik het wel.
Ik heb inmiddels tientallen van deze 1/43 witmetaal kits gebouwd.

Eric


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: 1:43 Brabham BT52B
BerichtGeplaatst: di 30 jun, 2020 8:55 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 14 apr, 2014 15:49 pm
Berichten: 990
Leuk project. Let op bij het verwijderen uit het frame van de pe-spaken v/d voorwielen, zo te zien erg kwetsbaar. :)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: 1:43 Brabham BT52B
BerichtGeplaatst: vr 03 jul, 2020 18:50 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 11 maart, 2017 17:12 pm
Berichten: 172
Woonplaats: Zwolle
Ik ben maar begonnen met het schuren van de bodemplaat. Daar zie je later natuurlijk weinig van, maar op deze manier kan ik het materiaal een beetje leren kennen, kijken hoever ik moet gaan met schuren e.d.

De mallen van Tameo zijn een beetje versleten, er zit hier en daar wat metaal teveel:
photo 511920

Het verwijderen ging makkelijker dan ik dacht: met een stanleymes en een kartonnen nagelvijl kom je een heel eind.
Daarna de hele bodemplaat geschuurd tot korrel 2000. Er zijn dan nog wat kleine krasjes zichtbaar, dus misschien moet ik nog fijner schuurpapier zoeken.
Verder een gaatje in de bodemplaat uitgeboord met een 1 mm boor, dat ging ook heel aardig.

Dit is hoe de zaak er nu uitziet:
photo 511919

photo 511922

photo 511918

photo 511921

Fijn weekend :brouw:

Erik


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: 1:43 Brabham BT52B
BerichtGeplaatst: za 04 jul, 2020 1:00 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 14 apr, 2014 15:49 pm
Berichten: 990
Bodemplaat is er van opgeknapt. :) Aan de meegegoten achterwielophanging is te zien dat het al een oudere kit betreft.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: 1:43 Brabham BT52B
BerichtGeplaatst: za 04 jul, 2020 9:56 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 05 feb, 2017 12:58 pm
Berichten: 833
Het is inderdaad een kit uit de beginjaren van Tameo. Dat zie je bijvoorbeeld ook aan de met de hand ingekraste teksten op de bodemplaat.
Er waren toen nog veel fabrikanten die deze kits maakten.
Tameo bleef zich echter ontwikkelen en werd steeds beter in de productie en gietmethoden.
Ook de FE delen werden steeds talrijker en gedetailleerder.
Tot op het niveau van die Ferrari 500 F2 waar ik nu mee bouw.
Neemt niet weg dat je ook van deze kit een mooi model kunt bouwen, waarbij je veel leert over het bouwen met witmetaal.
Ook ik ben zo begonnen zoals ik al schreef. En niet eens zo heel lang geleden.

Nog een tip. Zorg vooral dat je veel droog past voor je aan het daadwerkelijke monteren en spuiten begint.
Het is nogal frustrerend als je er bij de eindmontage achterkomt dat er toch nog een vijltje aan te pas moet komen en wat schuren.
Hoe ik dat weet? :D :D :D

Gr. Eric


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: 1:43 Brabham BT52B
BerichtGeplaatst: ma 07 sep, 2020 17:41 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 11 maart, 2017 17:12 pm
Berichten: 172
Woonplaats: Zwolle
"
Dit topic is inactief sinds: 2 maanden. Overweeg om de auteur een PB te sturen in plaats van te reageren en het topic onnodig omhoog te schoppen."

ouch....

Het wordt wel weer tijd voor een update.

Aangezien er bij deze kit geen handleiding met bouwstappen voorzien is, heeft het even geduurd voordat ik wist wat ik nou eigenlijk moest doen. Ik wist niet waar ik moest beginnen.

Uiteindelijk maar besloten om eerst alle onderdelen die zwart moeten te gaan doen.

Eerst zoveel mogelijk in elkaar gezet:

photo 517288

photo 517289


Daarna de overige delen met secondelijm op stokjes geplakt:
photo 517294

photo 517293

photo 517292

De oplettende kijker zal zien dat er maar één aandrijfas te zien is. In de handleiding staat aangeven dat de linker as zilver moet zijn en de rechter zwart. Ik dacht dat dit een foutje was, maar na wat rondsnuffelen op het internet blijkt dit te kloppen:
photo 517291

photo 517291

Wellicht omdat de ene as onder de hete uitlaat hangt?

En toen kwam ik erachter dat mijn spuitbusje met primer leeg is... :twisted:

Weet iemand een goedkoper alternatief voor de obligate Tamiya of Vallejo spuitbussen? Een hobby mag best wat geld kosten maar €12,95 voor één spuitbusje vind ik wel erg veel. :roll:

Edit: Nog een vraag: In de wielen moeten nog een soort "spaken" komen van PE. Het hele wiel moet dezelfde kleur hebben. Is het verstandig om die spaken er nu alvast in te plakken? Ik weet niet of ik er met de airbrush nog bij kan als ik alles nu al in elkaar plak.

Erik


Laatst bijgewerkt door Erik1404 op ma 07 sep, 2020 22:46 pm, in totaal 2 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: 1:43 Brabham BT52B
BerichtGeplaatst: ma 07 sep, 2020 18:13 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 06 apr, 2015 20:18 pm
Berichten: 3756
Woonplaats: nieuw vennep
Waarom breng je de primer niet met de airbus aan? Scheelt je spuitbussen kopen.

Ik denk dat je met de airbrush nog wel overal kunt komen. En kun je er niet kunt komen zal je het ook niet zien is mijn ervaring.

_________________
Gr, Ferry

Kijk ook eens bij mijn bouw.
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=53&t=53651


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: 1:43 Brabham BT52B
BerichtGeplaatst: ma 07 sep, 2020 20:37 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 09 maart, 2014 11:54 am
Berichten: 4383
Woonplaats: Aartselaar
ziet er weer een leuk projectje uit ga deze gaarne volgen omdat ik toch nog altijd een boontje voor het BMW gebeuren heb
Suc6
Marc


Laatst bijgewerkt door coachke op di 08 sep, 2020 7:37 am, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: 1:43 Brabham BT52B
BerichtGeplaatst: ma 07 sep, 2020 20:56 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 03 jan, 2008 11:22 am
Berichten: 1913
Woonplaats: Aalten
coachke schreef:
..omdat ik toch nog altijd een boontje voor het BMW gebeuren


Huh? :shock: :D

_________________
Greetz, Ronald

http://us-modelbaan-convention-ned.nl/ Mijn US Convention Aalten
http://metusajunction.blogspot.com/ Mijn blog!
http://familiehalmagoesusa.blogspot.nl/ Mijn USA reizen


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 37 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 14 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement