Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 29 maart, 2024 12:20 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 211 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 ... 22  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 13 jul, 2020 19:58 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 20 dec, 2014 17:19 pm
Berichten: 1384
Woonplaats: Deventer
@Rob:

Die glasvezelmatjes zijn niet degene die je bij de bouwmarkt vindt, die zijn kriskras door en over elkaar heen "gelegd" om een mat te maken.

Deze 80 gr/m2 is echt helemaal een gewoven structuur en ook als je die knipt vallen niet direct alle randjes los , wel als je eraan gaat pulken natuurlijk.
En iets verder van de rand af is het vergelijkbaar met stof als katoen.

photo 512660

_________________
mvg, Peter
Bouw in progress: Opel Kadett V8 GTR 1:10 Full Scratch https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=31&t=53079
Finished Model: VW T1 '64 Single Cab Racing Project https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=31&t=50565
Finished Model: Lancia Lasupra http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=31&t=45661
Finished Model: Ford Capri Turbo Zakspeed Disassembled Body. http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=31&t=44773


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 15 jul, 2020 21:01 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 20 dec, 2014 17:19 pm
Berichten: 1384
Woonplaats: Deventer
Hallo allemaal,

ff een kleine nieuwe update.

In tegenstelling tot wat ik aan het einde vd vorige update vermelde heb ik niet eerst de voorkant en achterkant schuin geplaatst.
Zeker voor de voorkant heeft dat geen nut omdat deze toch aan alle kanten moet worden aangepast (grill, koplampen enz)

Dus heb ik maar besloten om de body eerst helemaal glad te maken,
Daarvoor eerst de body met een dun laagje polyester autoplamuur ingesmeerd:

photo 512784

photo 512785

Dat heb ik twee dagen laten drogen puur om er zeker van te zijn dat het volledig is uitgehard.

Vervolgens met 120 grid schuurpapier op een blokje van kurk de gehele body geschuurd.

photo 512783

photo 512786

photo 512787

photo 512788

Dit was slechts 1x plamuren en schuren, er is nog zeker een 2e ronde nodig, op dit moment heb ik de plekken die nog niet strak zijn
en waarvan de body-lijnen niet mooi egaal lopen weer ingesmeerd met plamuur.
Dat moet nu eerst weer 2 dagen drogen.

De randen van de ramen heb ik na het plamuren wederom met meerdere vijltjes bewerkt om ze mooi strak te houden.

Tot zover, tot de volgende x.

@Rob: Om nog even antwoord te geven op de 2e vraag die je had over de VW T1 bus; Ik zit te wachten op een bestelling om detaillering te
kunnen aanbrengen in de vorm van popnagels, zit er echter al 4 a 5 weken op te wachten dus dat schiet niet op.

_________________
mvg, Peter
Bouw in progress: Opel Kadett V8 GTR 1:10 Full Scratch https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=31&t=53079
Finished Model: VW T1 '64 Single Cab Racing Project https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=31&t=50565
Finished Model: Lancia Lasupra http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=31&t=45661
Finished Model: Ford Capri Turbo Zakspeed Disassembled Body. http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=31&t=44773


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 16 jul, 2020 8:47 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 14 apr, 2014 15:49 pm
Berichten: 990
Ziet er na de eerste behandeling met plamuur al behoorlijk strak uit, mooi Peter. :)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 16 jul, 2020 10:33 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 30 jun, 2019 11:02 am
Berichten: 144
Midnight Creep schreef:
Exact 143 gram


Dat valt echt enorm mee 8) Zeker voor deze schaal... Dit benaderd het gewicht van een lexaan body.

Ga je het uitbouwen op dezelfde wijze doen?

Intussen wederom veel succes!! Erg leerzaam dit :brouw:

_________________
Mors nooit secondenlijm op je vingeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeee


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 09 jan, 2021 1:54 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 20 dec, 2014 17:19 pm
Berichten: 1384
Woonplaats: Deventer
Hallo Brouwers,

Ondertussen was deze build al weer op pagina 2 terecht gekomen dus tijd om weer het een en ander te updaten.

Het gaat niet snel maar in de kerst vakantie toch wel aanzienlijk wat verder kunnen werken aan dit model.

De achterzijde van de body heb ik gedeeltelijk bewerkt en aangepast.
Deze stond nml. kaarsrecht op en bij een echte kadett is deze schuin, dus heb ik de achterzijde er af gezaagd onder een kleine schuine hoek.

photo 528739

photo 528738

De achterzijde weer dicht gemaakt met een nieuw stuk styreen.

photo 528742

Daarna heb ik alle lijnen van de panels en randen op de body getekend..

photo 528743

photo 528744

photo 528745

photo 528746

En vervolgens een begin gemaakt om de wielkasten te vergroten naar bijna de juiste maat.
Ook het stukje achter het achterwiel alvast verwijderd, dat is een gat voor luchtstroom-aerodynamica..

photo 528747

photo 528748

De spatbord randen eerst met een dremel grof verwijderd...

photo 528750

en daarna met een stuk schuurpapier op een rond item (in dit geval busje thinner) de rand mooi strak gemaakt..

photo 528749

photo 528751

De volgende stap was het verwijderen van de kofferbak klep, en ook de rand die tussen de klep en de achterruit zat moest eraan geloven, die was te dun.

Na het verwijderen van de klep heb ik het interieur van de kofferbak nagebouwd met styreen strips en plaatjes, de fotos spreken voor zich.
Er zitten een aantal vervelende rondingen in die alleen na herhaald passen meten bijwerken goed aansloten op bijv. de binnen zijkant vd body.

photo 528752

photo 528753

photo 528754

photo 528756

photo 528757

Tot zover de body.

Volgende hoofdstuk is het chassis van deze auto oftewel het Corvette C4 chassis.

Daarvan heb ik eerst met een CAD programma een werkbare tekening gemaakt zodat deze ook in styreen te realiseren zou zijn.

photo 528758

De omtrek op de tekening is die van de Kadett.

Aan de hand van de tekening waren er een redelijk aantal onderdelen die ik van tevoren netjes kon overnemen op styreen en deze kon uitsnijden.
Het chassis is echter nogal complex van vorm, deze bestaat nml uit plaatdelen die telkens uit 2 helften bestaan en dan tegen elkaar worden gelast.

De vorm van het chassis veranderd van dun naar dik, schuin , onder een hoek enz...
De volgende fotos heb ik een gedeelte van het chassis in elkaar gelijmd met de losse geprefabde onderdelen ervoor...

photo 528759

photo 528760

photo 528761

Vervolgens de het andere deel ook in elkaar gelijmd..en een begin gemaakt aan het stukje dat de verbinding moet vormen naar de achterwiel ophanging.

photo 528764

photo 528765

Het gedeelte waar de achterwiel ophanging aan vast zit heb ik eerst nogmaals getekend met de originele C4 chassis tekening erbij omdat ik de overstekende
las randen niet op mijn tekening had meegenomen.

photo 528762

Dit gedeelte bestaat uit een voor-plaat en een achterplaat die als een trommel op elkaar gelast zijn.

Dit zijn de de twee linker en rechter platen:

photo 528763

De platen heb ik voorzien van randen bestaand uit kleine stukken styreen trip en hier een daar een stukje van een buisje..

photo 528766

photo 528767

Als je die op elkaar legt ziet dat er zo uit..

photo 528768

Omdat ik nu, voordat ze op elkaar gelijmd zijn, nog makkelijk gaatjes kon boren of slaan dat nu alvast gedaan, de zichtbare binnen zijde zwart gemaakt met een watervast stift.

photo 528770

photo 528769

De vier helften op elkaar gelijmd en op het "oog" aan de buitenrand een extra strip aangebracht zoals dat op de echte ook zit.

photo 528771

photo 528772

Om deze gedeeltes aan het andere gedeelte van het chassis te bevestigen moest de boel goed uitgelijnd worden (gat dat er tusssen zit is ongeveer 13-15mm)

photo 528773

photo 528774

photo 528775

En als laats de boven en onderzijde netjes dicht gemaakt..

photo 528776

photo 528777

En dit zijn ze dan, de twee chassis bars, enkel en alleen nog maar styreen en lijm, er moet nog wel wat geplamuurd worden maar die is op
dus moet eerst weer bij bestellen.

photo 528778

In de body ziet het er zo uit:

photo 528779

photo 528780

photo 528781

En aan de achterwielzijde..

photo 528782

Tot zover, genoeg fotos en leesplezier lijkt mij.

De bouw van de VW T1 ligt even stil, die was ik in de zomervakantie aan het spuiten maar gooide het potje verf om en kreeg de nieuwe niet
op tijd binnen om er mee verder te gaan helaas.

_________________
mvg, Peter
Bouw in progress: Opel Kadett V8 GTR 1:10 Full Scratch https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=31&t=53079
Finished Model: VW T1 '64 Single Cab Racing Project https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=31&t=50565
Finished Model: Lancia Lasupra http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=31&t=45661
Finished Model: Ford Capri Turbo Zakspeed Disassembled Body. http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=31&t=44773


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 09 jan, 2021 9:28 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Dit is weer een fantastisch stuk werk, Peter :brouw:
Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 09 jan, 2021 10:09 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 09 maart, 2014 11:54 am
Berichten: 4383
Woonplaats: Aartselaar
Beste Peter ik ben echt sprakeloos , elke foto die ik nu bekijk is ongelooflijk hoe ge het doet , maar dan moet ge toch over de nodige correcte gegevens beschikken fantastisch
Nu even terzijde heb juist netflix aangeschaft en volg een Vlaamse serie " eigen kweek " grappige aflevering en het hoofdpersonage rijd daarin toch met een deftig uitgebouwd Kadettje gelijk gij hem gaat bouwen helemaal af met plexi zijramen een 1900 motor erin , rolkooi zelfs het geluid is van zo een rally Kadett men hoort soms goed de Weber carburatoren brullen
De Kadett loopt als een rode draad door de afleveringen de moeite en het speelt zich af aan de kanten van Ieper en er is zelfs een stukje te zien van de rally te Ieper met uiteraard allemaal Kadettjes
Suc6 verder ik blijf vastgekleefd aan mijn laptop
Marc


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 10 jan, 2021 11:05 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 14 apr, 2014 15:49 pm
Berichten: 990
Diep respect voor je skils Peter. Erg boeiend/fascinerend om te zien hoe je uit vlak styreen de meest complexe vormen weet te maken. Hier zit weer een pak (denk)werk in dat is overduidelijk te zien. :)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 10 jan, 2021 12:55 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 05 feb, 2017 12:58 pm
Berichten: 833
Prachtig mooi. Vooral ook hoe ook intern de werkelijkheid van de constructie nagebouwd wordt.
Dat vind ik fascinerend. Bij de meeste van onze modellen gaat het om de zichtbare delen die kloppenn, al dan niet na het openen van een motorkap bijvoorbeeld.
Maar hier wordt de werkelijke constructie van de werkelijke auto gevolgd.
Scratch build next level.
Top, en fantastisch om te volgen.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 26 feb, 2021 17:33 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 20 dec, 2014 17:19 pm
Berichten: 1384
Woonplaats: Deventer
Hallo allemaal,

Hier weer even een update van de werkzaamheden.

Het chassis wordt aan de voor- en achterzijde verbonden met 2 dwarsbalken of crossmembers genoemd.

Dit is de achterste:

photo 532972

photo 532973

En hieronder de voorste dwarsbalk:

photo 532978

photo 532979


Het lange liggers van het chassis heb ik nog voorzien van een 1,5mm hoge rand aan de boven en onderzijde, dat zijn de randen van de stalen onderdelen
die worden gepuntlast om ze met elkaar te verbinden.

photo 532976

photo 532975

photo 532977

Vervolgens heb ik de dwarsbalken tussen de twee chassisbalken gelijmd en ook een achterschot geplaatst.

photo 532980

photo 532981

Aan de voorkant van het chassis ondertussen ook al wat verstevigingen aangebracht die ook bij het origineel aanwezig zijn evenals alle bestaande gaatjes op mijn chassis overgenomen.

photo 532982

photo 532983

en van boven:

photo 532984

Alle delen zijn nu ook geplamuurd, ik heb daarvoor dezelfde 2K plamuur gebruikt als waar ik de body mee glad heb gemaakt.
Aan de achterzijde is met plamuur ook de schuine randjes aan het chassis gemaakt.

photo 532985

Om het chassis onder de body te kunnen plaatsen heb ik daarvoor eerst een rand van ongeveer 1,5cm van de onderste rand verwijderd.

Hieronder een foto van voor en na:

photo 533006

En dan even de body op het chassis passen:

photo 532988

photo 532989

photo 532990

photo 532991

photo 532992

De vorm en grootte kloppen exact met de positie onder de body, ben ik erg tevreden over.

En dan iets anders, ik heb namelijk ook een begin gemaakt met het scratchen van de motor.

Het is een V8 dus eerst de basis blokjes uit styreen in elkaar gelijmd:

Links en rechts de cilinderkoppen en in het midden het cilinder blok.

photo 532993

photo 532995

De cilinders zijn t.o.v elkaar verschoven omdat de zuigerstangen langs elkaar heen moeten kunnen draaien.
Vervolgens de voor en achterzijde gemaakt, dat zijn in principe de aansluitkant voor het koppelingshuis aan de achterzijde en aan de voorzijde de behuizing van de nokkenas kettingen en tandwielen.

photo 532994

photo 532996

photo 532997

In het midden van het originele blok zit een mechanisch gedeelte dat wordt gebruikt voor de brandstof inspuiting, aangezien deze motor over carburateurs beschikt is deze dichtgemaakt met een plaat:

photo 532998

En dan een start gemaakt met het aanbrengen van details op de buitenzijde van het cilinderblok.

photo 532999

photo 533000

photo 533001

photo 533002

En als laatst het carter gemaakt, dat is een zogenaamde dry-sump carter en dat is vergeleken met de normale meer dan de helft kleiner in hoogte waardoor het blok dieper in het chassis kan liggen wat natuurlijk weer ten goede komt van de wegligging.
Er kan daardoor echter wel veel minder olie in en dat wordt dan weer opgelost door een olievat te plaatsen bij het voeteneinde bij de passagiers plek en een pomp om de olie rond te laten gaan.

Fotos zeggen meer:

photo 533003

photo 533004

photo 533005

Ik ga nu verder met het detailleren van het motorblok en het maken van onderdelen daarvoor.
Het chassis kan nu worden voorzien van alle ophangingspunten voor de vering en wielophanging,

met andere woorden , genoeg te doen dus.

_________________
mvg, Peter
Bouw in progress: Opel Kadett V8 GTR 1:10 Full Scratch https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=31&t=53079
Finished Model: VW T1 '64 Single Cab Racing Project https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=31&t=50565
Finished Model: Lancia Lasupra http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=31&t=45661
Finished Model: Ford Capri Turbo Zakspeed Disassembled Body. http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=31&t=44773


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 211 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 ... 22  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 7 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement