Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 21:02 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 211 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5 ... 22  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 29 jun, 2020 8:31 am 
Offline
V.I.B.
V.I.B.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 03 sep, 2004 20:08 pm
Berichten: 9939
Woonplaats: Kaatsheuvel
Mooi en zeker een ambitieus project. Leuk om het zo te kunnen volgen met alle gedetailleerde stappen erbij.

_________________
Arno
https://www.instagram.com/arno.smulders78/

WIP:
Porsche 911 964 Carrera RS
Porsche 935 1978 Moby Dick


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 29 jun, 2020 9:06 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 14 apr, 2014 15:49 pm
Berichten: 990
Wow, niet normaal man. Alleen die voorbereiding al verdient alle lof. :)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 29 jun, 2020 10:09 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 05 feb, 2017 12:58 pm
Berichten: 833
Prachtig. Voor mij weer een geheel nieuwe dimensie van modelbouw.
En dan ook nog eens een bijzondere modelkeuze.
Ga het ook als Opel fan (ja, die bestaan echt) intensief volgen. Ook om weer allerlei voor mij nieuwe technieken te aanschouwen.
Veel succes.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 29 jun, 2020 15:43 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 11 jun, 2010 13:26 pm
Berichten: 13
dit is een hoger level van bouwen zeg :!:


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 29 jun, 2020 21:32 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 27 maart, 2012 21:12 pm
Berichten: 2308
Woonplaats: R’dam
Interessant project weer , Peter

Ook de bouwwijze is verrassend anders. Leuk!
Lekker grote schaal. Daar kun je aardig wat details in kwijt.
Ik volg met interesse.

Succes!
Odorf

_________________
Net afgerond:1:160 VW busjes en meer
verslagen ... diep achter in de ijskast:
Diorama rondom een oude Unimog
Henschel HS22 in 1:160Lancia 037 in 1:24


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 30 jun, 2020 11:56 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 02 dec, 2012 13:18 pm
Berichten: 674
Woonplaats: .....
Mooi project, ben heel benieuwd naar het resultaat dus ik ga je zeker volgen!
:brouw:

_________________
Mijn bouwverslagenoverzicht


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 30 jun, 2020 19:40 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 20 dec, 2014 17:19 pm
Berichten: 1384
Woonplaats: Deventer
Hallo Brouwers,

Ik zal jullie weer verblijden met een volgende update.
Niet dat ik zo snel werk maar ik ben al een tijdje bezig met dit project en mijn werkzaamheden liggen dus nog voor op dit verslag.

Ik ben vorig jaar in de kerstvakantie begonnen met het verzamelen van fotos , tekeningen en documentatie materiaal en ben in het begin
eerst bezig geweest met de vraag hoe ik dit model wou bouwen.
En zoals vermeld in mn 1e topic waren er bijna geen bouwdozen beschikbaar van een Kadett, vandaar de optie om het zelf te bouwen.

Om tot het punt te komen van de kartonnen spanten op de kartonnen ondergrond duurde ongeveer 2 a 2,5 maand.
En dan typ je dat hier ff weg in een paar minuten, dus het verslag zal hoe dan ook heel snel het punt bereiken waar ik nu ben.

Afijn hier het vervolg op de kartonnen versie "De STYREEN" versie.

Om de masters op styreen over te zetten heb ik ze wederom allemaal uitgeprint en op 2mm dik styreen plaat geplakt met afplak tape en gelijmd met witte houtlijm, deze is naderhand weer makkelijk te verwijderen.

photo 511650

Met een decoupeer zaag, met plastic zaagje erin, heb ik eerst alle spanten grof uitgezaagd.(de zwarte randen zijn nog zichtbaar)

photo 511649

photo 511648

Hieronder de eerste oogst:

photo 511652

Om ze netjes af te werken heb ik een soort van schuurbankje gemaakt.
Het hout is een stuk van een pallet en een boormachine met schuurschijf ingeklemd in de workmate.

photo 511653

photo 511654

Op deze manier kon ik vrij simpel netjes alle zwarte randen van de spanten afschuren, zie het resultaat voor en na.

photo 511655

Per spant kostte het mij slechts een paar minuten om de in de juiste vorm te schuren.


De papieren prints konden nu verwijderd worden en heb ik alle sectie namen A t/m U met een watervaste stift op het styreen geschreven.
Om er voor te zorgen dat ik naderhand alle spanten ook weer gemakkelijk kan verwijderen wanneer de body gereed is heb ik ervoor gekozen om alle spanten van een gat te voorzien.
(Aangezien dit de eerste keer is dat ik op deze manier een body maak ging ik er gemakshalve maar van uit dat de spanten er uit gezaagd en gedremeld moesten worden.)

photo 511657

Dit is het complete stapeltje spanten:

photo 511661

Alle spanten worden op een 2mm dikke styreenplaat gelijmd waarop ik alle secties (spant posities) heb getekend met potlood en deze gemarkeerd van A t/m U.

photo 511656

Ook hier weer vooruit gedacht om de markeringen met potlood te doen omdat er nog op gelijmd moet worden, als ik dan watervaste stift gebruik weet ik niet of de styreen lijm z’n werk wel goed doet.
Het plaatsen was een secuur werkje, met de driehoek er voor zorgen dat de spant netjes 90 graden rechtop komt te staan, precies in het midden uitgelijnd en natuurlijk ook nog recht met de markeringen op de onderplaat.

photo 511662

Het lijmen zelf ging perfect, ik gebruik UHU styreenlijm en daarmee zaten de spanten na een paar minuten al voldoende vast om de volgende te kunnen plakken.
Voor de zekerheid heb ik er per avond slechts 3 geplakt om te zorgen dat ook alles netjes uitgelijnd bleef.

Een paar dagen later zag het pre- bouwwerk er uit zoals ook de kartonnen versie eruit had gezien.

photo 511663

photo 511664

photo 511667

photo 511669

Volgende update "het bekleden" van de spanten.

_________________
mvg, Peter
Bouw in progress: Opel Kadett V8 GTR 1:10 Full Scratch https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=31&t=53079
Finished Model: VW T1 '64 Single Cab Racing Project https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=31&t=50565
Finished Model: Lancia Lasupra http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=31&t=45661
Finished Model: Ford Capri Turbo Zakspeed Disassembled Body. http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=31&t=44773


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 01 jul, 2020 10:01 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 14 apr, 2014 15:49 pm
Berichten: 990
Wat een heerlijk topic is dit nu al. Prachtig in beeld gebracht waardoor de voor mij totaal nieuwe manier van bouwen goed te volgen is. Respect man. :)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 01 jul, 2020 10:04 am 
Offline
V.I.B.
V.I.B.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 03 sep, 2004 20:08 pm
Berichten: 9939
Woonplaats: Kaatsheuvel
Eens!!! Heerlijk topic met een totaal andere (auto) bouw dan we hier gewend zijn. Leuk om dat zo te zien ontstaan

_________________
Arno
https://www.instagram.com/arno.smulders78/

WIP:
Porsche 911 964 Carrera RS
Porsche 935 1978 Moby Dick


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 02 jul, 2020 19:37 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 20 dec, 2014 17:19 pm
Berichten: 1384
Woonplaats: Deventer
Daar ben ik weer,

Nu wordt dan toch echt de body gebouwd, was voor mij ook spannend om te zien of dat ging werken en of alles ook klopte.

Om de raam groottes en posities vast te kunnen leggen heb ik daar papieren en styreen voorbeelden van gemaakt, dat heb ik ook gedaan met rand van het voor- en achterspatbord.

photo 511778

photo 511777

De spatbordranden en voor- en achterruit zijn voorzien van center markeringen, voor de zijruiten ging dat niet.
De voor- en achterruit zijn beiden niet rechtstreeks van de tekening overgenomen, dat werkt niet omdat ze schuin lopen en de vorm dus niet klopt.
Ik heb daarvoor een paar fotos op het internet gezocht van de echte (1:1) waarvan ik de maten heb overgenomen en heb uitgelijnd/aangepast aan mijn model.

Het geraamte moet nu “beplakt” worden met styreen strips van 0,5mm dik en afhankelijk van de plek waar deze word geplakt zo’n 1 tot 4 mm breed.
Om die te maken heb ik een snijplank gemaakt met daarop een rvs maatlat van 50 cm die ik middels een inslagmoer en een boutje met vleugelmoer heb vastgezet aan een kant.
Op deze manier kon ik vrij simpel rechte strips snijden van de plaat styreen.

photo 511784

Het is overigens maar 0,5 mm dik styreen maar je kunt en mag er niet in 1 keer door heen snijden want dan trekt de gehele strip krom en heb je er niets aan.
Dus elke snede zeker 4 a 5x opnieuw doen om de strip voorzichtig door te snijden.


De eerste strip die ik heb geplakt is exact in het midden van het model over de gehele lengte.
Daarmee zorg ik er voor dat de spanten onderling aan de bovenzijde bijna niet meer kunnen bewegen.

photo 511781

Volgende stap zijn de spatbord randen en het raam frames positioneren en tegen het geraamte plakken.

photo 511780

Om de voorruit te kunnen plakken heb ik eerst nog twee kleinen strips moeten plakken omdat er anders te weinig houvast was voor het raam frame.

photo 511782

De achterruit heb ik niet geplakt omdat daar de positie te lastig te bepalen was, alles wat ik daar plak gaat met voldoende overlengte zodat ik dat later kan inkorten/terug trimmen naar de juiste afmeting van het raam.
Tja en dan was het strips plakken, eerst over de lengte van de bovenkant en voorkant vanuit het midden naar buiten, strips van zo’n 3 a 4 mm breed.

photo 511785

photo 511786

Kort voordat ik bij de randen van het spatbord of dakrand kwam ben ik gestopt met deze strips om eerst de smalle ronding daar te plakken met strips van 1mm breed.
Deze strips lopen over de gehele lengte van de body dus de eerste moest precies goed zitten omdat alle andere strips ertegen aan worden geplakt.

photo 511787

Vervolgens een stukje van de smalle ronding beplakt en daarna 1 strip van 1mm geplakt op het breedste deel van de body, en ook nog een strip vanaf de voorruit langs de dakrand naar de achterzijde vd auto.

photo 511788

photo 511789

photo 511790

Daarna konden er weer bredere strips worden geplakt en begon het lekker op te schieten.... bovenkant en 1 zijkant bijna dicht:

photo 511792

photo 511793

photo 511794

Je kunt nu al mooi zien hoe de lijn van de Kadett er begint uit te springen.

De volgende update gaan we verder met de andere kant van de body.

Thx voor jullie reacties

_________________
mvg, Peter
Bouw in progress: Opel Kadett V8 GTR 1:10 Full Scratch https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=31&t=53079
Finished Model: VW T1 '64 Single Cab Racing Project https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=31&t=50565
Finished Model: Lancia Lasupra http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=31&t=45661
Finished Model: Ford Capri Turbo Zakspeed Disassembled Body. http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=31&t=44773


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 211 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5 ... 22  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 9 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement